Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Det första pipet borde komma från ATC:n, även om det inte lät riktigt rätt. ;) De andra ljuden var något annat, som jag gissar är kopplade till övriga system i tåget. X2:an har en hel del saker som kan pipa och ljuda i hytten.

 

Det enda ATC:n varnar för är hastighetsnedsättningar (till detta räknas stoppsignaler, vilket kan sägas vara 0 km/h) och hastighetsöverträdelser (5-9 km/h över gällande hastighet). Den berättar bara om det är dags att börja bromsa/sakta in och om det verkligen är dags att börja bromsa. Sedan kommer det ett pip när ny, lägre hastighet gäller. Inga bekräftelser om att man har bromsat tillräckligt eller så. Den bryr sig inte heller om att det kommer en station där man ska stanna. Filmen visar det bra: Signalen närmast efter plattformen är grön och visar även att nästa signal är grön. Bara att passera i full fart om man vill.

 

Vad jag kan läsa om händelsen i järnvägskretsar, så är det vissa tåg som stannar i Katrineholm och en del gör det inte. Föraren kan ha trott att hen bara skulle passera. Men, som sagt, körplanen (dvs tidtabellen) visar tydligt var det ska vara uppehåll och denna (oavsett om det är i pappersform eller elektronisk dito) skall ligga framför föraren under färd.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa om händelsen i järnvägskretsar, så är det vissa tåg som stannar i Katrineholm och en del gör det inte. Föraren kan ha trott att hen bara skulle passera. Men, som sagt, körplanen (dvs tidtabellen) visar tydligt var det ska vara uppehåll och denna (oavsett om det är i pappersform eller elektronisk dito) skall ligga framför föraren under färd.

Om man har en körplan, borde man inte kunna automatisera det på ngt sätt (om det inte redan görs det), så med inplanerade stopp och signaler före varje station - att tåget själv påbörjar ngn slags inbromsning ... el nåt sånt. Eller hur funkar det? Går sånt manuellt? :fundersam:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en körplan, borde man inte kunna automatisera det på ngt sätt (om det inte redan görs det), så med inplanerade stopp och signaler före varje station - att tåget själv påbörjar ngn slags inbromsning ... el nåt sånt. Eller hur funkar det? Går sånt manuellt? :fundersam:

 

Går gör det alldeles säkert. Följande ska dock anföras:

 

1) Det är inte alltid som signaler står placerade på »rätt« ställen, dvs på de ställen som behövs för att ett sådant system ska fungera. Det krävs därför investeringar för att sätta ut sådana, vilket är en onödig kostnad. Bättre att lokförare ser till att hålla sig uppmärksamma hela tiden, vilket är deras jobb och uppgift.

 

2) Ju fler komponenter som måste ingå i ett system, desto mer komplicerat – och desto dyrare att underhålla och reparera. Och så blir det fler saker som kan gå sönder.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En annan sak att tänka på är ju om det går liknande tåg som inte stannar i Katrineholm.

Yes det gör det, lite läskigt tycker jag när tåget passerar i hundrafemti med folk på perrongen bara några decimeter ifrån. Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Postad (redigerade)

 

Går gör det alldeles säkert. Följande ska dock anföras:

 

1) Det är inte alltid som signaler står placerade på »rätt« ställen, dvs på de ställen som behövs för att ett sådant system ska fungera. Det krävs därför investeringar för att sätta ut sådana, vilket är en onödig kostnad. Bättre att lokförare ser till att hålla sig uppmärksamma hela tiden, vilket är deras jobb och uppgift.

 

2) Ju fler komponenter som måste ingå i ett system, desto mer komplicerat – och desto dyrare att underhålla och reparera. Och så blir det fler saker som kan gå sönder.

 

 

/ Kiwi

Om körplanen är elektronisk, brukar det handla om en app i någon surfplatta eller är det något specialbygge? Om det handlar om en app så borde den, med hjälp av GPS kunna indikera att vi ska stanna. Spårvagnsförarna i Göteborg har någon skärm som verkar visa avstånd till nästa hållplats och information om tiden.

Fast problemet är kanske att man börjar lite för mycket på sina hjälpmedel.

En bekant berättade om en båtförarutbildning, ett radarmoment resulterade i att en av deltagarna, som bara tittade på skärmen, var när att köra på ett skär

 

Yes det gör det, lite läskigt tycker jag när tåget passerar i hundrafemti med folk på perrongen bara några decimeter ifrån.

Då gäller det att man håller hatten på semlan.

 

Snabbtåg, i bland annat Japan kan passera i avsevärt högre hastighet, men då har man ofta minst ett tomt spår mellan passagerare och tåg.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur SJ-förarna gör med sin elektroniska körplan, men de har ju sin egenbyggda app som kan göra allt möjligt. Det är möjligt att den även kan påminna om stopp vid stationer.

 

För egen del (och de flesta andra järnvägsföretag jag känner till som också använder läsplatta) handlar det i stället om att körplanen tas ut som en pdf. Inte mycket till hjälp där.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Påminner lite om Ryanair, de har luftiga (!) tidtabeller så piloterna ser alltid ut att landa i god tid och det ger i sin tur goodwill till bolaget och det helt utan någon insats eller kostnad eller nåt.

Kanske skrivit det förut kommer inte ihåg.

 

 

En gång för en del år sedan skulle jag flyga mellan Newark (New York) och Washington DC. Enligt tidtabell skulle det ta runt 90 minuter. När jag kom ombord sa de "Estimated flying time is 36 minutes."

Dagens sista flyg från Säve (Ryanair till Stansted) startade senare än planerat idag.

Enligt lilla appen Flightradar24:

STD 21:55

ATD 22:21

STA 22:45

ETA 22:39

 

Tidtabellen säger 110 minuter, men idag körs det (kanske) på 78 minuter. 71 % av tidtabellstiden.

 

S betyder Scheduled

E betyder Estimated

T Betyder Time

D betyder Departure

A betyder Arrival eller Actual

 

Alla tidsangivelser avser lokal tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt kinesiskt supertåg tre gånger snabbare än flyget - Omni

 

Intressant. Blir ju lite som att åka med plaskpost. ^_^ De man ser framför sig är långa typ pipelines ovan/under mark. En rörliknande konstruktion borde väl också minska antalet olyckor, djur som korsar spår osv? F f a, ur svenska ögon sett... Snö- och isproblemen lär väl bli mer el mindre obefintliga med ett rör man åker i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var med om det i AB.

Nytt tåg kan sväva fram i 2900 km/tim

 

Idén över 100 år gammal

Att bygga vakuumtunnlar är en lika ny som oprövad och dyr teknologi. Men i teorin räknar forskarna med att det skulle bli möjligt att färdas i upp till 2900 km/tim, lika med tre gånger hastigheten för dagens passagerarplan.

 

Även om allt detta låter som science fiction så var faktiskt flera forskare inne på tanken redan kring 1910-talet. Den amerikanske ingenjören Robert Goodard konstruerade en modell där tåget kunde gå i 1600 km/tim. Hans tåg hade med det klarat sträckan New York-Boston på 12 minuter.

 

Även den ryske professorn Boris Weinberg var inne på samma tanke om det som på engelska förkortas till vactrain (vacuum tube train). Han byggde en modell redan 1909.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Nytt kinesiskt supertåg tre gånger snabbare än flyget - Omni

 

Intressant. Blir ju lite som att åka med plaskpost. ^_^ De man ser framför sig är långa typ pipelines ovan/under mark. En rörliknande konstruktion borde väl också minska antalet olyckor, djur som korsar spår osv? F f a, ur svenska ögon sett... Snö- och isproblemen lär väl bli mer el mindre obefintliga med ett rör man åker i?

Jättebra, när det är färdigutvecklat. Under tiden kan vi bygga nya banor med vanlig 1435 mm-spårvidd. Om inte annat så kan framtidens godståg köra där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Den måste byggas så materialet kan utvidgas och krympa av värmen utan att skarvarna börjar läcka, dessutom måste byggas helt okänslig för när tjälen vill flytta på fundamenten, svårt men går säkert men blir nog inte billigt.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den måste byggas så materialet kan utvidgas och krympa av värmen utan att skarvarna börjar läcka, dessutom måste byggas helt okänslig för när tjälen vill flytta på fundamenten, svårt men går säkert men blir nog inte billigt.

Det antar jag att man löser med ngn for av membran på insidan av skarven, så det ges viss skjutmån där. Men iundra om det inte är tänkt att lägga ner den under mark. Bilden visade ju typ ett betongrörr med olika plan.... Känns mer som en “under mark”-slösning. Kanske ser annorlunda ut på sträckor över mark. think.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då slipper man tjälen om man gräver djupt, blir mycket borrande i graniten dock, sen måste det skredsäkras så inte jorden flyttar på röret 1 cm för det blir en jäkla knuff eller stopp i den där farten, men det går kanske lösa med laserljus och grejer som larmar om någon meter flyttas mer än två millimeter. Bättre kanske göra två rör, ett större ytterrör och ett innerör som man åker i då kan det yttre flyttas flera centimeter medans det inre ligger stabilt. Eller nåt, ja går säkert att ordna, men känner att det finns risk att det kan bli dyrt.

