Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Hjärnan förändras av mobilen | SVT Nyheter

 

“Forskning visar att vår hjärna kan förändras eller till och med krympa av att vi ständigt är uppkopplade med mobiler, läsplattor och datorer.”

 

 

Ja, det förklarar ju varför en del ens kommer på idén att SMS'a och Facebook'a samtidigt som de kör.

Intressant! Ska kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den har krympt? :D:hihihi:

Haha! Precis. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har jag varit. Väldigt vackert men jag missade dock stocken.

Den flyttar (flyter) runt en massa i sjön så det kanske inte är så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite för mycket humor i det, men den har sina poänger. Och det är i a f om vetenskap. :)

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Gissa vad det är och vilken kapacitet den har. B):D

 

CwXs-mpXUAUVrmu.jpg

 

 

 

  • En hårddisk från 1956
  • Storlek: 5MB

https://twitter.com/oldpicsarchive/status/794301471617597441

 

 

 

Hälften så stor som den jag hade i min Altos 8000, i mitten på 80-talet :D

 

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=456&st=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De har verkligen tänkt till. Utom på en sak som jag inte hittat svar på. Eftersom varje panna är en fristående solcell måste de kopplas ihop. Det blir ett galet antal kopplingsställen som var och en har potential att få glappkontakt dels mekaniskt och dels kemiskt dvs korrosion. Axelman är skeptisk. Han vill inte ha elektriska kontaktdon ute i fria luften mer än nödvändigt. Detta är säkert inget problem i Californien men på mitt hus tror jag inte på det. Hur hittar man sen den felande pannan? Man tar sig för pannan..... och eldar hellre i pannan. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har verkligen tänkt till. Utom på en sak som jag inte hittat svar på. Eftersom varje panna är en fristående solcell måste de kopplas ihop. Det blir ett galet antal kopplingsställen som var och en har potential att få glappkontakt dels mekaniskt och dels kemiskt dvs korrosion. Axelman är skeptisk. Han vill inte ha elektriska kontaktdon ute i fria luften mer än nödvändigt. Detta är säkert inget problem i Californien men på mitt hus tror jag inte på det. Hur hittar man sen den felande pannan? Man tar sig för pannan..... och eldar hellre i pannan. :hihihi:

Ja, det kan nog bli knepigt... Men man får anta att det hitta ett bra system för att haka ihop dem. Kanske man kan koppla en liten lysdiod till varje, och då man skall felsöka slår man på “ljuset”. Och de som inte lyser då är kassa. :fundersam: “Allt om bilar” hade en artikel med nu såg jag: http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/teslas-nya-solcells-tak--sa-fungerar-tekniken/ Fanns fler bilder där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah... En sån liten kool sak. B) Kul! Har du den kvar? eller ångrar du att du kastat den? :)

 

Nej, den var jobbets, (Göteborgs Spårvägar) kostade 80.000:-

Hade inte den budgeten som planerare, hade 10.000/mån, men jag löste det ändå :D

MPM 2 var programvaran, kunde hantera 4 terminaler (Facit) och 2 skrivare (traktormatare

Hade börjat "datorisera " verkstan och förrådet, motor och växelådsreparatörer kunde ifrån reservdelskatalogen beställa delar ifrån förrådet, istället för att gå där inne och rota i lådorna. Förrådspersonalen fick ut en plocklista från skrivaren. Fungerade toppen..

 

Var bara jag som kunde datorn, och när den stora omorganisationen kom i 1989-90, och alla skulle söka sina tjänster, 1:a gången var jag kvar, likaså 2:a.

När 3:e omorganisationen på kort tid, blev jag "övertalig", och de ville att jag skulle lära upp garagemästarna och verkmästarna i verkstäderna hur datorn fungerade.

(Ingen ville ha med datorer att göra för den delen, var ju ingen som kunde sånt då) Så knuffa jag den i golvet och tacka för mig..

