Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Mattiasgbg

Folk är konstiga som låter irritationen flöda över på oskyldiga, hur ska det hjälpa tänker de?

De som bråkar med nån borde förvägras använda färdmedlet igen. Då kanske de tänker först.

Jo, men till viss del är det befripligt att man blir arg på den som kör det som inte passar tiden. Men i skogarna här utanför stan har folk, beväpnade med skyfflar, angripit snöplogare. Det är korkat på riktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta speglar med all tydlighet dagens eu Sveriges system FEL!

 

Prioriteringen ligger inte på funktion utan ekonomi samt (vinst för några få)

 

Eller som seko konstaterat med lite fler ord men samma konklution!

 

Skrämmande ineffektivt som synes och farligt tyvärr!

 

 

Snålhet förvärrar snöproblem (Sekotidningen)

 

Vagnar som städas och bäddas står utomhus utan värme – is täcker golv, handfat och lakan inne i sovkupéerna – för att ingen betalar eluppvärmningen. Fler lokaler behövs – men ingen vill betala.

 

Ett visst kaos råder på depåområdet i Hagalund i Solna. Kylan och snön har satt alla arbetsorder ur spel och alla inblandade aktörer löser sina uppgifter så gott det går. När Sekotidningen är på besök är inte ett enda av områdets 57 spår ledigt. Fler tåg blir stående, för att de redan inställda står i vägen. Uppfattningen är att tågen inte byggda för kyla och snö under så lång tid. Några veckor är okej men inte månad efter månad. Och så är det kapaciteten på underhåll och vagnhallar. Jernhusen som äger anläggningen och hyr ut till SJ och alla andra företag som samsas här anser att det behövs fler depåer för underhåll, men att den låga lönsamheten gör det ointressant. Ingen vill betala. Tågen körs ut till resenärerna – med isen smältande längs väggarna, för att ingen vill betala eluppvärmning. Trafficares personal tvingas vänta i timmar på vagnar att städa, tåg som ingen verkar veta var de kommer ifrån eller ska ta vägen sen.

– Jag har väntat i två timmar, har inte en aning om när det kommer tåg och vad vi ska göra med dem eller hur mycket tid vi har, säger Annika Stentorn på Trafficare.

Trafficare är bara en av aktörerna i Hagalund. Här finns också Cq vars timanställda hackar isklumpar från nerisade och kollar om bland annat bromsarna är som de ska, firman Hans Kraft Bygg- och ergoprodukter sköter avisningen inne i vagnhallen på SJ:s uppdrag, med utrustning som Jernhusen äger och hyr ut till SJ.

SJ-anställda fyller på vatten i tågtoaletterna som tömt på sitt fekalieinnehåll av Trafficare vid vakuumanläggningen i närheten. Utomhus arbetar SJ:s växlare och lokförare. De hänger av lok, kör tåg in och ut ur hallarna, isfria trasiga tåg körs vidare till reparatörerna på Euromaint, som arbetar i hallarna på spår 46 till 55.

– Vi skulle kunna vara fler härute och kanske få mer gjort. Å andra sidan är det svårt att hacka is utomhus. Inne i hallen går det lätt, men där är redan fullt, säger Jimmy Varnbo, den här veckan timanställd på Cq för att hacka is.

Jimmy Varnbo och Teppo Pekonen, också han timanställd, far iväg för att hacka isklumpar på en X 40 på spår 35. Efter en stund kommer de gående efter att ha fått avbryta jobbet, tåget måste iväg, innan det var riktigt färdigt. Och så rullar det på. SJ har inte tid att vänta på att tågen ska bli klara, lok kommer inte fram på bangården så tåg blir stående. Städpersonal står overksamma när tåg inte kommer fram till depån. Avisningsutrustningen på fyra spår inne i vagnhallen sprutar varmtluft för fullt, men känns som en droppe i havet. Tågsverige får nog förlita sig på vårsol och dagsmeja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att VD:en fördubblat sin fantasilön från två mille till nästan fyra, ska vi se vad har han lyckats med? Jag skrattar så jag kiknar. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Såg att VD:en fördubblat sin fantasilön från två mille till nästan fyra, ska vi se vad har han lyckats med? Jag skrattar så jag kiknar. :lol:

 

Det är så när man kan leka med andras pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till banker, försäkringsbolag, politiker, rödakorset, frälsningarmen och alla som kan roffa fådda pengar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte så här ungefär, ett halvt lok i var ände, 180 när båda funkar, 90 när ett havererar. :D

