Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Ja, han var i det närmaste glad. Trots att tiden är utmätt. Dialyspatienter lever inte så många år beroende på allmäntillstånd och han har väl gått ett år och var rätt crappig, rullator och böjd, men humöret var på topp! Han berätta om Koreakriget hur han fick va kvar en månad i det militära innan man visste hur det skulle gå, och första månadslönen som var 42 kronor och ingen skatt, en tidsresa lite... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, han var i det närmaste glad. Trots att tiden är utmätt. Dialyspatienter lever inte så många år beroende på allmäntillstånd och han har väl gått ett år och var rätt crappig, rullator och böjd, men humöret var på topp! Han berätta om Koreakriget hur han fick va kvar en månad i det militära innan man visste hur det skulle gå, och första månadslönen som var 42 kronor och ingen skatt, en tidsresa lite... :D

Du får vara med om många givande möten skulle jag tro! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, många sorgliga öden dock, körde en med MS efteråt. Och en till sin döende man igår kväll, och.. ja listan kan bli lång. Men det är roliga öden också, många som just träffats, trevligare tillställningar, tja hela livet representeras tror jag. På det sättet inte så dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, han var i det närmaste glad. Trots att tiden är utmätt. Dialyspatienter lever inte så många år beroende på allmäntillstånd och han har väl gått ett år och var rätt crappig, rullator och böjd, men humöret var på topp! Han berätta om Koreakriget hur han fick va kvar en månad i det militära innan man visste hur det skulle gå, och första månadslönen som var 42 kronor och ingen skatt, en tidsresa lite... :D

Dialyserandet i sig är inget störra problem för hälsan. Allmäna tillståndet kan det ju vara värre med i det specifaka fallet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste veckans fadäser då halva Sveriges tågtrafik stått still, känns det som, kan man inte:

A. Avskaffa vinter, snö liksom sommar och sol, alla årstider, så kanske SJ kan gå?

B. Häng upp kraftigare dimension strömlinor så de inte går av hela tiden, alternativt sätt små hjul på avtagarna som idag skrapar mot ledningen eller nån form av avtagare som inte drar ner ledningarna? Eller kör med diesellok med partikelfilter och riv ner alla ledningar, ett lok drar så lite i förhållande till hur mycket last det drar så miljövinsten är stor även om det inte går på ström, bättre ett lok som drar än ett som står still i skogen.

C. Om inget av A och B eller båda går förstatliga SJ till ett bolag med fullt ansvar så kanske banorna kan skötas så de blir framkomliga igen.

D. Om inget av A, B, C överlåt spåren till museal trafik å lägg all trafik på vägarna och Göta kanal så får vi lite nytta av den igen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banorna är fortfarande statliga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banorna är fortfarande statliga!

Ja, men inte underhållet av dem. Det ligger ute på privata entreprenörer. De gör så lite som möjligt, precis vad de kan komma undan med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl lite konstigt att samma upplägg fungerar ju ganska utmärkt vad gäller vägarna, varför kan det inte funka med järnvägarna då? Järnvägar är förstås mer komplicerat, kanske bättre att det sköts av ett å samma bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl lite konstigt att samma upplägg fungerar ju ganska utmärkt vad gäller vägarna, varför kan det inte funka med järnvägarna då? Järnvägar är förstås mer komplicerat, kanske bättre att det sköts av ett å samma bolag.

Jag tycker att vägnätet överlag är rätt dåligt i Sverige, både utbyggt och skött. Men fordon kan ju sicksacka mellan potthålen, det funkar inte på järnväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vem som sköter underhållet så räcker det inte.

Det första man ska göra (om jag fick bestämma :)) är att stoppa alla nya projekt och sätta fokus på att underhålla det man han. Först när detta är genomfört kan man fortsätta med nybyggen.

Är personligen anhängare av att man flyttar tillbaks ansvaret till Staten - finns ju lite av en försvarssäkerhetsaspekt här om man är mycket konspiratorisk. Anta att vi (svenskar) blir riktiga ovänner med fransmännen, vipps så är alla franska företag förbjudna att verka i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan titta på en av de största entreprenörerna, Infranord, vad de skriver på sin hemsida:

 

"Järnvägsmarknaden i Sverige är numera helt avreglerad. Trafikverket är visserligen den dominerande spårförvaltaren, men bland projektörer, entreprenörer och operatörer råder hård konkurrens. Det gör svenska järnvägen till en av Europas mest konkurrensutsatta."

 

Infranord var Banverket produktion fram till 2010 och är statligt ägt. Det är verksamt också i Norge och Danmark. Det ger visserligen staten inkomster, men det svenska järnvägsnätet blir inte bättre...

