Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Ja det här liknar bättre hur planeterna snurrar runt solen som ju oxå snurrar på sitt sätt, så har man inte tänkt på det förut:

 

https://twitter.com/robertoglezcano/status/884512515551629312

 

Visste du inte det innan?

Lärde jag mig i skolan :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag visste att solen snurrar runt i galaxen, men alla bilder och grejer man sett på solsystemet så har solen varit stilla i mitten och planeterna snurrar runt den, såhär har man inte riktigt sett det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även galaxen färdas fort som fasen...

 

Och ungefär där tror jag att grafiken blir för komplex för att begripas.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ungefär där tror jag att grafiken blir för komplex för att begripas.

Men det hade varit kul att se myrornas krig i alla möjliga färger!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Stefan Johansson'

Ja, vore konstigt om det var någon jäsning/förruttnelseprocess där i...höet ska väl användas?

Ensilage jäser,precis som surströmming,och den äts också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Gamla skador i berggrunden hotar Norden med jordskalv | Illvet.se

 

“Även om Norden ligger långt ifrån traditionella jordskalvszoner, hotar gamla ärr i berggrunden att utlösa en speciell sorts jordskalv, som tidigare har förvandlat städer till grus.”

 

scaletowidth#tl-1091274230231728129;'

 

 

Det har väl varit 3-4 jordskalv runt Skara under senaste tiden. Små, men upprepade skalv. har tydligen varit ovanligt många småskalv i år jmf med andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Visste ni att en billig svensk ubåt slog ut USA:s enorma och snordyra hangarfartyg? Det är sant. Om vi hade varit fiender alltså... B) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Visste ni att en billig svensk ubåt slog ut USA:s enorma och snordyra hangarfartyg? Det är sant. Om vi hade varit fiender alltså... B) 

Ja, det var väl några år sen. Riktigt koolt! B) I mått mått kan man verkligen prata om att David slog Goliat. :D  Kommer inte ihåg hela story, men efter en övning som vi var med på (och tydligen gjorde bra ifrån oss), så fick USA låna Gotland sen, för att öva med den själva. :yeahbaby: Stirlingmotorerna är riktigt tysta, och så går det ju att kominera med eldrift. Minns jag inte helt fel så hade väl SVT ett program om det i samband med att Gotland skulle lånas ut. Kan också ha varit ett längre nyhetsinslag.

 

Det är alltid kul att höra hur utländsk media, osv tycker till om våra saker. Och det har väl varit lite buzz också kring nya ubåten - den med dykarluckor i fronten. A26. Men det var väl en tidigare version de fick hyra. Tror inte den nya var klar då (≈ 2014).

 

https://www.youtube.com/watch?v=6O8bcqP3WH8

 

- - -

 

 

Försöker hitta en artikel jag läst tidigare, men det går trögt. Här var däremot en om det ovan där när de hyrde den.

 

Sweden Has A Sub That's So Deadly The US Navy Hired It To Play Bad Guy

 

Apparently the Swedish crew knew exactly how to employ her strengths to devastating effects as that same contact described the sub as “a vastly demoralizing capability that changed the priorities within the surface and sub-surface warfare communities.”

:devil::D

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
snowreeler

Jag såg nyss Vetenskapens Värld om den så kallade Cheddarmannen (finns att beskåda till sommaren https://www.svtplay.se/video/21323578/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-forsta-britten )

 

Det resultat dom kom fram till stämmer överens med min egen uppfattning om mesolitiska jägare som ganska mörka. Jag har nämligen tänkt mig hela tiden dom som ganska mörkhyade därför att dom var relativt få och således kunde behålla den något mörkare hyn längre än många andra grupperingar, där folk hela tiden blandades och till slut följde den mer sällan förekommande solen på dessa breddgrader och blev ljusare i hyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, snowreeler säger:

Jag såg nyss Vetenskapens Värld om den så kallade Cheddarmannen (finns att beskåda till sommaren https://www.svtplay.se/video/21323578/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-forsta-britten )

 

Det resultat dom kom fram till stämmer överens med min egen uppfattning om mesolitiska jägare som ganska mörka. Jag har nämligen tänkt mig hela tiden dom som ganska mörkhyade därför att dom var relativt få och således kunde behålla den något mörkare hyn längre än många andra grupperingar, där folk hela tiden blandades och till slut följde den mer sällan förekommande solen på dessa breddgrader och blev ljusare i hyn.

