Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Läste ett roligt skämt på Twitter som passar in här, kanske är gammalt men kör ändå:

 

Vad blir SJ AB baklänges?

 

:P

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ett roligt skämt på Twitter som passar in här, kanske är gammalt men kör ändå:

 

Vad blir SJ AB baklänges?

 

:P

 

Då förstår jag vad det är för propp som sitter i vägen...

post-113-126696101078_thumb.jpg

 

Rensa man där så skulle det bli andra bullar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljushuvudet Infrastrukturministern Åsa Thorstensson ska sätta ut miltär att skotta snö i växlarna längs spåren...

Var får hon allt ifrån?

Och varför var nu det en dum idé? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför var nu det en dum idé? :armskeptisk:

 

Kostar ju inget kan jag tänka mig.

Varför inte rekrytera alla arbetslösa, och alla som går sysslolösa på invandrarförläggningar, och ge dem lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostar ju inget kan jag tänka mig.

Varför inte rekrytera alla arbetslösa, och alla som går sysslolösa på invandrarförläggningar, och ge dem lön.

Jo, men hur skulle du få in dom på kort varsel? Militärerna skulle ju kunna börja skotta redan ikväll sa någon uniformsnisse på tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lördagens X2000 Tokholm-Götet som skulle ankomma 19.20 landade 23.28. 20.20 tåget kom 23.35.

Vet inte men ni där nere och uppe verkar bara mest klaga på lite förseningar, här i mellansverige har man tur om man kommer fram samma vecka man åker, man måste ha med sig frystorkad mat, sovsäck och mobil toalett (inte ens hålen fungerar längre för SJ vilket mörker) ungefär som för att bestiga Kebnekaise, och det om man har tur, de flesta tåg om inte alla är inställda och vi uppmanas stanna hemma, jobba hemma, vi ska väl utföra hjärttransplantationer hemma kan man tänka. Och tittar man ut ser man att där ute är det bara normalt fint vinterväder, har varit många dar, på vägarna inga större problem, ungefär som en vanlig gammaldags vinter, så man undrar ju. Nu enl löpsedlarna skyller alla på alla och klart framkommer att det är fel på allting, på banan, på växlarna, på underhåll, på loken, under loken, ovan loken, överallt på de jämrans lågprisloken, på banverkets ledning, på SJ, på avregleringen, på regeringen, på förra regeringen, på vädret, på att Sverige ligger där det ligger på jordklotet (det går förmodligen lättare att ändra på än SJ) men lite görs, en liten utfrågning i riksdan, men de ansvariga får sitta kvar. Den bästa idén var väl att kalla ut militären, de kanske kan få bukt med vad som nu är problemet. Jag föreslår att vi låter ryssarna invadera oss, deras system måste ju va mycket bättre för deras järnvägslinjer som förmodligen går många fler varv runt jorden än vårat och på mycket kallare och snörikare platser fungerar ju alla fall. Sjutton vet om inte ryska spioner infiltrerat SJ och Banverket för att få till stånd detta transportkaos, så nästa vecka då inget fungerar och vi är lagom utsvultna så kommer de och ta över, Gud ske pris.

 

Nu tillkommer ytterligare en aspekt jag inte tänkt på förut, att folk inte kan resa och ta sig till jobbet är en sak, det finns ju alla fall bilar och flygplan som funkar, miljöovänlig teknik som kommit till heders igen, men värre kanske är att industrierna inte får gods, utan gods stannar fabrikerna, utan fabriker inga jobb, utan spannmål och råvaror stannar mat-industrierna (och ve å fasa konditorierna, fast mitt har väl vete för en vecka((hoppas jag)), utan transport kommer inte maten in till städerna, alltså problemet växer, det är intressanta tider vi lever i. Så det är kanske dags att ta in försvaret, gamla repgubbar från vinterkriget som vet hur hantera en snöskyffel, har de inte på nåt museum några gamla ånglok från 1800-talet med plog framtill som kan göra jobbet?

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte men ni där nere och uppe verkar bara mest klaga...

Inget klagomål, jag bara rapporterade vad infotavlan på centralen visade när jag skulle hämta där.

