Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

image.php?uuid=fa8e74de-e3dc-5bc0-83c9-7

”Var försiktiga när ni kör dessa [elsparkcyklar]. Håll er på cykelbanan, kör inte dessa när ni har druckit och framförallt ha alltid hjälm på er”.

Ja, nu vet Lucas Simonsson vad han borde ha gjort. Klassiskt... :lol:

Läste om det i BT (antagligen betalartikel).

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Alix säger:

image.php?uuid=fa8e74de-e3dc-5bc0-83c9-7

”Var försiktiga när ni kör dessa [elsparkcyklar]. Håll er på cykelbanan, kör inte dessa när ni har druckit och framförallt ha alltid hjälm på er”.

Ja, nu vet Lucas Simonsson vad han borde ha gjort. Klassiskt...

Läste om det i BT (antagligen betalartikel).

Fattas bara texten i bilden:

I'm stupid and I know it.

:lol:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dump.jpg.e6cf759644fe85afe5a040b6d5a7007d.jpg

Jag har inte vågat läsa eller se SVT:s artiklar/inslag... Dels för att det är intimt och genant (ett program på SVT play heter rätt och slätt F*ttan brinner...), och inte direkt angår mig som man, dels för att det antagligen, på något sätt, är vi mäns fel, och att vi borde träda fram på något sätt och erkänna detta; och stödja kampen. Gärna prata med yngre män, våra söner, och så vidare. Men vad vet jag, antagligen är jag bara feg. Jag vet att jag är patetiskt gubbslem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Alix säger:

Jag har inte vågat läsa eller se SVT:s artiklar/inslag... Dels för att det är intimt och genant (ett program på SVT play heter rätt och slätt F*ttan brinner...), och inte direkt angår mig som man, dels för att det antagligen, på något sätt, är vi mäns fel, och att vi borde träda fram på något sätt och erkänna detta; och stödja kampen. Gärna prata med yngre män, våra söner, och så vidare. Men vad vet jag, antagligen är jag bara feg. Jag vet att jag är patetiskt gubbslem.

Kanske precis vad syftet är, att beröva dig ditt självförtroende. "Kampen" påminner väldigt mycket om...

images.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, mikaellq säger:

Kanske precis vad syftet är, att beröva dig ditt självförtroende. "Kampen" påminner väldigt mycket om...

images.png

Ingen fara för egen del, jag ironiserade lite. :P 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Ingen fara för egen del, jag ironiserade lite. :P 

Gott att höra vännen. :kramis:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Alix säger:

Jag har upphört att ha åsikter om något som rör kvinnor, jämställdhet, genus, sexualitet. Som man, dessutom som medelålders vit man, skall jag bara hålla käften och hata mig själv.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har upphört att ha åsikter om något som rör kvinnor, jämställdhet, genus, sexualitet. Som man, dessutom som medelålders vit man, skall jag bara hålla käften och hata mig själv.

Ja, så känns det, dessvärre. Men jag har ändå uppfostrat två döttrar till ansvarskännande unga vuxna (och en son också). Fatta så rebelliskt! :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ännu en fuskande fotograf har tagits med brallorna nere. Vad är det för fel på dem!?! Man kan kunde tro att de blir avskräckta efter något sådant här. Men inte då. Den sistnämnde är aktiv som om inget hade hänt. Citat:

”– Det känns väldigt tråkigt, han hade fått gräs på höger öra som jag valde att putsa bort genom att använda delar från andra örat, många fotografer väljer att göra såhär. Jag tycker bedömningen känns väldigt hård och faktiskt tramsig, säger Björn Persson.

I artikeln på organisationens hemsida står det att domarna uppmärksammat att fotografiet är redigerat redan när de fick in bidraget, vilket ansågs rimligt för att skapa en mystisk känsla i bilden.”

Fusket är alltså regel. Och accepterat i viss grad. Äckligt. Vidrigt. :sick:

Man får väl därmed anta att det finns två typer av fotografer: De som ertappats med att fuska och de som ännu inte har ertappats med att fuska. :ThumbsDown:

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Alix säger:

Ännu en fuskande fotograf har tagits med brallorna nere. Vad är det för fel på dem!?! Man kan kunde tro att de blir avskräckta efter något sådant här. Men inte då. Den sistnämnde är aktiv som om inget hade hänt. Citat:

”– Det känns väldigt tråkigt, han hade fått gräs på höger öra som jag valde att putsa bort genom att använda delar från andra örat, många fotografer väljer att göra såhär. Jag tycker bedömningen känns väldigt hård och faktiskt tramsig, säger Björn Persson.

I artikeln på organisationens hemsida står det att domarna uppmärksammat att fotografiet är redigerat redan när de fick in bidraget, vilket ansågs rimligt för att skapa en mystisk känsla i bilden.”

