Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Ovanpå de 64 miljarder alliansen vill underhålla järnvägarna med i tolv år vill de rödgröna göra...

 

 

"... betydande upprustningar och förbättringar i järnvägsnätet. Därför vill vi investera 100 miljarder kronor ytterligare för utbyggnad av hållbar infrastruktur 2010-2021. Bland annat vill vi bygga Sveriges första höghastighetsbanor: Ostlänken och Göteborg-Borås och storsatsa på kollektivtrafik, inte minst i Stockholmsregionen." /De rödgrönas valmanifest

 

 

164.000.000.000 kr på ca. 9.000.000 invånare. De rödgröna vill således att varje svensk skall sponsra järnvägen med drygt 18.000:-

 

Borde det inte vara så att de som nyttjar järnvägen skulle betala vad det verkligen kostar att driva den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara så att de som nyttjar järnvägen skulle betala vad det verkligen kostar att driva den ?

Ja! Och då borde de som nyttjar skolor, daghem, universitet, sjukhus och åldringsvård också betala vad det verkligen kostar att driva. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Och då borde de som nyttjar skolor, daghem, universitet, sjukhus och åldringsvård också betala vad det verkligen kostar att driva. :totaltgalen:

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ni fåniga, jag nyttjar aldrig tåg, jag har rätt att tycka att det jag utnyttjar, vägnätet, är steget viktigare för mig än nåt jag aldrig använder, ni, jazo och Alix tänk om ni skulle tycka nåt annat är viktigare än tåget, låt oss t ex säga sjukvård, vill ni inte få tycka det då utan att bli kallade röda egon?

 

Sen till den frågan, hur mycket skattebetalarna ska stå för tågnotan, då kanske det borde jämföras med ett annat trafikslag, vägarna, hur mycket betalar alla skattebetalarna och inte bara genom vägskatt till dem? Och dela upp det på en uppskattad mil per person, betalar varje svensk mer till vägnätet i förhållande till hur mycket de utnyttjar än till järnvägen? Skulle gärna vilja se statistik på det, och är det verkligen rimligt om vi alla betalar hundra eller tusen eller tio ggr mer till stöd för nåt vi inte använder än till nåt annat? Kan folk inte få fråga sig det? Vad är rimligt att vi alla ska betala för några andras bekvämlighet? Det kanske är på gränsen nu? Kanske ska vi betala mer till förmån för flyget? Sjötransport? Busstrafik? Jag vet inte om eller hur, har inte en aning, betalar gärna en slant för att få behålla järnvägen, men frågan om proportionen är väl ändå på nåt sätt rimlig att ställas? Och kostnaderna verkar ju skena för underhåll och annat i takt med att det ska gå fortare och bli mer tekniskt avancerat, är det rimligt att lägga hur mycket som helst på det? Finns det en gräns nånstans? Är det kanske inte viktigare att lägga pengarna på skolor, daghem, universitet, sjukhus och åldringsvård? Helt okej fråga att ställa tycker jag och ni växer i mina ögon om ni svarar på frågan istf att chikanera "motståndaren". ;)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja Alix, bemöt den du. ;):D

Kanske inte alliansen är fullt så bedrövliga som du vill se dem.

 

För de som är för lata att klicka:

"Det finns alltså extra pengar inlagda under 2009-2010 som tar slut 2011. Det är alltså denna satsning som tar slut 2011, och det är den ”minskning” som TT idag har rapporterat om.

 

Med TT:s logik kunde vi ha lagt oss på Socialdemokraternas låga nivå och därmed undgå rubriker om att vi minskar underhållet. Tvärtom har alliansregeringen kraftigt höjt underhållet, från 38 miljarder kronor under hela planperioden 2004-2015, till 64 miljarder kronor under perioden 2010-2021."

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Och då borde de som nyttjar skolor, daghem, universitet, sjukhus och åldringsvård också betala vad det verkligen kostar att driva. :totaltgalen:

+2 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb googling ger vid hand att Göteborg-Borås tar 55 minuter – med buss! Kan väl ta en dryg halvtimme med tåget då kan man gissa, är det vettigt att lägga pengar på ett ännu snabbare tåg där? Hur bråttomfolk ska vi bli?

