Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

 

Är du helt säker på det? Den har radar alltså som ser bilarna framför den som är närmast framför?

Titta på den film jag postade. Googla på Tesla och läs vad dom säger.

Så ja jag är 100% säker ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte förstå poängen med filmen och lyckads inte filmskaparen göra det lär inte jag heller.

Så jag tänker inte ens försöka

 

Jo men poängen fallerar en del ifall man ska ha något säkerhetsavstånd, och det vill man ha eftersom som jag skrev det finns andra människor, djur å saker som kan komma i vägen än andra autonoma bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på den film jag postade. Googla på Tesla och läs vad dom säger.

Så ja jag är 100% säker

 

Okej, hinner inte måste gå å lägga mig. Hatten av för Tesla i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo men poängen fallerar en del ifall man ska ha något säkerhetsavstånd, och det vill man ha eftersom som jag skrev det finns andra människor, djur å saker som kan komma i vägen än andra autonoma bilar.

 

 

Men dom förklarar ju det i filmen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte bilens vikt inklusive passagerare och last också en inverkan på hur snabbt en bil bromsar?

 

Om det är is där en bil börjar bromsa men inte is där en annan bil börjar bromsa?

 

Det börjar bli många parametrar att ta hänsyn till :stjarnsmall:

 

Därav säkerhetsavståndet som ska vara så stort att alla parametrar ska vara inräknade.

Inte en lätt uppgift att lösa men som säkert kommer bli det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Förutsatt att alla bilar bromsar lika effektivt (bromssystem, vikt etc.).

 

Och om avståndet mellan bilarna ska vara tillräckligt stort för att täcka in detta blir det nog långa köer. Eller, så startar de inte samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

"How autonomous cars will solve traffic jams"

 

Med all kommunikation som krävs tycker jag inte att bilarna är särskilt autonoma.

 

Jag kan inte heller mycket om den. Jag är egentligen inte skeptisk mot tekniken utan mot att man förlitar sig för mycket på den eftersom teknik ibland fallerar. Människan är begränsningen och om vi har svårt att få folk att fokusera på vägen och trafiken utan autopilot så kan jag ju bara fantisera om hur frånvarande förarna blir när en dator kör. Det vill till att man bygger in mekanismer som tvingar den mänskliga föraren är vara aktiv och hindrar facebookande, antar jag.

 

 

 

Det var väl lite av en drift med mig själv eftersom jag förstod att jag säkert lät rätt grinig. ;)

Det bör kunna lösas genom att vi inte tillåter människor att lägga sig i de självkörande bilarna. Förutsatt att bilarna klarar sig utan oss.

 

 

 

Självkörande använder inte GPS för att kommunicera/identifiera andra bilar eller trafikanter.

Dom använder sensorer/radar eftersom GPS inte är nog exakt och den bara identifierar var du själv är och inte var andra är.

Radar och andra "titt-baserade" sensorer i kombination med https://en.wikipedia.org/wiki/Self-Organized_Time_Division_Multiple_Access borde räcka ganska bra.

 

Plus att man antagligen måste lösa problemet med tunnlar. Körde nyligen utomlands på ett ställe där sträckor på flera mil till större delen bestod av tunnlar och överbyggda vägar. Tack och hej med GPS där. Har varit med om det flera gånger. In i en tunnel som har flera avfarter i tunneln, eller som grenar upp sig, och så sitter man där och har litat på GPS.

 

Med lite andra sensorer hade man säkert kunnat se en närmast exakt position hela sträckan men med bara GPS har man ingenting.

En modern iPhone har väl kompass, barometer och gyro = tröghetsnavigering?

 

Plus att även sådana system fallerar ibland - se till exempel på flyget. En begränsning är också att det inte får bli för dyrt. Fler man bilarna med datorer kommer det kosta därefter.

Fast om riktigt självstyrande bilar kommer, sådana som passagerna inte kan manövrera, så behöver vi inte lika många. Alla hushålls andrabilar och en del ensamma bilar kan antagligen ersättas av en prenumeration som innebär att du är garanterad en bil inom 15 minuter från beställning på morgon och eftermiddag (till/från jobb) och kanske inom 30 minuter övrig tid, beroende på hur dyrt abonnemang du har.

