Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, Axelman säger:

kastas ut ur landet godtyckligt

Menar du verkligen att det sker utan rättslig prövning i vederbörlig ordning? :fundersam:

 

Eller du kanske snarare menar att det är taskigt att tvinga folk som vill bo i Sverige att lämna landet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Menar du verkligen att det sker utan rättslig prövning i vederbörlig ordning? :fundersam:

 

Eller du kanske snarare menar att det är taskigt att tvinga folk som vill bo i Sverige att lämna landet? 

De får en rättslig prövning som är godtycklig och mer eller mindre saknar rättsäkerhet. Enligt de advokater som försvarar. Jag har vänner som hjälper afghanska ungdomar och har en viss insyn i rättsprocesserna som är i vissa fall horribla. Här är fakta:

 

 

Skärmavbild 2019-12-29 kl. 12.05.33.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa var i de flesta fall barn när de kom hit och har acklimatiserat sig. Många av dessa har inte bott i Afghanistan utan kommer från Iran. Trots detta deporteras de till Afghanistan. Trots att Afghanistan inte är säkert och att många inte har släktingar där skickas de dit. Sverige humanismens högborg? Knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

De får en rättslig prövning som är godtycklig och mer eller mindre saknar rättsäkerhet. Enligt de advokater som försvarar. Jag har vänner som hjälper afghanska ungdomar och har en viss insyn i rättsprocesserna som är i vissa fall horribla. Här är fakta:

 

 

Skärmavbild 2019-12-29 kl. 12.05.33.png

En rimlig förklaring till bilden skulle kunna vara att det spreds ett rykte om att Sverige inte var så noga med asylskäl, vilket gjorde att förhållandevis många som saknade asylskäl valde att ta sig till Sverige. Sedan insåg Stefan att vi varit naiva.

Det skulle vara intressant att veta hur många som drunknat på Medelhavet som en följd av Sveriges migrationspolitik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

De får en rättslig prövning som är godtycklig och mer eller mindre saknar rättsäkerhet. Enligt de advokater som försvarar. Jag har vänner som hjälper afghanska ungdomar och har en viss insyn i rättsprocesserna som är i vissa fall horribla. Här är fakta:

 

Spoiler

Skärmavbild 2019-12-29 kl. 12.05.33.png

 

1 timme sedan, Axelman säger:

Dessa var i de flesta fall barn när de kom hit och har acklimatiserat sig. Många av dessa har inte bott i Afghanistan utan kommer från Iran. Trots detta deporteras de till Afghanistan. Trots att Afghanistan inte är säkert och att många inte har släktingar där skickas de dit. Sverige humanismens högborg? Knappast.

Jag skulle aldrig använda ordet godtycklig på det viset, eller att det inte är rättssäkert. Det får ytterst Europadomstolen avgöra. Däremot anser jag att rättstillämpningen är sträng, och att det var en alltför hård politisk bedömning att detta skulle ske över natt hösten 2015, för nya asylärenden. Man har försökt mildra effekterna via gymnasielagen, men den förslår förstås inte. Min svåger, i övrigt väldigt borgerlig, tycker precis som jag att vi har lockat hit de afghanska ungdomarna från Iran med liberala lagar, och det måste vi ta ansvar för.

 

38 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tydligen ska det som filmas få sparas i tre månader, vilket tydligen behövs. Jag begriper dock inte varför, är det vanligt att folk väntar nästan tre månader med att anmäla brott som skett utomhus?

Nej, men det tar väl ett tag för polisen att utreda de anmälda brotten. Och därtill kan det ta ytterligare ett tag innan man vet vad man ska titta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

 

 

Nej, men det tar väl ett tag för polisen att utreda de anmälda brotten. Och därtill kan det ta ytterligare ett tag innan man vet vad man ska titta efter.

Visst, men det är väl knappast så att under en pågående försenad analys av ett filmat brott måste radera för att filmen är gammal? Det borde vara möjligt att "beslagta" relevant kameramaterial inom en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Visst, men det är väl knappast så att under en pågående försenad analys av ett filmat brott måste radera för att filmen är gammal? Det borde vara möjligt att "beslagta" relevant kameramaterial inom en vecka.

Jag vet inte hur reglerna är utformade i detalj, eller varför, men jag är väl naiv nog att jag utgår från att de vet vad de gör och varför i syfte att skapa ett tryggare samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jag vet inte hur reglerna är utformade i detalj, eller varför, men jag är väl naiv nog att jag utgår från att de vet vad de gör och varför i syfte att skapa ett tryggare samhälle.

