Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, Alix säger:

Jag kan inte se någon väsentlig skillnad från infrastrukturen med andra flytande bränslen.

 

Som allt annat beror det ju på om man tycker att skillnaderna är viktiga eller inte. Vätgasen är under tryck upp till 700 bar medan bensin rinner och pumpas som vatten. Det har sina risker och konsekvenser. Naturligtvis tar man hänsyn till detta i hela kedjan från ax till limpa så det ska vara så säkert som möjligt. Men vad händer över tid med miljoner vätgasbilar, mackar och infrastruktur? Finns det något vi inte tänkt på? Systemfel? Materialfel? Flygplan ska ju inte ramla ner heller.......

 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Som allt annat beror det ju på om man tycker att skillnaderna är viktiga eller inte. Vätgasen är under tryck upp till 700 bar medan bensin rinner och pumpas som vatten. Det har sina risker och konsekvenser. Naturligtvis tar man hänsyn till detta i hela kedjan från ax till limpa så det ska vara så säkert som möjligt. Men vad händer över tid med miljoner vätgasbilar, mackar och infrastruktur? Finns det något vi inte tänkt på? Systemfel? Materialfel? Flygplan ska ju inte ramla ner heller.......

 

 

All mänsklig aktivitet kommer med risker. Men vi har sedan lång tid omfattande hantering av gaser i vätskeform under tryck i andra sammanhang. Syrgas inom vården, acetylen inom industrin, gasol för kök och camping, och så vidare. För mig är det en fråga om rätt teknik.

Men en krockskadad batteridriven bil är farlig på ett nytt och oönskat sätt, därav artikeln jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

All mänsklig aktivitet kommer med risker. Men vi har sedan lång tid omfattande hantering av gaser i vätskeform under tryck i andra sammanhang. Syrgas inom vården, acetylen inom industrin, gasol för kök och camping, och så vidare. För mig är det en fråga om rätt teknik.

Men en krockskadad batteridriven bil är farlig på ett nytt och oönskat sätt, därav artikeln jag länkade till.

Jag känner väl till riskerna med batterier. Betonar bara att vätgas inte är en räddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Jag känner väl till riskerna med batterier. Betonar bara att vätgas inte är en räddare.

Räddande från vad? Jag menade bara att att det är bättre ur brandskyddssynpunkt. Om en behållare skulle explodera/brinna är det över sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Räddande från vad? Jag menade bara att att det är bättre ur brandskyddssynpunkt. Om en behållare skulle explodera/brinna är det över sedan.

Vi talar inte om enskilda detaljer utan om hela system. Bränslecellbil fungerar inte utan en infrastruktur. Det är en lång rad av möjliga felkällor och riskmoment. Elbilen har en. Sen vet jag inte om det är bättre om en behållare på 700 bar springer läck än ett batteri som brinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Vi talar inte om enskilda detaljer utan om hela system. ... Sen vet jag inte om det är bättre om en behållare på 700 bar springer läck än ett batteri som brinner.

Inte jag, jag jämförde ur brandskyddssynpunkt, det var vad artikeln handlade om. Men du verkar luta åt det motsatta, att bränsleceller är farligare ur brandskyddssynpunkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Inte jag, jag jämförde ur brandskyddssynpunkt, det var vad artikeln handlade om. Men du verkar luta åt det motsatta, att bränsleceller är farligare ur brandskyddssynpunkt?

Dels finns det miljoner elbilar och hybridbilar att jämföra med vätgasbilar som är en handfull. Det ger ingen bra grund för ett utlåtande över vilket system som är bäst. Man blir ju tvungen att ta hänsyn till hela kedjan för att säga att det ena är bättre än det andra. Om det visar sig att det brinner procentuellt fler batteribilar, men det händer mer olyckor i hanteringen av vätgas kan ju batteribilar vara att föredra. Trots att själva branden med en batteribil är lurigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Dels finns det miljoner elbilar och hybridbilar att jämföra med vätgasbilar som är en handfull. Det ger ingen bra grund för ett utlåtande över vilket system som är bäst. Man blir ju tvungen att ta hänsyn till hela kedjan för att säga att det ena är bättre än det andra. Om det visar sig att det brinner procentuellt fler batteribilar, men det händer mer olyckor i hanteringen av vätgas kan ju batteribilar vara att föredra. Trots att själva branden med en batteribil är lurigare. 

Vad då? Vad kan gå fel med vätgas? Hindenburg är ju bara "fake news". :devil: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Vad då? Vad kan gå fel med vätgas? Hindenburg är ju bara "fake news". :devil: 

Vad har Hindenburg med detta att göra!? :fane:

...

Vad kan gå fel? Allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte utveckla en teknik som ger i princip 0-utsläpp från råoljan och dess hantering till 0-utsläpp i sista ändan?  Hur svårt kan det vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Varför inte utveckla en teknik som ger i princip 0-utsläpp från råoljan och dess hantering till 0-utsläpp i sista ändan?  Hur svårt kan det vara...

