Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

27 minuter sedan, iMarc säger:

Jag önskar det fanns mer medmänsklighet och solidaritet i denna ruttna värld.

Ja, men inte okritisk och kravlös sådan, som det har utvecklat sig på senare år. SD är vidriga, men det innebär inte att de inte har någonting viktigt att säga. Även en blind höna kan hitta ett korn ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, men inte okritisk och kravlös sådan, som det har utvecklat sig på senare år. SD är vidriga, men det innebär inte att de inte har någonting viktigt att säga. Även en blind höna kan hitta ett korn ibland.

Alla partier har något viktigt att säga och har många bra förslag. Men SD har aldrig varit i regeringsställning och skulle det bli så i framtiden så har jag svårt att föreställa mig ett mer jämlikt och tryggt Sverige. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Alla partier har något viktigt att säga och har många bra förslag. Men SD har aldrig varit i regeringsställning och skulle det bli så i framtiden så har jag svårt att föreställa mig ett mer jämlikt och tryggt Sverige. 

Det låter naturligtvis bra när Åkesson drar sin svada; han talar ju naturligtvis inte om allt det negativa som kommer med deras politik och ännu mindre om hur deras politik ska kunna genomföras i praktiken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad få vet så har SD i sitt principprogram haft en passus om människans "essens", ett begrepp som härstammar från rasbiologin. Men nu ska det rensas ut! Visst är det snabba ryck? :bla:

 

https://www.sydsvenskan.se/2019-11-07/darfor-stryker-sd-rasbiologin-ur-sitt-program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Alix säger:

”Geologer har noterat en ökning av aktiviteten i vulkanen. Det är oklart varför så många turister ändå kunde uppehålla sig i närheten”.

 

En försiktig gissning är att folk tjänar pengar på turismen till vulkanön...

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vulkanutbrott-i-nya-zeeland

 

20 timmar sedan, Axelman säger:

Många vulkaner mullrar i årtionden utan att något händer.

”– Det har varit en förhöjd varningsnivå under flera veckors tid, trots det har turister skeppats över till White Island. Den ägs av en privat familj som driver turistnäring på ön, säger Mikael Nilsson.”

 

Det verkar som att vinstintresset har övertagit säkerhetsintresset. Man kan väl säga att sådant har hänt förut.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forundersokning-inleds-efter-vulkanutbrott-i-nya-zeeland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

”– Det har varit en förhöjd varningsnivå under flera veckors tid, trots det har turister skeppats över till White Island. Den ägs av en privat familj som driver turistnäring på ön, säger Mikael Nilsson.”

 

Det verkar som att vinstintresset har övertagit säkerhetsintresset. Man kan väl säga att sådant har hänt förut.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forundersokning-inleds-efter-vulkanutbrott-i-nya-zeeland

Nej, det där med ”förhöjd varningsnivå” är en massmedial överdrift:

 

”De senaste veckorna har geologer uppmätt en ökad mängd av svaveloxid och mindre jordskalv i anslutning till vulkanen. Aktiviteten gjorde att nyzeeländska forskningsinstitutet GNS Science höjde vulkanen till 2 av 5 i varningssystemet. Där 2 betyder ökad orolighet och aktivitet vid vulkanen men det är inte tillräckligt för att utrymma platsen.

–  Nivå två på en femgradig skala är inte särskilt högt. Generellt så brukar man inte tycka att det är någon större fara, säger Ari Tryggvason.”

 

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/inget-vanligt-vulkanutbrott

 

Summa summarum: Man besöker en vulkan på egen risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yellowstone nationalpark ligger i/på en jättevulkan som brukar ha utbrott ungefär vart 600000:e år. Det är nu 640000 år sedan sist. :fundersam: 

Och där var jag och sambon för några år sedan...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Summa summarum: Man besöker en vulkan på egen risk.

Jag har sett många dokumentärer om vulkaner/vulkanologi och läst faktaböcker. Slutsatsen är att ingen vet var/när/hur. Det finns alla varianter och ingen kan förutsäga nåt. Man kan dock konstatera att det mullrar mer än i går, typ. Men kommer det att öka, minska eller fortsätta mullra? Nobody knows.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Telly82 säger:

Yellowstone nationalpark ligger i/på en jättevulkan som brukar ha utbrott ungefär vart 600000:e år. Det är nu 640000 år sedan sist. :fundersam: 

Och där var jag och sambon för några år sedan...

Hostar vulkanen i Yellowstone till som brukligt spelar det inte så stor roll var du är på jorden. skillnaden torde bli att vi här borta inte dör på en gång.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Regeringen tillsätter därför nu en utredning”.

