Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Och för den som är ovanligt tågintresserad, så finns Postvagnen. Där diskuteras ALLT om tåg, särskilt i Sverige, och det brukar inte gå många minuter mellan inläggen. Tror nästan användarna där är värre än hos här på MW Forum med att skriva mycket och ofta. Otroligt nog. :travolta:

 

 

/ Kiwi

Vilken nördvarning! Är vi likadana månne... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om några snöflingor skulle orsaka kortslutning, men så är det alltså inte. Dessutom vet vi inte hur mycket av verkstadsvistelsen som direkt beror på vinterns härjningar och hur mycket som har förvärrats p.g.a. den och hur mycket som ändå gör att dom måste in. De flesta moderna tåg är känsligare för kyla, is, snö och fuktighet än vad järnhästarna på 1800-talet var. Vill vi inte börja med ånglok igen, så vi väl ta hit tågen från Ryssland – men hur snabbt dom går har vi ju redan konstaterat tidigare i tråden.

Skrev jag att några snöflingor orsakar kortslutning? Näej vi vet inte exakt vad som beror på vintern eller hur mycket som förvärrats av den eller hur många som ändå skulle tas in men eftersom de ställer in massa avgångar och det är vinter kan man väl anta att det beror på vintern på något sätt, inte att de ska måla om dem, det kunde de göra nån annan tid på året när de inte har så mycket problem, så uppenbart att de är känsligare, och det är en konstruktionsmiss om man bygger tåg för vår marknad som är känsliga för väder. Antingen gör vi inget och får uppleva samma varje vinter eller så tar vi hit ryska lok och krypkör eller så köper eller bygger vi bättre lok som tål vinter, svårare är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen gör vi inget och får uppleva samma varje vinter eller så tar vi hit ryska lok och krypkör eller så köper eller bygger vi bättre lok som tål vinter, svårare är det inte.

 

Inte billigare heller, tyvärr. Folk utomlands må tro att det vandrar isbjörnar på våra gator, men för att vara ett "vinterland" så är vi sällan så hårt drabbade som i år. Jag kör gärna tåg som klarar alla sorters väder, men jag förstår också om den kostnaden inte känns särskilt attraktiv.

 

Här är förresten ett reportage om Öresundstågens verkstad i Danmark. Ett problem i Sverige är, förutom vintern, alla de älgar som blir påkörda. Svårt att undvika och svårt att bygga tågen så att de inte skadas. Det som gör Öresundstågen så attraktiva är just deras motorvagnsegenskaper med snabb acceleration, många sittplatser per tågsätt och enkelhet att multipelkoppla flera enheter. Antingen får man acceptera att älgar kan ställa till det ibland, eller så får vi återgå till lok och vagn och mista fördelarna.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är förresten ett reportage om Öresundstågens verkstad i Danmark. Ett problem i Sverige är, förutom vintern, alla de älgar som blir påkörda. Svårt att undvika och svårt att bygga tågen så att de inte skadas. Det som gör Öresundstågen så attraktiva är just deras motorvagnsegenskaper med snabb acceleration, många sittplatser per tågsätt och enkelhet att multipelkoppla flera enheter. Antingen får man acceptera att älgar kan ställa till det ibland, eller så får vi återgå till lok och vagn och mista fördelarna.

 

 

/ Kiwi

Det står att känslig elektronik sitter i nosen på tåget och att för att skydda den så skulle man behöva bygga som en stridsvagn. Men varför sätter man inte denna elektronik någon annanstans än i nosen?

 

Sen undrar jag över formen på exempelvis dubbeldäckarna och x2000 - är inte risken stor att man skadar kontaktledningen eller strömavtagaren om man kör på en älg? Ett RC-lok lär ju inte skicka älgbiffen uppåt vid påkörning?

