Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Spenderade sossarna mera på underhåll och utveckling den föregående fyraårsperioden då? Alliansen kom till avdukat bord och det de gjorde fel var att duka fram för få ytterligare bestick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spenderade sossarna mera på underhåll och utveckling den föregående fyraårsperioden då? Alliansen kom till avdukat bord och det de gjorde fel var att duka fram för få ytterligare bestick.

F-n, vilken tråkig, ständig dj---a invändning! superirriterad.gif Vad spelar det för roll för oss och för framtiden vem som gjorde vad? Inte ett dyft! Satsa framåt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spenderade sossarna mera på underhåll och utveckling den föregående fyraårsperioden då? Alliansen kom till avdukat bord och det de gjorde fel var att duka fram för få ytterligare bestick.

 

 

 

Avdukat bord?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n, vilken tråkig, ständig dj---a invändning! superirriterad.gif Vad spelar det för roll för oss och för framtiden vem som gjorde vad? Inte ett dyft! Satsa framåt!

Men det var ju sharkbait som börja med att ge en känga till alliansen, och jag tror inte för fem öre att S hade spenderat en krona mer än M har gjort. Om nån hoppar på ditt Miljöparti vill du då inte försvara det? Ja låtom oss nu rösta på dom vi tror gör saker bättre i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var ju sharkbait som börja med att ge en känga till alliansen, och jag tror inte för fem öre att S hade spenderat en krona mer än M har gjort. Om nån hoppar på ditt Miljöparti vill du då inte försvara det? Ja låtom oss nu rösta på dom vi tror gör saker bättre i framtiden.

Val handlar till stor del om att bedöma hur den nuvarande regeringen har skött sig. Den räkenskapen gjordes upp vid förra valet vad gäller Socialdemokraterna. De fick gå. I år är det den nuvarande regeringen som ska synas i sömmarna, om vad de har gjort i fyra år. Det är därför det är så meningslöst att tala om förutvarande regeringsperioder. De har redan granskats och dömts av svenska folket. Det är här och nu som räknas. Och framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var ju sharkbait som börja med att ge en känga till alliansen, och jag tror inte för fem öre att S hade spenderat en krona mer än M har gjort. Om nån hoppar på ditt Miljöparti vill du då inte försvara det? Ja låtom oss nu rösta på dom vi tror gör saker bättre i framtiden.

 

Tror?

 

 

Du kan väl ta fram siffror istället för att tro.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är här och nu som räknas. Och framtiden.

 

 

 

Så vad har Alliansen för framtidsplaner för järnvägen i Sverige?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad har Alliansen för framtidsplaner för järnvägen i Sverige?

 

 

 

Ett vetenskapligt belagt* bristande underhåll på 64 miljarder under tolv år. Siffrorna ur regeringens "infrastruktursatsning".

 

 

*Avdelningen för järnvägsteknik på KTH har räknat ut att det behövs tio miljarder om året i tio år för att åtgärda det redan existerande bristande underhållet.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vetenskapligt belagt* bristande underhåll på 64 miljarder under tolv år. Siffrorna ur regeringens "infrastruktursatsning".

 

 

*Avdelningen för järnvägsteknik på KTH har räknat ut att det behövs tio miljarder om året i tio år för att åtgärda det redan existerande bristande underhållet.

 

 

 

Var tvungen att förstora upp den lilla texten du hade lagt till.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket lovar oppositionen då?

Ovanpå de 64 miljarder alliansen vill underhålla järnvägarna med i tolv år vill de rödgröna göra...

 

 

”... betydande upprustningar och förbättringar i järnvägsnätet. Därför vill vi investera 100 miljarder kronor ytterligare för utbyggnad av hållbar infrastruktur 2010-2021. Bland annat vill vi bygga Sveriges första höghastighetsbanor: Ostlänken och Göteborg-Borås och storsatsa på kollektivtrafik, inte minst i Stockholmsregionen.” /De rödgrönas valmanifest

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... 64 miljarder där oxå till underhåll, det var ju inte så mycket mer alls. :P

 

Sen är väl en fråga om fler tåglinjer är det effektivaste sättet att spara miljön, kanske, kanske inte, vet jag föga om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanpå de 64 miljarder alliansen vill underhålla järnvägarna med i tolv år vill de rödgröna göra...

 

 

”... betydande upprustningar och förbättringar i järnvägsnätet. Därför vill vi investera 100 miljarder kronor ytterligare för utbyggnad av hållbar infrastruktur 2010-2021. Bland annat vill vi bygga Sveriges första höghastighetsbanor: Ostlänken och Göteborg-Borås och storsatsa på kollektivtrafik, inte minst i Stockholmsregionen.” /De rödgrönas valmanifest

Men höghastighetståg (300+) till Borås?!? Kommer ju ta en vecka att åka till Tokholm om man ska stanna överallt! Varför inte börja med att bygga höghastighetsbana Mellan Göteborg och Liseberg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb googling ger vid hand att Göteborg-Borås tar 55 minuter – med buss! Kan väl ta en dryg halvtimme med tåget då kan man gissa, är det vettigt att lägga pengar på ett ännu snabbare tåg där? Hur bråttomfolk ska vi bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... 64 miljarder där oxå till underhåll, det var ju inte så mycket mer alls. :P

 

Sen är väl en fråga om fler tåglinjer är det effektivaste sättet att spara miljön, kanske, kanske inte, vet jag föga om.

Du får nog fräscha upp matten: 64 + 100 = 164. :rolleyes: Personligen tror jag att Volvo C70 till hela folket är bäst för miljön... ;)

 

Men höghastighetståg (300+) till Borås?!? Kommer ju ta en vecka att åka till Tokholm om man ska stanna överallt! Varför inte börja med att bygga höghastighetsbana Mellan Göteborg och Liseberg?