 

Infranord är dominerande entreprenör på svenska järnvägsnätet. Nedan en tabell från 2010. Källa (pdf). Där står mycket intressant angående tveksamheter kring det då nya arbetssättet. Hur marknadsandelarna har förändrats sedan dess vet jag inte.

 

post-28798-0-50296600-1402133469_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning.

Har alltid undrat varför alla utgår från att en konkurrensutsatt sektor per automatik blir bättre?

Bättre för vem?

 

Numera verkar det som att alla är glada bara de privata klarar det som kommunerna kan prestera.

Inte mycket snack om att det blivit såååå mycket bättre bara det blev privat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min stad är alla fall de privata vårdcentralerna mycket uppskattade, och de landstingsägda tycks skärpa sig för att hänga med, där verkar det som det fungera alla fall. Och inga klagar på köerna eller öppettiderna på apoteket längre, det som klagas här är ju att de är för bra och saluför alvedon i för bra omfattning. I vissa fall verkar det kunna fungera jag vet inte vad som gör det riktigt medans det i andra fall skiter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man hade ju inte behövt privatisera Apoteken för att öka tillgängligheten, hade räckt med ett styrelsebeslut i Apoteket AB.

Själv har jag inga större problem med privata alternativ men just mantrat att konkurrens är lösningen på allt köper jag helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det värsta vore väl egentligen om avregleringen av apoteksmarknaden innebar att folket nu köper mer apoteksprodukter än tidigare, bara för att tillgängligheten ökar. Vad ska det vara bra för? :huh:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går du alix och köper medicin du inte behöver bara för att apoteken är tillgängligare idag? Tror inte det. Inte jag heller, förmodligen inte så många andra heller. Däremot kan man nu få vissa saker på andra tider och ställen än förut och därmed underlättar livet för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Går du alix och köper medicin du inte behöver bara för att apoteken är tillgängligare idag? Tror inte det. Inte jag heller, förmodligen inte så många andra heller. Däremot kan man nu få vissa saker på andra tider och ställen än förut och därmed underlättar livet för oss.

Utgå inte från dig själv, alla tänker inte som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgå inte från dig själv, alla tänker inte som du.

Jag tror inte att det är helt långsökt att tro att Semmelälskarens beteende är normen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Går du alix och köper medicin du inte behöver bara för att apoteken är tillgängligare idag? Tror inte det. Inte jag heller, förmodligen inte så många andra heller. Däremot kan man nu få vissa saker på andra tider och ställen än förut och därmed underlättar livet för oss.

Medicin? Har du varit inne på ett apotek ens? Där hittar du drivor av tvålar, munskölj, krämer, senap, kondomer och fan och hans moster. Om du tror att apoteken lever av inkomster av medicinförsäljning är du galen. :D

 

Edit: Du kan ju bläddra igen "Aktuella erbjudanden" från Kronans apotek, så du får ett hum om vad de egentligen säljer och tjänar pengar på...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Medicin? Har du varit inne på ett apotek ens? Där hittar du drivor av tvålar, munskölj, krämer, senap, kondomer och fan och hans moster. Om du tror att apoteken lever av inkomster av medicinförsäljning är du galen. :D

 

Precis, de har ju sällan i lager den medicin man har fått recept på. "Den tar vi hem tills i morgon". Så f-n heller att jag vill uppskjuta behandlingen av min sjukdom ett helt dygn.

 

Och vad gäller öppettiderna så har de bara blivit bättre i storstäderna. I medelstora och mindre städer får man vara glad om det finns något apotek alls. Och överlycklig om de har vettiga öppettider.

 

EDIT: Det var visst helt "off topic" för denna tråden ser jag.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Precis, de har ju sällan i lager den medicin man har fått recept på. "Den tar vi hem tills i morgon". Så f-n heller att jag vill uppskjuta behandlingen av min sjukdom ett helt dygn.

 

Och vad gäller öppettiderna så har de bara blivit bättre i storstäderna. I medelstora och mindre städer får man vara glad om det finns något apotek alls. Och överlycklig om de har vettiga öppettider.

 

EDIT: Det var visst helt "off topic" för denna tråden ser jag.

Nej, då, inte off topic, snarare ett sidospår (pardon the pun) med tanke på avregleringar av statlig verksamhet.

 

Apropå det du skriver så råkade jag se TV4-nyheterna som hade ett inslag om just apoteken*. Där kom man fram till att folk var nöjda med ökad tillgänglighet, men missnöjda med minskat utbud, det vill säga, de fick inte lika lätt ut sina mediciner som förr.

 

*Inslag om såväl apotek som järnväg här, 2:22 in i inslaget.

 

Så många vill att SJ återförstatligas:

 

post-28798-0-13985000-1402174356_thumb.png

 

Åsikter om avregleringen av apoteken:

 

post-28798-0-48484900-1402174258_thumb.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...