 

Jag läste eller hörde att piloterna startar å landar planen själva fast planet skulle göra det bättre bara för att piloterna inte ska tappa känslan för det om det nån gång skulle behövas, det är ju baksidan med autonoma bilar att folk om de behöver ta över inte vet hur rattkänslig bilen är eller var växlarna sitter eller vet knappt var de är eftersom de inte tittat o s v, så det är nog bättre att låta folk köra själva med viss hjälp och övervakning av systemet eller låta systemet köra helt självt men då ska det inte räkna med att passagerarna sitter å bevakar vad det gör å kan ta över, det där mellantinget där man inte vet vem som har ansvaret det är aldrig bra.

Som jag fattat det så kan man jämföra dagens flygplan med dagens bilmotorers styrsystem. När du trampar på gasen så drar du inte längre i en vajer som öppnar ett spjäll... du skickar bara en accelerationssignal till en dator, som sedan levererar efter förmåga och utvärdering av diverse indata. På liknande sätt fungerar ofta moderna flygplan, om piloten säger vad som ska göras, datorn avgör hur det görs.

Exempel:

För övrigt samma typ av flyg som självmordskraschade i Alperna.

Titta på den film jag postade. Googla på Tesla och läs vad dom säger.

Så ja jag är 100% säker

 

Jag har sett filmen och jag har förstått att bilarna kan klara ganska komplexa situationer, men jag begriper inte hur de kan se runt framförvarande bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med all kommunikation som krävs tycker jag inte att bilarna är särskilt autonoma.

 

Det bör kunna lösas genom att vi inte tillåter människor att lägga sig i de självkörande bilarna. Förutsatt att bilarna klarar sig utan oss.

 

Radar och andra "titt-baserade" sensorer i kombination med https://en.wikipedia.org/wiki/Self-Organized_Time_Division_Multiple_Access borde räcka ganska bra.

 

En modern iPhone har väl kompass, barometer och gyro = tröghetsnavigering?

 

Fast om riktigt självstyrande bilar kommer, sådana som passagerna inte kan manövrera, så behöver vi inte lika många. Alla hushålls andrabilar och en del ensamma bilar kan antagligen ersättas av en prenumeration som innebär att du är garanterad en bil inom 15 minuter från beställning på morgon och eftermiddag (till/från jobb) och kanske inom 30 minuter övrig tid, beroende på hur dyrt abonnemang du har.

 

Som jag fattat det så kan man jämföra dagens flygplan med dagens bilmotorers styrsystem. När du trampar på gasen så drar du inte längre i en vajer som öppnar ett spjäll... du skickar bara en accelerationssignal till en dator, som sedan levererar efter förmåga och utvärdering av diverse indata. På liknande sätt fungerar ofta moderna flygplan, om piloten säger vad som ska göras, datorn avgör hur det görs.

Exempel:

För övrigt samma typ av flyg som självmordskraschade i Alperna.

 

Jag har sett filmen och jag har förstått att bilarna kan klara ganska komplexa situationer, men jag begriper inte hur de kan se runt framförvarande bilar.

 

Jag menade den film jag postade så ser man klart och tydligt Tesla reagerar på bilen framför den som krockar.

Läs mer här om deras radar och sensorer. https://www.tesla.com/autopilot
Sett flera YouTube filmer där dom också testar hur det fungerar i praktiken hur långt och hur många bilar bort Tesla reagerar på.Som denna tex .
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Som jag fattat det så kan man jämföra dagens flygplan med dagens bilmotorers styrsystem. När du trampar på gasen så drar du inte längre i en vajer som öppnar ett spjäll... du skickar bara en accelerationssignal till en dator, som sedan levererar efter förmåga och utvärdering av diverse indata. På liknande sätt fungerar ofta moderna flygplan, om piloten säger vad som ska göras, datorn avgör hur det görs.

Det kallas fly-by-wire och blir vanligare både på flygplan och helikoptrar men dominerar ännu inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har sett filmen och jag har förstått att bilarna kan klara ganska komplexa situationer, men jag begriper inte hur de kan se runt framförvarande bilar.

 

Från en Teslaägare har jag fått det beskrivet som att man studsar radarvågor under framförvarande bil och har ett dataprogram som tolkar svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Från en Teslaägare har jag fått det beskrivet som att man studsar radarvågor under framförvarande bil och har ett dataprogram som tolkar svaret.

 

 

Och som Bjorn säger i filmen jag nyss postade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Och som Bjorn säger i filmen jag nyss postade :)

 

Såg inte den. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag menade den film jag postade så ser man klart och tydligt Tesla reagerar på bilen framför den som krockar.

