Alix Postad 7 juni, 2014 Share Postad 7 juni, 2014 Haha, två flugor i en smäll, ser jag! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 7 juni, 2014 Författare Share Postad 7 juni, 2014 Medicin? Har du varit inne på ett apotek ens? Där hittar du drivor av tvålar, munskölj, krämer, senap, kondomer och fan och hans moster. Om du tror att apoteken lever av inkomster av medicinförsäljning är du galen. Jag tror bestämt att tvål, munskölj, krämer, senap, kondomer fanns på apoteket långt innan avregleringen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 7 juni, 2014 Författare Share Postad 7 juni, 2014 Och vad gäller öppettiderna så har de bara blivit bättre i storstäderna. I medelstora och mindre städer får man vara glad om det finns något apotek alls. Och överlycklig om de har vettiga öppettider. I min stad som jag tror tillhör just gruppen mindre till medelstor finns nu tre apotek på stan mot tidigare ett (innan jag föddes fanns två), samt två nya lite utanför, plus då lite affärer och mackar du kan få tag på enklare mediciner som nässprayer, hostmedicin och då kanske tyvärr som borde begränsas olika värktabletter. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 7 juni, 2014 Share Postad 7 juni, 2014 Jag tror bestämt att tvål, munskölj, krämer, senap, kondomer fanns på apoteket långt innan avregleringen. Alltså, du begriper inte vad jag menar, det är uppenbart. Varför inte fråga i stället för att mentalt irra runt i apoteken och leta efter svar? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 7 juni, 2014 Författare Share Postad 7 juni, 2014 Du lät negativ till att allt det där fanns på apoteken och som det föll i konversationen kunde man tro att det var felet på dem idag, sen hänger jag inte med i det senaste varför jag skulle irra omkring där och leta efter svar? Vi kanske ska ta upp detta imorgon när vi är lite piggare i huvudena, jag är inte så jättepigg just nu ska erkännas, ska gå å lägga mig. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 (redigerade) Att Felia-monopolet gick under är det väl få som sörjer. Konkurrensen på teleområdet är väl på det hela taget positiv i alla sina delar. Jag håller inte med dig där, för det finns många negativa sidor. Nu finns det väl tre oilka mobilnät (alltså operatörer som har varsitt 3G-nät, exempelvis). Vem betalar för de två onödiga näten, tror du? Det är vi konsumenter. Och all dessa mindre (och halvskumma) operatörer som ringer hem och ska pracka på mig nya abonnemang ideligen. Detta trots nix-registrering. Redigerad 8 juni, 2014 av Telly82 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Jag håller inte med dig där, för det finns många negativa sidor. Nu finns det väl tre oilka mobilnät (alltså operatörer som har varsitt 3G-nät, exempelvis). Vem betalar för de två onödiga näten, tror du? Det är vi konsumenter. Och all dessa mindre (och halvskumma) operatörer som ringer hem och ska pracka på mig nya abonnemang ideligen. Detta trots nix-registrering. Dessutom blir folk i Norrlands inland av med telefon helt och hållet i ökande grad. Hela Sverige ska telefonera? Nej. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Var tredje svensk väljer bort tåget, enligt Sifo. Och politikerna kastar som vanligt skit på varandra för att dra partipolitiska poäng i valrörelsen. Fy f-n. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnalder Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Anar (som oftast) lite äpplen och päron i svaren på TV4-undersökningen. Trafiken är avreglerad och den funkar väl hyfsat bra. Iaf så länge det finns fungerande spår och elledningar. Spåransvaret är inte avreglerat, men vem som ska utföra olika sysslor hamnar under LOU - lagen om offentlig upphandling. Så vad är det som ska återförstatligas? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnalder Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Jag håller inte med dig där, för det finns många negativa sidor. Nu finns det väl tre oilka mobilnät (alltså operatörer som har varsitt 3G-nät, exempelvis). Vem betalar för de två onödiga näten, tror du? Det är vi konsumenter. Och all dessa mindre (och halvskumma) operatörer som ringer hem och ska pracka på mig nya abonnemang ideligen. Detta trots nix-registrering. Allt inräknat - tror du vi hade haft dyrare eller billigare telefoni utan avregleringen? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Allt inräknat - tror du vi hade haft dyrare eller billigare telefoni utan avregleringen? OM alla större operatörer bygger landstäckande i ett land som sverige, tror du att det blir billigare för den enskilde? Det är ju vi som måste betala tredubbla system för ett antal miljarder. Det vore mycket smartare om staten skötte och etablerade nätet och upplät det till operatörer. Tänk om vi hade tre parallella järnvägssystem..... 