Eller så här:

http://www.smj.org/common/lok_Oa_brun.jpg

(Hittade ingen bild på förebilden, bara på en modell...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratar MP tror jag det var att man borde fundera på återeglering av SJ, t o m att slå ihop banverket och SJ förutom alla andra delar, ja klart är ju att nu har man testat avreglering och sett att det inte funkar så då är det ju bara dra slutsatsen av det och gå tillbaka eller hitta på nåt annat. Huvudproblemet verkar de tycka som vi redan klarat av är att med olika delar vill ingen ta ansvar för helheten utan man skyller på varandra, så nu är det testat, dags att gå vidare. Eller ja om man kan komma på nåt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste se det från den ljusa sidan, det är ju rätt så fantastiskt att den tar fyra gånger så lång tid att borra som tunneln under engelska kanalen, nåt att va stolt över, som alla andra fantastiska misslyckanden vi gjort, Wasaskeppet t ex. Nu återstår bara på samma sätt remejka andra misslyckanden så vi kan göra turistfällor av dem oxå: SJ:s vinterstillstånd, miljonprogrammet... man måste se positivt på saker poca! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på nyheterna om de fastfrusna båtarna i Östersjön...

 

  • En statlig myndighet som inte kan hålla farlederna öppna.
  • Varningar som går ut för sent.
  • Har hyrt ut den bästa "isröjaren" eftersom dom inte trodde det skulle bli en så svår vinter.
  • Tusentals passagerare och tusentals ton med gods fast ute i ingenstans.

 

Varför är det så få som "hänger" Sjöfartsverket? Är det mer acceptabelt för folk att det blir vinter med is och snö ute på havet, än att järnvägstrafiken drabbas? Spelar det inte lika stor roll eftersom det inte är lika många som åker båt jämfört med tåg?

 

Bara en undran.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på nyheterna om de fastfrusna båtarna i Östersjön...

 

  • En statlig myndighet som inte kan hålla farlederna öppna.
  • Varningar som går ut för sent.
  • Har hyrt ut den bästa "isröjaren" eftersom dom inte trodde det skulle bli en så svår vinter.
  • Tusentals passagerare och tusentals ton med gods fast ute i ingenstans.

 

Varför är det så få som "hänger" Sjöfartsverket? Är det mer acceptabelt för folk att det blir vinter med is och snö ute på havet, än att järnvägstrafiken drabbas? Spelar det inte lika stor roll eftersom det inte är lika många som åker båt jämfört med tåg?

 

Bara en undran.

 

 

/ Kiwi

Såg det där oxå och fundera på att skriva nåt men jag vill inte skapa trådar om allt som händer, du är fri att skapa en tråd om vad som är problemet om du vill, inget svårt alls. Men detta problemet har väl inte orsakat lika många problem lika långvarigt kan man tänka så därför inte samma följetong i medierna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på nyheterna om de fastfrusna båtarna i Östersjön...

 

  • En statlig myndighet som inte kan hålla farlederna öppna.
  • Varningar som går ut för sent.
  • Har hyrt ut den bästa "isröjaren" eftersom dom inte trodde det skulle bli en så svår vinter.
  • Tusentals passagerare och tusentals ton med gods fast ute i ingenstans.

 

Varför är det så få som "hänger" Sjöfartsverket? Är det mer acceptabelt för folk att det blir vinter med is och snö ute på havet, än att järnvägstrafiken drabbas? Spelar det inte lika stor roll eftersom det inte är lika många som åker båt jämfört med tåg?

 

Bara en undran.

 

 

/ Kiwi

Tänkte samma sak och att folk på Banverket och SJ nu småler när det faktiskt visat sig att vintern vi har är extrem, med moderna mått mätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det där oxå och fundera på att skriva nåt men jag vill inte skapa trådar om allt som händer, du är fri att skapa en tråd om vad som är problemet om du vill, inget svårt alls. Men detta problemet har väl inte orsakat lika många problem lika långvarigt kan man tänka så därför inte samma följetong i medierna?

Bara det faktum att två fulla Finlandsfärjor sitter fast borde väcka en del protester. Det är ju inte bara en handfull sjömän det handlar om längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter dom fortfarande fast? Trodde de kom hem igen igår.

Men visst, vi kan väl protestera mot att kaptenerna inte fick meddelandet från sjöfartsmyndigheten att de inte borde gå ut, dåligt skött ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är ganska få som är beroende av fungerande kollektivtrafik i form av Östersjöfärjor i vardagen. Jobbpendling med Silja Line är nog ganska sällsynt. Folk som reser med tåg för att komma till och från jobbet är det betydligt fler av.

