Mattiasgbg Postad 9 juni, 2014 Share Postad 9 juni, 2014 Den zigzaggar fram om du hade läst Alix tidigare länk. Den ska göra det. Om den alltid gör det är en annan sak. Gör den det inte så sliter den ojämnt på strömavtagaren. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 9 juni, 2014 Share Postad 9 juni, 2014 Måste visa en bild på en järnvägsviadukt, där stålkonstruktionen är minst sagt rostanlupen. Alvestabanan inne i Borås. Men den håller säkert ändå! rost.jpg (För att se rosten tydligt har jag överexponerat bilden). Jag har hört att vissa äldre broar är extremt överdimensionerade för bla krigstider. Lite ytrost på en biffbalk gör inget. Men det är hög tid att blästra och måla. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 9 juni, 2014 Författare Share Postad 9 juni, 2014 Med det här nya svenska billiga-men-starkare-än-kolfiber-materialet invävt kanske ledningen blir mer flexibel och håller bättre: http://www.di.se/artiklar/2014/6/9/supermaterial-ger-nytt-hopp-i-trollhattan/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 10 juni, 2014 Share Postad 10 juni, 2014 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 13 juni, 2014 Share Postad 13 juni, 2014 Det var mer än vad jag visste Kontaktledningar beräknas ha en livslängd på mellan 40 till 60år http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2399918-resenarer-och-godskunder-flyr-tagen Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 13 juni, 2014 Författare Share Postad 13 juni, 2014 Det var lite info i den artikeln alla fall, bra gjort av reportern, mycket nerrivna kontaktledningar bara, men inte fler än förr bara att efterverkningarna är idag värre med ökad trafik, men vad man läser så borde en hel del av felen kunnat förhindrats med lite bättre dimensioner på allt. Om det ändå kostar en miljard (!) för en sträcka kan det inte bli så mycket dyrare med 12mm istället för 10mm tjocklek som hypotetiskt exempel, några hundra tusen extra kanske. Och varför använda kol om det funkar med rostfritt eller vad det var, men de kanske har kortare livstid på ledningarna istället. Men vad vet jag, de skulle titta hur japanerna konstruerat sina ledningar för deras supertåg, kan inte tänka mig att de slarvar med hållfasthetsläran och låter ledningarna rivas ner. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 18 juni, 2014 Share Postad 18 juni, 2014 Inte bara dåligt underhåll som river ner kontaktledningar. http://hd.se/astorp/2014/06/18/lastbil-fastnade-pa-jarnvagssparet/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 18 juni, 2014 Författare Share Postad 18 juni, 2014 Nej men sånt hör till, det går aldrig underhålla/bygga bort att människor kommer göra misstag. Men underhållet bör skötas för att saker inte ska gå sönder när man inte vill. Menar inte att du mena nåt annorlunda, mena bara det jag mena. Vet du ingenting om engelska kontaktledningar eller nåt annat kuligt? Undrar om de har samma skadefrekvens på ledningarna eller om de är besparade för att de kör tum istf m... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 18 juni, 2014 Share Postad 18 juni, 2014 Vet du ingenting om engelska kontaktledningar eller nåt annat kuligt? Undrar om de har samma skadefrekvens på ledningarna eller om de är besparade för att de kör tum istf m... Telly82 kanske sitter inne med sådan kunskap, men jag tror den statistiken är väl gömd. Jag har försökt leta på hemsidan för Network Rail (typ brittiska Trafikverket, fast ändå inte), men inte hittat något som pekar ut just hur stor andel nedrivna kontaktledningar står för förseningar och inställda tåg. Däremot kan man lätt hitta artiklar i brittiska tidningar som tar upp incidenter som vi känner igen från Sverige. De är således inte immuna mot sådant i Storbritannien heller. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 18 juni, 2014 Share Postad 18 juni, 2014 Begreppet "nedslitna" är nog mer heltäckande... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 18 juni, 2014 Författare Share Postad 18 juni, 2014 Kiwi welcome back var du nu varit, vad säger du om kontaktledningsdebatten vi haft, eller jag menar har du nåt matnyttigt eller nåt om ledningarna du som sitter å tittar på dom dagligen, varför går de sönder? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 Telly82 kanske sitter inne med sådan kunskap, men jag tror den statistiken är väl gömd. Jag har försökt leta på hemsidan för Network Rail (typ brittiska Trafikverket, fast ändå inte), men inte hittat något som pekar ut just hur stor andel nedrivna kontaktledningar står för förseningar och inställda tåg. Däremot kan man lätt hitta artiklar i brittiska tidningar som tar upp incidenter som vi känner igen från Sverige. De är således inte immuna mot sådant i Storbritannien heller. / Kiwi Jag har för mig att delar av den brittiska järnvägen ganska nyligen använde strömskena, ungefär som tunnelbanor brukar göra. Om det fortfarande används vet jag inte, men det låter svårare att riva ner en strömskena än att riva ner en tråd i luften. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 Jag har för mig att delar av den brittiska järnvägen ganska nyligen använde strömskena, ungefär som tunnelbanor brukar göra. Om det fortfarande används vet jag inte, men det låter svårare att riva ner en strömskena än att riva ner en tråd i luften. Jodå, de använder fortfarande strömskena. Söder om London är det vanligt fortfarande. Norr om London finns en del (lokal)banor som har kontaktledning och en del längre banor som också har kontaktledning. Det mesta är dock inte elektrifierat alls. Kontaktledning har också exempelvis Eurostar och Heathrow Express. Vissa av Londons lokaltåg kan köra med antingen strömskena eller kontaktledning. På särskilda ställen stannar tåget och byter strömförsörjning. Oftast sker detta vid stationsuppehåll, men exempelvis på West London Line sker detta ute på linjen. http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_electrification_in_Great_Britain Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 Kiwi welcome back var du nu varit, vad säger du om kontaktledningsdebatten vi haft, eller jag menar har du nåt matnyttigt eller nåt om ledningarna du som sitter å tittar på dom dagligen, varför går de sönder? Jag har stått gulväst (trafikinformatör) nere på Knutpunkten i Helsingborg medan strejken pågick. Idag får jag tydligen äran att köra det första tåget till Göteborg. Det finns många anledningar till varför kontaktledningar går sönder. En del rivs ned av externa, icke-järnvägsanknutna parter. En del rivs ned av tåg – till exempel för att en av bärlinorna har ramlat ned eller för att kolslitskenan varit trasig. I Citytunneln i Malmö har det tydligen hänt att de ramlat ned av sig själva, när de nu inte kortsluts av ballonger. Gamla ledningar och dåligt underhåll gör förstås sitt till för att skapa problem, men väder och vind är också anledningar/bidragande orsaker till att saker går sönder. I dessa dagar tycks »alla« veta att det är järnvägens avreglering som är orsaken. Tur att de har något att skylla på, så att vi inte behöver undersöka orsakerna närmare! Det är ungefär som när någon stackare vanvårdas på ett privat äldreboende; då är givetvis anledningen att äldreboendet är privat. När vanvården däremot sker på ett kommunalt äldreboende – ja, då är det »olyckliga omständigheter« och »enskilda personer« som står bakom olyckan. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 ... I dessa dagar tycks »alla« veta att det är järnvägens avreglering som är orsaken. Tur att de har något att skylla på, så att vi inte behöver undersöka orsakerna närmare! ... I denna tråd är de flesta eniga om att det är ett bristande underhåll som har pågått under flera decennier, under ett regnbågspolitiskt ansvar, att det är Banverket/Trafikverket som äger infrastrukturen, och att det sedan en tid tillbaka huvudsakligen är Infranord, statligt ägt bolag, som utför själva underhållet. Den som tror att problemen beror på att det är fler aktörer än SJ som kör tåg är ute och cyklar, om liknelsen ursäktas, men den avregleringen gör å andra sidan ingen större skillnad angående effektiviteten heller. Möjligtvis pressar det priserna på tjänster som de flesta ändå är missnöjda med. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 / Kiwi 2 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 Strejken i tågtrafiken avblåst | Nyheter | Aftonbladet Fädigstrejkat (igår?). Måste jag ha missat. Undra vem som “vann” mest på dealen? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattem Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 Strejken i tågtrafiken avblåst | Nyheter | Aftonbladet Fädigstrejkat (igår?). Måste jag ha missat. Undra vem som “vann” mest på dealen? Förhoppningsvis arbetstagarna och att det ger tryggare anställningar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 19 juni, 2014 Share Postad 19 juni, 2014 Om båda parter går med på det så har båda vunnit och förlorat. Som det verkar är det upp till arbetsgivarna att bedöma om de anser sig ha råd att betala dyrare tillfälliga anställningar eller ej. Jag skulle tro att Veolia har gett klartecken, när de lade sitt underbud hade de nog räknat med bråk, och har marginal för det. Om inte ekonomiskt, så strategiskt, för att etablera sig ännu mer på marknaden. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 24 juni, 2014 Share Postad 24 juni, 2014 Snyggt! Men den framrutan känns väl kanske inte så aerodynamiskt optimal. http://www.expressen.se/allt-om-resor/spana-in-lyxtaget-som-inte-liknar-nagot-annat/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 24 juni, 2014 Share Postad 24 juni, 2014 Snyggt! Men den framrutan känns väl kanske inte så aerodynamiskt optimal. http://www.expressen.se/allt-om-resor/spana-in-lyxtaget-som-inte-liknar-nagot-annat/ Såvitt jag kunde så visades inte framrutan på någon bild. Det var i stället sista vagnen som visades, med panoramafönster och allt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 24 juni, 2014 Share Postad 24 juni, 2014 Såvitt jag kunde så visades inte framrutan på någon bild. Det var i stället sista vagnen som visades, med panoramafönster och allt. Aah.. Du menar så. Fast jag tyckte man såg en “förarstol” där ...och hela den vagnen ser lite lokaktig ut, med resten av vagnsdelen inkapslad (motorn ?) Och fönstren stämmer inte heller. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 24 juni, 2014 Share Postad 24 juni, 2014 (redigerade) Och fönstren stämmer inte heller. Det de väl visst. I det mörka takfönstret syns balken i mitten på vänstra bilden. Den syns ännu bättre på högra bilden. Alla sidofönster stämmer också. EDIT: Begreppet heter "observation car" på engelska. Kan inte påminna mig att vi haft sådana i Sverige. http://www.google.se/search?q=observation+car Redigerad 24 juni, 2014 av Telly82 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 24 juni, 2014 Share Postad 24 juni, 2014 Snyggt! Men den framrutan känns väl kanske inte så aerodynamiskt optimal. http://www.expressen.se/allt-om-resor/spana-in-lyxtaget-som-inte-liknar-nagot-annat/ Enligt Wikipedia finns det 4251 km elektrifierad 1435 mm järnväg i Japan. Tåget verkar avsett för kryssningar, om man låter passagerarna göra diverse strandhugg dagtid och sedan kör 16 timmar/dygn med medelhastigheten 80 km/h så avverkar man hela järnvägsnätet på mindre än 4 dygn. Men jag gissar att man försöker köra så att passagerarna får en ordentlig nattsömn mellan utflykterna. Sedan måste de antagligen släppa fram snabbtågen på dagarna. Eller kan de vara avsedda för 1067 mm järnväg? Tågkryssning skulle jag vilja testa. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 24 juni, 2014 Share Postad 24 juni, 2014 Det de väl visst. I det mörka takfönstret syns balken i mitten på vänstra bilden. Den syns ännu bättre på högra bilden. Alla sidofönster stämmer också. EDIT: Begreppet heter "observation car" på engelska. Kan inte påminna mig att vi haft sådana i Sverige. http://www.google.se/search?q=observation+car Jag får det inte att stämma i a f. Balken syns - och följer man breda listen i taket och ser på "lokbilden" och jämför med "vagnsbilden" (»»») så stämmer inte tex sidofönstren bakom/framför "valvet". Och varför skulle man sätta 2 stora LEDljusramper (på stolparna) baktill på ett tåg? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster