Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Har mina aningar om att festdeltagarna hörde till en "speciel" krets... 

Blir intressant att följa

Kanske Råby-ligan eller Vega-gänget. 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

dump.thumb.jpg.c1e323fd47b002ab7f0a8d3c4533465a.jpg

 

SVT:s nyhetsvärdering av idag. Ett massrån av 20 personer i en privat villa är ett förskräckande unikum. Som om det hjälper. :rolleyes:

Ska en nyhet som precis kommit in till redaktionen (rånet) och som man kanske inte vet ett skit om än, få ta över all annan nyhetsförmedling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, wall7 säger:

Ska en nyhet som precis kommit in till redaktionen (rånet) och som man kanske inte vet ett skit om än, få ta över all annan nyhetsförmedling?

Nej.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massrånet i Västerås har inte uppdaterats av SVT nyheter sedan kl 12 och har nu glidit undan och hamnat under lokala nyheter. Artikeln är sparsmakad och bygger enbart på uppgifter från polisens hemsida.

Detta ska då exempelvis jämföras med Aftonbladets bevakning som har tv-inslag och där artikeln uppdaterades för 20 minuter sedan.

Den ligger dessutom på första sidan i nyhetsflödet.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLEGVE/minst-20-personer-ranade-av-maskerade-man-pa-julfest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Alix säger:

Massrånet i Västerås har inte uppdaterats av SVT nyheter sedan kl 12 och har nu glidit undan och hamnat under lokala nyheter. Artikeln är sparsmakad och bygger enbart på uppgifter från polisens hemsida.

Detta ska då exempelvis jämföras med Aftonbladets bevakning som har tv-inslag och där artikeln uppdaterades för 20 minuter sedan.

Den ligger dessutom på första sidan i nyhetsflödet.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLEGVE/minst-20-personer-ranade-av-maskerade-man-pa-julfest

Och under lokala nyheter så toppar inte ens artikeln om massrånet. Se dump. För mig är detta ett nyhetsvärderingshaveri.

 

Screenshot_20191221-164921.thumb.png.a217fb644b929d7dc8a38d1e27772b8b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man del av inläggen på Flashback om massrånet i Västerås växer det fram en ganska fascinerande nyhet. Men det är som att leta efter pärlor i en gödselbrunn, förstås.

Tur att man är skolad i det här med källkritik med mera...

Numera när jag läser nyheter så går jag ofta till Flashback för att förhoppningsvis få veta mer. Vanligtvis får man det. Det är sällan de har helt fel, kollektivt sett. Men det är väl synd att kalla det kollektiv intelligens...

Snarare är det så att många som faktiskt vet något också faktiskt delar med sig av uppgifter. Det är nog inte alltid det är särskilt nyttigt ur ett utrednings- och bevisperspektiv för polis och åklagare.

Men så ser det ut.

Att traditionella medier läser Flashback, det vet vi alla. Det bevisas genom att de laddar ned de dokument som postas i trådarna (det loggas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Massrånet i Västerås har inte uppdaterats av SVT nyheter sedan kl 12 och har nu glidit undan och hamnat under lokala nyheter.

Spoiler

 

Artikeln är sparsmakad och bygger enbart på uppgifter från polisens hemsida.

Detta ska då exempelvis jämföras med Aftonbladets bevakning som har tv-inslag och där artikeln uppdaterades för 20 minuter sedan.

Den ligger dessutom på första sidan i nyhetsflödet.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLEGVE/minst-20-personer-ranade-av-maskerade-man-pa-julfest

 

 

2 timmar sedan, Alix säger:

Och under lokala nyheter så toppar inte ens artikeln om massrånet. Se dump. För mig är detta ett nyhetsvärderingshaveri.

 

 

Spoiler

Screenshot_20191221-164921.thumb.png.a217fb644b929d7dc8a38d1e27772b8b.png

 

1 timme sedan, Alix säger:

Tar man del av inläggen på Flashback om massrånet i Västerås växer det fram en ganska fascinerande nyhet.

Spoiler

 

Men det är som att leta efter pärlor i en gödselbrunn, förstås.

Tur att man är skolad i det här med källkritik med mera...

Numera när jag läser nyheter så går jag ofta till Flashback för att förhoppningsvis få veta mer. Vanligtvis får man det. Det är sällan de har helt fel, kollektivt sett. Men det är väl synd att kalla det kollektiv intelligens...

Snarare är det så att många som faktiskt vet något också faktiskt delar med sig av uppgifter. Det är nog inte alltid det är särskilt nyttigt ur ett utrednings- och bevisperspektiv för polis och åklagare.

Men så ser det ut.

Att traditionella medier läser Flashback, det vet vi alla. Det bevisas genom att de laddar ned de dokument som postas i trådarna (det loggas).

 

 

Nu kl 18:43 har SVT uppdaterat nyheten, och den ligger i alla fall på förstasidan igen (längst ned). Alltid något!

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/20-personer-ranade-pa-fest-i-vasteras

 

dump.png.3641b91531b682668986e3cb871f8fc3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png.a72bdba941d463f8c3f2df7d9a5a9730.png

 

Tokrolig rubrik på SVT nyheter som helt stämmer överens med svensk lagstiftning*. Hårdare straff för brott som nästan ingen döms för...