Men det kanske inte är så dumt, om det kan göras energisnålt så kunde man väl oxå skicka gods i förarlösa skyttlar emellan de med folk, det kanske kunde bli en riktigt bra grej?! Påminner om en grej en privatperson gick ut i pressen med för några år sen, små förarlösa vagnar som gick på mindre spår i minitunnlar under städerna, blir ju lite åt det hållet fast detta funkar ännu bättre på längre sträckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går skulle jag åka med SJs tåg från Helsingborg 10:20 till Lund 10:42. Sedan vidare mot Stockholm med SJs tåg klockan 11:23.



Väl på stationen i Helsingborg så visas ingen försening på tavlan. När avgångstiden närmar sig så kommer det upp en försening med några minuter. Varefter tiden går så ökas antalet minuter tills de är uppe i 25 minuter. Det står också litet info om en olycka på sträckan mellan Eslöv och Hässleholm.



Klockan 10:49 kommer ett SMS från SJ där det står om olyckan och att ”Ditt tåg ersätts med buss på sträckan Malmö-Hässleholm, Vi ber dig vara uppmärksam på utrop och skyltning på stationen.” Det hänvisas också till SJs hemsida och kundtjänst via telefon.



(Nu är det ju inte alla som har en smartphone, men det hjälpte inte ett dugg. På stationen i Lund gick jag in på SJs hemsida. Där kunde jag se att tåget var ”Inställt”. Ingen annan information gavs. Det som är mest intressant är ju hur man fortsätter sin resa, men det stod det INGET om.)



På tåget mot Lund ropas det i högtalarna att de som ska med Öresundståg norrut ska ta ett Öresundståg till Eslöv och byta till buss där. De som ska med SJ mot Stockholm ska byta till ersättningsbuss i Lund. Jag frågar konduktören/tågvärden om varifrån i Lund bussen går och efter ett kort samtal till sin kollega så pekar han ut stället.



Väl i Lund så står det på skyltarna att tåget 11:23 mot Stockholm ska gå som vanligt klockan 11:23 från spår 4. Så jag går dit. Där försvinner tåget från skylten vid spåret och ersätts att ett annat tåg. På avgångsskylten så står det nu ”Ers. buss”. Så iväg till busshållplatsen. Där står en massa folk och väntar. Det kommer inga utrop. Klockan 12:30 (ungefär) kommer det en buss skyltad ”Ej i trafik” som släpper av en del folk. Det visar sig vara ersättningsbussen (som alltså inte är skyltad som sådan). När den är full så åker den och lämnar knappt hälften av de väntande kvar.



Nu ringer jag till SJ. Efter en stund i kö så får jag tala med en person som inte vet något men som ska tala med trafikledningen. Hon återkommer en god stund senare och säger att vi skulle tagit Öresundståg till Eslöv och bytt till buss där. Jag förklarar att det inte stämmer med den information jag fått. Då ska hon kontakta trafikledningen igen. Efter några minuters väntan bryts samtalet.



Jag ringer upp igen, väntar, och förklarar situationen när en annan kvinna svarar. Hon som svarade ska kontakta trafikledningen och ber mig vänta. Under tiden jag väntar så kommer en kille i en tröja det står stationsvärd på. Han förklarar att vi ska kliva på tåget 13:23 från spår 4. Klockan är nu cirka 12:50. Nu återkommer damen i telefonen som säger att det ska vara fyra ersättningsbussar och att det borde komma en när som helst. Då säger jag att en stationsvärd varit och sagt att vi ska ta ta tåget 13:23. ”Ja, men gör det då”, säger hon. Jag frågar om inte det tåget är fullt av de ordinarie resande. Nej, det ska finnas platser lediga.



Så iväg till spår 4. Tåget kommer in några minuter försenat. Under resan mot Stockholm hamnar vi bakom två olika godståg och ett lokaltåg, så det tåget blev drygt en halvtimme försenat till Stockholm. Eftersom det avgick två timmar efter mitt ordinarie tåg så blev jag 2,5 timmar försenad till Stockholm.