 

Sen angående motorvagnståg. Visst komforten är kanon, men flexibiliteten med multipelkoppling vet jag inte om det är en fördel. Jo, om man har reservtåg att tillgå, men som det är nu så blir ju minst 2/5 av tåget obrukbart om det är fel på en enhet (räknat på en dubbeldäckare). Med ett loktåg blir bara 1/7 obrukbar om en vagn går sönder. Man pratade i början om att det gick att koppla ihop upp till tre enheter (max nio vagnar), men bara vid ett tillfälle har jag varit med om att SJ utnyttjat denna möjlighet, även fast det funnits behov för det. Och denna gång var det ingen utökning av kapaciteten, man hade bytt en 3+3 mot en 2+2+2. Vilket faktiskt ger en minskning av andraklassplatser, eftersom varje set innehåller en förstaklasskupé.

 

BTW - det står i artikeln att ofta är det försent att bromsa när man ser älgen. försöker man någonsin bromsa för en älg eller blåser man bara på?

Redigerad av johnalder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste gå att bygga lok som tål att köra på en älg. Finns ju såna grejer till bilar och lastbilar som där kanske inte just tål stora älgar men det är ju bara att förstora och förstärka lite och sätta framtill på ett lok, en plog borde ju gå lika bra som oxå kan klyva älgen i smådelar. Vi hade en sån lysrampsbåge som egentligen är mer för syns skull på en av bilarna och när den körde på en häst på motorvägen så delade lysrampen upp hästen i smådelar så allt som behövde bytas var extraljusen. Kanske lite tur oxå men principen.

Men återigen har oxå detta med farten att göra, i Kanada/Ryssland som sagt går tågen långsammare och har därmed färre problem med snö, is och älgar. Vi kanske måste ta att komma fram tio minuter senare vintertid helt enkelt.

 

Och hur tänker de då med den planerade snabbspårbanan, ostbanan, hur ska de bygga tågen (eller gör de det inte) för att klara en krock med älg i ännu högre hastighet? Här finns ganska gott om älg. ??

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte billigare heller, tyvärr. Folk utomlands må tro att det vandrar isbjörnar på våra gator, men för att vara ett "vinterland" så är vi sällan så hårt drabbade som i år. Jag kör gärna tåg som klarar alla sorters väder, men jag förstår också om den kostnaden inte känns särskilt attraktiv.

Tror inte att den lilla extrakostnaden för kvalitetslok skulle märkas utslaget på hela "konkursen"... de kan spara in på tygklädseln istället, enfärgat istf mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste gå att bygga lok som tål att köra på en älg. Finns ju såna grejer till bilar och lastbilar som där kanske inte just tål stora älgar men det är ju bara att förstora och förstärka lite och sätta framtill på ett lok, en plog borde ju gå lika bra som oxå kan klyva älgen i smådelar. Vi hade en sån lysrampsbåge som egentligen är mer för syns skull på en av bilarna och när den körde på en häst på motorvägen så delade lysrampen upp hästen i smådelar så allt som behövde bytas var extraljusen. Kanske lite tur oxå men principen.

Men återigen har oxå detta med farten att göra, i Kanada/Ryssland som sagt går tågen långsammare och har därmed färre problem med snö, is och älgar. Vi kanske måste ta att komma fram tio minuter senare vintertid helt enkelt.

 

Och hur tänker de då med den planerade snabbspårbanan, ostbanan, hur ska de bygga tågen (eller gör de det inte) för att klara en krock med älg i ännu högre hastighet? Här finns ganska gott om älg. ??

Återigen - jämförelsen med bil och tåg håller inte. En lastbil kör i max 90 km/t, tåget kör i 200 km/t. Ett tåg väger avsevärt mycket mer än en lastbil vilket gör att bromssträckan är avsevärt kortare + att den kan väja för Hälge. Som det stod i artikeln - för att bygga tåg som håller för älgkrockar så måste man bygga en stridsvagn och det håller ju inte kostnadsmässigt.

