Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Kanske det föreligger ett grundläggande tankefel här, tåg med dess dyra struktur och komplicerade tekniska grejer som grundar sig på en uppfinning från 1800-talet kanske inte nödvändigtvis passar att skrämma upp till överljudsfarter, definitivt inte i vårat land där det finns älgar, löv och snö, kanske att tåg för våran del som i alla andra nordliggande länder passar bättre till långsamma godstransporter där folk inte heller kommer gnälla om förseningar. Persontransporter borde kanske skötas av bussföretag som kan transportera folk till olika platser i städerna och inte bara till en. ?

 

Eller varför inte se till att de som kör ensamma eller har lediga platser i sina bilar tvingas ta upp liftare på för dessa ändamål uppsatta platser. Bilar går det ju kors och tvärs hela tiden och överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte se till att de som kör ensamma eller har lediga platser i sina bilar tvingas ta upp liftare på för dessa ändamål uppsatta platser. Bilar går det ju kors och tvärs hela tiden och överallt.

Är det inte bättre att regeringen sett till att kollektivtrafiken fungerar? Tänk vad många arbetstillfällen det skulle bli :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det föreligger ett grundläggande tankefel här, tåg med dess dyra struktur och komplicerade tekniska grejer som grundar sig på en uppfinning från 1800-talet kanske inte nödvändigtvis passar att skrämma upp till överljudsfarter, definitivt inte i vårat land där det finns älgar, löv och snö, kanske att tåg för våran del som i alla andra nordliggande länder passar bättre till långsamma godstransporter där folk inte heller kommer gnälla om förseningar. Persontransporter borde kanske skötas av bussföretag som kan transportera folk till olika platser i städerna och inte bara till en. ?

 

För många av oss lokförare så ligger felet i två saker: 1) Att spåren inte utökas i samma takt som antalet avgångar och tåg. 2) Att persontågen trängs på samma spår som godstrafiken.

 

Den första punkten innebär att bufferten för att klara av eventuella förseningar minskar eller inte finns alls. Om bara alla tåg kör efter tidtabellen så fungerar systemet. Om ett eller några tåg (jag talar väldigt generellt här) ligger lite efter så funkar det hyfsat. Men sedan går det snabbt utför. Detta gäller särskilt enkelspår. På dubbelspår slår en försening oftast igenom bara på en riktning. På enkelspår försenas samtliga tåg på båda hållen.

 

Jag brukar för nöjes skull kolla rättidigheten mellan Malmö och Helsingborg, där det är dubbelspår hela vägen. Den är mycket bättre där än mellan Helsingborg och Ängelholm, där det är enkelspår, trots att det i princip är samma tåg som kör där (pendeltågen mellan Malmö och Ängelholm respektive fjärrtågen mellan Malmö och Göteborg). Det är oftast på enkelspåren som vi får våra förseningar.

 

Den andra punkten har delvis att göra med den första punkten. Många av er upplever säkert Vägverkets system med 2+1 körfält. En viss sträcka är det bara ett körfält med ingen möjlighet att köra om. Sedan kommer en sträcka där det går att köra om - och då försöker man att om alla lastbilar. Så där är det inte helt sällan för persontåg (beroende på var i landet vi pratar om förstås). Får jag ett godståg framför mig och det är långt till nästa "omkörningssträcka", dvs ett stickspår där godståget kan gå in, så sinkar det mig oerhört.

 

Därmed inte sagt att inte godståg ska få förekomma (dom kör ju ändå mest på nätterna), men om vi är seriösa med att persontrafiken ska gå i tid så borde det vara separata spår för person- respektive godstrafik. Åtminstone på längre sträckor. Det är egentligen sanslöst att X2000, som kan köra i 200 km/h, måste samsas med godståg som kanske får köra 100 km/h som mest - ibland ännu långsammare.

 

Snabbtågen i Spanien har helt egna banor. Där finns heller inga förseningar att tala om. Inte för att tågen är snabba, utan för att deras trafik är så pass prioriterad.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rättidigheten

Lägger till i min lista över bra nyord! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i annan tråd så trodde jag faktiskt att jag skulle åka till jobbet idag, men ack vad jag bedrog mig. Femte dagen som jag jobbar hemma...

 

Nu har det inte snöat något speciellt på flera dagar och ändå är hälften av alla tåg mellan Västerås och Stockholm inställda. De som går är främst de med längst sträcka; Hallsberg eller Göteborg och framförallt de senare brukar vara proppade även under normala förhållanden, så som pendlare undviker man gärna dessa avgångar.