Det värsta var dock bristen på information och den som fanns var motsägelsefull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

I går skulle jag åka med SJs tåg från Helsingborg 10:20 till Lund 10:42. Sedan vidare mot Stockholm med SJs tåg klockan 11:23.

 

Väl på stationen i Helsingborg så visas ingen försening på tavlan. När avgångstiden närmar sig så kommer det upp en försening med några minuter. Varefter tiden går så ökas antalet minuter tills de är uppe i 25 minuter. Det står också litet info om en olycka på sträckan mellan Eslöv och Hässleholm.

 

Klockan 10:49 kommer ett SMS från SJ där det står om olyckan och att Ditt tåg ersätts med buss på sträckan Malmö-Hässleholm, Vi ber dig vara uppmärksam på utrop och skyltning på stationen. Det hänvisas också till SJs hemsida och kundtjänst via telefon.

 

(Nu är det ju inte alla som har en smartphone, men det hjälpte inte ett dugg. På stationen i Lund gick jag in på SJs hemsida. Där kunde jag se att tåget var Inställt. Ingen annan information gavs. Det som är mest intressant är ju hur man fortsätter sin resa, men det stod det INGET om.)

 

På tåget mot Lund ropas det i högtalarna att de som ska med Öresundståg norrut ska ta ett Öresundståg till Eslöv och byta till buss där. De som ska med SJ mot Stockholm ska byta till ersättningsbuss i Lund. Jag frågar konduktören/tågvärden om varifrån i Lund bussen går och efter ett kort samtal till sin kollega så pekar han ut stället.

 

Väl i Lund så står det på skyltarna att tåget 11:23 mot Stockholm ska gå som vanligt klockan 11:23 från spår 4. Så jag går dit. Där försvinner tåget från skylten vid spåret och ersätts att ett annat tåg. På avgångsskylten så står det nu Ers. buss. Så iväg till busshållplatsen. Där står en massa folk och väntar. Det kommer inga utrop. Klockan 12:30 (ungefär) kommer det en buss skyltad Ej i trafik som släpper av en del folk. Det visar sig vara ersättningsbussen (som alltså inte är skyltad som sådan). När den är full så åker den och lämnar knappt hälften av de väntande kvar.

 

Nu ringer jag till SJ. Efter en stund i kö så får jag tala med en person som inte vet något men som ska tala med trafikledningen. Hon återkommer en god stund senare och säger att vi skulle tagit Öresundståg till Eslöv och bytt till buss där. Jag förklarar att det inte stämmer med den information jag fått. Då ska hon kontakta trafikledningen igen. Efter några minuters väntan bryts samtalet.

 

Jag ringer upp igen, väntar, och förklarar situationen när en annan kvinna svarar. Hon som svarade ska kontakta trafikledningen och ber mig vänta. Under tiden jag väntar så kommer en kille i en tröja det står stationsvärd på. Han förklarar att vi ska kliva på tåget 13:23 från spår 4. Klockan är nu cirka 12:50. Nu återkommer damen i telefonen som säger att det ska vara fyra ersättningsbussar och att det borde komma en när som helst. Då säger jag att en stationsvärd varit och sagt att vi ska ta ta tåget 13:23. Ja, men gör det då, säger hon. Jag frågar om inte det tåget är fullt av de ordinarie resande. Nej, det ska finnas platser lediga.

 

Så iväg till spår 4. Tåget kommer in några minuter försenat. Under resan mot Stockholm hamnar vi bakom två olika godståg och ett lokaltåg, så det tåget blev drygt en halvtimme försenat till Stockholm. Eftersom det avgick två timmar efter mitt ordinarie tåg så blev jag 2,5 timmar försenad till Stockholm.

 

Det värsta var dock bristen på information och den som fanns var motsägelsefull.

Känner igen det där med en försening som börjar med några minuter och hela tiden blir flyttad framåt tills det handlar om en kraftig försening. De verkar vara optimister.

 

Bättre hade varit om de ropade ut att saker och ting har gått åt helsike och en försening på en timme eller två är att vänta, för att sedan krympa ner den förseningen om det visar sig att saker och ting bara gått lite åt helsike.

 

Istället för att lova ny tid, bryta den och göra om det ett tiotal gånger. Man hinner surna till då kan jag lova...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går skulle jag åka med SJs tåg från Helsingborg 10:20 till Lund 10:42. Sedan vidare mot Stockholm med SJs tåg klockan 11:23.

 

// ... //

 

Det värsta var dock bristen på information och den som fanns var motsägelsefull.