 

Sen kör ju tågen på älgar året runt, tidsskillnaden måste alltså läggas på tabellen året om, inte bara på vintern. Och ska tåget kunna konkurrera med flyget, vilket jag åtminstone vill ur miljöhänsyn, så kan vi knappast förlänga restiden jämfört med nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I år skall SJ konkurensutsättas fullt ut. Herregud hur skall det gå. Ingen kommer satsa på vagnar och lok med kvalitet när man inte vet hur framtida trafik kommer se ut. Det kommer bli ännu värre på vintrarna och även sommaren. Tänk dig att du har tre hissar i samma hisstrumma som sköts av tre olika bolag. Ytterligare ett bolag har hand om själva trumman och ett annat byter lampor osv. Det är precis vad som händer på järnvägen fast i större format. Idag finns det flera olika tågbolag och det är redan idag problem med samarbete. Tåg väntar inte in varandra mm. Hur tror ni det blir i framtiden. Vem bär ansvaret om 10 tåg från olika bolag blir försenade för det första tåget som tillhör DBS går sönder. Skall dom ersätta alla andra bolag och se till att det kommer ut ersättningstrafik. Nej låt SJ sköta all trafik och även järnvägen som banverket nu ansvarar för. Det var faktisk bättre förr. För några år sen jobbade det 30.000 på SJ idag jobbar drygt 3000. Så här går det när man säljer ut Sverige. Ett tågnät borde vara statligt och inte vinstdrivande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen - jämförelsen med bil och tåg håller inte. En lastbil kör i max 90 km/t, tåget kör i 200 km/t. Ett tåg väger avsevärt mycket mer än en lastbil vilket gör att bromssträckan är avsevärt kortare + att den kan väja för Hälge. Som det stod i artikeln - för att bygga tåg som håller för älgkrockar så måste man bygga en stridsvagn och det håller ju inte kostnadsmässigt.

Vad väger ett tåg då, jämfört med en lastbil och en älg, klart det måste gå att hänga på lite järn framtill som tål en älg, vi talar ju om några hundra kilon som träffar flera hundratals ton, borde bara bli älgfärs. Och har du nånsin sett en lastbil hinna bromsa in eller väja för en älg? Tror inte det. En smed i vilken by som helst skulle kunna kröka ihop nåt som tål en älgkollision, jag lovar jag skulle kunna göra det t o m. Men för all del, bygg loken då så de får repareras två veckor varje gång de kör på en älg. Jag tycker det låter vansinnigt. Och återigen hur tänker de med höghastighetstågen, ska de byta ut dem varje gång de träffar en älg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I år skall SJ konkurensutsättas fullt ut. Herregud hur skall det gå. Ingen kommer satsa på vagnar och lok med kvalitet när man inte vet hur framtida trafik kommer se ut. Det kommer bli ännu värre på vintrarna och även sommaren. Tänk dig att du har tre hissar i samma hisstrumma som sköts av tre olika bolag. Ytterligare ett bolag har hand om själva trumman och ett annat byter lampor osv. Det är precis vad som händer på järnvägen fast i större format. Idag finns det flera olika tågbolag och det är redan idag problem med samarbete. Tåg väntar inte in varandra mm. Hur tror ni det blir i framtiden. Vem bär ansvaret om 10 tåg från olika bolag blir försenade för det första tåget som tillhör DBS går sönder. Skall dom ersätta alla andra bolag och se till att det kommer ut ersättningstrafik. Nej låt SJ sköta all trafik och även järnvägen som banverket nu ansvarar för. Det var faktisk bättre förr. För några år sen jobbade det 30.000 på SJ idag jobbar drygt 3000. Så här går det när man säljer ut Sverige. Ett tågnät borde vara statligt och inte vinstdrivande.

Kolla hur det gick i storbrittanien, flera svåra tågolyckor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att känslig elektronik sitter i nosen på tåget och att för att skydda den så skulle man behöva bygga som en stridsvagn. Men varför sätter man inte denna elektronik någon annanstans än i nosen?