 

Till min förvåning så har man redan nu listat många avgångar som inställda även på måndag. Om det nu inte beror på snön längre utan på service av tågen (min teori), hur lång tid ska det ta för att få ut tågen på banan igen? Borde man inte kunna öka tågmängden successivt, alla tåg är väl inte på service hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju varit bra väder i en vecka snart, och ändå har de problem, å det har de ju haft hela vintern. Klart är att de måste ta sig en rejäl funderare hur det ska lösas på bästa sätt fast jag är rädd för att en ledningen som satt sig i skiten inte heller kan ta sig ur skiten så detta kommer vi nog få leva med.

Men lösningarna är vi här tydligen mer kapabla att reda ut, och vi är ju förutom en då som är insatt knappt insatta, det visar ju hur kassa de är. Det som måste göras och SJ kan ju få denna handlingsplan helt gratis av oss är att öka underhållet, öka antal dubbelspår, sänka farten på vintern, köpa in bättre kvalitets-tågset som är gjorda för vårt klimat. Glömde jag nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju varit bra väder i en vecka snart, och ändå har de problem, å det har de ju haft hela vintern. Klart är att de måste ta sig en rejäl funderare hur det ska lösas på bästa sätt fast jag är rädd för att en ledningen som satt sig i skiten inte heller kan ta sig ur skiten så detta kommer vi nog få leva med.

Men lösningarna är vi här tydligen mer kapabla att reda ut, och vi är ju förutom en då som är insatt knappt insatta, det visar ju hur kassa de är. Det som måste göras och SJ kan ju få denna handlingsplan helt gratis av oss är att öka underhållet, öka antal dubbelspår, sänka farten på vintern, köpa in bättre kvalitets-tågset som är gjorda för vårt klimat. Glömde jag nåt?

 

Du glömde återigen att SJ inte bygger några spår.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde återigen att SJ inte bygger några spår.

 

 

/ Kiwi

Det var tusan vad du var känslig då fast du inte jobbar på SJ. Jag vet att inte SJ bygger några spår så när jag skriver att vi vill ha fler spår så menar jag Banverket eller whoever som kan bygga spår. Listan gäller alla som är medverkande i denna soppa. Är du en sån som brukar påpeka att Mac oxå är en PC eller? :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lösningarna är vi här tydligen mer kapabla att reda ut, och vi är ju förutom en då som är insatt knappt insatta, det visar ju hur kassa de är. Det som måste göras och SJ kan ju få denna handlingsplan helt gratis av oss är att öka underhållet, öka antal dubbelspår, sänka farten på vintern, köpa in bättre kvalitets-tågset som är gjorda för vårt klimat. Glömde jag nåt?

Nja, jag vill nog inte säga att jag är kapabel att komma med lösningar. Jag vet av egen erfarenhet att "pöbeln" allt som oftast saknar information och insikt i hur komplex problematiken kan vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte du som skrev tidigare att det berodde på brist på underhåll? Skulle det inte stämma bara för att det kom från "pöbeln"? Okej, vi struntar i att skicka listan med förslag till SJ och Banverket, de får väl göra tvärtom då som de finner bäst. Jag skiter i vilket, jag har egen bil och behöver inte tågpendla till jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tusan vad du var känslig då fast du inte jobbar på SJ. Jag vet att inte SJ bygger några spår så när jag skriver att vi vill ha fler spår så menar jag Banverket eller whoever som kan bygga spår. Listan gäller alla som är medverkande i denna soppa. Är du en sån som brukar påpeka att Mac oxå är en PC eller? :superirriterad:

 

Nix, frågan om PC/Mac är tröttsam. Jag tyckte bara det var konstigt att trådskaparen, som till och med i rubriken pekar ut just SJ som ansvarig för Helvetet På Jorden, inte efter alla dessa förklarande inlägg bemödar sig med att fördela ansvaret ens i sin (förmodar jag) grand finale. Därav mitt påpekande.

 

 

 

Nja, jag vill nog inte säga att jag är kapabel att komma med lösningar. Jag vet av egen erfarenhet att "pöbeln" allt som oftast saknar information och insikt i hur komplex problematiken kan vara...

 

De bästa spelarna återfinns som alltid på läktarplats. :totaltgalen:

 

Min erfarenhet av Banverket vid extremsituationer, är att de hellre tar till lite extra när det gäller att begränsa trafiken än riskerar att problemen fortsätter efter att de "dyrt och heligt" har lovat att "nu minsann är problemen lösta". Det är möjligt att det går att köra tåg lite mer som vanligt nu när snön börja smälta bort på sina ställen, men jag vet inte - och jag förstår om dom gärna tar helgen också till att säkerställa en normal drift, hur irriterande det än är.

