Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jo, men ska vi ha 40 diesellok som backup ifall 40 ellok inte klarar av vintern? Kostar pengar...

 

 

Kostar mer "p e n g a r" att inte ha samhälls service :) enkelt eller hur!

 

Denna kortsiktiga ekonomi är bara ett sätt att flytta kostnaden till någon annan/annat, den ska ändå betalas på något vis!

Redigerad av jazo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte så bra att sätta diesellok på X2000 och andra motorvagnar heller, tyvärr.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det funkar inte så bra att sätta diesellok på X2000 och andra motorvagnar heller, tyvärr.

 

 

/ Kiwi

 

Jag förstår att vagnar kräver sina lok och tvärtom, mer nu än förut antar jag.

Redigerad av jazo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Det funkar inte så bra att sätta diesellok på X2000 och andra motorvagnar heller, tyvärr.

 

 

/ Kiwi

Lite dum fråga, men är det standardkopplingar mellan alla lok/vagnar/motorvagnar osv så att man vid behov kan dra ett trasigt X2000 med ett vanligt lok?

 

Hörde förresten att 1 april blir Banverket, Vägverket och lite annat Trafikverket http://vv.se/Aktuellt/Trafikverket/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dum fråga, men är det standardkopplingar mellan alla lok/vagnar/motorvagnar osv så att man vid behov kan dra ett trasigt X2000 med ett vanligt lok?

 

Det var ingen dum fråga alls.

 

Svaret är att det finns ett antal standardkopplingar, men ingen gemensam. Du kan se ett antal här (finns fler på den engelska versionen). Behöver man bogsera exempelvis ett X2000 med ett RC-lok så kan man använda ett så kallat övergångskoppel. Men det sker i ytterst begränsad hastighet, ungefär som när två personbilar bogserar varandra.

 

Det diskuteras lite om just denna lösning i denna diskussionstråd i järnvägs(nörd)forumet Postvagnen, som (som vanligt) är väldigt lång. :chockadskeptisk:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte så bra att sätta diesellok på X2000 och andra motorvagnar heller, tyvärr.

 

 

/ Kiwi

För något år sedan såg jag en udda kombo på Centralen. Ett Rapidlok (el) drog några traditionella vagnar och ett X2000-tåg. Men det var väl någon form av "nödsituation"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiwi - vad tror du om min idé att ha en liten dieselmotor i loken för att kunna krypköra in till närmaste station i händelse av att det är strömlöst? Det skulle ju inte behövas någon större motor, det räcker ju förmodligen att få rull på ekipaget. Järnvägar har ju sällan stora lutningar och den lilla friktionen mellan hjul och spår gör ju att det är "lättåkt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att om det är spänningslöst att öven signaler och växlar också är ur funktion? eller de går inte över samma krets?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så sällan det sker strömavbrott på linjen, så även om idén är intressant så tror jag det är alldeles för bökigt och kostsamt för att det ska vara lönt. Motorerna ska inte bara köpas in och installeras på ett smidigt sätt utan även underhållas och provas med jämna mellanrum.

 

Är osäker på hur elsystemet egentligen är uppbyggt i detalj. Jag vet att vägbommar och -signaler samt växlar kör på ett eget system (via hjälpkraften som finns "längst upp" på kontaktledningsstolparna), men om strömkällan i sig är borta så försvinner nog allting. Däremot borde kontaktledningen kunna rivas ned och allt annat ändå fungera. Då skulle ett dieseldrivet tåg kunna köra vidare – förutsatt att inte kontaktledningen ligger ner över spåret, för då är den ju i vägen.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Kiwi - vad tror du om min idé att ha en liten dieselmotor i loken för att kunna krypköra in till närmaste station i händelse av att det är strömlöst? Det skulle ju inte behövas någon större motor, det räcker ju förmodligen att få rull på ekipaget. Järnvägar har ju sällan stora lutningar och den lilla friktionen mellan hjul och spår gör ju att det är "lättåkt".

http://www.swedmog.se/produktinfo_29a.html

Titta under "Demofilmer om Unimog, en del på tyska:" efter länken "UGN 400 som 2-vägsfordon", vmw-fil. Länk direkt till filen: http://swedmog.se/Filer/2vgsfordon_sffle_bruk.wmv

 

En (ganska extrem) lastbil med "rälstillbehör" och 230 hk drar ca 9 vagnar halvfulla med timmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var häftigt vilken tung last ett relativt litet fordon kunde dra. Jag har sett några ggr bara fr mitt fönster en gammal scanialastbil (televerksorange) med extra tåghjul påhängda så den kan åka på räls. Behövs tydligen inte så mycket alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Undrar hur många kinesiska städer med mindre än 2 miljoner invånare som kommer kopplas ihop med deras nya höghastighetståg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Väcker liv i en tråd...

 

Privatiseringen av järnvägen misslyckades i Nya Zeeland och England..

 

http://www.dn.se/ekonomi/utlandska-privatiseringar-av-jarnvagar-tas-tillbaka-1.1165506

 

 

Men vi är inte dummare än att vi vill köra i samma spår....

http://www.dn.se/ekonomi/avregleringen-har-lett-till-tagkaos-1.1165280

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa saker bör staten styra över, infrastruktur är ett bra exempel....