 

Detta har att göra med smidigheten att koppla samman tågsätten. Idag är det "bara" att köra på ett annat tågsätt, så sköts den mekaniska och den elektriska kopplingen automatiskt. Skulle vi sätta elektroniken någon annanstans, så innebär det att kopplingen i princip måste ske manuellt - och då är vi tillbaka många år i utvecklingen. Elektroniken skyddas redan idag, men en älg i hög hastighet tål den alltså inte.

 

 

Sen undrar jag över formen på exempelvis dubbeldäckarna och x2000 - är inte risken stor att man skadar kontaktledningen eller strömavtagaren om man kör på en älg? Ett RC-lok lär ju inte skicka älgbiffen uppåt vid påkörning?

 

Dom är strömlinjeformade för fartens skull. :travolta: Jag har dock aldrig hört talas om någon älg som har flugit upp i kontaktledningen. Ett RC-lok är mycket mer trubbigt, men även detta kan skadas så att vidare framfart kan försvaras. Inte minst finns ju luftslangarna fram - och dom flyttar vi inte heller gärna på.

 

 

Sen angående motorvagnståg. Visst komforten är kanon, men flexibiliteten med multipelkoppling vet jag inte om det är en fördel. Jo, om man har reservtåg att tillgå, men som det är nu så blir ju minst 2/5 av tåget obrukbart om det är fel på en enhet (räknat på en dubbeldäckare). Med ett loktåg blir bara 1/7 obrukbar om en vagn går sönder. Man pratade i början om att det gick att koppla ihop upp till tre enheter (max nio vagnar), men bara vid ett tillfälle har jag varit med om att SJ utnyttjat denna möjlighet, även fast det funnits behov för det. Och denna gång var det ingen utökning av kapaciteten, man hade bytt en 3+3 mot en 2+2+2. Vilket faktiskt ger en minskning av andraklassplatser, eftersom varje set innehåller en förstaklasskupé.

 

"Obrukbart"? Hur menar Du nu? Stänger dom av en vagn/tågdel och i så fall av vilken anledning?

 

Tänk också på att med lok och vagnar så blir tågvändningar svårare. Antingen får man växla runt loket till andra änden (tar tid) eller så får man ha ett lok i vardera ände (kostar pengar). Motorvagnar är supersmidiga på det viset.

 

 

BTW - det står i artikeln att ofta är det försent att bromsa när man ser älgen. försöker man någonsin bromsa för en älg eller blåser man bara på?

 

Jag tror ingen lokförare kan undvika att rent instinktivt dra i bromsen om dom ser något på spåret... Däremot har jag hört av lokförare som är gamla i yrket att man, om man kör RC-lok, hellre låter bli att bromsa så mycket än drar i nödbromsen. Anledningen är att om man träffar en älg i lägre hastighet så kan fler bitar fastna på dumma ställen. Fast om detta stämmer vet jag inte.

 

Annars stämmer det att det oftast är försent att bromsa när man väl ser något på spåret - givet att vi inte kör i väldigt låga hastigheter. Själv kör jag normalt 180 km/h. Det är 50 meter per sekund. Det kan ta en kilometer eller mer, beroende på väder och annat, innan jag får helt stopp på tåget. Den stora fördelen med järnvägen, låg friktion, blir den stora nackdelen när farten måste ner snabbt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Obrukbart"? Hur menar Du nu? Stänger dom av en vagn/tågdel och i så fall av vilken anledning?

 

Tänk också på att med lok och vagnar så blir tågvändningar svårare. Antingen får man växla runt loket till andra änden (tar tid) eller så får man ha ett lok i vardera ände (kostar pengar). Motorvagnar är supersmidiga på det viset.

/ Kiwi

Nu vet jag iofs inte vad som ryms i termen fordonsfel eller vagnsfel, men det har hänt att en 3+2 dubbeldäckare kommer in som en enkel 2:a, eller som härförleden när tåget kom in 3+3 men den bakre delen var helt avstängd. Procentuellt mycket större påverkan än när en vagn i ett loktåg inte fungerar.