Ja, det är tydligen svårt att stifta lagar. :D;) 


*

Spoiler

 

En variant på temat ”Hata synden, men älska syndaren...” Som Paulus skriver:

Då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig.” /Rom 7:17   

”Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig.” /Rom 7:20

 

Ingen skugga ska falla på syndaren/brottslingen... :rolleyes:

 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”1,472 people were charged under blasphemy provisions between 1987 and 2016. There have been no executions, but at least 17 people convicted of blasphemy are on death row, and many others are serving life sentences for related offences.”

 

Islam i praktiken är ibland oerhört fascinerande. :fundersam: Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

”1,472 people were charged under blasphemy provisions between 1987 and 2016. There have been no executions, but at least 17 people convicted of blasphemy are on death row, and many others are serving life sentences for related offences.”

 

Islam i praktiken är ibland oerhört fascinerande. :fundersam: Läs mer här.

Hur mycket av det där är egentligen islam och hur mycket är rädsla att mista makten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur mycket av det där är egentligen islam och hur mycket är rädsla att mista makten?

No true Scotsman. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen på att det skulle vara svårt att stifta lagar i syfte att komma åt samhällsproblem delas i vart fall inte av den här exdomaren, vad gäller utvisningar av kriminella.

 

”Med små ändringar i lagen skulle fler brottsdömda kunna utvisas. Förmodligen finns tillräckligt med stöd hos allmänheten för en sådan förändring. Lagtekniskt är det, som sagt, en enkel sak. Frågan är om riksdagen vill. För ett inte alltför djärvt antagande är att den nuvarande utformningen av utvisningsbestämmelserna inte står i samklang med det allmänna rättsmedvetandet.”

 

Mycket läsvärd artikel i övrigt. Krister Thelin är inte vilken domare emeritus som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Eftersom det är så svårt att skriva lagar kan vi tyvärr inte komma till rätta med det här. Vi står handfallna inför att 100 personer med samordningsnummer är skrivna på en och samma adress. Bara att gilla läget. :D;) 

 

https://www.svt.se/special/svarthandel -med-adresser/

Finansministern hävdar att det finns ett ”snabbspår” för att ändra detta. Men när man skrapar på ytan inser man att regeringen i verkligheten utövar en orgie i prokrastination. Rimligtvis måste det finnas någon saklig anledning som vi inte får veta.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/antibedrageriexpert-varnade-ministern-for-tva-ar-sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-21 på 10:29, Alix säger:

Du har rätt till din uppfattning. Jag visade nyligen hur lagen om kontaktförbud görs verkningslös genom att man lade till en rad om ”ringa fall”. Vilket på juristspråk betyder att om man bara bryter mot kontaktförbudet, det vill säga kontaktar någon, så träder inte lagen i kraft alls. Jag kan tycka att det är en legaliserad flummighet; att ha en signallag som inte gäller.

 

”Överträdelse av kontaktförbud
24 §   Den som bryter mot ett kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning döms för överträdelse av kontaktförbud med elektronisk övervakning till fängelse i högst två år. Den som i övrigt bryter mot ett kontaktförbud döms för överträdelse av kontaktförbud till böter eller fängelse i högst ett år.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:408).” (min fetning)

Jag tror att du missuppfattar mig. Du verkar tolka mig som att jag anser det svårt att stifta enskilda vettiga lagar. Det är helt fel. Vad jag däremot anser är att det är svårt att stifta ett komplett system av lagar, ett system där det inte finns några konflikter mellan lagar och inte någon tvekan om vad som gäller. Det inget problem, förutsatt att man inte har ambitionen att vinna VM i grenen Land skall med lag byggas.

Vad gäller reglerna för kontaktförbud så är det rimligtvis ganska klart vad som gäller, i ringa fall är väl ett med juridiska mått ganska entydigt begrepp? Huruvida lagformuleringen i övrigt är vettig kan däremot diskuteras, men jag tvivlar på att det skulle bli så mycket diskussion mellan oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

jag tvivlar på att det skulle bli så mycket diskussion mellan oss

Du menar att vi är eniga om det mesta men har lite svårt att kommunicera? Så bra! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Du menar att vi är eniga om det mesta men har lite svårt att kommunicera? Så bra! :) 

Nä, bara att diskussionen skulle självdö efter

 

"Formuleringen I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. är dum."

 

följt av svaret 

 

":yeahbaby:"

 

.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Alix säger:

No true Scotsman. ;) 

¿Qué?

Jag måste ha missat något, för jag begriper inget. :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

¿Qué?

Jag måste ha missat något, för jag begriper inget. :fundersam: 

Jag kom att tänka på detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingen_riktig_skotte (Jag vill minnas att du föredrar länkar till svenska sidor, även om denna är så där).

 

Det är väldigt vanligt just när det gäller religion att man direkt eller indirekt gör sig skyldig till detta argumentationsfel. Om konsekvenserna av en viss religion, i kombination med ett bejakande av religionsfrihet, synes alltför negativa, då har folk en tendens att hävda att det där inte har med religionen att göra.

 

Sedan ska den blinkande smileyn förstås som så att jag raljerar, det är inte allvarligt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Om konsekvenserna av en viss religion, i kombination med ett bejakande av religionsfrihet, synes alltför negativa, då har folk en tendens att hävda att det där inte har med religionen att göra.

Så har jag alltid hävdat. Religionen är bara en förevändning. Ta till exempel 30-åriga kriget, som hävdades i skolan att det var ett krig mellan de goda protestanterna och de onda katolikerna. Men egentligen var det ett krig om makt och inget annat.

Men andra får ju ha en annan och till och med motsatt uppfattning. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...