Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

27 minuter sedan, Alix säger:

Ja, du, banken resonerar inte så när det gäller vanligt folk i alla fall! De ska betala minsta krona, annars blir det kronofogden!

De processerna är mycket enklare att driva. Tyvärr...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Jag tycker inte att det är rätt att man går före i kön. Det är helt oacceptabelt.”

 

Snacka går ju. Men det är inte så att riksdag eller regering har förutspått detta och belagt det med straff. De som tränger sig före skrattar förstås bara åt mjäkigheten. Sverige har världens naivaste politiker.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lattnader-for-de-som-fatt-tva-vaccindoser-far-krama-barnbarnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Vad skulle de vinna på att dra igång en flera år lång juridisk process för att EVENTUELLT få ut några miljoner spänn?

De kan ju ändå inte få ut mer än alla hennes tillgångar.

 

De har i vart fall dragit in hennes avgångsvederlag. Alltid något.

 

Hon är ju fortfarande brottsmisstänkt och utredning pågår.

Aktiespararna är av en annan mening. Jag håller med dem. Sista ordet är inte sagt.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aktiespararna-varumarket-swedbank-kan-skadas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Aktiespararna är av en annan mening. Jag håller med dem. Sista ordet är inte sagt.

Sista ordet är nog tyvärr sagt. Jag har svårt att tänka mig att Aktiespararna kan få ihop en majoritet på stämman (heter det väl?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Sista ordet är nog tyvärr sagt. Jag har svårt att tänka mig att Aktiespararna kan få ihop en majoritet på stämman (heter det väl?).

Det är inte avgjort ännu. Vi får väl se. Men jag tror som du. Fint folk håller varandra om ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Östersund borde de väl för tusan veta att blöt snö väger

Runt ut sagt idiotiskt att bygga platta tak

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/se-dronarbilder-fran-takraset-pa-bilhallen?fbclid=IwAR3nLXkyQT0tOXsnlEHmNQ-HHz1Xn09xErqKHnhGlW8h-hkEonuOYyNAJTk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Pocahontas säger:

I Östersund borde de väl för tusan veta att blöt snö väger

Runt ut sagt idiotiskt att bygga platta tak

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/se-dronarbilder-fran-takraset-pa-bilhallen?fbclid=IwAR3nLXkyQT0tOXsnlEHmNQ-HHz1Xn09xErqKHnhGlW8h-hkEonuOYyNAJTk

Bygger man ordentligt så är det inga problem. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Pocahontas säger:

I Östersund borde de väl för tusan veta att blöt snö väger

Hur menar du nu? Om du har (säg) ett ton kall snö på ett tak. När det blir töväder så väger snön fortfarande ett ton, eller kanske litet mindre för den smälta snön rinner ju så sakteliga ner från taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Hur menar du nu? Om du har (säg) ett ton kall snö på ett tak. När det blir töväder så väger snön fortfarande ett ton, eller kanske litet mindre för den smälta snön rinner ju så sakteliga ner från taket.

Fanns en anledning till att man byggde spetsiga tak förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur menar du nu? Om du har (säg) ett ton kall snö på ett tak. När det blir töväder så väger snön fortfarande ett ton, eller kanske litet mindre för den smälta snön rinner ju så sakteliga ner från taket.

Precis. Ett kilo bomull väger lika mycket som ett kilo bly. Och du har aldrig skottat snö heller..... 

rofl.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Om luftfuktigheten är väldigt hög och det till exempel är dimma eller duggregn (vilket det ofta kan vara vid milt väder på vintern) ökar vattenmängden i snötäcket utöver att densiteten ökar. Då ändras också massan och då kan man säga att snön faktiskt blir tyngre.”

 

https://www.svt.se/vader/tyngre-sno

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

”Om luftfuktigheten är väldigt hög och det till exempel är dimma eller duggregn (vilket det ofta kan vara vid milt väder på vintern) ökar vattenmängden i snötäcket utöver att densiteten ökar. Då ändras också massan och då kan man säga att snön faktiskt blir tyngre.”

 

https://www.svt.se/vader/tyngre-sno

Om det regnar, ja. Men det har inte regnat i Östersund under hela månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Inte dimma heller?

Det hade varit intressant ifall artikeln hade angett hur mycket vikten ökar med dimma respektive regn. Undrar om det är över någon enstaka procent ifall det är dimma. 

Har för mig att jag hört att vikten på snön kan bli över 50% mer om det regnar, men minns inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Det hade varit intressant ifall artikeln hade angett hur mycket vikten ökar med dimma respektive regn. Undrar om det är över någon enstaka procent ifall det är dimma. 

Har för mig att jag hört att vikten på snön kan bli över 50% mer om det regnar, men minns inte riktigt.

Om snön låg (hehe) precis på gränsen till att det inte brast, kan lite dimma ha gjort hela skillnaden. Eller?