 

Märkligt nog resonerar Banverket helt annorlunda när det gäller skyltningen på plattformar och informationstavlor. Eftersom jag har Banverkets trafikinformation i mobilen (lägg gärna till detta som bokmärke i era mobiler!) så är jag ofta inne och tittar på hur "mitt" tåg ligger till. Både dom och jag vet att ett visst tåg kommer att vara exempelvis 5 minuter sent till stationen, men ändå dröjer det ofta tills efter avgångstiden har passerats som "ny tid"-upplysningen dyker upp. Inte alltid, men förvånande ofta.

 

Det är möjligt att dom gör så för att inte folk ska tro att "åhå, då hinner jag ju sticka och köpa en Kexchoklad på Pressbyrån" och sedan missar tåget för att lokföraren stängde av ATC-systemet och bröt mot alla kända föreskrifter för att komma fram i tid, men jag tycker ändå det är konstigt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte du som skrev tidigare att det berodde på brist på underhåll? Skulle det inte stämma bara för att det kom från "pöbeln"? Okej, vi struntar i att skicka listan med förslag till SJ och Banverket, de får väl göra tvärtom då som de finner bäst. Jag skiter i vilket, jag har egen bil och behöver inte tågpendla till jobbet.

Jag kanske var för otydlig med att poängtera att jag tror det beror på brist på underhåll... jaja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, frågan om PC/Mac är tröttsam. Jag tyckte bara det var konstigt att trådskaparen, som till och med i rubriken pekar ut just SJ som ansvarig för Helvetet På Jorden, inte efter alla dessa förklarande inlägg bemödar sig med att fördela ansvaret ens i sin (förmodar jag) grand finale. Därav mitt påpekande.

Om bilen strejkar blir jag ju sur på biltillverkaren i första hand, inte Bosch som tillverkar generatorn som strejkar när bilmekanikern väl hittat felet, jag skapade tråden och jag/vi är inte några tågmekaniker här utan diskuterar ett ämne ungefär som folk gör vid fikaborden på jobben, utan allt för mycket detaljsnack om ovidkommande saker vem som råkar äga vad, jag vet att banverket ansvarar för spåren tycker inte jag behöver ange det varje gång jag nämner spåren det är underförstått och i princip alla vet ju det oxå. Vägverket ansvarar för vägarna (hoppas jag nu har rätt i det) måste jag skriva ut det om jag vill klaga på varför vägarna inte är plogade eller asfalterade eller så?

 

Jag skapade tråden för jag ville få veta vad det kunde bero på, och det tycker jag att jag fått lite grepp om nu, tack för mig.

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilen strejkar blir jag ju sur på biltillverkaren i första hand, inte Bosch som tillverkar generatorn som strejkar när bilmekanikern väl hittat felet, jag skapade tråden och jag/vi är inte några tågmekaniker här utan diskuterar ett ämne ungefär som folk gör vid fikaborden på jobben, utan allt för mycket detaljsnack om ovidkommande saker vem som råkar äga vad, jag vet att banverket ansvarar för spåren tycker inte jag behöver ange det varje gång jag nämner spåren det är underförstått och i princip alla vet ju det oxå. Vägverket ansvarar för vägarna (hoppas jag nu har rätt i det) måste jag skriva ut det om jag vill klaga på varför vägarna inte är plogade eller asfalterade eller så?

 

Jag skapade tråden för jag ville få veta vad det kunde bero på, och det tycker jag att jag fått lite grepp om nu, tack för mig.

 

Bra att Du känner Dig upplyst - för det var också poängen med att jag gav mig in i debatten: Att ge lite fakta och bakgrundsinformation om ett ämne som många har åsikter om, men färre har insikt i.

 

Även om många kanske nu tycker att jag har tagit järnvägen "i försvar", så är förstås även jag som lokförare kritisk. Det är inte kul för mig heller att tågen är sena. Ej heller gillade jag SJ:s makalösa beslut i förra veckan om att helt dra in restidsgarantin. Det skapar oerhört mycket badwill, så jag är glad att de nu har tagit sitt förnuft till fånga.

 

Fast visst förstår jag dom. En restidsgaranti kan kosta multum vid sådana här tillfällen - och det är inte kul att betala när det till stor del är en annan aktör (Banverket) som inte räcker till.

