Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Så har jag alltid hävdat. Religionen är bara en förevändning. Ta till exempel 30-åriga kriget, som hävdades i skolan att det var ett krig mellan de goda protestanterna och de onda katolikerna. Men egentligen var det ett krig om makt och inget annat.

Men andra får ju ha en annan och till och med motsatt uppfattning. :) 

Jo, det är väldigt vanligt att man ursäktar religioner (och andra totalitära tankesystem). De har ingenting med skeendena att göra. Problemet är att det inte är sant. Du skulle lika gärna kunna säga att kommunismen inte har något med Stalin, Pol Pot, Mao eller Nordkorea att göra.

 

– Kommunister är snälla och vill alla väl!

– Men Stalin, Mao och Pol Pot var kommunister och mördade miljontals människor!

– Men de var inga riktiga kommunister.

 

Det sker dock inte lika ofta. Antagligen därför att man inte upplever att man sårar någon from anhängares känslor på samma sätt. Psykologin bakom är betydelsefull, skulle jag vilja säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det är väldigt vanligt att man ursäktar religioner (och andra totalitära tankesystem). De har ingenting med skeendena att göra. Problemet är att det inte är sant. Du skulle lika gärna kunna säga att kommunismen inte har något med Stalin, Pol Pot, Mao eller Nordkorea att göra.

Jag ursäktar inte religioner eller andra totalitära tankesystem. 

Den underliggande orsaken till det mesta eländet är maktlystnad. Sedan använder man olika svepskäl som religion eller kommunism för att försöka rättfärdiga det man gör.

 

Man talar numera om kristen värdegrund som någonting bra. Var fanns den under korstågen eller inkvisitionen?

Ingen religion eller samhällssystem är i sig onda eller goda, men handlingar som utförs i deras namn kan vara bådadera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag ursäktar inte religioner eller andra totalitära tankesystem. 

Den underliggande orsaken till det mesta eländet är maktlystnad. Sedan använder man olika svepskäl som religion eller kommunism för att försöka rättfärdiga det man gör.

 

Man talar numera om kristen värdegrund som någonting bra. Var fanns den under korstågen eller inkvisitionen?

Ingen religion eller samhällssystem är i sig onda eller goda, men handlingar som utförs i deras namn kan vara bådadera.

”Kristen värdegrund” är ett harmlöst russinplockande ur en ofantlig och grym teologi. Störst av allt är kärleken, typ.

 

Vi kommer uppenbarligen ingenstans. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Alix säger:

Vi kommer uppenbarligen ingenstans. :) 

Nej, Jag sitter fortfarande vid skrivbordet på jobbet. :(

Men det var kanske inte det du menade? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, Jag sitter fortfarande vid skrivbordet på jobbet. :(

Men det var kanske inte det du menade? :) 

Nej, det var bildligt talat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-23 på 19:52, Alix säger:

Naturvårdsverket vill att jägarna ska kunna få döda fler djur för nöjes skull. Efter 18 års fredning är det dags att döda ekorrar igen. 

 

https://www.svt.se/nyheter/jakt-pa-ekorre-kan-bli-laglig-igen

Vi går mot Ultra Radikal Anarko -Liberalism, allt blir snart tillåtet. 

22 timmar sedan, Alix säger:

Tragiskt då många vackra kulturarv jämnas med marken. 
Här i stan hade vi ett vackert 1800-talshus mitt i stan. Det hade använts som diskotek i över 40 år. När Disco-eran var slut blev byggnaden till salu. En utlänning köpte huset för några miljoner, men lät det förfalla. Då tog kommunen över byggnaden till slut. Det skulle renoveras och göras om till en lyxrestaurang med 1800-tals anor. Men ICA-kvantum behövde 30 extra parkeringsplatser så huset revs omedelbart. Än idag är det väldigt sällan någon använder den extraparkeringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag aldrig provat att slänga mig på ner på marken när det börjar surra..  :)

 

Kolla på filmen längst ner i artikeln

 

https://www.expressen.se/sport/fotboll/plotsligt-faller-alla-till-marken-skrackfullt/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har aldrig förstått kopplingen med katolicism och övergrepp. Måste vara en skitreligion. 

Med så många präster så måste det statistiskt sett finnas många rötägg, ifall rötäggen är jämnt fördelade över mänskligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

Med så många präster så måste det statistiskt sett finnas många rötägg, ifall rötäggen är jämnt fördelade över mänskligheten.

Då har dessa präster inte funnit herren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, iMarc säger:

Då har dessa präster inte funnit herren. 

Då får vi hoppas att Herren finner dem! :devil: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de ha lyckats med det?

 

 

Skärmavbild 2019-12-25 kl. 19.35.16.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ännu en anledning att vara förbannad på katolska kyrkan. Bortsett från institutionaliserad pedofili, motståndet mot preventivmedel och andra sexuella övergrepp så visar det sig att kyrkan i alla tider har ljugit om kvinnliga präster och biskopar. Och gör så än i denna dag!

 

https://www.svt.se/kultur/se-malningen-som-kan-rita-om-kristendomens-historia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Nu har jag ännu en anledning att vara förbannad på katolska kyrkan. Bortsett från institutionaliserad pedofili, motståndet mot preventivmedel och andra sexuella övergrepp så visar det sig att kyrkan i alla tider har ljugit om kvinnliga präster och biskopar. Och gör så än i denna dag!