 

Vad hände med idén att köra motorvagnar på loktågen? Har börjat dyka upp ibland på Centralen, men inte i någon större omfattning. Alltså en vanlig vagn i ena ändan på tåget, fast med förarhytt på. Och ett lok i andra änden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde man inte göra lite svagare och kortare lok och sätta dom i varsin ände, då om ett fallerar kan man alla fall komma till stationen? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Och hur tänker de då med den planerade snabbspårbanan, ostbanan, hur ska de bygga tågen (eller gör de det inte) för att klara en krock med älg i ännu högre hastighet? Här finns ganska gott om älg. ??

Ska man bygga helt ny snabbtågsbana så hoppas jag att man bygger med staket och helt utan korsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde räknat ut hur mycket räls och tågset man kunde fått för de pengar som investerats i fiaskot Hallandsåsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde man inte göra lite svagare och kortare lok och sätta dom i varsin ände, då om ett fallerar kan man alla fall komma till stationen? :D

Det jag har funderat på länge är varför man inte har någon form av reservkraft i loken. En dieselmotor som kan startas om det blir strömlöst och sakta men säkert ta tåget in till närmaste station. Ska nog skicka frågan till "Fråga lokföraren" i tidningen Kupé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske måste ha med så mycket diesel så det blir oförsvarbart att släpa på i längden?

 

Min idé gör oxå att man inte behöver vända tågseten, men en fråga till kiwi, kan det det funka att ett lok skjuter flera vagnar framför sig, känns som det inte skulle funka utan lok är till för att dra men..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag iofs inte vad som ryms i termen fordonsfel eller vagnsfel, men det har hänt att en 3+2 dubbeldäckare kommer in som en enkel 2:a, eller som härförleden när tåget kom in 3+3 men den bakre delen var helt avstängd. Procentuellt mycket större påverkan än när en vagn i ett loktåg inte fungerar.

 

Men... varför stänger man av en del av tåget? Saknas värme, belysning... vad? Jag kör inte dom tågen, men jag har svårt att förstå vad som kan göra att man gör så här.

 

Jag har stängt av en del av ett tåg vid två tillfällen. Första gången var när jag tvingades köra med dubbla tågsätt på en sträcka där plattformarna inte räckte till mer än till lite mer än ett tågsätt. Andra gången var när jag helt saknade ombordpersonal, vilket gjorde att jag av säkerhetsskäl bara fick ha ett tågsätt (det närmaste) öppet för resenärer eftersom genomgången inte fungerade. Men utöver det... såvida det inte hänger någon ledning från taket eller det är hål i golvet, så för all del... låt hela tåget vara öppet.

 

 

Vad hände med idén att köra motorvagnar på loktågen? Har börjat dyka upp ibland på Centralen, men inte i någon större omfattning. Alltså en vanlig vagn i ena ändan på tåget, fast med förarhytt på. Och ett lok i andra änden.

 

Känns som om detta är detsamma som frågas nedan:

 

Min idé gör oxå att man inte behöver vända tågseten, men en fråga till kiwi, kan det det funka att ett lok skjuter flera vagnar framför sig, känns som det inte skulle funka utan lok är till för att dra men..?

 

Oja, det fungerar. Det kördes en hel del sånt nere i Skåne för några år sedan, då det tillfälligt behövdes loktåg som körde pendeltrafik mellan Helsingborg och Åstorp/Hässleholm. Då tog man bakersta delen av sista vagnen och gjorde till en manövervagn. Därifrån "fjärrstyrdes" loket i bakänden.

 

Det såg ut så här:

 

hassleholmAFM7tag.jpg

 

Det är möjligt att dessa få tågsätt har letat sig upp till Stockholm nu, så att det är dessa som johnalder sett.