 

Nej, ingen ska kunna anklaga regeringen för att inte tillsätta många utredningar.

 

Problemet är att olika instanser brukar säga nej och att det inte blir någonting i slutändan. Vet regeringen om detta på förhand? Ja, det misstänker jag faktiskt. Starkt.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-lattare-gora-husrannsakningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste i Falu Kuriren (ob lib) i dag att M i Borlänge vill införa olagliga åtgärder som kommunutvisning för nyanlända som inte får jobb och på ledarplats piskar ledarskribenten upp M rejält. Dessvärre en betalartikel som jag inte kan länka till. Det verkar som om M vill gå längre i vissa fall än SD. Vad har vi för sverige om fem år?:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Läste i Falu Kuriren (ob lib) i dag att M i Borlänge vill införa olagliga åtgärder som kommunutvisning för nyanlända som inte får jobb och på ledarplats piskar ledarskribenten upp M rejält. Dessvärre en betalartikel som jag inte kan länka till. Det verkar som om M vill gå längre i vissa fall än SD. Vad har vi för sverige om fem år?:stjarnsmall:

Blir det inte att dra lite för stora växlar hur det ska gå för Sverige vad någon moderatstolle vill göra i Falun? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

Blir det inte att dra lite för stora växlar hur det ska gå för Sverige vad någon moderatstolle vill göra i Falun? :fundersam:

OM du hade läst noggrannare så var det i Borlänge....:ThumbsUp:

...

I ledaren nämndes också flera andra kommuner där M är inne på samma linje. Så det är inget isolerat. Men jag gissar att M-ledningen centralt inte håller med. Men det är illa nog att lokala politiker drar mot illa genomtänkta förslag som är olagliga.

...

Så om vi nu har SD, KD och M som verkar försöka överträffa varandra i negativa effekter för nyanlända så ser det väl inte så bra ut.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Axelman säger:

OM du hade läst noggrannare så var det i Borlänge....:ThumbsUp:

...

I ledaren nämndes också flera andra kommuner där M är inne på samma linje. Så det är inget isolerat. Men jag gissar att M-ledningen centralt inte håller med. Men det är illa nog att lokala politiker drar mot illa genomtänkta förslag som är olagliga.

...

Så om vi nu har SD, KD och M som verkar försöka överträffa varandra i negativa effekter för nyanlända så ser det väl inte så bra ut.

Oj, fel stad. Sorry. Jag har inte läst texten och kan inte förslagen. Jag borde knipa... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min observation av debatten är dock att det är svart eller vitt. Himmel eller helvete. Positivt eller negativt. Man får inte hävda att det är både och. Man måste bestämma sig för vilken sida man hejar på. Annars tillhör man den andra sidan. Typiskt Sverige, så fort en fråga ställs på sin spets. Man kan inte ha två tankar i huvudet. Håhåjaja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Läste i Falu Kuriren (ob lib) i dag att M i Borlänge vill införa olagliga åtgärder som kommunutvisning för nyanlända som inte får jobb och på ledarplats piskar ledarskribenten upp M rejält. Dessvärre en betalartikel som jag inte kan länka till. Det verkar som om M vill gå längre i vissa fall än SD. Vad har vi för sverige om fem år?:stjarnsmall:

Att politiker vill införa olagliga åtgärder är inget ovanligt, många som beslutar om lagar är politiker. Exempelvis skrev @Alix nyligen ett inlägg här i tråden som antyder en vilja hos regeringen (S+MP+c+l) att införa olaglig husrannsakan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

En avsikt, snarare, jag är skeptisk till viljan.

Själv är jag skeptisk till mycket när det gäller regeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Själv är jag skeptisk till mycket när det gäller regeringen.

En gammal skorv som navigerar mellan grynnor och skär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trump är en välkänd narcissist men det är Jeremy Corbyn också. I grund och botten anser han att det inte är något fel på Labours (hans) politiska manifest, att det har stöd av rätt opinion, och att det är ledsamt att väljarna sviker för en sådan baggis som Brexit. Jösses...

 

https://www.theguardian.com/politics/2019/dec/13/jeremy-corbyn-very-sad-at-election-defeat-but-feels-proud-of-manifesto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regeringen har det tufft. En av de lagar den faktiskt har lyckats genomdriva har gjort det sämre för utsatta människor. Uppenbarligen har man inte använt sig av empati i utformandet av lagen.

Jag antar att regeringen kommer att tillsätta en utredning inom det närmaste året och sedan presenterar en ny lag inom några år...

 

https://www.svt.se/nyheter/konsument/telekomradgivarna-kritiska-efter-lagandring-blivit-lattare-att-lura-sarbara-konsumenter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...