Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Det här gör mig intresserad!

Varför har man då "tagit av" taken på alla moderna tåg och spårvagnar? Där ligger alla "elektriska kontaktdon" exponerade för sol, vind och vatten (regn och - framförallt - snö!) oskyddade av plåtar. De ser ut som Hannibal Lecters olyckliga offer som fick smaka på sin egen hjärna i stekt form.

Skyddas de av fartvinden? (Vilket inte borde hjälpa när de står uppställda på taklösa bangårdar i -30)

Jag fattar nada! (utom att det antagligen inte var mycket klokare att ha dem hängande *under* samma tåg - mellan boggierna)

 

Bättre kylning, man slipper ha fläktar.

Men framförallt lättare att serva, man slipper lyfta bort stora sjok av takplåt för att komma åt prylarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bättre kylning, man slipper ha fläktar.

Men framförallt lättare att serva, man slipper lyfta bort stora sjok av takplåt för att komma åt prylarna.

 

 

Jo, det är den ena delen av sanningen, och den var jag ju (som du kunde läsa) på spåren (! ;-), men den andra delen är ju just den med sol, vind och vatten. Efter en Norrlandsvinter (och dessutom efter parkering utan tak) får man inte lyfta bort stora sjok av takplåt utan istället hacka bort stora sjok av packis och snömodd, eller efter en Skånevinter (eller dito -sommar) finna "prylarna" indränkta i vatten. Dessutom ville ju inte Axelman "ha elektriska kontaktdon ute i fria luften mer än nödvändigt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... till min dotterson. Han är elva år och fascinerad av dem. :)

 

... för min systersons skull. :P

 

 

Bägge två? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här gör mig intresserad!

Varför har man då "tagit av" taken på alla moderna tåg och spårvagnar? Där ligger alla "elektriska kontaktdon" exponerade för sol, vind och vatten (regn och - framförallt - snö!) oskyddade av plåtar. De ser ut som Hannibal Lecters olyckliga offer som fick smaka på sin egen hjärna i stekt form.

Skyddas de av fartvinden? (Vilket inte borde hjälpa när de står uppställda på taklösa bangårdar i -30)

Jag fattar nada! (utom att det antagligen inte var mycket klokare att ha dem hängande *under* samma tåg - mellan boggierna)

 

Hur bra fungerar de där tågen efter en sömnlös natt på bangården i sällskap av hans majestät Bore?

Jag minns hur den spaningsradar jag förväntades möta Stormakt Röd i reagerade på snökaoset i november -95. Själva radarmasten, en fällbar konstruktion inte olik tågens strömavtagare, frös helt enkelt fast. Bilen fick köras in i servicehall för upptining.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo, det är den ena delen av sanningen, och den var jag ju (som du kunde läsa) på spåren (! ;-), men den andra delen är ju just den med sol, vind och vatten. Efter en Norrlandsvinter (och dessutom efter parkering utan tak) får man inte lyfta bort stora sjok av takplåt utan istället hacka bort stora sjok av packis och snömodd, eller efter en Skånevinter (eller dito -sommar) finna "prylarna" indränkta i vatten. Dessutom ville ju inte Axelman "ha elektriska kontaktdon ute i fria luften mer än nödvändigt"

 

Vad säger du då om höghastighetståg i Sverige i vintertid? (framförallt mot slutet) Högtryckspola räls med varmvatten... eller andra grejer som händer där teknik, metaller, elektronik möter iskyla, snö, fukt och vind kan bli lustiga att ta hand om.

 

https://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Debatt1/Behover-vi-hoghastighetstag/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt! Det häftigaste jag har sett på länge! :yeahbaby:

 

Ändå var det inte ett ord om det i press eller TV.

Vi är bortskämda med tekniska bedrifter tydligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All ny teknik är inte bra..

 

Här är ett exempel på det..

 

Vapen som ser ut som en mobiltelefon

 

post-113-0-59861800-1484480626_thumb.jpg

 

post-113-0-55457800-1484480585_thumb.jpg

 

Kolla filmen där de skjuter med den.

 

http://www.businessinsider.com/you-can-now-buy-a-gun-that-looks-like-a-smartphone-police-concerned-2017-1?r=UK&IR=T&utm_content=bufferf329b&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer-ti

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt, det borde väl funka för VA och fiber också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt, det borde väl funka för VA och fiber också

 

van Damme. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“Amazing Brick Machine Rolls Out Roads Like Carpet” - häftigt!

 

Läs mer: http://inhabitat.com/amazing-brick-machine-rolls-out-roads-like-carpet/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kreativt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...