Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

En några år gammal artikel om ett möte 2006.
Intressant därför att det beskriver ett möte mellan två fullständigt skilda världar, två som ändå var företagsledare och borde ha mer gemensamt men som såg på företagandet på fundamentalt olika sätt.

 

Tidigare Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg tänkte på sina patent, tjäna pengar och produkterna som en väg till att fylla bankkontot. Visionerna cirklade alltså helt säkert mest kring det ekonomiska likt hos de flesta företagsledare.

 

Steve Jobs å andra sidan drömde om teknikens utveckling och framtid. Hans visioner var alltså helt om det han såg framför sig och var en ordentligt bra bit framför de andra, ekonomerna.

 

Även de förstod nog det stora i att Steve Jobs kom till Stockholm, annars hade det inte pratats och skrivits om det som det gjorts.

Apple revolutionerade hela mobilmarknaden och hur vi använder mobilen på ett sätt som gynnat långt fler än det har drabbat negativt.


De som inte har några stora visioner får skylla sig själva när de blir omsprungna.

 

https://www.nyteknik.se/nyheter/svanberg-och-jobs-hemliga-slottsmote-6343915


Steve-Jobs-Apple-600-ny-teknik.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

En några år gammal artikel om ett möte 2006.
Intressant därför att det beskriver ett möte mellan två fullständigt skilda världar, två som ändå var företagsledare och borde ha mer gemensamt men som såg på företagandet på fundamentalt olika sätt.

 

Tidigare Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg tänkte på sina patent, tjäna pengar och produkterna som en väg till att fylla bankkontot. Visionerna cirklade alltså helt säkert mest kring det ekonomiska likt hos de flesta företagsledare.

 

Steve Jobs å andra sidan drömde om teknikens utveckling och framtid. Hans visioner var alltså helt om det han såg framför sig och var en ordentligt bra bit framför de andra, ekonomerna.

 

Även de förstod nog det stora i att Steve Jobs kom till Stockholm, annars hade det inte pratats och skrivits om det som det gjorts.

Apple revolutionerade hela mobilmarknaden och hur vi använder mobilen på ett sätt som gynnat långt fler än det har drabbat negativt.


De som inte har några stora visioner får skylla sig själva när de blir omsprungna.

 

https://www.nyteknik.se/nyheter/svanberg-och-jobs-hemliga-slottsmote-6343915


Steve-Jobs-Apple-600-ny-teknik.jpg

Ericsson en högfärdig gigant som gjort många dåliga affärer.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Ericsson en högfärdig gigant som gjort många dåliga affärer.

Ja, därför att fokus är på helt fel saker, därför att ekonomer styr.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Ja, därför att fokus är på helt fel saker, därför att ekonomer styr.

Vet inte det jag. Skulle jag sköta ekonomin som Ericsson skulle jag vara med i Lyxfällan.

Som exempel. Ericsson säljer en fabrik som har en omsättning på ca 1-1.5 Miljarder med ett lagervärde på 250 miljoner för 200 miljoner. I det priset ingick ALLA patent gällande dess produkter ?

Köparen skrattade sig harmynt hela vägen hem från förhandlingsbordet.

I mina ögon är Ericsson ena riktiga klåpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta utbrottet men din själviska kossa.

 

https://god.dailydot.com/melania-trump-tapes/?fbclid=IwAR1Z9T7st8sdsYa_wz684GxjhYNa9xEyte1W_367GoAzwtOwGw4j3Ci88kA

 

Man får säga vad man vill om 284584407_Skrmavbild2020-10-04kl_16_41_09.thumb.png.8b7d4838d640b5ea3eadf66266ca102d.pngObama men folkliga var dom och kunde umgås med vanligt folk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

En några år gammal artikel om ett möte 2006.
Intressant därför att det beskriver ett möte mellan två fullständigt skilda världar, två som ändå var företagsledare och borde ha mer gemensamt men som såg på företagandet på fundamentalt olika sätt.

 

Tidigare Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg tänkte på sina patent, tjäna pengar och produkterna som en väg till att fylla bankkontot. Visionerna cirklade alltså helt säkert mest kring det ekonomiska likt hos de flesta företagsledare.