Blotta det faktum att råolja är fossil så blir det utsläpp så fort du gör något med den (annat än stoppar tillbaka den där den kom ifrån)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enda soppa. Jokkmokks kommun har förlängt besöksförbudet till äldreboendet på rekommendation av smittskyddsläkaren. FHM går nu ut och säger att kommunerna inte har lagstöd för sådana beslut, och det är korrekt. Det är smittskyddsläkaren som har den makten. Get it? Get it? :totaltgalen:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fortsatt-besoksforbud-pa-aldreboendena-i-jokkmokk

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-kommuner-far-inte-forbjuda-aldre-att-ta-emot-besok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det finns 100 gånger mer kod* nu än för tio år sedan (och säkert 100x så många buggar).

https://arstechnica.com/gadgets/2020/10/sourcegraph-devs-are-managing-100x-more-code-now-than-they-did-in-2010/

 

Som jag brukar säga: en bra programmerare skriver kod, men en grym programmerare tar bort kod.

 

Mycket av det där är nog inom Javascript och olika webramverk skulle jag tro.

 

* eller snarare att varje projekt använder mer kod; det kan röra sig om samma delade bibliotek som används flera gånger om

Redigerad av marcushedenstrom
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Undrar hur det ska gå till när man lagrar energi kemiskt...

Om man hettar upp (blått) kopparsulfat så blir det vitt. Tillsätter man sedan vatten till det avsvalnade saltet soblar vattnet varmt och blått. Jag tolkar det som att man kan lägra energi i kopparsulfat, som inte brinner bra.

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=95

8 timmar sedan, Axelman säger:

I teorin. Men det finns en rad praktiska problem som kanske kan visa sig ödesdigra över tid. Vad händer vid läckage av vätgasen vid transport, överföring till mack, överföring till bil, krock med bil? Kopplingar och slangar slits och kombinera sen med den mänskliga faktorn. Vätgasen är riktigt farlig och är inte likställd med bensin. Vill vi ha mängder med tankbilar/tankvagnar korsa sverige fyllda med vätgas? En urspårning på "rätt" ställe kan bli en megakatastrof.

En fördel med vätgas är att den kan produceras ganska lokalt, på platsen behöver manna ungefär vatten och energi.

2 timmar sedan, iMarc säger:

Varför inte utveckla en teknik som ger i princip 0-utsläpp från råoljan och dess hantering till 0-utsläpp i sista ändan?  Hur svårt kan det vara...

Jag röstar för en teknik där rosa enhörningar äter upp koldioxid och sedan pruttar syrgas.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Det finns 100 gånger mer kod* nu än för tio år sedan (och säkert 100x så många buggar).

https://arstechnica.com/gadgets/2020/10/sourcegraph-devs-are-managing-100x-more-code-now-than-they-did-in-2010/

 

Som jag brukar säga: en bra programmerare skriver kod, men en grym programmerare tar bort kod.

 

Mycket av det där är nog inom Javascript och olika webramverk skulle jag tro.

 

* eller snarare att varje projekt använder mer kod; det kan röra sig om samma delade bibliotek som används flera gånger om

Har för mig att när Steve Jobs presenterade första intelmacen (ca 2006) så nämndes något om en helt oproblematisk kompilering av 40 mloc operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En fördel med vätgas är att den kan produceras ganska lokalt...

Lustigt nog finns samma fördel för batteribilar...........:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

En enda soppa. Jokkmokks kommun har förlängt besöksförbudet till äldreboendet på rekommendation av smittskyddsläkaren. FHM går nu ut och säger att kommunerna inte har lagstöd för sådana beslut, och det är korrekt. Det är smittskyddsläkaren som har den makten. Get it? Get it? :totaltgalen:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fortsatt-besoksforbud-pa-aldreboendena-i-jokkmokk

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-kommuner-far-inte-forbjuda-aldre-att-ta-emot-besok

Smittskyddsläkarna är väl de som lättast och snabbast kan sätta igång riktigt kraftiga åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Blotta det faktum att råolja är fossil så blir det utsläpp så fort du gör något med den (annat än stoppar tillbaka den där den kom ifrån)

En fet katalysator som klyver molekylen så kolet (C) binds samt får syret (O) ostabilt, som i sin tur återförs till bränsle-luftblandningen och förbränns. Borde finnas någon isotop som fixar detta eller laser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Det finns 100 gånger mer kod* nu än för tio år sedan (och säkert 100x så många buggar).

https://arstechnica.com/gadgets/2020/10/sourcegraph-devs-are-managing-100x-more-code-now-than-they-did-in-2010/

 

Som jag brukar säga: en bra programmerare skriver kod, men en grym programmerare tar bort kod.

 

Mycket av det där är nog inom Javascript och olika webramverk skulle jag tro.

 

* eller snarare att varje projekt använder mer kod; det kan röra sig om samma delade bibliotek som används flera gånger om

Sant och gäller i synnerhet spelprogrammering. Det finns spel som ligger på runt 20GB som slår fetprogrammerade spel på runt 100GB. 
Rise of the Tomb Raider ligger runt 20GB endast, och spelet i sig är otroligt stort vad gäller miljöer, antal speltimmar, och med maxad upplösning och fps etc så är det helt otroligt vackert. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

En fet katalysator som klyver molekylen så kolet (C) binds samt får syret (O) ostabilt, som i sin tur återförs till bränsle-luftblandningen och förbränns. Borde finnas någon isotop som fixar detta eller laser. 

Hur du än gör så är kolet fossilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Trump har fått covid-19.

Tror han fejkar, vill ha sympatier

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...