 

Att tåg blir sena när det ligger 1 meter snö över rälsen i Hallsberg (som är en sorts växelgud mellan Stockholm och Göteborg) har jag full förståelse för. Däremot så vore det bra om tågen laddades med mer mat och dryck eftersom folk blir förbannade om tågfan stannar i 7 timmar och det inte finns något att äta. Dessutom så borde informationen kunna fungera bättre. Det sistnämnda gäller givetvis även Västtrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående var lite raljerande, om det låter som om jag är kritisk så vill jag understryka att det i så fall bara är mot de högst upp, absolut inte personalen som sliter längst ner, de har det nog inte lätt. Men bara som en händelse råka jag idag tala med en person som var lite insatt till skillnad från mig (jag kan alltså ha lite fel ibland) och fick lära mig en del saker, de här moderna tågen utan lok, grejerna som förr satt inne i loken är nu i dessa vagnar för att spara utrymme för fler passagerarna satta under tågen, och där är de rätt oskyddade för snö och is, och det är rätt mycket grejer och känsliga sådana, och snö blir fort till is i vårat fuktiga klimat, så det om varför de är så känsliga idag mot förr. Fördelarna med dessa tåg utan lok framför är att man kan ha en till personvagn istf lok samt att det blir billigare, de kan oxå ha drivning på alla hjulen vilket inte de gamla loken hade så de är accelerationssnabba som en tunnelbanevagn, så det finns fördelar oxå.

Vidare sa han dessutom är Sverige det mest nordliga land i världen som har snabbtåg, varför tågen funkar så bra på vintern i Ryssland och etc beror på att de inte går så fort där, kanske i 50-80km/t, så då går det att göra grejerna stabilare och tåligare, vill vi köra tåg fort på vintern så kan man räkna med problem som isbildning och etc, därför trodde han personligen att de nya planerade ännu snabbare snabbtågen skulle få problem, det är ju det vi redan ser nu med de tåg vi har idag. Planerarna och politikerna när de drömmer våta drömmar om tåg som ultrasnabbt ska binda ihop landsändar tänker inte på vinter då.

Så allting har en förklaring och det hänger ihop, vill vi åka fortare blir det känsligare och kostsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När hade vi vinter förra gången? Mitten på 80-talet?

Skall man dimensionera allt efter det värsta scenariot så skulle en massa banarbetare gå ständigt sysslolösa, en massa arbetsfordon ligga i malpåse etc etc.

Sån extrem vinter som vi nu har är det kanske smällar man får ta.

 

Däremot borde ju ett tågsätt klara en kollision med en älg, vilket de moderna tågen tydligen inte gör.

 

Att sätta in militären är väl en bra lösning vid tillfälliga och extrema situationer? Det är väl inget att raljera över utan visar väl på lite kreativ lösningsförmåga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som lokförare roas jag över att mina kära resenärer har så intressanta åsikter och idéer... :citation:

 

En del kloka saker har framkommit, men jag kan ju ändå fortsätta:

 

  • Det är en ovanligt sträng vinter. SMHI pratar om den värsta vintern på 20 år. Själv bor jag i Skåne och jag kan inte ens minnas (är 35 år) att det var så här mycket snö och kyla när jag var liten, trots att barndomens vintrar alltid framstår som gigantiska...
  • Det blev problem förr också. Faktiskt! Snö och kyla är inte något man kan förhindra, det är något man måste anpassa sig för. Häromdagen läste jag en artikel från 1950-talet där passagerarna suttit fast på ett SJ-tåg i 12 timmar p.g.a. snön. Känns händelsen igen? Men vi har ju så väldigt kort minne - och när man inte ens var född när det hände så blir det än svårare att komma ihåg.
  • Problemet är (delvis) kapaciteten. Vi har fått färre och färre järnvägar, men vi har ökat järnvägstrafiken något oerhört. Det sätter förstås sina (ursäkta ordvitsen) spår. Se exempelvis trafiken i Stockholmsområdet eller mellan Lund och Malmö. Hur mycket spår har byggts ut där de senaste 30 åren? Hur många fler tåg körs där nu än 1980? Dessutom ökar hela tiden resenärernas krav på punktlighet och tillgänglighet. Någonstans når man brytpunkten.
  • Hur insatta är ni om Sibirien? Det där är alltid intressant att höra... "tågen i Ryssland går minsann alltid i tid, oavsett väderlek". Hur vet ni det? Brukar ni åka tåg där? Eller är det något ni antar eftersom ni inte läser om tågproblem i Ryssland på förstasidan i Svenska Dagbladet?
  • Är det en överraskning att det blir vinter i Sverige? Nej, det är det inte. Men, som någon mycket klokt frågade tidigare i tråden, jag undrar hur många som är beredda på att betala det som krävs för att tågen ska kunna gå även om världen höll på att gå under. Visst, viss snö och kyla ska givetvis järnvägssystemet tåla, men även här finns det en brytpunkt för när det är ekonomiskt vansinnigt att lägga mer pengar på vinterunderhåll. Precis som att vi kanske skulle kunna ha samtliga gator i Stockholm plogade en timme efter avslutat snöfall - men då krävs det X antal tusen snöplogar, som måste köpas in, underhållas och förvaras. Hur många snöplogar är då rimliga? Ja, kanske fler än idag.
  • Man råder inte på allt, åtminstone inte omedelbart. Ett tåg samlar på sig rätt mycket snö och is undertill, det är sant. Det oavsett hur moderna eller gamla tågen är, för det är en rent fysikalisk egenskap. När dessa sedan passerar växlar så ramlar detta ner mellan växeltungorna och då kan det skita sig. De flesta växlar är uppvärmda för att undvika att dom fryser fast, men det hjälper föga när det plötsligt ramlar ner en stor isklump som tar lång tid att smälta undan. Här är nog enda räddningen folk som står ute vid växlarna och rensar undan. Att det kan vara mindre problem i Norrland eller Sibirien eller i andra sparsamt befolkade områden, beror förmodligen delvis på att dom har mindre antal växlar. Ju mer tättbefolkat, desto fler växlar. Kolla någon gång på Stockholm C, så kan ni försöka räkna hur många växlar ni ser.