Läs mer här om deras radar och sensorer. https://www.tesla.com/autopilot
Sett flera YouTube filmer där dom också testar hur det fungerar i praktiken hur långt och hur många bilar bort Tesla reagerar på.Som denna tex .

 

Den filmen såg jag, men jag är fortfarande frågande till möjligheten att ge runt eller under en bil. Däremot finner jag det inte konstigt att bilen ser saker som föraren inte ser, Bilens sensorer kan vara placerade på andra ställen än förarens ögon.

 

Det kallas fly-by-wire och blir vanligare både på flygplan och helikoptrar men dominerar ännu inte.

Var går egentligen gränsen för "by-wire"? Om man bara låter signalen mellan styrreglage och roder/hjul överföras elektroniskt, är det "by-wire" eller måste man även låta en dator, som eventuellt kan köra själv, lägga sig i?

 

 

Från en Teslaägare har jag fått det beskrivet som att man studsar radarvågor under framförvarande bil och har ett dataprogram som tolkar svaret.

 

Låter inte helt orimligt, men det måste bil en väldigt suddigt "bild"*. Dels innehåller vägen ojämnheter och är ibland väldigt heterogen, dels har olika bilar olika utformade underreden. Det sista kan antagligen elimineras om Tesla lär sig identifiera olika bilmodeller och vet hur de påverkar radarekot.

 

* Antagligen räcker det bra om man ser att något oidentifierat suddigt två bilar fram i kön plötsligt saktar ner rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den filmen såg jag, men jag är fortfarande frågande till möjligheten att ge runt eller under en bil. Däremot finner jag det inte konstigt att bilen ser saker som föraren inte ser, Bilens sensorer kan vara placerade på andra ställen än förarens ögon.

 

Var går egentligen gränsen för "by-wire"? Om man bara låter signalen mellan styrreglage och roder/hjul överföras elektroniskt, är det "by-wire" eller måste man även låta en dator, som eventuellt kan köra själv, lägga sig i?

 

 

Låter inte helt orimligt, men det måste bil en väldigt suddigt "bild"*. Dels innehåller vägen ojämnheter och är ibland väldigt heterogen, dels har olika bilar olika utformade underreden. Det sista kan antagligen elimineras om Tesla lär sig identifiera olika bilmodeller och vet hur de påverkar radarekot.

 

* Antagligen räcker det bra om man ser att något oidentifierat suddigt två bilar fram i kön plötsligt saktar ner rejält.

Nu spelar det egentligen ingen roll om du tror på det eller inte för bevisligen så gör det de. ?

Finns flera filmer på tuben med exempel om man vill undersöka mer. Mer ingående där dom som vet bra mycket mer än mig går in på detaljnivå hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar det egentligen ingen roll om du tror på det eller inte för bevisligen så gör det de.

Finns flera filmer på tuben med exempel om man vill undersöka mer. Mer ingående där dom som vet bra mycket mer än mig går in på detaljnivå hur det fungerar.

 

Tja, jag är fortfarande inte övertygad om att de kan se en bil som är dold framför en annan bil. Men de kan tydligen se något som är framför bilen.

"That’s how we are able to see something beyond the car in front of you."

https://electrek.co/2016/09/11/elon-musk-autopilot-update-can-now-sees-ahead-of-the-car-in-front-of-you/

Gissar att det, illustrativt men tekniskt dåligt, kan jämföras med att man kan se bakljusen från samma dolda bil om det är lite disigt ute, ljuset belyser vattendropparna i luften och studsar runt bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Var går egentligen gränsen för "by-wire"? Om man bara låter signalen mellan styrreglage och roder/hjul överföras elektroniskt, är det "by-wire" eller måste man även låta en dator, som eventuellt kan köra själv, lägga sig i?

 

Jag skulle säga att gränsen går där styrspak inte har en direkt fysisk koppling till roder.

 

I änden av fly-by-wire styrspak sitter istället kablar, och motståndet som känns i styrspaken simuleras för att få "känsla".

 

Icke fly-by-wire styrspak är mera som ratten i en bil. Kopplad till roder/hjul och så lite servo för att hjälpa till.

 

Fanns ett eget wikip avsnitt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att gränsen går där styrspak inte har en direkt fysisk koppling till roder.

 

I änden av fly-by-wire styrspak sitter istället kablar, och motståndet som känns i styrspaken simuleras för att få "känsla".