 

Jag uppfattade denna lösning som temporär och inte något som man ville fortsätta med, men jag är säker på att tågfantasterna på Postvagnen kan berätta hela historien. :shifty:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg balansakt! :totaltgalen:

 

Läste förresten i min lokaltidning om några som också drabbats i vinter.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk är konstiga som låter irritationen flöda över på oskyldiga, hur ska det hjälpa tänker de?

De som bråkar med nån borde förvägras använda färdmedlet igen. Då kanske de tänker först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... varför stänger man av en del av tåget? Saknas värme, belysning... vad? Jag kör inte dom tågen, men jag har svårt att förstå vad som kan göra att man gör så här.

 

Jag har stängt av en del av ett tåg vid två tillfällen. Första gången var när jag tvingades köra med dubbla tågsätt på en sträcka där plattformarna inte räckte till mer än till lite mer än ett tågsätt. Andra gången var när jag helt saknade ombordpersonal, vilket gjorde att jag av säkerhetsskäl bara fick ha ett tågsätt (det närmaste) öppet för resenärer eftersom genomgången inte fungerade. Men utöver det... såvida det inte hänger någon ledning från taket eller det är hål i golvet, så för all del... låt hela tåget vara öppet.

 

 

 

 

Känns som om detta är detsamma som frågas nedan:

 

 

 

Oja, det fungerar. Det kördes en hel del sånt nere i Skåne för några år sedan, då det tillfälligt behövdes loktåg som körde pendeltrafik mellan Helsingborg och Åstorp/Hässleholm. Då tog man bakersta delen av sista vagnen och gjorde till en manövervagn. Därifrån "fjärrstyrdes" loket i bakänden.

 

Det såg ut så här:

 

hassleholmAFM7tag.jpg

 

Det är möjligt att dessa få tågsätt har letat sig upp till Stockholm nu, så att det är dessa som johnalder sett.

 

Jag uppfattade denna lösning som temporär och inte något som man ville fortsätta med, men jag är säker på att tågfantasterna på Postvagnen kan berätta hela historien. :shifty:

 

 

/ Kiwi

Information är ju inte ett av SJ:s starka områden, så jag vet faktiskt inte varför hela set har varit stängda. Men problemet är ju oftare att ett set är helt bortkopplat, ett tåg som normalt skulle vara 3+2 kanske bara är en 2:a.

 

Precis som bilden, men det har funnits häruppe tidigare, har för mig att det var några år sedan. sen försvann dom, men nu verkar de ha dykt upp så smått igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT, har alltid undrat hur ett ellok ser ut inuti, inte kan det va en enda jättestor elmotor i hela det långa loket? Transformatorer kanske det mesta? Det som nu sitter undertill på vissa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Information är ju inte ett av SJ:s starka områden, så jag vet faktiskt inte varför hela set har varit stängda. Men problemet är ju oftare att ett set är helt bortkopplat, ett tåg som normalt skulle vara 3+2 kanske bara är en 2:a.

 

Om något är helt bortkopplat (och inte bara avstängt och medföljande i tåget) så kan det vara en sådan "enkel" sak som vagnsbrist. För många vagnar på verkstad, en missad anslutning tidigare under dagen eller ett hastigt uppkommet tekniskt fel... Anledningarna kan vara många.

 

Åker Du från en utgångsstation, så borde anledningen informeras åtminstone då. Är det många uppehåll längs med vägen, så kan personalen ha tröttnat på att ropa ut "Vi har idag vagnsbrist pga blablabla" efter varje station. :rolleyes:

 

 

OT, har alltid undrat hur ett ellok ser ut inuti, inte kan det va en enda jättestor elmotor i hela det långa loket? Transformatorer kanske det mesta? Det som nu sitter undertill på vissa...

 

Har kört RC-lok ytterst begränsat (egentligen bara under min praktik på Green Cargo), men det är knökfullt inne i loket. Där finns transformatorer, omformare, kompressorer, ventilatorer, oljepumpar, hjälpkraftsystem, strömriktare, traktionsmotorer, kylare... Dock ingen toalett tyvärr.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...