Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Märkligt att någon väljare vill ha ett sådant samhälle.

Bara det inte drabbar dem själva så är det OK.

Republikanerna lägger ju om valdistrikten så att flera distrikt ska få republikansk majoritet och då är det ingen mening för de svaga/lågavlönade att gå och rösta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Märkligt att någon väljare vill ha ett sådant samhälle.

Men om man tutar i folk att det här är det rätta sättet så går det. USA vet bäst så då kan det inte vara fel. Vad ska man med riktig pension, allmän sjukförsäkring och annat slikt kommunisttrams till? Att alla andra industriländer har haft det i årtionden bevisar bara hur korkade de är!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

De flesta invandrare är hederliga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/WOLMkL/for-v-ar-rasism-inget-problem-om-den-bara-kommer-fran-ratt-hall

Citat

För övrigt anser jag att…

… det närmar sig perfekt politisk satir när Jimmie Åkesson (SD) erbjuder sig att ta över posten som justitieminister efter en högerseger i nästa val. Eftersom överrepresentationen i brottslighet är mycket större bland SD-politiker än bland invandrare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänstern har nämligen uppfunnit begreppet strukturell rasism, vilken är den enda erkända numera, av dem i alla fall, och den går då ut på att bara majoritetsbefolkningen, som så att säga har makten i kraft av sin hudfärg, kan vara rasistisk. Minoriteter som är rasistiska i traditionell mening är då egentligen inte det, eftersom de är utsatta för strukturell rasism. De har intellektuellt alibi. Den här synen torgförs även av medier, i skilda sammanhang. Exempelvis gällande fallet när en svart fotbollsspelare stängdes av för att han hade kallat en vit spelare för ”whiteboy”. Det var då fel, enligt strukturell rasism-konsekvens. Exempel:

 

”Disciplinnämnden skriver att uttrycket i sammanhanget får anses ha ”en nedlåtande karaktär med en underton av rasism”. Och visst, jag fattar att Akpoveta inte var ute efter att peppa motspelaren. Men rasism? Vilken sten har ni gömt er under de senaste åren? Eller århundradena för den delen.

Rasism förutsätter i grunden ett maktövertag. Det är därför debatten om omvänd rasism ofta uppfattas som djupt provocerande av dem som tillhör någon av de minoriteter vars tillvaro präglas av diskriminering och hatbrott på en strukturell nivå.

Hade Umeå-spelaren använt N-ordet så är det solklar rasism. När Dusan Djuric skriker ”jävla zigenare” ska han självklart stängas av, men när Oke Akpoveta säger ”white boy” så är det varken rasistiskt eller grövre än vad spelarna ropar till varandra under vilken vanlig herrelitmatch som helst.”

 

https://www.bt.se/sport/henrikson-rorande-naivt-att-stanga-av-akpoveta-858335fa

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Vänstern har nämligen uppfunnit begreppet strukturell rasism, vilken är den enda erkända numera, av dem i alla fall, och den går då ut på att bara majoritetsbefolkningen, som så att säga har makten i kraft av sin hudfärg, kan vara rasistisk. Minoriteter som är rasistiska i traditionell mening är då egentligen inte det, eftersom de är utsatta för strukturell rasism. De har intellektuellt alibi. Den här synen torgförs även av medier, i skilda sammanhang. Exempelvis gällande fallet när en svart fotbollsspelare stängdes av för att han hade kallat en vit spelare för ”whiteboy”. Det var då fel, enligt strukturell rasism-konsekvens. Exempel:

 

”Disciplinnämnden skriver att uttrycket i sammanhanget får anses ha ”en nedlåtande karaktär med en underton av rasism”. Och visst, jag fattar att Akpoveta inte var ute efter att peppa motspelaren. Men rasism? Vilken sten har ni gömt er under de senaste åren? Eller århundradena för den delen.

Rasism förutsätter i grunden ett maktövertag. Det är därför debatten om omvänd rasism ofta uppfattas som djupt provocerande av dem som tillhör någon av de minoriteter vars tillvaro präglas av diskriminering och hatbrott på en strukturell nivå.

Hade Umeå-spelaren använt N-ordet så är det solklar rasism. När Dusan Djuric skriker ”jävla zigenare” ska han självklart stängas av, men när Oke Akpoveta säger ”white boy” så är det varken rasistiskt eller grövre än vad spelarna ropar till varandra under vilken vanlig herrelitmatch som helst.”

 

https://www.bt.se/sport/henrikson-rorande-naivt-att-stanga-av-akpoveta-858335fa

Varför har så många problem med att skriva neger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Varför har så många problem med att skriva neger?