 

Se nu bara hur Telia/Skanova eller vad de nu kan heta lägger ner telestationer på landsbyggden och anser att mobil telefoni och "bredband" ska funka långt ut i obyggden..... Hur var det nu med målen om en levande landsbygd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite utbyggnad kanske det går?

 

Ja det vet jag lite om men privatiseringen av järnvägen var helt klart ingen bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är intressant att man behöver räkna med förseningar och därmed ta ett tidigare tåg... Som jag fick göra senast igår t ex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev försenad på tåget igår med mer än en timme. Lyckades med fem minuters marginal byta till sista tåget hem. Det kom mig att tänka på att det svenska järnvägsnätet det senaste decenniet borde ha underhållits med 8 miljarder kronor, men inte blev det (KTH-professor). Man ser ju det på alla gamla spår, ledningar, stolpar och stationer. Det är en skam för Sveriges regeringar, oavsett färg. Skönt att se gamla moderatledaren Ulf Adelsohn, numera styrelseordförande i SJ, begära att Sverige satsar lika mycket på järnvägen som på 1800-talet. Tänk att de på den tiden hade bättre grepp om nödvändig framtida utveckling är vad som är fallet idag. FAst det klart, vi kommer inte att ha råd med det. Pengarna kommer att läggas i plånböckerna i stället på vanligt folk. Snart behöver de verkligen sina SUV:ar, för att ta sig fram på gatorna. Härligt att se hur gnidenhet till slut ger backlash! devil.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker följande: Järnvägsnätet tillhör, tillsammans med exempelvis vägnätet, den sortens saker som inte går att privatisera utan alltför stora uppoffringar. Ett typiskt exempel där privatisering i sig inte ger någon fördel och därför skall undvikas. (Om sedan någon vill bygga egna järnvägar/vägar, så är det förstås "fritt fram".)

 

Däremot kan det funka att lägga ut skötsel etc på entreprenad. Men då gäller det, precis som med allt annat, att vara tydlig i upphandlingen och noggrann i uppföljningen.

 

Problemen vi har i tågtrafiken idag beror, enligt mig, inte på någon avreglering i sig utan främst på två saker: Det ena är att underhållet har släpat efter i alltför många år. Det andra är att vi kör mångdubbelt fler tåg idag på samma mängd räls som vi haft i trettio år. Sedan andra världskriget, sedan järnvägen återförstatligades, så har vi under en lång period till och med lagt ner järnvägssträckor.

 

Jag ser bara på sträckan Malmö-Lund, som jag kör på nästan varje dag som lokförare. Det har varit dubbelspår där i säkert hundra år om inte mer. Men aldrig har vi haft så intensiv trafik som idag. Det är inte så konstigt om det blir trängsel på spåren. Inte för att privata bolag tillåts konkurrera utan eftersom efterfrågan på järnvägstrafik är så enormt stor. Stoppa inte privata initiativ utan bygg fler spår!

 

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, Kiwi...

 

I många fall ser man att när kommuner väl river upp järnvägar och i bästa fall anlägger en cykelväg så kommer de på att de vill ha spårtrafik igen. Östra Göinge/Osby är ett bra exempel på det. Sträckan Lund/Dalby till Sjöbo/Tomelilla är också ett bra exempel på kommuner som gnäller när de väl grävt upp banvallarna.

 

I fallet med Sjöbo så är trots utbyggnaden av väg 11 till 2+1-väg på tok för liten med en så stor trafikmängd att trafiken går som ett långsamt lämmeltåg vid varje morgon och kväll. Problemet är att det inte finns några andra vägar att köra om man vill ta sig till Lund eller Malmö på ett vettigt sätt....

 

Mer järnväg åt folket.... ja, nya pågatåg åt folket, de som rullar i dagen läge ser mest ut att hållas ihop med tuggummi och silvertejp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om alliansen kunde avstå ett femte jobbskatteavdrag och satsa på järnvägen i stället... As if... down.gif

 

Tyvärr är det bara 64 miljarder som går till järnvägen. Hade gärna sett mer.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om alliansen kunde avstå ett femte jobbskatteavdrag och satsa på järnvägen i stället... As if... down.gif

 

 

 

Men är det inte logiskt? Sänker man skatten så försvinner kapital till den offentliga sektorn. Som att bygga ut och underhålla det svenska järnvägsnätet.

 

 

 

Man kunde öka frakt via järnvägen så man minskar frakten med lastbilar mellan alla större städer. Mindre trailers som kör ut i när området runt alla städer. Det skulle minska miljöbelastningen. Men jag tror nog inte att vi kommer ifrån transport med lastbilar till 100%...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det bara 64 miljarder som går till järnvägen. Hade gärna sett mer.

 

 

/ Kiwi

Ja, och läser man noga är det inte tal om investeringar, utan om drift och underhåll, och under en 12-årsperiod. Litet drygt fem miljarder per år, när det behövs tio miljarder för att vidmakthålla status quo. Uselt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och läser man noga är det inte tal om investeringar, utan om drift och underhåll, och under en 12-årsperiod. Litet drygt fem miljarder per år, när det behövs tio miljarder för att vidmakthålla status quo. Uselt.

 

Det är väl detta som är skrämmande. Att den nuvarande regeringen bara vill underhålla. Då kommer Sverige att komma efter i utvecklingen för att transportera människor och övrig transport.

 

 

Den nuvarande regeringen vill helst att en privat aktör tar över.. Som med allt annat som de har sålt ut och kommer att sälja ut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...