Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag förstår fortfarande inte. Vi är ju redan idag underordnade EUs lagar och står därmed inte fri i relation till främmande makt, dvs andra länder inom och utom EU.

Vi har frivilligt gått med på det. Det är ett uttryck för nationell suveränitet. Inte ett prov på motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Vi har frivilligt gått med på det. Det är ett uttryck för nationell suveränitet. Inte ett prov på motsatsen.

Då kan vi frivilligt väl gå med på att slippa vetorätten och därmed slippa ett handlingsförlamat EU. Särskilt gentemot skurkstater som Polen och Ungern (eller Turkiet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Då kan vi frivilligt väl gå med på att slippa vetorätten och därmed slippa ett handlingsförlamat EU. Särskilt gentemot skurkstater som Polen och Ungern (eller Turkiet).

Ja, visst kan vi underordna oss en federation frivilligt, det skrev jag ju från början. Men det är få som vill ha en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Ja, visst kan vi underordna oss en federation frivilligt, det skrev jag ju från början. Men det är få som vill ha en sådan.

Jag förstår fortfarande inte varför du envisas med att det skulle kallas "federation" och varför vi måste "underordna" oss. Det är ju ingen större skillnad mot EU som det ser ut idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag förstår fortfarande inte varför du envisas med att det skulle kallas "federation" och varför vi måste "underordna" oss. Det är ju ingen större skillnad mot EU som det ser ut idag.

Jaså, det säger du. Jag noterar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jaså, det säger du. Jag noterar det.

Jag kan inte heller förstå varför man blir en federation om man har 75% istället för 100%. Vi är väl med i en europeisk klubb och kan välja regler. Eller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Jag kan inte heller förstå varför man blir en federation om man har 75% istället för 100%. Vi är väl med i en europeisk klubb och kan välja regler. Eller? 

Jag har redan förklarat vad som utmärker en suverän stat, och det är denna som styr EU:s utformning; det är en union av suveräna stater. Stater i unionen kan inte påtvinga suveräna stater vilken uppfattning de ska ha i utrikespolitiska frågor, exempelvis genom majoritetsbeslut, för då har vi inte längre en union av suveräna stater, utan en federation av icke-suveräna stater. Detta handlar om termer och principer inom statsrätt. Inte mycket att göra åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Jag har redan förklarat vad som utmärker en suverän stat, och det är denna som styr EU:s utformning; det är en union av suveräna stater. Stater i unionen kan inte påtvinga suveräna stater vilken uppfattning de ska ha i utrikespolitiska frågor, exempelvis genom majoritetsbeslut, för då har vi inte längre en union av suveräna stater, utan en federation av icke-suveräna stater. Detta handlar om termer och principer inom statsrätt. Inte mycket att göra åt.

Jag begriper. Det satt långt inne....... :pinch:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag har redan förklarat vad som utmärker en suverän stat, och det är denna som styr EU:s utformning; det är en union av suveräna stater. Stater i unionen kan inte påtvinga suveräna stater vilken uppfattning de ska ha i utrikespolitiska frågor, exempelvis genom majoritetsbeslut, för då har vi inte längre en union av suveräna stater, utan en federation av icke-suveräna stater. Detta handlar om termer och principer inom statsrätt. Inte mycket att göra åt.

Fast EU skulle väl kunna enas om att unionen kan fördöma enskilda puckon med vanlig majoritet utan att det blir federation?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast EU skulle väl kunna enas om att unionen kan fördöma enskilda puckon med vanlig majoritet utan att det blir federation?

Det är som Alix säger och antingen är nationer suveräna eller så är de det inte. Å vad fan ger dig eller unionen rätt eller allvetande för att bestämma åt andra vad som är rätt/fel, moraliskt/omoraliskt...?

Det är ett av skälen till att vilja ha suveräna stater som följer sitt folks vilja och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Det är som Alix säger och antingen är nationer suveräna eller så är de det inte. Å vad fan ger dig eller unionen rätt eller allvetande för att bestämma åt andra vad som är rätt/fel, moraliskt/omoraliskt...?

Det är ett av skälen till att vilja ha suveräna stater som följer sitt folks vilja och inget annat.

