Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Pocahontas

Vi fick ju sänkta skatter..

man kan inte både ha kakan å äta den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då är det nog enklare Telly att elda upp en sån där kopplingsstation som brann. :D

 

See your point Svolder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick ju sänkta skatter..

man kan inte både ha kakan å äta den

 

Så den hade aldrig brunnit om vi hade haft högre skatter?

(skatteinkomsterna är ändå nästan lika stora, alliansen har ju spenderat mer pengar på järnvägen än vad sossarna gjorde många år innan dess om jag kommer ihåg rätt vad som skrivits)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Postad (redigerade)

 

Så den hade aldrig brunnit om vi hade haft högre skatter?

(skatteinkomsterna är ändå nästan lika stora, alliansen har ju spenderat mer pengar på järnvägen än vad sossarna gjorde många år innan dess om jag kommer ihåg rätt vad som skrivits)

Hur kan det komma sig att det försämrats så drastiskt de senaste 5-6 åren.

Tro inte på vad chefer, generaldirektörer och andra i toppen på Trafikverket säger, de vet inte ett smack om hur det ser ut.

Lyssna till vad gräsrötterna som är närmast rälsen säger.

 

 

Semmelman:

Kontaktledningen är förbrukningsvara och ska bytas innan den faller ner.

Förebyggande underhåll är ett okänt begrepp för siffernissar

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det komma sig att det försämrats så drastiskt de senaste 5-6 åren.

Tro inte på vad chefer, generaldirektörer och andra i toppen på Trafikverket säger, de vet inte ett smack om hur det ser ut.

Lyssna till vad gräsrötterna som är närmast rälsen säger.

Det var en intervju (nyhetsinslag) för några vintrar sen med en banarbetare som var ute och hackade is i växlar... Tycker han summerade det bra då han sa att innan var de drygt 2000 banarbetare mot idag ≈ 800 (har jag för mig han sa), medans antalet administrativ personalen hade ökat med exakt hur mkt som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fast det där har inte med skatterna att göra utan att de infört den där nyordningen jag inte kommer på rätta benämningen på nu men där pengarna går till alla underbolag och chefer och ditt å datt istället för till gubbarna på spåren. Pengar finns men rullar i fel fickor utan nytta. Skulle vi höja skatterna får bara fel personer ännu mer pengar, det är systemet som måste ändras, har inget med skatten att göra.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikverket har lika bra koll på spåren som Arbetsförmedlingen har koll på arbetslösheten. Men problemen består om man inte GÖR något. Spåren är dåliga och folk är arbetslösa. Så ser det ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

post-64246-0-95991500-1401398962_thumb.jpg

“Tågkaoset varar ...”

Ja, det verkar nog ligga ngn slags kronisk infektion bakom allt.

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Man kanske kan få hyra en sån där mackapär man "pumpar" fram två och två. :totaltgalen:

Dressin http://sv.wikipedia.org/wiki/Dressin

Ordet kommer från franskan, som har tagit det från fordonets tyske uppfinnare.

 

Funderar på järnvägen spelar väl ingen roll alls ur försvarssynpunkt väl, inte tänkt fylla nån funktion under krig va, trupptransport eller ens för materiel eller mat, för i så fall får de tänka några ggr till om det är så lätt att slå ut all trafik?

Förr i tiden, när ryssarna var farliga, skulle en massa svenska soldater, som ofta bor söder om Gävle, vid mobilisering bilda förband som skulle möta ryssarna i Norrland. Flygresurserna räckte bara till de viktigaste enheterna. En annan försvarsfunktion med järnväg är att fienden inte kan använda den så lätt om bygger med annan standard (typ spårvidd) än fienden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här är det två nationalekonomer som invänder mot att det behövs stora infrastrukturinvesteringar i järnvägsnätet. Att de inte skulle löna sig. Värt att notera är att en av dem jobbar på VTI. Det var samma institut som hävdade att Öresundsbron aldrig någonsin skulle betala sig. Det gjorde den nationalekonomiskt inom åtta år, och är snart färdigbetald på papperet, det är bara en tidsfråga (se dump ur 2013 års Årsredovisning). VTI klarade inte av att på ett korrekt sätt väga in synergieffekten av att binda samman två viktiga urbana områden. Räknenissar kan inte tänka bortom formler och teorier. Nationalekonomi är på så vis en pseudovetenskap.

 

post-28798-0-09384500-1401448961_thumb.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Här är det två nationalekonomer som invänder mot att det behövs stora infrastrukturinvesteringar i järnvägsnätet. Att de inte skulle löna sig. Värt att notera är att en av dem jobbar på VTI. Det var samma institut som hävdade att Öresundsbron aldrig någonsin skulle betala sig. Det gjorde den nationalekonomiskt inom åtta år, och är snart färdigbetald på papperet, det är bara en tidsfråga (se dump ur 2013 års Årsredovisning). VTI klarade inte av att på ett korrekt sätt väga in synergieffekten av att binda samman två viktiga urbana områden. Räknenissar kan inte tänka bortom formler och teorier. Nationalekonomi är på så vis en pseudovetenskap.

 

attachicon.giföresundsbron.png

Var det inte liknande invändningar på 1800-talet om dagens stambanor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte liknande invändningar på 1800-talet om dagens stambanor?

Alldeles säkert. Utan (visionära) politiker och ingenjörer, om det bara funnes nationalekonomer, så skulle vi antagligen bo kvar i grottor och utforma olika klubbmodeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Var det inte liknande invändningar på 1800-talet om dagens stambanor?

 

Strängt taget är det samma invändningar som t.ex. mikaellq har mot allt, som inte drivs och initieras av specifikt privata entreprenörer och "tänkare".

 

dvs. "staten" har aldrig rätt, vilket är mycket egendomligt då staten - sett ur ett demokratiskt perspektiv - är "vi", medan allehanda despoter och magnater (likt det citat "l'etat c'est moi" som - felaktigt - brukar tillskrivas Ludvig XIV) har en annan bild och åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det står still i minst nio dagar nu, Trafikverket kan inte lova att det går i gång efter det. Ändå har de mage att påstå att just detta felet inte berodde på eftersatt underhåll. Man ser ju som lekman att de nedbrunna strömstationerna är rejält gamla. Tekniken säkert även den föråldrad. Då spelar det ingen roll och någon nyligen kollade att den fungerade.

 

tag-elfel.jpg?1401435237000

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de inte kalla in mer folk som står och viftar med spadar som förr i tiden? ATC-systemet kanske inte tillåter det. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer kring det stora tågstoppet norr om Stockholm:

 

  • Problemen orsakades av en kontaktledning som rivits ned. Varför det skedde är, vad jag vet, ännu inte klarlagt. Trafikverket själva säger att sträckan är prioriterad och har bra utrustning/underhåll, eftersom den är så pass trafikerad.
  • Den efterföljande branden förstörde så mycket av signalanläggningen, att det tar tid att få den i bruk igen. Det har dock inget att göra med hur gammal den är, så gå inte efter hur det ser ut på bilder.
  • Eftersom signalanläggningen är skadad, kan fjärrtågklarerarna varken se tågen/växlarna eller leda tågen. Därför kan de inte heller ge tillstånd till tågen att passera några signaler i stopp (som brukligt annars är vid »vanliga« signalfel).
  • Med anledning av punkt tre ovan, så är det endast ett fåtal tåg som kan tas igenom och dessutom i låg hastighet. Man ska dessutom ta hänsyn till att så länge det rullar tåg på sträckan, så påverkar det hastigheten med vilken man kan återställa systemet. Det är också något som begränsar.

 

Var det bättre förr? Jag vet inte om jag har skrivit det tidigare, men för länge sedan köpte jag in en stort antal årgångar av tidningen »Tåg«, utgiven av Svenska Järnvägsklubben. Jag har bara tagit mig igenom en del strönummer från 1970- och 1980-tal, men i nästan varje tidning finns en notisavdelning med rubriken »Olyckor«. Det var en hel del som hände under de åren, långt innan järnvägen avreglerades och man kunde börja skylla på den i stället för på annat...

 

Att det är färre personer ute vid spåren nu än förr, beror i första hand på en teknisk utveckling och i andra hand på besparingar – även om dessa tidvis har samband med varandra, förstås.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det återstår att se om parterna kan enas. Jag tillhör i vilket fall inte SEKO, så jag kommer inte att strejka. Däremot lär jag, om det nu blir strejk, inte att köra några tåg i morgon ändå. Det finns så pass många SEKO-anslutna bland de järnvägsanställda att det inte finns en chans att få runt några tåg (de som jag som är »neutrala« får givetvis inte ta över arbetspass som skulle ha utförts av strejkande personal, eftersom det i så fall skulle handla om strejkbryteri).

 

Förra året var det också nära en strejk, men det löstes i sista stund genom att (anser jag) facken lade sig. Men den här gången kan inte gärna SEKO backa från sina krav alltför mycket, eftersom de då skulle få en enorm svekdebatt på halsen.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det återstår att se om parterna kan enas. Jag tillhör i vilket fall inte SEKO, så jag kommer inte att strejka. Däremot lär jag, om det nu blir strejk, inte att köra några tåg i morgon ändå. Det finns så pass många SEKO-anslutna bland de järnvägsanställda att det inte finns en chans att få runt några tåg (de som jag som är »neutrala« får givetvis inte ta över arbetspass som skulle ha utförts av strejkande personal, eftersom det i så fall skulle handla om strejkbryteri).

 

Förra året var det också nära en strejk, men det löstes i sista stund genom att (anser jag) facken lade sig. Men den här gången kan inte gärna SEKO backa från sina krav alltför mycket, eftersom de då skulle få en enorm svekdebatt på halsen.

 

 

/ Kiwi

Ditt fack verkar inte vara så aktivt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ditt fack verkar inte vara så aktivt?

 

Det har varit en del gliringar från andra om att mitt fack, ST, har gjort fel som valt att fortsätta på förhandlingsvägen när SEKO vill ut och strejka. Jag har svårt att bedöma det. Min högsta prioritet är att få till ett bra avtal för oss som jobbar i järnvägsbranschen. Om man sedan når dit genom förhandlingar eller strejker eller genom att bjuda varandra på kaffe... spelar ingen roll för mig.

 

Å ena sidan kan jag tycka det är märkligt att fackförbunden inte heller i år lyckades snacka ihop sig om hur de skulle göra, men å andra sidan är det ju ändå olika fackförbund. Om de alltid gjorde och ville samma saker, skulle det finnas liten anledning att ha olika fack.

 

Om ST ska ses som mesigt, så tycker jag att SEKO är alldeles för bombastiskt. De spar sällan på kraftuttrycken, utan drar till med storsläggan när någonting ska beskrivas i negativa ordalag. Det var ju bara i början av året som någon hög SEKO-företrädare sade att växelfel på järnvägen kunde leda till att folk »dog som flugor«...

 

Nå, för mig är inte valet ST eller SEKO, utan ST eller ingenting. Jag är av principiella skäl emot att fackförbund ekonomiskt stödjer politiska partier, vilket SEKO gör, så det blir svårt att värva mig som medlem.

 

 

/ Kiwi

Redigerad av kiwi
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...