Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

 

Lambda måste vara mellan 0 och 4, svårt att förklara... :D Undrar om någon i framtiden kommer att kunna förklara varför det är en en konstant, inte bara att det är en konstant. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titan Tiptop ... Ja, det var en riktig banbrytare. :yeahbaby:drive.gif

Appropå lastbilar...

 

“Min första bil” - en riktig Epa. En Volvo L4950 (inte dubbla hjulpar bak). Var 15 år och tog traktorkort istället för MC-kort. Något man hade stor nytta av sen inför vanliga körkortet sen.

 

Såg en sida här med några skisser i a f.

 

169613.jpg

 

Tänk bort flaket, och bara ett hjulpar (och två 4"-(avgas)rör rakt upp bakom hytten):

 

169615.jpg

 

En trevlig “liten” bil, med hytt byggd på trästomme. Låg på ≈ 6.7ton och var 2.40 bred. Det jag minns mest var allrra första turen då jag körde den hem. När man kom till staden man bodde i måste man över en (inte alltför bred) bro. Mitt på den mötte jag stadsbussen. Då gällde det att man höll tungan i rätt mun s a s.

 

Tydligen var det rätt koolt, för 3 veckor senare gick det 3-4 lastbils-epor till i stan, istf små duetter. ^_^

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var sådana jag byggde flak på i min ungdom när jag började på en karosseriverkstad.

Mina lärorikaste yrkesår.

Reparerade även hytter, hade trästomme, ask har jag ett minne av att det var.

Byggde senare 300 bilar åt Televerket, förlängda hytter, och en mängd skåp med lådor på flaket.

Det var sådana bilar som for omkring och satte upp telestolpar mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var sådana jag byggde flak på i min ungdom när jag började på en karosseriverkstad.

Mina lärorikaste yrkesår.

Reparerade även hytter, hade trästomme, ask har jag ett minne av att det var.

Byggde senare 300 bilar åt Televerket, förlängda hytter, och en mängd skåp med lådor på flaket.

Det var sådana bilar som for omkring och satte upp telestolpar mm

Kul! Jo, det kan nog ha varit ask, eller ngt annat inte så tungt träslag.

 

Televerket hade några rikrigt stora “arbetsplatser” till bilar har jag för mig. Brevid skolan jag gick låg Televerket inne i en gränd + deras parkering.

 

Just den där modellen... Det fanns en annan lite mindre (ngt äldre) populär modell som hette Volvo Viking (L38/L48). Den hade väl samma motor. Militären körde mycket med den också.

 

Här var en liten kul bild... “Titan 495 floby cab”.

https://www.pinterest.com/pietenmarja/volvo-495-titan-viking-485/

 

Du hade väl släkt där i Floby... och det finns en karosserifirma där. Har för mig MIO's bilar/skåp fortf görs där.

3da99658cea7c2bcdcf29b1679fc3f0b.jpg

 

- - -

 

Här var en utan dubbelhytt, med enklet hjulpar bak. Har kortare hjulbas med.

71a42d729b4ac8b9e96f9d009ba512e8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

”Harvard scientists report they have succeeded in creating the rarest material on the planet, which could eventually develop into one of its most valuable.” Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att de tänkt så långt att hela systemet inte ska packa ihop på grund av en felaktig modul. Likaså att det på ett enkelt sätt går att hitta vilken modul det är. De bitarna är nog rätt enkla att lösa.

 

Men angående kontaktdonen är jag lika skeptisk som dig. En jäkla skilnad mellan Kalifornien och Sverige.

 

Axelman kan skilja på seriekoppling och parallellkoppling. Han menar att det är svårt överhuvudtaget med kontaktdon i det fria och på tak är det ännu sämre. Det är en mardröm om alla plattorna har var sin kontakt. De måste reduceras till ett minimum för att man inte ska få oöverstigliga kontaktproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Axelman kan skilja på seriekoppling och parallellkoppling. Han menar att det är svårt överhuvudtaget med kontaktdon i det fria och på tak är det ännu sämre. Det är en mardröm om alla plattorna har var sin kontakt. De måste reduceras till ett minimum för att man inte ska få oöverstigliga kontaktproblem.