 

Icke fly-by-wire styrspak är mera som ratten i en bil. Kopplad till roder/hjul och så lite servo för att hjälpa till.

 

Fanns ett eget wikip avsnitt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire

 

Du menar inte mekanisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är fortfarande inte övertygad om att de kan se en bil som är dold framför en annan bil. Men de kan tydligen se något som är framför bilen.

"That’s how we are able to see something beyond the car in front of you."

https://electrek.co/2016/09/11/elon-musk-autopilot-update-can-now-sees-ahead-of-the-car-in-front-of-you/

Gissar att det, illustrativt men tekniskt dåligt, kan jämföras med att man kan se bakljusen från samma dolda bil om det är lite disigt ute, ljuset belyser vattendropparna i luften och studsar runt bilen.

https://electrek.co/2016/09/11/elon-musk-autopilot-update-can-now-sees-ahead-of-the-car-in-front-of-you/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Du menar inte mekanisk?

Jo, det är nog ett bättre uttryck.

 

Styrstång istället för signalkabel typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst teslas system måste ändå ha visst avstånd mellan bilarna för att undvika krocka, bromssträckan är ju inte borttrollad å ej heller bilarnas längd framför, så att köra som i den tecknade filmen som är upprinnelsen till allt går ju inte. Går ett tag om inget hinder dyker upp eller ingen halka uppstår etc etc men för att va säkert måste även de hålla visst säkerhetsavstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst teslas system måste ändå ha visst avstånd mellan bilarna för att undvika krocka, bromssträckan är ju inte borttrollad å ej heller bilarnas längd framför, så att köra som i den tecknade filmen som är upprinnelsen till allt går ju inte. Går ett tag om inget hinder dyker upp eller ingen halka uppstår etc etc men för att va säkert måste även de hålla visst säkerhetsavstånd.

 

 

Det är ingen som sagt att det visuella avståndet på bilarna i filmen är ett säkerhetsavstånd. Det är till för att illustrera hans poäng.

 

Tesla har ett säkerhetsavstånd som man själv kan ställa in i form av billängder.

Om jag inte missminner mig så är det lägsta man kan ställa in är 1 billängd.

Vad jag förstår är det till för kökörning och ska inte användas (om det ens går) i motorvägsfart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tja, jag är fortfarande inte övertygad om att de kan se en bil som är dold framför en annan bil. Men de kan tydligen se något som är framför bilen.

"That’s how we are able to see something beyond the car in front of you."

https://electrek.co/2016/09/11/elon-musk-autopilot-update-can-now-sees-ahead-of-the-car-in-front-of-you/

Gissar att det, illustrativt men tekniskt dåligt, kan jämföras med att man kan se bakljusen från samma dolda bil om det är lite disigt ute, ljuset belyser vattendropparna i luften och studsar runt bilen.

 

Som den tidigare länken jag postade säger så förklaras det att radarn ser under bilarna och upp till 250m framför bilen.

Läste en intervju med Elon och planen är att förlänga det avståndet för att göra systemet ändå mer säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår radar mäter man skillnaden mellan ut och ingående radiosignal rudimentärt uttryckt. Om man då får ekon måste de ju tolkas vilket datorn med programvara gör. Bilen framför ger då ekon på säg 1 ms medan bilen framför den ger ekon på 4 ms. Förhåller det sig någorlunda konstant kan man anta att det är två bilar med olika mellanrum. Komplettera med kameraavläsning och datorn kan göra en bild om vad som pågår. Med en stor ström av microvågor borde det inte vara omöjligt att göra en uppfattning i realtid om vad som pågår. Radarn känner ju omedelbart av fartminskning på bilen nummer två och är beredd innan föraren ser något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman är skeptisk. Han vill inte ha elektriska kontaktdon ute i fria luften mer än nödvändigt.

Det här gör mig intresserad!

Varför har man då "tagit av" taken på alla moderna tåg och spårvagnar? Där ligger alla "elektriska kontaktdon" exponerade för sol, vind och vatten (regn och - framförallt - snö!) oskyddade av plåtar. De ser ut som Hannibal Lecters olyckliga offer som fick smaka på sin egen hjärna i stekt form.

Skyddas de av fartvinden? (Vilket inte borde hjälpa när de står uppställda på taklösa bangårdar i -30)

Jag fattar nada! (utom att det antagligen inte var mycket klokare att ha dem hängande *under* samma tåg - mellan boggierna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...