 

Därför har jag ytterligare ett förbättringsförslag: Låt restidsgarantin få en statlig uppbackning. Precis som att bönder kan få ersättning för förstörda skördar och skogsägare kvittera ut pengar för att stormar fäller skogen, så borde staten stå för en del av kostnaden när extrema förhållanden gör att tågtrafik ställs in. Däremot ska givetvis inte staten ställa upp med pengar när problemen enbart härrör till den egna verksamhetens tillkortakommanden.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade förslag till SJ idag om att inrätta en speciell restidsgaranti för oss pendlare, för som den nya garantin ser ut så är den i princip helt oanvändbar för oss. Förseningar på en timme eller mer är tack och lov ganska ovanliga, men för oss arbetspendlare så är faktiskt 20 minuter (som tidigare gränsen var) en märkbar försening. Och ersättningen - 25% av resans pris gör ju att man inte ens orkar bry sig, även om förseningen skulle vara mer än en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på nyheterna att X2000-tågen ställs in för de ska stå på verkstan i två veckor, jag skriver TVÅ veckor. :tappahakan:

Tar det så lång tid att tina is eller vad ska de göra, byta inredning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den artikel jag läste i ämnet, så handlar det mer om att omfördela de kvarvarande X2000-tågen till den linje där det finns flest passagerare.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på nyheterna att X2000-tågen ställs in för de ska stå på verkstan i två veckor, jag skriver TVÅ veckor. :tappahakan:

Tar det så lång tid att tina is eller vad ska de göra, byta inredning?

 

 

Det tar tid att tina upp långa tång, krävs ju lokaler för det. Sedan måste de kollas upp undertill.

 

http://www.ystadsallehanda.se/article/20100211/SKANE/302119995/1247/RSS&source=RSS

 

Reservdelar kanske inte finns hemma osv... Liknande problem vi hade med de betydligt kortare spårvagnarna i Göteborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hade ni hälften av spårvagnarna inne i två veckor Poca?

Fast det stödjer ju det jag sagt hela tiden, går tågen sönder av snö och is så är de felkonstruerade, bygg in känsliga saker. Finns det någon biltillverkare som lägger elektroniken på utsidan under bilen? Skulle inte tro det. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En glädjande nyhet var ju att tack vare att rangerbangården i Hallsberg/trellerborg? ska va avstängda en vecka så kommer inga sockertransporter fram. Det är ju positivt för den svenska hälsan. Hoppas bara mitt konditori har hamstrat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går ju inte spårvagnarna i de farterna och sträckorna, men visst samlas det is under dem också.

Och så togs de in under nätterna, vilket sällan tåg gör.

Nu har jag inte jobbat när vi haft en vinter som denna, så jag kan inte svara på hur de haft det i år.

Men när vi hade ovädret, 95 var det väl, så gick inte många vagnar, stod helt stlll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hade ni hälften av spårvagnarna inne i två veckor Poca?

Fast det stödjer ju det jag sagt hela tiden, går tågen sönder av snö och is så är de felkonstruerade, bygg in känsliga saker. Finns det någon biltillverkare som lägger elektroniken på utsidan under bilen? Skulle inte tro det. :armskeptisk:

 

Det låter som om några snöflingor skulle orsaka kortslutning, men så är det alltså inte. Dessutom vet vi inte hur mycket av verkstadsvistelsen som direkt beror på vinterns härjningar och hur mycket som har förvärrats p.g.a. den och hur mycket som ändå gör att dom måste in. De flesta moderna tåg är känsligare för kyla, is, snö och fuktighet än vad järnhästarna på 1800-talet var. Vill vi inte börja med ånglok igen, så vi väl ta hit tågen från Ryssland – men hur snabbt dom går har vi ju redan konstaterat tidigare i tråden.

 

Sedan gillar jag inte X2000. Jag körde för SJ under några månader och blev förbluffad över hur långa felanmälningslistorna var. En del tågsätt kunde ha halvannan A4-sida full med upptäckta fel. Jag blev inte förvånad över att SJ var tvungen att göra en kraftsamling för (tror jag det var) drygt ett år sedan, då alla X2:or skulle in och gås igenom ordentligt på verkstad. X2:orna representerar en gammal teknik som troligen var en god idé från början (korglutning för att kunna köra i höga hastigheter även på Sveriges slingriga och ålderstigna järnvägar), men som borde pensioneras med snabbhet. Nu är det nya tågsätt på gång, men det tar ju ett antal år att tillverka tåg och få ut dom i verksamheten.

 

Jag tycker SJ (och andra tågbolag för den delen) borde bli bättre på att i detalj berätta vad som händer, varför det händer och hur man agerar för att förhindra och förbättra. Nu sköts nästan all sådan kommunikation via media, som (som vanligt) varken har artikelutrymme eller intresse nog att fullfölja – vilket i sin tur brukar leda till spekulationer och diverse konspirationsteorier på diskussionforum...

 

I stället kan jag tipsa om att SJ faktiskt finns på Twitter och dessutom är väldigt aktiva där. Och för den som är ovanligt tågintresserad, så finns Postvagnen. Där diskuteras ALLT om tåg, särskilt i Sverige, och det brukar inte gå många minuter mellan inläggen. Tror nästan användarna där är värre än hos här på MW Forum med att skriva mycket och ofta. Otroligt nog. :travolta:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...