 

Dessutom kan Banverket i mycket större utsträckning påverka situationen. Det är framför allt en fråga om att inte skära ner på underhåll och snöröjning för mycket. Där kan man kortsiktigt göra mycket. Att planera, bygga och ta i bruk ett par dussin nya isbrytare är en ofantligt mycket mer komplicerad process!

 

Kanske diesellok inte är så dumt ändå. Där skulle man kunna skicka varmluften från motorerna (bör motsvara i storleksordningen 150-180 procent av effekten som går till framdrivning) till ett värmesystem runt loket, så att snö och is smälter av i samma takt som det bildas.

 

Här är det kanske dags att återuppliva en gammal idé jag har om att skrota försvaret och i stället överföra den budgeten och all materiel (minus vapen, så klart) till en civilförsvarsorganisation. Den ska gå samman med räddningstjänsten, den ickepolisiära delen av kustbevakningen och diverse andra beredskapsmyndigheter (polis, den polisiära delen av kustbevakningen samt tullen går samman under en ny, större polisorganisation som även får hand om gränsskydd) och bilda en stor organisation med en personalstyrka som kan sättas in med kort varsel för att lösa allehanda uppgifter, förutom de som de olika myndigheterna normalt tar hand om.

Det kan handla om att bygga vallar för att motverka översvämningar, röja spår vid extrema väder, assistera vid röjning av stormskador och så vidare.

 

Förutom allt detta så får man en räddningsmyndighet som har fantastiska resurser till sitt förfogande, i form av stora mängder helikoptrar, transportflygplan, snabba räddningsbåtar och transportfartyg, bandvagnar, lastbilar och övriga fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu ska ju försvaret skrotas nästa år, el nästnästa, eller ja inte försvaret men den allmänna värnplikten, då har vi inte längre massa extra mankraft att ta till vid extraordinära omständigheter så då är ju din idé inte bara möjlig utan kanske oxå behövlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske diesellok inte är så dumt ändå. Där skulle man kunna skicka varmluften från motorerna (bör motsvara i storleksordningen 150-180 procent av effekten som går till framdrivning) till ett värmesystem runt loket, så att snö och is smälter av i samma takt som det bildas.

 

Ska vi ha diesellok så kan vi glömma allt vad heter snabbtåg och miljömärkning. Ytan på vagnarna är dessutom större.

 

Jag kan rekommendera den norska dokumentären "Is på rälsen" som har gått på SVT ett par gånger den senaste tiden. Det handlar om snö- och isröjning på Bergenbanan mellan Oslo och Bergen. Sista chansen att se dokumentären för den här gången tycks vara under natten mot måndag kl 03.35 på SVT1.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter dom fortfarande fast? Trodde de kom hem igen igår.

Men visst, vi kan väl protestera mot att kaptenerna inte fick meddelandet från sjöfartsmyndigheten att de inte borde gå ut, dåligt skött ja.

De fick väl meddelande, men eftersom Viking-båtarna har skrov i isbrytarklass och motorer i samma liga så valde de att köra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De fick väl meddelande, men eftersom Viking-båtarna har skrov i isbrytarklass och motorer i samma liga så valde de att köra ändå.

Tydligen inte tillräcklig kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera den norska dokumentären "Is på rälsen" som har gått på SVT ett par gånger den senaste tiden. Det handlar om snö- och isröjning på Bergenbanan mellan Oslo och Bergen. Sista chansen att se dokumentären för den här gången tycks vara under natten mot måndag kl 03.35 på SVT1.

Ååh, jag älskar sån typ av dokumentär. Det som gör teveavgiften värd sina pengar, synd bara på tiden, hoppas jag kan komma ihåg sätta på videon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååh, jag älskar sån typ av dokumentär. Det som gör teveavgiften värd sina pengar, synd bara på tiden, hoppas jag kan komma ihåg sätta på videon.

 

Ja, den var riktigt bra. Mysiga gubbar. Tyckte jag såg något i eftertexterna att den fanns som podcast på NRK:s hemsida, men jag har inte hittat den.

 

Däremot hittade jag en av snöröjargubbarnas hemsida. Han tar bilder varje dag och lägger ut. Gillar man den norska fjällvärlden så har man en del att titta på.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi ha diesellok så kan vi glömma allt vad heter snabbtåg och miljömärkning. Ytan på vagnarna är dessutom större.

 

Jag menade just när det krisar på snö/isfronten... Då är det väl bättre att det är nån trafik än ingen trafik, tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade just när det krisar på snö/isfronten... Då är det väl bättre att det är nån trafik än ingen trafik, tycker jag!

Jo, men ska vi ha 40 diesellok som backup ifall 40 ellok inte klarar av vintern? Kostar pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...