Den järnvägen är gammal. enkelspårig, krokig och har flera obevakade övergångar.

Du får nog fräscha upp matten: 64 + 100 = 164. :rolleyes: Personligen tror jag att Volvo C70 till hela folket är bäst för miljön... ;)

 

 

 

Nej, varför ska man börja satsa på något när man inte färdigställer det med en gång? Retorisk fråga... Förresten sade infrastrukturminister Åsa Torstensson, Centern (så klart), tidigare i år att "Vad ska göteborgarna göra i Borås?" apropå den föreslagna banan. En del arga boråsare blev det... Typiskt en alliansföreträdare att inte känna till den mycket omfattande arbets- och studiependlingen som sker mellan orterna. Ungefär som ni... :P

Problemet är väl att syftet med med höghastighetsbanorna ska knyta samman de största städerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) i landet med Jönköping som knutpunkt. Man skulle då kunna från centrala Göteborg till centrala Stockholm på omkring 100 minuter utan stopp. Jag gissar att varje stopp ökar restiden med minst 15-20 minuter.

Dessutom skulle antagligen framtida höghastighetståg Göteborg- Jönköping (35 minuter?) leda till en del framtida pendling där.

Fast även Borås behöver ju kommunikationer, så det bästa vore väl om man både rustade upp gamla Boråsbanan för pendeltåg (dubbelspår där det är möjligt) och byggde höghastighetsbana mot Stockholm. Fast det blir dyrt.

För det vore ju inte bra om det blir som i Alingsås där dagens fjärrtåg ibland fastnar bakom pendeltåg.

 

Så visst tycker jag vi ska ha (lämplig) tågtrafik till Borås!

 

Edit: Glömde semmelsvaret.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många svenskar använder aldrig järnvägsnätet? Väldigt få, tror jag. För en hel del godstrafik går via järnvägen, och det är garanterat gods som vi sen har nytta av på ett eller annat sätt!

 

Om man kan flytta över mer godstransport på järnvägen så minskar underhållsbehovet på vägarna, och jag gissar att slitaget per transporterad viktenhet gods är flerfaldigt större för lastbilstransport än för tågtransport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om alla vill betala 18 000 kr/året (om det nu stämmmer, låter mycket) för att eventuellt kunna åka tåg nån gång nån gång i framtiden... undrar fortfarande vad vi betalar till vägnätet, som ju många svenskar använder mest varje dag. Borde va mycket mer med tanke på hur många väger det finns.

Gods på järnväg är en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många svenskar använder aldrig järnvägsnätet? Väldigt få, tror jag.

 

Hur många är "väldigt få"? Och jämför Du då med något eller ser Du bara till antalet resande i sig?

 

Själv bor jag i Helsingborg, där Skånetrafiken sköter om kollektivtrafiken. Förra året (2009) räknar dom att dom svarade för 35 miljoner tågresor, varav närmare 10 miljoner över Öresundsbron. Som jämförelse säger Öresundsbron att dom under det året hade 6,5 miljoner bilar över bron.

 

Jag säger inte att dessa siffror går att överföra på resten av Sverige, men nu har jag åtminstone bidragit med faktiska siffror och inte bara slickat på fingret och stoppat upp det i luften. :fulfejs:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om alla vill betala 18 000 kr/året (om det nu stämmmer, låter mycket) för att eventuellt kunna åka tåg nån gång nån gång i framtiden...

Nej, det var 18000 kr under perioden 2010-2021. Om man räknar 1/1 2010 - 31/12 2021 så blir det 12 år och därmed 1500kr om året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiwi, tror du missuppfatta Clcdcm lite... han är på din "sida". :D

Men om jag tittar på trafiken på E4 till Stockholm tror jag det är många ggr fler där än på tåget. Och sen gatorna går ju alla på eller använder sig av... Men nu fattas bara siffror på biltrafiken som jämförelse.