Man får väl därmed anta att det finns två typer av fotografer: De som ertappats med att fuska och de som ännu inte har ertappats med att fuska. :ThumbsDown:

Jag tycker att det är ok att finjustera ljus/mörker/färg/skärpa men inte att redigera bilden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Jag är en åldring, och väljer, i mitt eget fotograferande, att behandla bilden som om den vore en diabild. Jag beskär, komponerar och exponerar i kameran. Störande detaljer ser jag till att få bort genom att flytta mig innan jag tar bilden, eller genom att använda zoom om det ger det resultatet jag önskar. Det enda jag använder datorn till är att lyfta exponeringen i skuggiga partier i den mån det behövs. Har jag inte fixat ett godkänt resultat med det så landar bilden i den där skräphögen för obestämd magnetisering som ligger i en outnyttjad vrå av Universum.

Men, eftersom jag inte lever i ett vacuum utan deltar i flera olika fotogrupper på Facebook så vet jag att vi är rätt få idag som tänker så runt bilden. De flesta verkar tycka att all manipulation är ok, även där redigeringen är uppenbar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Svolder säger:

Jag är en åldring, och väljer, i mitt eget fotograferande, att behandla bilden som om den vore en diabild. Jag beskär, komponerar och exponerar i kameran. Störande detaljer ser jag till att få bort genom att flytta mig innan jag tar bilden, eller genom att använda zoom om det ger det resultatet jag önskar. Det enda jag använder datorn till är att lyfta exponeringen i skuggiga partier i den mån det behövs. Har jag inte fixat ett godkänt resultat med det så landar bilden i den där skräphögen för obestämd magnetisering som ligger i en outnyttjad vrå av Universum.

Men, eftersom jag inte lever i ett vacuum utan deltar i flera olika fotogrupper på Facebook så vet jag att vi är rätt få idag som tänker så runt bilden. De flesta verkar tycka att all manipulation är ok, även där redigeringen är uppenbar.

Din väg är din Svolder, oavsett ålder. (Rimmar! :) )
Jag ser fotograferandet som konst och har därför inga problem med ganska stor manipulation med bilden med ljus, färger, beskärning....

Visserligen med iPhone 7, massor med fel och brister men ändå ett resultat jag är nöjd med. I Ulricehamn intill Åsunden...

IMG_1377.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har också märkt tendensen. Det gjorde jag redan för 15 år sedan. Jag jobbade med en pressfotograf (sic!) som frågade om han fick redigera bort en ventil på väggen. För egen del tycker jag att det är outhärdligt när estetik går före sanning. 

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, mikaellq säger:

Din väg är din Svolder, oavsett ålder. (Rimmar! :) )
Jag ser fotograferandet som konst och har därför inga problem med ganska stor manipulation med bilden med ljus, färger, beskärning....

Visserligen med iPhone 7, massor med fel och brister men ändå ett resultat jag är nöjd med. I Ulricehamn intill Åsunden...

IMG_1377.jpg

Det är inte konstbilder jag talar om, det finns många skickliga fotografer som arbetar med manipulering av bildelement och olika varianter av kollage. Det är bilden som utger sig för att vara dokumentär, i mitt fall landskap, djur och natur, som jag väljer att behandla som en dokumentär bild. Plåtar jag en strandskata så är plastskräpet en del av den miljö fågeln förekom i.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Alix säger:

It goes on

https://www.hd.se/2019-06-11/mer-an-ett-ora-ar-kopierat-i-bjorn-perssons-fotografier

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Semmelman säger:

äh

:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, Semmelman säger:

äh

:kramis:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta politiker gillar inte journalister. Kanske demokratin skulle se bättre ut om alla reportage ang politiker försvann?

Journalister retar ju gallfeber på Ebba tex. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, iMarc säger:

De flesta politiker gillar inte journalister. Kanske demokratin skulle se bättre ut om alla reportage ang politiker försvann?

Journalister retar ju gallfeber på Ebba tex. 

Hur skulle det kunna bli bättre av det? Tänk till lite nu.

Politiker måste kunna bli granskade av journalister och vi måste få veta vad dom håller på det.

DET är demokrati

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, lappen71 säger:

Hur skulle det kunna bli bättre av det? Tänk till lite nu.

Politiker måste kunna bli granskade av journalister och vi måste få veta vad dom håller på det.

DET är demokrati

:fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, iMarc säger:

:fundersam:

Jag trodde att du skojjade. Men denna smileyn får mig att tro att du inte skojjar. Att tro att demokrati ska klara sig utan kritisk journalistik är en utopi som är oerhört farlig. I dessa tankebanor huserar brunskjortorna och resultatet blir till slut diktaturer. Säg att det inte var detta du menade. :cry:

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med många journalister är att de vrider och vänder på väldigt mycket så att läsaren kan tolka fel. Det kan vara ett ord eller en mening en partiledare hävt ur sig utan kanske riktigt menat vad denne sa, och reportern hypar upp det hela till en jättenyhet, de flesta människor läser oftast bara rubriker och några få rader, så det är väldigt lätt att bli en bad boy/bad girl pga dålig journalistik. 

Självklart ska det granskas, men SERIÖST, vilket ofta inte sker numera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...