 

Edit: Hög luftfuktighet i alla fall. I skrivande stund 94 %.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-24 15:24, Axelman säger:

När gasen är under 300 bar föredrar jag brand i bensinbil tror jag. Gasflaskorna är tåliga och dröjer förmodligen mycket längre med att detonera. Men när de detonerar.....:toodeloo:

...

På 80-talet jobbade jag i huset mitt emot Järnaffären som låg mitt i stan och började brinna. Med gastubslager och allt. När de fullstora tuberna gick skakade stora torget. Jägarns vilken brasa!! :tappahakan::ninja: Inte direkt jättestor men våldsam pga av gasflaskorna.

Skärmavbild 2021-02-24 kl. 15.22.59.png

(Metan)gastankar i fordon har ventiler som vid behov släpper ut gasen så att det kan brinna upp i relativ lugn och ro. Sådana tankar är ofta inte en ståltub utan ungefär en kolfiberförstärkt säck. Det kanske funkar även med vätgas.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Om snön låg (hehe) precis på gränsen till att det inte brast, kan lite dimma ha gjort hela skillnaden. Eller?

 

Edit: Hög luftfuktighet i alla fall. I skrivande stund 94 %.

Ja, det är möjligt.

Jag tror mer på utmattning: Snön har legat länge och utövat stress på konstruktionen. Vinden blåser och byggnaden rör sig litet. Minimala sprickor uppstår i balkarna som sakta blir större och större. Sedan var dimman kanske fjädern på vågen. Eller så kom det en vindstöt som skakade om huset. Jag hör både hemma och på jobbet hur det knakar i huset när det blåser.

Vi får kanske se senare vad det egentligen var. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, det är möjligt.

Jag tror mer på utmattning: Snön har legat länge och utövat stress på konstruktionen. Vinden blåser och byggnaden rör sig litet. Minimala sprickor uppstår i balkarna som sakta blir större och större. Sedan var dimman kanske fjädern på vågen. Eller så kom det en vindstöt som skakade om huset. Jag hör både hemma och på jobbet hur det knakar i huset när det blåser.

Vi får kanske se senare vad det egentligen var. :) 

O, lite litterärt! ???

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, det är möjligt.

Jag tror mer på utmattning: Snön har legat länge och utövat stress på konstruktionen. Vinden blåser och byggnaden rör sig litet. Minimala sprickor uppstår i balkarna som sakta blir större och större. Sedan var dimman kanske fjädern på vågen. Eller så kom det en vindstöt som skakade om huset. Jag hör både hemma och på jobbet hur det knakar i huset när det blåser.

Vi får kanske se senare vad det egentligen var. :) 

Konstruktören var naiv och på grund av dimman såg ingen spricka komma?

Låter som något som skulle kunna drabba Sveavägen 68.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

(Metan)gastankar i fordon har ventiler som vid behov släpper ut gasen så att det kan brinna upp i relativ lugn och ro. Sådana tankar är ofta inte en ståltub utan ungefär en kolfiberförstärkt säck. Det kanske funkar även med vätgas.

 

 

Jag menade inte att det var ståltuber i bilarna. Jag vet att det är kompositbehållare. Ventilen däremot har gått mig förbi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Konstruktören var naiv och på grund av dimman såg ingen spricka komma?

Han var nog litet dimmig när han hållfasthetsberäknade taket. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur menar du nu? Om du har (säg) ett ton kall snö på ett tak. När det blir töväder så väger snön fortfarande ett ton, eller kanske litet mindre för den smälta snön rinner ju så sakteliga ner från taket.

Lös snö borde lättare blåsa bort än blöt snö, speciellt på ett platt tak. Tyngden av det som ligger kvar är större om snön är blöt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Han var nog litet dimmig när han hållfasthetsberäknade taket. ;) 

Det finns ju en rad olika faktorer. Dels dimensionerar man inte för hur stor last som helst. Sen kan konstruktören räknat fel, tillverkaren av takstolar/balkar kan ha räknat fel, montören/snickanren kan ha slarvat, det finns materialfel, även åldersrelaterade försämringar och brist på underhåll kan också tänkas. Jultomten landade där med övervikt på släden. Ja, mycket kan det bli. :fundersam:

Skärmavbild 2021-02-26 kl. 09.36.02.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Lågprisflygbolagen Ryanair och Vueling följer som nummer två och tre på listan, med 18 respektive 14 ärenden. Enligt Råd & Rön är det ovanligt att globala företagsjättar hamnar på listan, men i år finns Apple med — teknikföretaget har i två ärenden viftat bort ARN:s anmärkningar.

https://www.svd.se/kunder-varnas-fler-foretag-pa-svarta-listan?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2021-02-26
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, boevil säger:

Tyngden av det som ligger kvar är större om snön är blöt.

Bara om det regnar eller varit (väldigt) dimmigt. Det avhandlade vi redan igår. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...