För att det helt enkelt inte är korrekt. Jag jobbar med en man som kommer från Mozambique och jag frågade honom vad han tycker är kränkande. Neger var verkligen inget han gillade. Svart, färgad man var acceptabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Varför har så många problem med att skriva neger?

Därför att det är ett uttryck för så kallad strukturell rasism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

För att det helt enkelt inte är korrekt. Jag jobbar med en man som kommer från Mozambique och jag frågade honom vad han tycker är kränkande. Neger var verkligen inget han gillade. Svart, färgad man var acceptabelt.

Låter vettigt. Men att instället använda en synonym till neger gör väl inte saken bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Låter vettigt. Men att instället använda en synonym till neger gör väl inte saken bättre?

Inte din sak att avgöra ifall det är kränkande eller inte utan den det är riktat till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Varför har så många problem med att skriva neger?

Sorgligt! Där gick du från att vara en kille som ibland skriver lite skojiga inlägg med lite kluriga vinklar till nolla. Varför tror du överviktiga människor har problem med att man kallar dem fetknoppar? Svagbegåvade att man kallar dem idioter? Rörelsehindrade att man kallar dem krymplingar? Kortväxta att man kallar dem dvärgar? Göteborgare att man kallar dem byfånar?

Redigerad av DittDatt
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Låter vettigt. Men att instället använda en synonym till neger gör väl inte saken bättre?

Vilket ersättningsord man än använder kommer det med tiden att få samma negativa konnotation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Sorgligt! Där gick du från att vara en kille som ibland skriver lite skojiga inlägg med lite kluriga vinklar till nolla. Varför tror du överviktiga människor har problem med att man kallar dem fetknoppar? Svagbegåvade att man kallar dem idioter? Rörelsehindrade att man kallar dem krymplingar? Kortväxta att man kallar dem dvärgar? Göteborgare att man kallar dem byfånar?

Problemet är ju det som Alix nämner i inlägget mellan våra. Blir nästa grej att prata om n-ordsordet?

 

Att hålla på att kalla folk för n-ord istället för neger är ungefär lika knasigt som vissa religiösa grupper som inte vågar använda sin guds riktiga namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Inte din sak att avgöra ifall det är kränkande eller inte utan den det är riktat till.

Fascinerande då att så många blekansikten b-ord verkar uppröras över användningen av ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Fascinerande då att så många blekansikten b-ord verkar uppröras över användningen av ordet.

Vem/vilka?

 

Försöker du rättfärdiga att man ska få använda ordet neger?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Vem/vilka?

 

Försöker du rättfärdiga att man ska få använda ordet neger?

Exempelvis du. (Jag har förvisso ingen aning om din hudfärg.)

 

Ja, självklart. Man bör undvika att blanda in lagstiftning i naturliga språk.

Jag har svårt att se hur ändring av stavningen lite (n-ord) skulle påverka betydelsen. Att någon skulle använda n-ordet med betydelsen svart person finner jag helt enkelt otroligt. Därmed inte sagt att jag förespråkar användningen av ordet neger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Exempelvis du. (Jag har förvisso ingen aning om din hudfärg.)

 

Ja, självklart. Man bör undvika att blanda in lagstiftning i naturliga språk.

Jag har svårt att se hur ändring av stavningen lite (n-ord) skulle påverka betydelsen. Att någon skulle använda n-ordet med betydelsen svart person finner jag helt enkelt otroligt. Därmed inte sagt att jag förespråkar användningen av ordet neger.

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

För övrigt tror jag inte landet fetknoppar blir gladare av att kallas f-knoppar.

Man kallar dom varken för fetknoppar eller f-knoppar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Man kallar dom varken för fetknoppar eller f-knoppar

Men det är OK att kalla svarta personer för n-ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Men det är OK att kalla svarta personer för n-ord?

Har jag skrivit det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Inte vad jag vet, men det verkar väldigt odramatiskt att använda det ordet.

Så varför ställer du frågan precis som att jag har sagt att det är ok?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

Så varför ställer du frågan precis som att jag har sagt att det är ok?

 

Det gjorde jag inte, jag tolkade inlägget jag svarade på som att det handlade om någon sorts sanning, inte bara din åsikt.

 

Tycker du att det är OK att använda ordet n-ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

För övrigt tror jag inte landet fetknoppar blir gladare av att kallas f-knoppar.

Du sjunker för varje tarvligt inlägg. Vi får se om du lyckas ta dig längre ned.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...