 

Steve Jobs å andra sidan drömde om teknikens utveckling och framtid. Hans visioner var alltså helt om det han såg framför sig och var en ordentligt bra bit framför de andra, ekonomerna.

 

Även de förstod nog det stora i att Steve Jobs kom till Stockholm, annars hade det inte pratats och skrivits om det som det gjorts.

Apple revolutionerade hela mobilmarknaden och hur vi använder mobilen på ett sätt som gynnat långt fler än det har drabbat negativt.


De som inte har några stora visioner får skylla sig själva när de blir omsprungna.

 

https://www.nyteknik.se/nyheter/svanberg-och-jobs-hemliga-slottsmote-6343915


Steve-Jobs-Apple-600-ny-teknik.jpg

Ericsson fick för många år sedan erbjudande om att få använda Android i sina telefoner, men det ville de inte för att Android bröt mot så många patent. Men blir man tillräckligt stor och mäktig (som Google är nu) kan man göra det i alla fall. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Ericsson fick för många år sedan erbjudande om att få använda Android i sina telefoner, men det ville de inte för att Android bröt mot så många patent. Men blir man tillräckligt stor och mäktig (som Google är nu) kan man göra det i alla fall. :( 

Alla ska följa lagen, rik som fattig, men jag orkar inte hetsa upp mig så värst mycket över detta som tycker att det är bara bra för oss, kanske även för Apple, att få lite konkurrens.

Senfärdigheten hos Apples konkurrenter och deras närmast totala brist på visioner kunde ha skapat ett skadligt monopol. ALDRIG bra oavsett vem som äger monopolet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

”Vi försökte reflektera den optimistiska attityd som Trump själv har uppvisat när han rapporterat om sin hälsa”

Han ljög, alltså. :hihihi:

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nytt-halsobesked-om-trump-att-vanta

Tyvärr är inte den personliga hälsan särskilt personlig när man har Trumps jobb.

 

När George V (UK) skulle dö togs det hänsyn till morgontidningars pressläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan har hela tiden sagt att Trump fejkar sin sjukdom för att vinna sympatier..och komma tillbaka som den "odödlige" 

Får se...om hon har rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... När George V (UK) skulle dö togs det hänsyn till morgontidningars pressläggning.

Menar du att han togs av daga före deadline?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
14 minuter sedan, Alix säger:

Poängen är snarare att det bara ska gå till medborgare, inte utlänningar... :P 

Precis. Varför skulle vi ge pengar till utlänningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Precis. Varför skulle vi ge pengar till utlänningar?

Vadå då, Ungern och polen bl.a får väl redan... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Nästa sommar har det gått fyra år sedan Samiaullah Amiri fick sitt sista utvisningsbeslut. Det betyder att han får möjlighet att söka nytt uppehållstillstånd.”

 

Jag förstår inte poängen med att göra det besvärligt för folk så här. Har man prövat skälen ska det givetvis vara omöjligt att prövas igen på samma grund. Men det lär knappast hända, det är inhumant (?), så det är väl lika bra att ge alla uppehållstillstånd som ändå stannar till varje pris. Plus vidhängande förmåner, givetvis.

 

Bäst att jag tycker så för det finns åtminstone (klart uttalat) en medlem här som hellre ger utlänningar pengar än ger dem till mig... :pinch:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/samiaullah-tranar-och-pluggar-bort-oron-over-framtiden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Har man prövat skälen ska det givetvis vara omöjligt att prövas igen på samma grund.

Nu har jag inte läst artikeln, men om förhållandena ändrats i hemlandet under tiden så är det inte samma grund.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Nu har jag inte läst artikeln, men om förhållandena ändrats i hemlandet under tiden så är det inte samma grund.

Det kan de ha gjort inom de fyra åren, eller hur? Så varför får man inte sin sak prövad varje vecka? Löjligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag ska sluta posta om sådant här. Riskerar ändå bara hjärnblödning. Att världen är galen är omöjligt att rå på. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Att världen är galen är omöjligt att rå på.

Tur att jag inte är galen då! :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...