Troligtvis vet de vad det gör, men jag har inte sett något övertygande om varför samhället blir tryggare av att inspelat material sparas länge. Från polisens håll finns det även önskemål om att kunna använda mjukvara som känner igen personer på inspelat material. Samtidigt som en av Göteborgs högsta poliser var tveksam till att låta polisen fjärrtända strålkastare (exempelvis vid bråk) i Brunnsparken eftersom det kan få folk att känna sig övervakade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det behövs nog inte så många för att någon skavllerblaska (av din bild att döma) ska sparka igång sin dyngspridare. Resten av ditt inlägg är så dumt att jag fick starta om datorn för att kunna svara på inlägget.

Och trots omstart av datorn så tillför du ingenting med ditt svar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag skulle aldrig använda ordet godtycklig på det viset, eller att det inte är rättssäkert.

Jag citerar advokater som kommenterar rättsprocessen. Om de hittar på eller vinklar vet inte jag. Ett fall som jag vet där personen blivit kristen, döpt och medlem i en kyrka och aktivt verkat för att flera landsmän har gått samma väg, ansågs inte kristen av Migrationsverket och föranledde då inget skäl till asyl. Ett stort antal vittnesmål om personens förändrade liv och aktiva församlingsliv viftades bort. I ett vanligt brottmål kan man döma en person på två/tre personers vittnesmål. Men i Migrationsverkets juridik har personers vittnesmål nästan ingen betydelse. Dessutom är det direkt fara för hans liv att åka till afghanistan enligt tredjepartens organisationer som Amnesty mfl. Då är det godtyckligt och rättsvidrigt i min värld. Denna historia har hänt hundratals gånger under flera år enligt advokater som förgäves jobbar i motvind.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”I somras dog flera hundra personer när Europa drabbades av värmebölja.” /Krönika.

 

Det är helt sant och visst. Men klimatalarmismen, ja, det är faktiskt det, får ett visst löjes skimmer över sig när man jämför med redan kända risker som vi lever med dagligdags.

 

Exempel: 2018 dog 25000 personer i trafiken i EU:s medlemsländer. Källa.

 

Ironiskt nog siktar Greta in sig på just flyget. Det är tacksamt eftersom fler är flygrädda än bilrädda. Ändå är det förstås så att fler omkommer på vägarna än i flygkrascher.

 

Men strunt i att vara rationell! Frukta det okända! Människan är bra lustig ändå.

 

PS. Jag är både natur- och miljömupp som inte har haft bil sedan 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilgot om året som gått.

7a9a4c31-5d55-4606-9179-9859a61c72ed?fit

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Något som jag kände oro inför min rotfyllning 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Frågan är om det finns ett orsakssamband eller om rotfyllning sammanfaller med ett hälsotillstånd som också befordrar hjärtsjukdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste även frivilliginsatser efter försvunna personer byråkratiseras... :pinch:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-krav-pa-utbildning-for-att-delta-i-sokinsatser

 

”– Hade vi haft någon i det här området hade vi hittat barnet vid liv!

– Joo... Men se det positivt! Nu finns endast gärningsmannens DNA på liket!”

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, iMarc säger:

Rubriken är vilseledande, för att inte säga direkt felaktig.

 

Den borde vara något i stil med "Så påverkas hjärnan av överdriven användning av sociala medier".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-29 på 18:31, Alix säger:

 

PS. Jag är både natur- och miljömupp som inte har haft bil sedan 2010.

SAAB-en som du nyss har haft då......?:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

SAAB-en som du nyss har haft då......?:whistling:

Inte min, egentligen. Sedan 2010 har jag hjälpt en god, numera avliden, vän och min bror att sälja sina bilar (2011, tror jag, respektive 2017). Då har jag förstås ”ägt” dem först. Saaben var en gåva till mina barn, men jag stod som ägare av försäkringsskäl (numera vet jag att det inte är kosher så det gör jag inte om). Samma gäller Volvon, fast den var jag aldrig ägare till, den är barnens mor ägare till, de bor på samma adress. Dock körde jag hem den hit. Ungefär så. JAG har ingen bil och har inte haft någon sedan 2010, om det bara hade hängt på mig, alltså. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Inte min, egentligen. Sedan 2010 har jag hjälpt en god, numera avliden, vän och min bror att sälja sina bilar (2011, tror jag, respektive 2017). Då har jag förstås ”ägt” dem först. Saaben var en gåva till mina barn, men jag stod som ägare av försäkringsskäl (numera vet jag att det inte är kosher så det gör jag inte om). Samma gäller Volvon, fast den var jag aldrig ägare till, den är barnens mor ägare till, de bor på samma adress. Dock körde jag hem den hit. Ungefär så. JAG har ingen bil och har inte haft någon sedan 2010, om det bara hade hängt på mig, alltså. :P 

Du skrev haft, inte ägt..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Rubriken är vilseledande, för att inte säga direkt felaktig.

 

Den borde vara något i stil med "Så påverkas hjärnan av överdriven användning av sociala medier".

Ja jag håller med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...