Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

BMW

BMW ska hålla liv i förbränningsmotorerna i åtminstone 30 år till.

Men Frank Weber vill istället fokusera mycket mer på elbilar och laddhybrider. Flera nya modeller ska lanseras de kommande åren. Om tre år ska 25 elektrifierade modeller – alltså både hybrider och elbilar – finnas i modellprogrammet, och om fem år ska en var fjärde bil som BMW säljer vara elektrifierad. 2030 ska två tredjedelar av alla nya BMW-bilar vara elektrifierade.

 

Volkswagen

Volkswagen ökar insatsen och tänker lägga 650 miljarder kronor på ny teknik de kommande fem åren när elbilarna kommer att sluka miljarder och sätta stor press på biltillverkarna.

 

PSA Group

Nu har PSA-koncernen avslöjat att de utvecklar en helt ny plattform dedikerad för elbilar där en första bil ska visas om tre år.

PSA-gruppen med bilmärken som Peugeot, Citroën, DS och Opel, förhandlar som bäst med Fiat/Chrysler om ett samgående. Den nya biljätten ska få namnet Stellantis.

En målsättning med sammanslagningen är att använda gemensamma tekniska plattformar. I dag använder PSA-gruppen CMP-plattformen för mindre bilar med olika typer av drivlinor samt EMP2 för bilar med förbränningsmotor. EMP2 används för hybrider men passar inte för renodlade elbilar.

Enligt uppgifter från PSA ska båda plattformarna plockas bort och om fem år ha ersatts av två nya, båda utvecklade för elbilar.

 

Toyota

Tio nya elbilsmodeller på gång från Toyota, sex av dess för en global marknad och byggda på en ny elbilsplattform. Suzuki, Daihatsu och Subaru är med i planerna.

Toyota må vara pionjärer när det kommer till hybridbilar men när det gäller ren eldrift ligger man inte direkt i framkant. Nu presenterar man emellertid en plan när det gäller elfordon.

 

 

Und so weiter...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Precis Tesla bygger en fabrik i Tyskland och i Kina för att kunna massproducera och pressa priserna. Såg deras senaste event och dom annonserade att dom ska tillverka en bil som kommer kosta ca 20000-25000 dollar. 
 

Får dom ut många bilar på marknaden kommer begagnad priserna således sjunka också. 

Musk vill bygga 20 miljoner elbilar per år.

 

Enligt Elon Musk har Tesla målsättningen att bygga cirka 20 miljoner elbilar per år vilket skulle vara en fjärdedel av världens totala försäljning. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SD och M går i taket för att S och MP vill lätta lite på kraven för de ensamkommande ungdomarna som omfattas av gymnasielagen.

Jag går inte i taket för vare sig det ena eller andra.

Dock tycker jag att det är märkligt att det finns människor som står så långt ifrån varandra angående ett specifikt problem. Särskilt politiker som borde vara pragmatiskt inriktade.

Svaret är väl att det är en symbolfråga och inte alls handlar om de ensamkommande ungdomarna, utan om vilken typ av land som nämnda politiker vill att Sverige ska vara.

För egen del tycker jag att vi ska ha en restriktiv migrationspolitik. Men ungdomarna kom hit då vi inte hade det eller hade haft det mer än en kort tid. Vi får förstå att vi har lockat hit dem* och ta ansvar för det. Fast samtidigt stå fast vid att täppa till sådana kryphål och signalera att nu är det nog, vi tar bara emot flyktingar och skyddsbehövande, och de får bara tillfälliga uppehållstillstånd.

 

https://www.bt.se/ledare/ett-litet-steg-framat-for-ensamkommande-bedcfbfa

 

*Inte minst i praktisk mening, när UD fortfarande lockar med vår välfärd. Citat: ”Life doesn’t have to be all work. It can also be hot chocolate in the sun.” Det är naivt att tro att sådant inte kan förstås på mer än ett sätt. Sajten finns på arabiska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Svaret är väl att det är en symbolfråga och inte alls handlar om de ensamkommande ungdomarna, utan om vilken typ av land som nämnda politiker vill att Sverige ska vara.

Det hör väl till "korrekt" agerande som politiker att racka ned på allt som inte man själv föreslår. Frågan i sig är inte intressant. Det intressanta är att framhäva sig själv och sin inbillade överlägsenhet. :(

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Tänk att det krävs en snygg och envis tyska för att ändra P-timäterpraxisen. :D 

 

https://www.svt.se/nyheter/konsument/tyska-sabine-vann-parkeringsstrid-mot-polisen-i-hogsta-domstolen

 

 

Citat

– Vi anser att man inte har angett ett korrekt registreringsnummer om man lägger till eller tar bort tecken jämfört med vad som står på registreringsskylten, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/darfor-star-polisen-pa-sig-mot-bilisterna-som-fatt-parkeringsboter-over-bindestreck

 

Vad anser polisen vara ett tecken? En del länders skyltar är dekorerade med lite skattemärken, flaggor, lokala slogans och vad som ser ut som bästföredatum.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är kultureliten överlycklig. Litteraturpriset går till en kvinnlig poet (som givetvis ingen har hört talas om). :D 

 

Om man vore elak skulle man kunna hävda att den skandalomsusade akademin är publikfriande (och publiken är då väldigt finkulturell). :P 

 

Men det gör jag förstås inte. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nobelpris i litteratur ( som jag inte är särskilt intresseradav ) råkade jag se denna dokumentär i SVT PLAY och blev fascinerad. Nobelpristagaren från Belarus, Svetlana Aleksijevitj, är en mycket fascinerande kvinna! Det är en sakta och långsam men mycket eftertänksam berättelse om små människor med stora liv. Passar nog inte alla, men den berörde mig.