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Allt inräknat - tror du vi hade haft dyrare eller billigare telefoni utan avregleringen? Det där är en enkel fråga att besvara om man bara tar hänsyn till de relativa kostnaderna. Men då tar man inte hänsyn till teknikutvecklingen. Hur en monopolmarknad skulle ha sett ut är omöjligt att svara på. Det är ett annat universum. Att dubbel eller tredubbel infrastruktur kostar mer är odiskutabelt. Men skulle priserna för själva telefonerandet vara högre? Sannolikt. Å andra sidan skulle servicen kanske vara mer stabil och heltäckande över landet. För- och nackdelar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Att man har tre mobilnät behöver inte innebära att två tredjedelar av infrastrukturen är onödig. Om ett område behöver 100 stationer för att kunna erbjuda tillräckligt god täckning och kapacitet i ett nät så behövs kanske bara 140 stationer för att tre nät ska ha tillräcklig kapacitet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 8 juni, 2014 Författare Share Postad 8 juni, 2014 Anar (som oftast) lite äpplen och päron i svaren på TV4-undersökningen. Trafiken är avreglerad och den funkar väl hyfsat bra. Iaf så länge det finns fungerande spår och elledningar. Spåransvaret är inte avreglerat, men vem som ska utföra olika sysslor hamnar under LOU - lagen om offentlig upphandling. Så vad är det som ska återförstatligas? Jag kanske har fel men förr var det inte typ banverket som hade ansvaret och som hade egenanställd personal och materiel för att sköta underhållet? Det är väl så man kanske tänker ett återgående skulle se ut? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnalder Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Självklart är det en hypotetisk fråga, men jag är ganska övertygad om att det hade varit avsevärt dyrare att ringa och sms:a idag, hade inte avregleringen skett. Om det hade fungerat bättre? Omöjligt att sia om, men idag har man åtminstone två alternativ om täckningen är dålig hos den operatör man valt. De vinstkrav som numera finns även på statlig verksamhet gör att jag har svårt att tro att (ett statligt) Telia skulle satsa mer än de gör idag på norrlands inland. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Jag kanske har fel men förr var det inte typ banverket som hade ansvaret och som hade egenanställd personal och materiel för att sköta underhållet? Det är väl så man kanske tänker ett återgående skulle se ut? Banverket bildades ca 1982, innan skötte en organisation allt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 (redigerade) Banverket bildades ca 1982, innan skötte en organisation allt. Banverket bildades 1988, när SJ delades upp i tågkörning och järnväg – enkelt uttryckt. Sedan skedde fler delningar i båda sektorerna. Tanken var att få till en vägtrafikmodell, där staten ansvarade för (järn)vägen men inte för trafiken på densamma. / Kiwi Redigerad 8 juni, 2014 av kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 8 juni, 2014 Författare Share Postad 8 juni, 2014 Förmodligen hade det fungerat bättre med Statens Järnvägar som skötte allt som handlar om spårbunden trafik utan krav på att gå med vinst, men med krav på att nätet skulle fungera, inte bara ibland, utan året runt, oavsett kostnad och med kraftigt subventionerade biljetter. Jag är bara rätt övertygad om att vi inte skulle vilja betala priset...Tja vi betalar ju priset ändå så frågan är vilket sätt som ger mest tåg för pengarna, kanske ett nytt sätt vi inte ännu sett? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Banverket bildades 1988, när SJ delades upp i tågkörning och järnväg – enkelt uttryckt. Sedan skedde fler delningar i båda sektorerna. Tanken var att få till en vägtrafikmodell, där staten ansvarade för (järn)vägen men inte för trafiken på densamma. / Kiwi Tydligen var det -88, undrar varför jag trodde det var -82. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 8 juni, 2014 Författare Share Postad 8 juni, 2014 Banverket bildades ca 1982, innan skötte en organisation allt.Ja man lyckades köra det i botten oxå men det var nog inte ett systemfel utan bara hur man skötte det fel, vi kunde gått gå tillbaka till det systemet men sköta det bättre å säkerställa att våra pengar gör så mycket nytta som möjligt på rätt ställen. Nu gör det inte det. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BjornS Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Anar (som oftast) lite äpplen och päron i svaren på TV4-undersökningen. Trafiken är avreglerad och den funkar väl hyfsat bra. Iaf så länge det finns fungerande spår och elledningar. Spåransvaret är inte avreglerat, men vem som ska utföra olika sysslor hamnar under LOU - lagen om offentlig upphandling. Så vad är det som ska återförstatligas? Om man bara kan komma på hur man ska köpa en biljett så är det säkert bra, varför inga tågvärdar där man kan lösa biljetter utan att bli utskälld efter noter. Det saknar jag mest. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 ... idag har man åtminstone två alternativ om täckningen är dålig hos den operatör man valt. ... Som sagt, i stora delar av landet har man ingen täckning eller operatör överhuvudtaget. Det är inte folktomt där, det bara lönar sig inte att bygga mobilmaster där. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 (redigerade) Det är väldigt OT nu. Inte vara några enskilda inlägg som tar ett sidospår, utan flera sidor nu. Åter till ämnet. Redigerad 8 juni, 2014 av iEricF Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 8 juni, 2014 Författare Share Postad 8 juni, 2014 http://www.di.se/artiklar/2014/6/8/forseningar-far-folk-att-byta-taget/ 25% dyrare utan att det blir bättre tror hon. Undrar hur hon räknat fram det? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 8 juni, 2014 Share Postad 8 juni, 2014 Var tredje svensk väljer bort tåget, enligt Sifo. Och politikerna kastar som vanligt skit på varandra för att dra partipolitiska poäng i valrörelsen. Fy f-n. http://www.di.se/artiklar/2014/6/8/forseningar-far-folk-att-byta-taget/ 25% dyrare utan att det blir bättre tror hon. Undrar hur hon räknat fram det? Räknat fram? Hon är avregleringsliberal. Det hör till mantrat. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster