Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Mattiasgbg

Nej, så klart att det går, men om flyget säger en timme varje dag året runt, så kanske många stressade affärsmän ändå väljer det.

Tyvärr är det väl så, sedan finns det antagligen de som är så insnöade på diverse flygbonusprogram att de flyger även om det tar längre tid. Kan inte tågbolag gå med i flygallianser reseallianser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt vore att påbjuda att flygresor måste omfatta minst 70 mil enkel resa, om andra alternativ finns. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste buss- och spårvagnschaufförers arbetssituation förringas? Inte lika många passagerare, kanske, men de jobbar ofta utsatt på annat sätt, de ska ta betalt av passagerare, och det är större risk att råka ut för olyckor. Och på vilket sätt skulle det vara någon praktisk skillnad på att ta hand om 20 eller 200 chockade och vilsna passagerare? Yrkeschaufförer i passagerartrafik har alla en potentiellt omöjlig sits.

 

Det är ingen som förringar busschaufförens situation. Men Du likställer hens situation med lokförarens, vilket också är fel.

  • En busschaufför har maximalt runt 50 personer i sitt fordon. En lokförare kan ha uppåt 800 personer. Det är en praktisk skillnad, sett i kombination med övriga punkter.
  • En busschaufför kör i »civiliserade trakter« (dvs alltid på vägar och inte sällan i bebyggda trakter). Hjälpen är därmed relativt nära och lättåtkomlig. En lokförare kör nästan uteslutande i områden som saknar tillgång till vägar/bebyggelse. Det kan därför ta väldigt lång tid för utomstående att skynda till.
  • Får en buss haveri en varm sommardag, kan resenärerna lätt släppas av. På ett tåg får de oftast stanna kvar på tåget. (När hörde vi senast om bussresenärer som tvingades stanna på en kokhet buss i flera timmar..?)
  • En buss är lättöverskådlig; man ser och hör med lätthet de flesta resenärer – och kan kommunicera med dem. Mina egna tåg kan vara en kvarts kilometer långt och innehålla upp till arton olika sektioner. Vad händer om PA-systemet lägger av, som dessutom enbart ger enkelriktad kommunikation?

En busschaufför är mer utsatt sett till att hen (ibland) ska ta betalt av resenärer och olycksrisken är högre. Å andra sidan slipper hen troligen självmordskandidater, som krossas till småbitar framför ögonen.

 

Slutsats: Ingen har en särskilt rolig situation. Men lokförarens situation är värre.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många olycksskadade och misshandlade lokförare går det per dito busschaufför, tror du? Nej, jag kan inte se att det skulle vara värre att vara lokförare. Lika illa, på annat sätt, som du beskriver. För övrigt upphävde Arbetsmiljöverket igår skyddsombudens beslut. Allt beror på pengar, och ytterst en av politiker dåligt hanterad offentlig upphandling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många olycksskadade och misshandlade lokförare går det per dito busschaufför, tror du? Nej, jag kan inte se att det skulle vara värre att vara lokförare. Lika illa, på annat sätt, som du beskriver.

Nu tänker Du som en dåligt utbildad journalist... ;)

 

För det första: Hur många olycksskadade/misshandlade individer ur respektive yrkesgrupp det finns, går inte att svara på. Vi kan inte gå efter rapportering i media, eftersom de säger vad de själva känner för. Och ingen av oss har förmodligen någon statistik att gå efter heller. För det andra: Det jag pratade om var inte hur lokförare har det idag, utan hur de skulle få det – om övrig ombordpersonal skulle försvinna. Lokförarna skulle då få den skit som tågvärdar utstår idag, med moms på det.

 

För övrigt upphävde Arbetsmiljöverket igår skyddsombudens beslut. Allt beror på pengar, och ytterst en av politiker dåligt hanterad offentlig upphandling.

Menar Du att Arbetsmiljöverkets beslut beror på pengar..? Du får nog tipsa någon inom media om det.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl betydligt fler busschaufförer än lokförare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl betydligt fler busschaufförer än lokförare?

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

Förtydligande: om media rapporterar om 10 incidenter med busschaufförer och en med en lokförare så kan det bero på att det finns tio gånger fler busschaufförer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker Du som en dåligt utbildad journalist... ;)

 

För det första: Hur många olycksskadade/misshandlade individer ur respektive yrkesgrupp det finns, går inte att svara på. Vi kan inte gå efter rapportering i media, eftersom de säger vad de själva känner för. Och ingen av oss har förmodligen någon statistik att gå efter heller. För det andra: Det jag pratade om var inte hur lokförare har det idag, utan hur de skulle få det – om övrig ombordpersonal skulle försvinna. Lokförarna skulle då få den skit som tågvärdar utstår idag, med moms på det.

 

Menar Du att Arbetsmiljöverkets beslut beror på pengar..? Du får nog tipsa någon inom media om det.

 

 

/ Kiwi

Nu tramsar du med mig, antagligen för att du har personliga och ömma tår i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: om media rapporterar om 10 incidenter med busschaufförer och en med en lokförare så kan det bero på att det finns tio gånger fler busschaufförer.

Det är så att tågolyckor trots allt är väldigt ovanliga, liksom att lokförare i regel sitter inlåsta och skyddade från passagerarnas vrede, om de så önskar. Tyvärr gäller sällan samma sak för busschaufförer. Det kan säkert beläggas, trots att kiwi förutspår att sådan statistik inte finns, med brasklappen att medierna skriver om sådant, vilket automatiskt gör det sannolikt att det är en skev bild av verkligheten. Helgardering där, kan man säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taxichaufför misshandlad

 

Där har ni en yrkesgrupp som ingen bryr sig om.