 

Lägger man takplattorna överlappande som vanliga tak, så borde man ganska enkelt kunna fixa en ordentligt skyddad ledning/kontakt som går från mitten av varje plattas insida upp, seriellt kopplad till plattan ovanför, mellan plattor och tak, till takåsen och in, där de olika serierna kan anslutas parallellt till en smart låda som håller koll på varje enskild platta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha hittar lite roliga filmer med den där grävmaskinen Pugh sjöng om, Marion 7400, den tillverkades alltså runt ca 1940 i amerikat. Titta först på denna tyvärr lite skakiga promenad inuti maskinen som är som ett stort hus egentligen med massa motorer å maskiner inuti:

 

Titta sen på denna film å kolla på den högst osannolika men intrikata framdrivningsanordning (fast här backar den) den är begåvad med (undrar om den kan svänga eller bara gå framåt bakåt?):

 

Sist titta på denna sekvens för att se den utföra sin syssla, det gör den överraskande snabbt, skulle man inte tro om så gammal märklig teknik, visserligen tappar den lite material men man förstår att den ändå kunde va lite effektiv att ha på ett bygge. Rätt hyfsad räckvidd oxå:

 

 

Fick inte till sista filmen men klicka bara på länken.

 

 

Här en senare modell, ett monster, Marion 7800:

 

Och även en promenad inuti kolossen:

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forts... en Marion 8700, man får en hint om storleken, som en Finlandsfärja på land. Den ena av endast två som tillverkades, de har behållt framdrivningssättet ser det ut som:

 

Och inuti, de går alltså omkring inuti en grävmaskin, svårt att tro:

 

Märkligt att det fanns nån som kunde konstruera och bygga dessa supermegamaskiner för femti år sen när det inte fanns datorer, hur tillverka alla omöjliga delar och sen få ihop alla miljoner delar till nåt fungerande, makalöst, en massa stora motorer bara för att lyfta en skopa, visserligen jättestor men ändå, vilka ingenjörer! Och hur transporterades dom ut till sina platser??

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter med mer moderna megamaskiner, filmaren åker runt emellan och under dem och går in i dem och ja kolla, förstora upp till hela skärmen, bra kvalitet, det tråkiga är bara all natur som är ödelagd, men maskinerna är häftiga:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som just dök upp hemma, kan en magnet avmagnetisera chipet på ett betalkort eller är det bara magnetremsan på kortet man kan avmagnetisera? För en del mobil- och betalkortfodral har ju en magnet för att stänga fodralet så kan den påverka, sitter ju väldigt nära och under lång tid, så? Infon lagras väl elektriskt å inte magnetiskt i chipet eller hur ja hur?

Och hur lagras infon på chipet, är det att likna vid ett minneskort till en kamera eller ett SIM-kort, kan bankomaten ändra och lagra info i chippet eller rymmer den bara en statisk sifferkod för identifikation?

Nåt annat intressant om chippet går bra oxå å berätta om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som just dök upp hemma, kan en magnet avmagnetisera chipet på ett betalkort eller är det bara magnetremsan på kortet man kan avmagnetisera? För en del mobil- och betalkortfodral har ju en magnet för att stänga fodralet så kan den påverka, sitter ju väldigt nära och under lång tid, så? Infon lagras väl elektriskt å inte magnetiskt i chipet eller hur ja hur?

Och hur lagras infon på chipet, är det att likna vid ett minneskort till en kamera eller ett SIM-kort, kan bankomaten ändra och lagra info i chippet eller rymmer den bara en statisk sifferkod för identifikation?

Nåt annat intressant om chippet går bra oxå å berätta om man vill.

 

Enkelt uttryckt är det en liten dator. Kontakten används för strömmatning och dataöverföring (bortsett från kontaktlösa kort som använder RFID*). Minnet kan vara muterbart, någon sorts ROM-liknande kiselgrej. Inget som störs av en liten skitmagnet** (men jag vet inte om en tillräckligt kraftig magnet kan påverka).

 

 

* Se även https://en.wikipedia.org/wiki/The_Thing_(listening_device)

 

** Datorer hade länge magnetbaserad lagring samtidigt som de hade (har) vanliga kiselkretsar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobiltelefonernas processor tar ju inte skada kraftiga magneter som används för att hålla fast dem i ex.vis i bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lägger man takplattorna överlappande som vanliga tak, så borde man ganska enkelt kunna fixa en ordentligt skyddad ledning/kontakt som går från mitten av varje plattas insida upp, seriellt kopplad till plattan ovanför, mellan plattor och tak, till takåsen och in, där de olika serierna kan anslutas parallellt till en smart låda som håller koll på varje enskild platta.

 

Vet ganska bra efter tiotalet år med installationer överallt från källare till tak. Har praktisk erfarenhet av olika typer av problemställningar och risker med slikt. Sitter inte och gissar att det kan bli problem om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Vet ganska bra efter tiotalet år med installationer överallt från källare till tak. Har praktisk erfarenhet av olika typer av problemställningar och risker med slikt. Sitter inte och gissar att det kan bli problem om man säger så.

Kontakterna behöver ju inte sitta utomhus. Det kan ju gå att förse dem med anslutningskablar istället så kontakter sitter någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I framtiden kanske man inte kan se skillnad på en riktig fågel eller robot på lite längre avstånd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...