 

Gick över till avdelningen som sysslade med kom-radion i bussar och spårvagnar, var med och byggde 18 sådana här pjäser. Kul jobb.

post-113-0-79867500-1478274391_thumb.jpg

 

När pengarna var slut till det "projektet" gick jag vidare till sjukhusvärlden 1991 :D

Det var där jag hittade en Macintosh SE nere i en förrådsskrubb.

 

Ingen ville ha den, men jag blev förälskad vid första ögonkastet.

Hårddisken var kass, men det var lätt fixat, åkte ut till en firma som passande nog hette Kärnhuset, och hade Äppleloggan på husväggen (regnbågsfärgade)

Då fick jag se hur lätt de bytte den disken och satte i en bättre och snabbare.

 

Installerade sen Excel 4.0 "toppenprogram" för mig på den tiden.. kunde göra "allt"

Har den kvar än idag.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan väl nämna det att jag hade föregångaren till Excel i "min" Altos, då hette det Multiplan.

 

Var därför jag blev överlycklig när jag fick Excel 4 i macen :D

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Multiplan

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den var jobbets, (Göteborgs Spårvägar) kostade 80.000:-

 

 

Hade inte den budgeten som planerare, hade 10.000/mån, men jag löste det ändå :D

MPM 2 var programvaran, kunde hantera 4 terminaler (Facit) och 2 skrivare (traktormatare

Hade börjat "datorisera " verkstan och förrådet, motor och växelådsreparatörer kunde ifrån reservdelskatalogen beställa delar ifrån förrådet, istället för att gå där inne och rota i lådorna. Förrådspersonalen fick ut en plocklista från skrivaren. Fungerade toppen..

 

Var bara jag som kunde datorn, och när den stora omorganisationen kom i 1989-90, och alla skulle söka sina tjänster, 1:a gången var jag kvar, likaså 2:a.

När 3:e omorganisationen på kort tid, blev jag "övertalig", och de ville att jag skulle lära upp garagemästarna och verkmästarna i verkstäderna hur datorn fungerade.

(Ingen ville ha med datorer att göra för den delen, var ju ingen som kunde sånt då) Så knuffa jag den i golvet och tacka för mig..

 

Gick över till avdelningen som sysslade med kom-radion i bussar och spårvagnar, var med och byggde 18 sådana här pjäser. Kul jobb.

attachicon.gifSkärmavbild 2016-11-04 kl. 16.41.30.jpg

 

När pengarna var slut till det "projektet" gick jag vidare till sjukhusvärlden 1991 :D

Det var där jag hittade en Macintosh SE nere i en förrådsskrubb.

 

Ingen ville ha den, men jag blev förälskad vid första ögonkastet.

Hårddisken var kass, men det var lätt fixat, åkte ut till en firma som passande nog hette Kärnhuset, och hade Äppleloggan på husväggen (regnbågsfärgade)

Då fick jag se hur lätt de bytte den disken och satte i en bättre och snabbare.

 

Installerade sen Excel 4.0 "toppenprogram" för mig på den tiden.. kunde göra "allt"

Har den kvar än idag.

 

 

Trevlig berättelse! Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till en annan historia :D

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Eftersom varje panna är en fristående solcell måste de kopplas ihop. Det blir ett galet antal kopplingsställen som var och en har potential att få glappkontakt dels mekaniskt och dels kemiskt dvs korrosion. Axelman är skeptisk. Han vill inte ha elektriska kontaktdon ute i fria luften mer än nödvändigt. Detta är säkert inget problem i Californien men på mitt hus tror jag inte på det. Hur hittar man sen den felande pannan?

Förutsätter att de tänkt så långt att hela systemet inte ska packa ihop på grund av en felaktig modul. Likaså att det på ett enkelt sätt går att hitta vilken modul det är. De bitarna är nog rätt enkla att lösa.

 

Men angående kontaktdonen är jag lika skeptisk som dig. En jäkla skilnad mellan Kalifornien och Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt.. Spud

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

0.637 seconds - a new Rubik's Cube machine world record!

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...