Nu handlade det inte om att bestämma vad som är rätt eller fel, det handlade om att kunna fördöma vissa saker. Vilket inte betyder att de suveräna medlemmarna fördömer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Skrota Dublinförordningen

Dublinförordningen dikterade att det första landet en asylsökande kommer till ska ha ansvaret. Istället så ska det handla mer om var det finns en koppling. Om personen studerat eller har ett syskon i ett annat EU-land, till exempel. Det här kommer innebära att länder som redan tagit emot många människor får ta ett större ansvar – vilket ska kompenseras med en ”rabatt”.”

 

Tack, Ylva och EU, nu får vi chansen att öppna gränserna, våra hjärtan och våra plånböcker igen.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-presenteras-forslagen-pa-eu-s-nya-migrationspolitik

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

2. Skrota Dublinförordningen

Dublinförordningen dikterade att det första landet en asylsökande kommer till ska ha ansvaret. Istället så ska det handla mer om var det finns en koppling. Om personen studerat eller har ett syskon i ett annat EU-land, till exempel. Det här kommer innebära att länder som redan tagit emot många människor får ta ett större ansvar – vilket ska kompenseras med en ”rabatt”.”

 

Tack, Ylva och EU, nu får vi chansen att öppna gränserna, våra hjärtan och våra plånböcker igen.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-presenteras-forslagen-pa-eu-s-nya-migrationspolitik

Som att hindra att Titanic sjunker genom att pumpa vatten mellan olika däck.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saker måste gå väldigt långt i Sverige av någon anledning och vi är kanske där nu, tror Lasse Wierup. Jag är tveksam till det. Många uppfattar fortfarande mig och andra, som har framhållit detta länge, som kompletta (och tjatiga) idioter. Inte minst i detta forum. Och regeringens kommande förslag om minskad straffrabatt tar inte sikte på de under 18 år. Så mopedburna mördare kommer fortsatt att få kortare tid i ”vård”. Det ser allt annat än lovande ut.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-har-gangvaldet-forandrats-i-sverige

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Alix säger:

2. Skrota Dublinförordningen

Dublinförordningen dikterade att det första landet en asylsökande kommer till ska ha ansvaret. Istället så ska det handla mer om var det finns en koppling. Om personen studerat eller har ett syskon i ett annat EU-land, till exempel. Det här kommer innebära att länder som redan tagit emot många människor får ta ett större ansvar – vilket ska kompenseras med en ”rabatt”.”

 

Tack, Ylva och EU, nu får vi chansen att öppna gränserna, våra hjärtan och våra plånböcker igen.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-presenteras-forslagen-pa-eu-s-nya-migrationspolitik

Vi är som allt oftare överens.

Jag känner dock förvåning som trodde du var miljöpartist med en förkärlek till stor invandring, i princip vidöppna gränser. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

dump.png.64c75265e77e7fe4d2e7df4271de386b.png

 

Du gillar ju rubrikkrockar, @Axelman. Kan detta sägas vara en sådan? :P 

 

 

Jupp. Mitt i prick höll jag på att säga..... :stjarnsmall:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi är som allt oftare överens.

Jag känner dock förvåning som trodde du var miljöpartist med en förkärlek till stor invandring, i princip vidöppna gränser. :fundersam:

-Uttrycket "Vidöppna gränser" gäller alla dem som vill ha in fler invandrare än mig, säger Svensson. :totaltgalen:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Axelman säger:

-Uttrycket "Vidöppna gränser" gäller alla dem som vill ha in fler invandrare än mig, säger Svensson. :totaltgalen:

Sant och en god iakttagelse, en överdrift från min sida. Dock en lätt en med tanke på att de största invandringsförespråkarna (för att formulera det försiktigt) ÄR miljöpartiet.
Undrar just hur sura S är på MP för att göra regeringsinnehavet svårare? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Sant och en god iakttagelse, en överdrift från min sida. Dock en lätt en med tanke på att de största invandringsförespråkarna (för att formulera det försiktigt) ÄR miljöpartiet.
Undrar just hur sura S är på MP för att göra regeringsinnehavet svårare? :fundersam:

Såja. Jag skojjar bara lite. Vem kan säga hur många människor vi ska ta emot. Men om vi inte kan vara generösa som är ett av världens rikaste länder, vem ska då vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Vi är som allt oftare överens.

Jag känner dock förvåning som trodde du var miljöpartist med en förkärlek till stor invandring, i princip vidöppna gränser. :fundersam:

Jag är varken det ena eller det andra. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...