 

https://www.svtplay.se/video/10565063/den-varsta-lognen-ar-den-dokumentara

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Svetlana Aleksijevitj, är en mycket fascinerande kvinna!

Och en fantastisk och läsvärd journalist och författare som har tagit sig an oerhört viktiga vittnesbörder. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Och en fantastisk och läsvärd journalist och författare som har tagit sig an oerhört viktiga vittnesbörder. :yeahbaby:

Har inte läst något men efter dokumentären blev jag riktigt intresserad. Har inte hänt förut angående nobelpriset i litt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Nu är kultureliten överlycklig. Litteraturpriset går till en kvinnlig poet (som givetvis ingen har hört talas om). :D 

 

Om man vore elak skulle man kunna hävda att den skandalomsusade akademin är publikfriande (och publiken är då väldigt finkulturell). :P 

 

Men det gör jag förstås inte. :) 

Jag stör mig på att pöbeln utan allt för stora problem kan uttala hennes namn.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag stör mig på att pöbeln utan allt för stora problem kan uttala hennes namn.

Tur då att ü är en lite udda vokal för pöbeln.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag stör mig på att pöbeln utan allt för stora problem kan uttala hennes namn.

Om hon heter Glyck, borde namnet stavas... just glyck.

eller heter hon gluck?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, boevil säger:

Om hon heter Glyck, borde namnet stavas... just glyck.

eller heter hon gluck?

Jag lärde mig i skolan att ü-ljudet i vissa fall ligger någonstans emellan y och u. Artikel. Till skillnad från vanligt y. Artikel. Glück på tyska uttalas mitt emellan y och u. På amerikansk engelska uttalas det dock som ett kort i. Ungefär som man kan anta att Silvia skulle ha sagt om sitt möte med kungen. Att det sade glick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Jag lärde mig i skolan att ü-ljudet i vissa fall ligger någonstans emellan y och u. Artikel. Till skillnad från vanligt y. Artikel. Glück på tyska uttalas mitt emellan y och u. På amerikansk engelska uttalas det dock som ett kort i. Ungefär som man kan anta att Silvia skulle ha sagt om sitt möte med kungen. Att det sade glick.

Jag hoppas att du, och alla andra, förstod att jag menade mitt inlägg som ett skämt. Som en medlem av pöbeln …

 

Du verkar så seriös i din kommentar

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, boevil säger:

Jag hoppas att du, och alla andra, förstod att jag menade mitt inlägg som ett skämt. Som en medlem av pöbeln …

 

Du verkar så seriös i din kommentar

”Ungefär som man kan anta att Silvia skulle ha sagt om sitt möte med kungen. Att det sade glick.”

 

Visst, oerhört seriöst... :rolleyes:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Om hon heter Glyck, borde namnet stavas... just glyck.

eller heter hon gluck?

 

Svenskan verkar vara lite speciell med sitt sätt att uttala U och att försöka förklara att Ü motsvarar Y gör inte saken bättre. Jag har fattat det som att prickarna i Ü är en del av bokstaven och inget trema, men hur skriver man på lämpligt sätt U med trema på tyska?

1 timme sedan, Alix säger:

Jag lärde mig i skolan att ü-ljudet i vissa fall ligger någonstans emellan y och u. Artikel. Till skillnad från vanligt y. Artikel. Glück på tyska uttalas mitt emellan y och u. På amerikansk engelska uttalas det dock som ett kort i. Ungefär som man kan anta att Silvia skulle ha sagt om sitt möte med kungen. Att det sade glick.

Du tänker på mötet i Minchen?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har Peru, som första land i världen med flera miljoner invånare, rapporterat 1000 coronadödsfall per miljon invånare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Jag lärde mig i skolan att ü-ljudet i vissa fall ligger någonstans emellan y och u. Artikel. Till skillnad från vanligt y. Artikel. Glück på tyska uttalas mitt emellan y och u. På amerikansk engelska uttalas det dock som ett kort i. Ungefär som man kan anta att Silvia skulle ha sagt om sitt möte med kungen. Att det sade glick.

Lite jobbigt att vi har fler vokaler än vokalbokstäver. GPs "språkskribent" Lars-Gunnar Andersson (tror jag han heter, från GU) tog upp de olika Ö-ljuden. Testa att uttala HÖ och ÖRA. Testa sedan att byta Ö mellan de båda orden.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Lite jobbigt att vi har fler vokaler än vokalbokstäver. GPs "språkskribent" Lars-Gunnar Andersson (tror jag han heter, från GU) tog upp de olika Ö-ljuden. Testa att uttala HÖ och ÖRA. Testa sedan att byta Ö mellan de båda orden.

Det är ett 20-tal vokalljud i standardsvenskan, och fler om man räknar in dialekter. Just sådana som du ger exempel på. Där har jag gått från samma ljud (barndomen) till olika ljud som vuxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1601283309?format=auto

 

Gissa vem det är på bilden. Om det är porträttlikt känner ni säkert igen henne. :) 

 

(Det går förstås att fuska med bildgoogling, men det är helt poänglöst, det är ingen tävling)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

1601283309?format=auto

 

Gissa vem det är på bilden. Om det är porträttlikt känner ni säkert igen henne. :) 

 

(Det går förstås att fuska med bildgoogling, men det är helt poänglöst, det är ingen tävling)

Såg bilden i går med tillhörande namn. Säger inget. default_laugh.png.a5294b769eda177167e10cb0408a3ec2.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Såg bilden i går med tillhörande namn. Säger inget. default_laugh.png.a5294b769eda177167e10cb0408a3ec2.png

Det är i alla fall inte Kattis Ahlström vilket porträttet annars liknar en del.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...