Jo, jag! Jag skrev:

 

"Yrkeschaufförer i passagerartrafik har alla en potentiellt omöjlig sits."

 

Dock är det väl svårt att ha både chaufför och värd i en taxi. Fast man borde göra som i New York, dela av fram- och baksätena med skottsäkra glas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, jag! Jag skrev:

 

 

:ThumbsUp::kramis:

 

 

(chauffören är ju förare och värd samtidigt kan man säga :) )

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

För övrigt, att ha tågvärdar torde vara bra att ha, annars lär antalet fripassagerare öka, och då går det inte runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jo, jag! Jag skrev:

 

"Yrkeschaufförer i passagerartrafik har alla en potentiellt omöjlig sits."

 

Dock är det väl svårt att ha både chaufför och värd i en taxi. Fast man borde göra som i New York, dela av fram- och baksätena med skottsäkra glas.

I New York avslutar man nattpasset med att torka blod och sperma från baksätet enligt de Niro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tramsar du med mig, antagligen för att du har personliga och ömma tår i frågan.

 

Det är inte första gången som Du kommer med dessa anklagelser i tråden. Min text står som den är och får bedömas utifrån sitt eget värde.

 

 

Det är så att tågolyckor trots allt är väldigt ovanliga, liksom att lokförare i regel sitter inlåsta och skyddade från passagerarnas vrede, om de så önskar. Tyvärr gäller sällan samma sak för busschaufförer. Det kan säkert beläggas, trots att kiwi förutspår att sådan statistik inte finns, med brasklappen att medierna skriver om sådant, vilket automatiskt gör det sannolikt att det är en skev bild av verkligheten. Helgardering där, kan man säga.

 

Och Du läser tydligen inte texten..! Som jag skrev: Min jämförelse gäller inte hur lokförarna har det idag, utan hur de skulle kunna få det – om övrig tågpersonal skulle försvinna. Då kan inte lokföraren sitta i sin skyddade värld, utan måste ut bland resenärerna. Utan kollegor som backup. Precis som för en busschaufför på ett sätt, men med mångdubbelt fler resenärer, större fordon, mindre översikt och troligen en lång väg från tillskyndande hjälp. Hur detta inte skulle kunna vara en potentiellt farligare situation är för mig obegripligt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte första gången som Du kommer med dessa anklagelser i tråden. Min text står som den är och får bedömas utifrån sitt eget värde.

 

 

 

Och Du läser tydligen inte texten..! Som jag skrev: Min jämförelse gäller inte hur lokförarna har det idag, utan hur de skulle kunna få det – om övrig tågpersonal skulle försvinna. Då kan inte lokföraren sitta i sin skyddade värld, utan måste ut bland resenärerna. Utan kollegor som backup. Precis som för en busschaufför på ett sätt, men med mångdubbelt fler resenärer, större fordon, mindre översikt och troligen en lång väg från tillskyndande hjälp. Hur detta inte skulle kunna vara en potentiellt farligare situation är för mig obegripligt.

 

 

/ Kiwi

Quid pro quo, det är vad du är värd när du skriver att jag tänker som "en dåligt utbildad journalist" och du undrar om jag menar att Arbetsmiljöverket är köpt. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

du undrar om jag menar att Arbetsmiljöverket är köpt.

Jag tolkade också ditt inlägg som att du menade att Arbetsmiljöverket är köpt, eller åtminstone bara tänker på pengar i stället för arbetsmiljön.

Om det inte var det du menade, så ber jag dig förtydliga dig.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är landstingen som upphandlar regional tågtrafik, och de vill att det ska kosta så lite som möjligt. Veolia lägger då ett bud och får kontraktet, och konsekvensen blir, för att det ska gå runt, att man vill ha fler timanställningar och färre anställda. Att det ytterst är en fråga om pengar är alltså det faktum att politikerna inte tar sitt ansvar för att acceptera en kostnadsnivå där underentreprenören kan följa en god personalpolitik. Jag trodde att detta var allmänt känt, därför skrev jag som jag gjorde. Men jag tror jag avstår från inlägg i saken i fortsättningen, det känns alltför egendomligt att bli missförstådd på detta vis. Ytterst bisarrt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är landstingen som upphandlar regional tågtrafik, och de vill att det ska kosta så lite som möjligt. Veolia lägger då ett bud och får kontraktet, och konsekvensen blir, för att det ska gå runt, att man vill ha fler timanställningar och färre anställda. Att det ytterst är en fråga om pengar är alltså det faktum att politikerna inte tar sitt ansvar för att acceptera en kostnadsnivå där underentreprenören kan följa en god personalpolitik. Jag trodde att detta var allmänt känt, därför skrev jag som jag gjorde. Men jag tror jag avstår från inlägg i saken i fortsättningen, det känns alltför egendomligt att bli missförstådd på detta vis. Ytterst bisarrt faktiskt.

Det du skriver NU är allmänt känt och jag håller med. Det var din koppling till Arbetsmiljöverket som jag fann underlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Järnvägsavstånd kan vara lite snåriga...

 

post-17720-0-54990000-1405487809_thumb.jpg

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...