Tack Telly för rättelse, 1500 kr året kan jag va med å betala även om jag aldrig använder mig av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godstrafiken kanske han "var på min sida" för, men persontrafiken verkade ifrågasatt. :rolleyes:

 

Öresundstågen, vanligt förekommande från Helsingør till Malmö och sedan vidare mot Kristianstad/Karlskrona, Alvesta/Kalmar och Helsingborg/Göteborg har 229 sittplatser. En vanlig buss har max 50 sittplatser. Det är 5 bussar för att ersätta ett tåg. Eller 46 personbilar. Räknar vi då att åtminstone 150 personer kan stå upp i tåget, så ökar kapaciteten ytterligare.

 

Jag har hört siffror på att ett dubbelspår på järnvägen rent kapacitetsmässigt motsvarar en åttafilig motorväg eller mer, men hittar inte några källor just nu.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja du missade ett aldrig i hans mening tror jag. :)

Fast på vägarna går en ständig ström av bilar och bussar och lastilar och taxi och cyklister, nog många fler personer som tar sig fram om man skulle mäta trafikströmmarna så där. Men sen ser säkert trafikströmmarna annorlunda ut i Skåne där folk bor tätt och därmed kan pendla mer. Hur som helst min tanke var bara att ett trafikslag skall kosta samhället (oss alltså) rimliga pengar efter oxå hur använt det är, det vore orimligt om vi skulle betala 100 ggr mer för järnvägen än för vägarna bara för nåt miljöpolitiskt suddigt mål, kanske de pengarna kunde ha byggt solkraftverk istället, eller några sjukhus, snackar vi två ggr mer så är det rimligt och snackar vi två ggr mindre så borde det få mer. Men framförallt är det inte konstigt att vi inte ens i valtider kan få fram sån information? Borde finnas nånstans en tabell där allt står efter vad det kostar, sjukvård, åldringsvård, skola, SJ, vägnät, polis, försvar, staten o s v, o s v. När vi nu ändå ska rösta om hur våra pengar ska användas borde vi väl få nån information om det? Nånstans har jag sett en sådan tårta, hoppas nån annan hittar länken så jag slipper söka, så viktigt tycker jag det är. :P

 

Nåväl här kommer det alla fall efter en snabb googling:

 

 

Hur är fördelningen mellan väg och järnväg?

 

När det gäller drift och underhåll är fördelningen cirka 68 procent till vägar och 32 procent till järnvägar. När det gäller investeringar är fördelningen cirka 56 procent till järnväg, 43 procent till väg och cirka 1 procent på sjöfart.

 

 

Varför satsar regeringen mer på väg än på järnväg när det gäller drift och underhåll?

 

Det svenska vägnätet är tio gånger större än järnvägsnätet. Det som gör att vägkostnaderna blir högre än järnvägskostnaderna är att vägnätet måste skötas. Vi vill ha säkra vägar och det kostar att underhålla. När vi tittar på nyinvesteringar så satsar vi mer på järnväg än på väg.

 

 

– Och slutsatsen man kan dra är att trots att järnvägsnätet är tio ggr mindre så kostar det i underhåll... ...ca fem ggr mer per mil sträcka?

Å sen kan man ju undra om siffrorna gäller sträckor eller utnyttjandegrad, tror på det första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Och då borde de som nyttjar skolor, daghem, universitet, sjukhus och åldringsvård också betala vad det verkligen kostar att driva. :totaltgalen:

 

 

 

3+

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ni fåniga, jag nyttjar aldrig tåg, jag har rätt att tycka att det jag utnyttjar, vägnätet, är steget viktigare för mig än nåt jag aldrig använder

 

 

Vilket härligt sätt att resonera på!

 

Allt som jag inte nyttjar vill jag inte betala skatt för. Men du behöver väl inte oroa dig för det om Alliansen får fortsatt förtroende så kommer vi snart att vara där. Man ser hur trevligt det är i USA.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3+

Ni alla plussare som gör det lätt för er bör tänka på oxå att framtida dyra satsningar på ännu snabbare och underhållskrävande snabbtåg kommer kosta mycket pengar vilket ska tas nånstans ifrån, t ex skolor, daghem, sjukvård etc. Eller så kan de som nyttjar det betala mer... Valet är kvalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket härligt sätt att resonera på!

 

Allt som jag inte nyttjar vill jag inte betala skatt för. Men du behöver väl inte oroa dig för det om Alliansen får fortsatt förtroende så kommer vi snart att vara där. Man ser hur trevligt det är i USA.