 

https://www.svt.se/kultur/se-malningen-som-kan-rita-om-kristendomens-historia

Kyrkan, präster har i alla tider velat behålla sin makt. 
Jesus sade något i stil med detta:

Gud finner du inte i en byggnad av trä eller sten, Gud finner du genom mig, och kärleken inom dig och till andra människor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir totalt vansinnig när jag ser sånt här. Illa nog med prostitutionen, NU kräver dessa vedervärdiga sexturister ”happy ending” av massöser dessutom!

9C88092C-0CEA-4B02-941E-B5293BB041E4.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-27 på 10:53, iMarc säger:

Blir totalt vansinnig när jag ser sånt här. Illa nog med prostitutionen, NU kräver dessa vedervärdiga sexturister ”happy ending” av massöser dessutom!

9C88092C-0CEA-4B02-941E-B5293BB041E4.jpeg

Fascinerande...

Förutsatt att man någon gång lämnar hotellpoolen krävs inte så många dagar i ett thailändskt turistområde för att (grovt) kunna dela in massageställen i tre kategorier, de som bara masserar, de som masserar och erbjuder mer eller mindre sexuella tjänster, samt de som använder massagen som en kuliss för mer eller mindre bordellverksamhet. Fast lite kognitiv verksamhet krävs förstås. Jag gissar att den där artikeln handlar om män som helt enkelt passat på att nyttja hotellets egna massageinrättning när ungarna är på utflykt med Bamseklubben och frugan är på någon skönhetsbehandling. Ungefär lika dumt som att förvänta sig en trestjärnig matupplevelse på första bästa vägkrog i matlandet Franrike.

Barer kan också delas in i liknande kategorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Fascinerande...

Förutsatt att man någon gång lämnar hotellpoolen krävs inte så många dagar i ett thailändskt turistområde för att (grovt) kunna dela in massageställen i tre kategorier, de som bara masserar, de som masserar och erbjuder mer eller mindre sexuella tjänster, samt de som använder massagen som en kuliss för mer eller mindre bordellverksamhet. Fast lite kognitiv verksamhet krävs förstås. Jag gissar att den där artikeln handlar om män som helt enkelt passat på att nyttja hotellets egna massageinrättning när ungarna är på utflykt med Bamseklubben och frugan är på någon skönhetsbehandling. Ungefär lika dumt som att förvänta sig en trestjärnig matupplevelse på första bästa vägkrog i matlandet Franrike.

Barer kan också delas in i liknande kategorier.

Den kognitiva förmågan verkar vara gravt nedsatt för många och likaså moralen. Och det finns ingen ursäkt vare sig i nyktert eller onyktert tillstånd heller. De som utnyttjar andra sexuellt står inte högt i kurs hos mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Den kognitiva förmågan verkar vara gravt nedsatt för många och likaså moralen. Och det finns ingen ursäkt vare sig i nyktert eller onyktert tillstånd heller. De som utnyttjar andra sexuellt står inte högt i kurs hos mig. 

Det behövs nog inte så många för att någon skavllerblaska (av din bild att döma) ska sparka igång sin dyngspridare. Resten av ditt inlägg är så dumt att jag fick starta om datorn för att kunna svara på inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMG_29122019_085236.thumb.jpg.2107cb85d9fc1841246f25da27aeb3a6.jpg

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-skattesankning-for-de-med-sjukersattning

 

Och inte bara högre skatt. Nästa år höjs bostadstillägget men bara för pensionärer.

Jag har sjukersättning och är inte helt trygg med att kunna leva på det på sikt. Det blåser snålt i Sverige. Och jag inser att jag politiskt sett inte är värd mycket. Egentligen är jag bara en ekonomisk belastning för samhället.

Vilket parti blir först med att föreslå att man ska avskaffa sjukförsäkringen?

Bara att hoppas på det bästa! Jag kan just inte göra något annat. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-skattesankning-for-de-med-sjukersattning

 

Och inte bara högre skatt. Nästa år höjs bostadstillägget men bara för pensionärer.

Jag har sjukersättning och är inte helt trygg med att kunna leva på det på sikt. Det blåser snålt i Sverige. Och jag inser att jag politiskt sett inte är värd mycket. Egentligen är jag bara en ekonomisk belastning för samhället.

Vilket parti blir först med att föreslå att man ska avskaffa sjukförsäkringen?

Bara att hoppas på det bästa! Jag kan just inte göra något annat. :crossfingers:

Jag är både ledsen och förbannad. Jag lever i ett Sverige där politikerna uppenbarligen hatar dem som hamnat på skuggsidan. De motarbetar kollektivt alla svaga och främjar eliten på ett sätt som är ofattbart för ett land som vårt. Visst, dra fram era fina polerade ord så ska jag skjuta dem i bitar med verkligheten som ni skiter i! Om man lyckas få sjukersättning för att man är sjuk och inte kan arbeta är den så urholkad att man inte klarar sig. Sen när man går i pension är 65% borterroderad i hemlighet. Tack för inget. :bla:

 

Ps:

Till skillnad från alla som kastas ut ur landet godtyckligt med underliga motiveringar som liknar Försäkringskassan intill kopiering får jag i alla fall stanna....... :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...