Det går en annan serie på SVT play som handlar om de första svenskarna. Där nämns också en mörkhyad jägargrupp som vandrar upp från Danmark* längs västkusten och upp längs norska kusten. Där stöter de på ett ljushyat jägarfolk som kommer från Finlandshållet och ishavskusten i Norge. Båda dessa folk blandas rätt snabbt och deras DNA återfinns i dagens svenskar till knappt hälften. Ungefär lika mycket av vårt DNA kommer från ett stäppfolk från dagens Ukraina; ur den så kallade Yamnayakulturen (bägarkulturen), de första protoindoeuropéerna. De återfinns i ungefär samma grad hos de flesta folk i Nord-, Mellan- och Östeuropa. De kom senare.

 

*Kan ju tänkas att andra ur denna grupp vandrade över nuvarande Nordsjön till England, via det så kallade Doggerland.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler
4 minuter sedan, Alix säger:

Det går en annan serie på SVT play som handlar om de första svenskarna. Där nämns också en mörkhyad jägargrupp som vandrar upp från Danmark* längs västkusten och upp längs norska kusten. Där stöter de på ett ljushyat jägarfolk som kommer från Finlandshållet och ishavskusten i Norge. Båda dessa folk blandas rätt snabbt och deras DNA återfinns i dagens svenskar till knappt hälften. Ungefär lika mycket av vårt DNA kommer från ett stäppfolk från dagens Ukraina; ur den så kallade Yamnayakulturen (bägarkulturen), de första protoindoeuropéerna. De återfinns i ungefär samma grad hos de flesta folk i Nord-, Mellan- och Östeuropa. De kom senare.

 

*Kan ju tänkas att andra ur denna grupp vandrade över nuvarande Nordsjön till England, via det så kallade Doggerland.

Den serien gillar jag starkt och det förvånar mig inte heller att dessa var relativt mörkhyade. Faktiskt är jag förvånad att ingen här i Europa har vågat säga att ljus hy i mångt och mycket kom österifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, snowreeler säger:

Den serien gillar jag starkt och det förvånar mig inte heller att dessa var relativt mörkhyade. Faktiskt är jag förvånad att ingen här i Europa har vågat säga att ljus hy i mångt och mycket kom österifrån.

Eftersom den moderna människan lämnade Afrika för inte speciellt länge sedan är det inte så konstigt om många av våra förfäder hade mörk hy.

Men det är ju ingen konkurrensfördel med tanke på vårt nordliga läge (D-vitamin). Alltså försvann det ganska tidigt här uppe och i Europa.

Jag har ändå hört det nämnas i några år nu. Men främst i populärvetenskapliga medier.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler
36 minuter sedan, Alix säger:

Eftersom den moderna människan lämnade Afrika för inte speciellt länge sedan är det inte så konstigt om många av våra förfäder hade mörk hy.

Men det är ju ingen konkurrensfördel med tanke på vårt nordliga läge (D-vitamin). Alltså försvann det ganska tidigt här uppe och i Europa.

Jag har ändå hört det nämnas i några år nu. Men främst i populärvetenskapliga medier.

Man kan undra när och med vilken hastighet övergången till ljusare hy började. De första jordbrukarna såg uppenbarligen ut som syrier och turkar gör idag. Skulle vara intressant att veta mer exakt. Den så kallade Hallonflickan är säkert fel i hyn också, även om ljus hy fanns på hennes tid med, av DNA-spår att döma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...