Usch vilken dag. Nä, det känns väl som de inte direkt hade full koll på det där. :ThumbsDown: Hoppas du fick gjort det du skulle ändå. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Trafikverket mår nog inte så bra... Är nog bra med en förnyelse av ledningen där.

Järnvägen har blivit ett hett debattämne i Sverige. Gång på gång har Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm sagt att allt blir bättre om några år. Men det håller inte generaldirektörens egen expert med om.

– Man blir frustrerad när människor på Trafikverket uttalar sig i media om att att vi är på väg åt rätt håll, att vi gör allting rätt. Det är i direkt motsats till det vi lyfter fram. Vad jag vill säga är att man ska sluta vilseleda allmänheten. Det är ett brott mot demokratiska principer att göra som de gör, säger Ensio Taivalkoski.

Enligt honom är de allvarligaste, vilseledande uttalanden de där Trafikverket säger att de åtgärdar alla farliga fel omgående.

– Vi försöker lyfta upp problemen gång på gång, men ingen lyssnar på oss. Det är som ett mörkt hål, det bara försvinner.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/trafikverkets-egen-expert-sagar-ledningen


Han Malm var visst uppkallade till regeringen nu. Såg några andra artiklar igår om det. Och han verkar bara sväva med svar.

Gunnar Malm säger att han känner till rapporterna och att han vet vad de innehåller.

– Jag tycker det är bra att vi kvalitetssäkrar våra uppgifter hela tiden, säger Gunnar Malm.

Har ni gett de här uppgifterna till regeringen?

– Det har vi inte gjort för vi har inte behandlat dom här uppgifterna än på ledningsnivå, men det är ett arbete som vi ska göra i kommande verksamhet, säger Gunnar Malm.

Varför begärde ni inte mer pengar när ni upptäckte att det behövdes mer pengar?

– Det fungerar inte så, lösningen är inte alltid mer pengar, det här är rapporter som har kommit successivt. Om man alltid ska titta i backspegeln och se vad vi borde ha känt till men vi tar till oss det här.

http://www.svt.se/nyheter/malm-erkanner-miljardmiss

SJ's alla misssar/förseningar osv är ju en direkt följd av det här, så eg får nog SJ rätt så mkt oförtjänt kritik emellanåt (antar jag). För sättet trafikverket jobbar/tänker/planerar på verkar ju ha pågått ett tag.

“Lösningen är inte alltid mer pengar”?? :blink:
Vad betalar de växlarna/rälsen då? Chokladbjörnar? :armskeptisk:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vilken dag. Nä, det känns väl som de inte direkt hade full koll på det där. :ThumbsDown: Hoppas du fick gjort det du skulle ändå. :crossfingers:

Det är en liten mini-semester, men ingenting inbokat igår. Idag blir det Peter Gabriel på Globen, i morgon Skansen, på lördag Shakespeares Richard III med Jonas Karlsson, på söndag en skärgårdstur med ångbåt.

 

Det är ungefär där jag hade gett upp och satt mig i bilen för att köra till Stockholm i stället.

Hade bilen i Stockholm två nätter i fjol. Det räckte för flera år framåt. Inga p-platser lediga som inte kostade runt 200 kr natten. Och trafiken ska vi bara inte prata om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

“Lösningen är inte alltid mer pengar”?? :blink:

Vad betalar de växlarna/rälsen då? Chokladbjörnar? :armskeptisk:

Problemet är att de gjort sig av med en massa folk som kan något. De har nu tvingats ta andra jobb. Så pengar gör tyvärr inte att det materialiseras folk som KAN byta räls, växlar och signaler bara sådär som manna från himlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då placerar man bilen i Kungens Kurva och tar pågatåget in till centrum ;)

Men om då ressällskapet är klaustrofobiskt och inte åker tunnelbana?

Ja det finns säkert en massa tråkiga hotell långt ute i förorterna, men det är inte aktuellt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om då ressällskapet är klaustrofobiskt och inte åker tunnelbana? ...

Hur går det med tåg i tunnlar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikverkets GD bör avgå. Han lär inte få sparken av regeringen i brådrasket, eftersom han dansar efter dess pipa... Förfärligt att se en infrastrukturminister som påstår sig ha kritiserat GD. Hon säger så bara för att en uppenbar miss har uppdagats. Snart nog säger hon i tv att man minsann satsar tillräckligt på spåren... Trafikverkets egna experter lyssnar ingen på... Håhåhjaja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...