En snabb googling ger vid hand att Göteborg-Borås tar 55 minuter – med buss! Kan väl ta en dryg halvtimme med tåget då kan man gissa, är det vettigt att lägga pengar på ett ännu snabbare tåg där? Hur bråttomfolk ska vi bli?

Nej, varför ska man börja satsa på något när man inte färdigställer det med en gång? Retorisk fråga... Förresten sade infrastrukturminister Åsa Torstensson, Centern (så klart), tidigare i år att "Vad ska göteborgarna göra i Borås?" apropå den föreslagna banan. En del arga boråsare blev det... Typiskt en alliansföreträdare att inte känna till den mycket omfattande arbets- och studiependlingen som sker mellan orterna. Ungefär som ni... :P

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var ju lika till underhåll, mera till utbyggnad hjälper inte så mycket i vinter på det befintliga, och så vet man ju hur det blir när politikerna lovar utbyggnader, blir en fjäder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var ju lika till underhåll, mera till utbyggnad hjälper inte så mycket i vinter på det befintliga, och så vet man ju hur det blir när politikerna lovar utbyggnader, blir en fjäder...

Jag kallar inte 100 miljarder kronor för en fjäder, men du har rätt i att de inte kommer att lösa alla problem till i vinter. Om det i sig är ett giltigt argument för att rösta på alliansen, får andra bedöma, jag tycker inte det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb googling ger vid hand att Göteborg-Borås tar 55 minuter – med buss! Kan väl ta en dryg halvtimme med tåget då kan man gissa, är det vettigt att lägga pengar på ett ännu snabbare tåg där? Hur bråttomfolk ska vi bli?

Du gör samma fel som när någon säger att man "bara sparar några minuter på tunneln genom Hallandsåsen".

 

Jo, det är visserligen rätt att man sparar några minuter - OM alla tåg går åt samma håll och med samma hastighet på den enkelspåriga banan.

 

Både Göteborg-Borås och järnvägen över Hallandsåsen har samma problem: De är krokiga, långsamma och ENKELSPÅRIGA. Kapaciteten över Hallandsåsen är fyra(!) tåg i timmen, ska ökas till 24 när tunneln är färdig. Det är kapaciteten som är skälet, inte direkt hastigheten.

 

Problemet med enkelspår åskådliggörs enklast med att jämföra med ett vägbygge där det finns en enda fil förbi och som regleras av trafikljus. Ett vägarbete av detta slag är sällan mer än 200 meter långt och ändå tycker man det tar en hel evighet innan det blir grönt. Enkelspåren i båda nämnda fall är flera kilometer långa mellan mötesstationerna och det tar alltså väldigt mycket längre tid innan det blir grönt.

 

EDIT: Jag glömde ytterligare ett skäl till att bygga Boråsbanan, nämligen att den nuvarande missar Landvetters flygplats. Idag är en snabb tåganslutning till en flygplats viktigt.

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Jag glömde ytterligare ett skäl till att bygga Boråsbanan, nämligen att den nuvarande missar Landvetters flygplats. Idag är en snabb tåganslutning till en flygplats viktigt.

 

Precis, det är därför skånes stora flygplats heter Kastrup och ligger i Danmark. Det är både snabbt och enkelt att ta sig dit med Ø-Tåg, till skillnad mot t ex Sturup som ligger mitt ute i ingenstans där bil eller taxi i princip är det enda alternativet, båda dyra och omständiga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kallar inte 100 miljarder kronor för en fjäder, men du har rätt i att de inte kommer att lösa alla problem till i vinter. Om det i sig är ett giltigt argument för att rösta på alliansen, får andra bedöma, jag tycker inte det i alla fall.

100 miljarder är sannerligen ingen fjäder, jag menade att de lovar brett men håller tunnt.

Nja jag röstar av andra orsaker, inte just vad nån lägger ner på järnvägen, sen är jag inte beroende av den heller så jag bryr mig föga för egen del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 miljarder är sannerligen ingen fjäder, jag menade att de lovar brett men håller tunnt.

Nja jag röstar av andra orsaker, inte just vad nån lägger ner på järnvägen, sen är jag inte beroende av den heller så jag bryr mig föga för egen del.

 

Blå ego! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör samma fel som när någon säger att man "bara sparar några minuter på tunneln genom Hallandsåsen".

 

Jo, det är visserligen rätt att man sparar några minuter - OM alla tåg går åt samma håll och med samma hastighet på den enkelspåriga banan.

 

Både Göteborg-Borås och järnvägen över Hallandsåsen har samma problem: De är krokiga, långsamma och ENKELSPÅRIGA. Kapaciteten över Hallandsåsen är fyra(!) tåg i timmen, ska ökas till 24 när tunneln är färdig. Det är kapaciteten som är skälet, inte direkt hastigheten.

 

Problemet med enkelspår åskådliggörs enklast med att jämföra med ett vägbygge där det finns en enda fil förbi och som regleras av trafikljus. Ett vägarbete av detta slag är sällan mer än 200 meter långt och ändå tycker man det tar en hel evighet innan det blir grönt. Enkelspåren i båda nämnda fall är flera kilometer långa mellan mötesstationerna och det tar alltså väldigt mycket längre tid innan det blir grönt.

 

EDIT: Jag glömde ytterligare ett skäl till att bygga Boråsbanan, nämligen att den nuvarande missar Landvetters flygplats. Idag är en snabb tåganslutning till en flygplats viktigt.

Suveränt! Jag kunde INTE ha skrivit det bättre själv. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...