?!? Har jag skrivit att jag inte vill betala för järnvägen? Har bara skrivit att om jag vill omhulda och intressera mig för ett område mer, t ex sjukvård t ex, så har jag banne mig rätt att göra det.

 

Och sagda debattteknik att lösgöra ett kortat citat ur sitt sammanhang är väldigt fult gjort, hoppas inte alla S-anhängare hänger sig åt det.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiwi, tror du missuppfatta Clcdcm lite... han är på din "sida". :D

Men om jag tittar på trafiken på E4 till Stockholm tror jag det är många ggr fler där än på tåget. Och sen gatorna går ju alla på eller använder sig av... Men nu fattas bara siffror på biltrafiken som jämförelse.

Tack Telly för rättelse, 1500 kr året kan jag va med å betala även om jag aldrig använder mig av det.

Ett problem med jämförelsen mellan E4 och tåg till Stockholm är att det tydligen bara finns två spår söderut från Stockholm (det byggs två till).

 

Godstrafiken kanske han "var på min sida" för, men persontrafiken verkade ifrågasatt. :rolleyes:

 

Öresundstågen, vanligt förekommande från Helsingør till Malmö och sedan vidare mot Kristianstad/Karlskrona, Alvesta/Kalmar och Helsingborg/Göteborg har 229 sittplatser. En vanlig buss har max 50 sittplatser. Det är 5 bussar för att ersätta ett tåg. Eller 46 personbilar. Räknar vi då att åtminstone 150 personer kan stå upp i tåget, så ökar kapaciteten ytterligare.

 

Jag har hört siffror på att ett dubbelspår på järnvägen rent kapacitetsmässigt motsvarar en åttafilig motorväg eller mer, men hittar inte några källor just nu.

 

 

/ Kiwi

Har hört något om att man maximalt kan klämma in runt 20 tåg/timme/riktning på dubbelspår, kan det vara rimligt?

20 * 229 = 4580 personer/timme alltså i praktiken minst 1000 bilar/timme, antagligen mer än 2000 bilar/timme.

 

Semlan:

Väg kan ju aldrig helt ersättas av järnväg, det blir ju jobbigt att ha pendeltåg utanför varje radhus. Tanken är väl att man tar sig med bil eller buss till sin lokala pendeltågstation, efter att ha lämnat in barnen på dagis, och sedan använder järnväg in till staden.

 

Mätte lite (E6 Mölndal och Västkustbanan) och konstaterade att 6-filig motorväg är ca 50 meter bred, dubbelspårig järnväg är ca 20 meter bred. Ungefärliga siffror och med lite marginal för staket bullerplank osv. Om man leker vidare med kiwis siffra att dubbelspår har en kapacitet motsvarande 8-filig motorväg, så innebär det att man på samma utrymme som en 6-filig motorväg får plats med motsvarande 16 filer (minst) om man bygger järnväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast är den sista jämförelsen särskilt adekvat mattias? Som du skriver innan så passar järnväg endast vissa transporter, vägar måste ändå va kvar å finnas å underhållas. Dock är den tidigare jämförelsen mellan bil/tåg intressant om man kommer nånstans.

 

Men återigen för att undvika missförstånd, jag vill INTE ha bort järnvägen, frågar bara hur mycket som är rimligt att vi alla skall betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni alla plussare som gör det lätt för er bör tänka på oxå att framtida dyra satsningar på ännu snabbare och underhållskrävande snabbtåg kommer kosta mycket pengar vilket ska tas nånstans ifrån, t ex skolor, daghem, sjukvård etc. Eller så kan de som nyttjar det betala mer... Valet är kvalet.

 

 

 

Jaha, så Sverige`s järnväg skall stå helt stilla och enbart underhållas medans många andra länder bygger ut sina järnvägsnät. För att tex Alliansen sänker skatten så mindre skattemedel går till offentliga sektorn och infrastrukturen.

 

 

"Eller så kan de som nyttjar det betala mer"

Skall man resonera som du gör med alla områden då?

Äldrevården, sjukvården, skolan, komvux, universitet, tandvården, läkemedel, busstrafik, tågtrafik, vägnätet och så vidare?

Det låter verkligen som att det bor en lite amerikan i dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...