 

Ja, jag skulle kunna fortsätta, men nu måste jag faktiskt iväg till jobbet och köra tåg. Att personalen kommer för sent för att dom sitter och skriver foruminlägg är inte en acceptabel förseningsanledning, men det finns mycket annat som kanske borde vara lite mer accepterat och förståeligt. :skrattaat:

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget klagomål, jag bara rapporterade vad infotavlan på centralen visade när jag skulle hämta där.

 

Att tåg blir sena när det ligger 1 meter snö över rälsen i Hallsberg (som är en sorts växelgud mellan Stockholm och Göteborg) har jag full förståelse för. Däremot så vore det bra om tågen laddades med mer mat och dryck eftersom folk blir förbannade om tågfan stannar i 7 timmar och det inte finns något att äta. Dessutom så borde informationen kunna fungera bättre. Det sistnämnda gäller givetvis även Västtrafik.

 

Personligen tycker jag inte det är ok att sitta fast på tåget i sju timmar oavsett mat och dryck. Förstår inte varför man inte är snabbare med att evakuera, framförallt inte när tågen står still där det faktiskt går att ta sig fram.

 

Vidare sa han dessutom är Sverige det mest nordliga land i världen som har snabbtåg, varför tågen funkar så bra på vintern i Ryssland och etc beror på att de inte går så fort där, kanske i 50-80km/t, så då går det att göra grejerna stabilare och tåligare, vill vi köra tåg fort på vintern så kan man räkna med problem som isbildning och etc, därför trodde han personligen att de nya planerade ännu snabbare snabbtågen skulle få problem, det är ju det vi redan ser nu med de tåg vi har idag. Planerarna och politikerna när de drömmer våta drömmar om tåg som ultrasnabbt ska binda ihop landsändar tänker inte på vinter då.

Så allting har en förklaring och det hänger ihop, vill vi åka fortare blir det känsligare och kostsammare.

 

Sverige har inga snabbtåg, iaf inte enligt internationell standard. X2000 kallades internt inom SJ för "supersnigeln" redan vid lanseringen på 80-talet och farten är inte snabbare idag. Och för mig som åker med både dubbeldäckare (200 km/h) och loktåg (160 km/h) så kan jag berätta att även loktågen går sönder. Fördelen med loktågen är att om en vagn går sönder så är det bara en vagn. Med dubbeldäckarna så är ett helt set (två eller tre) vagnar utslagna, av tågets totala fem eller sex vagnar.

 

När hade vi vinter förra gången? Mitten på 80-talet?

Skall man dimensionera allt efter det värsta scenariot så skulle en massa banarbetare gå ständigt sysslolösa, en massa arbetsfordon ligga i malpåse etc etc.

Sån extrem vinter som vi nu har är det kanske smällar man får ta.

 

Däremot borde ju ett tågsätt klara en kollision med en älg, vilket de moderna tågen tydligen inte gör.

 

Att sätta in militären är väl en bra lösning vid tillfälliga och extrema situationer? Det är väl inget att raljera över utan visar väl på lite kreativ lösningsförmåga?

Håller med om att vi inte kan hålla beredskap för en vinter av den här sorten.

 

Även loktågen blir ibland stående efter älgkrockar. Dock kanske inte lika ofta, det vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som lokförare roas jag över att mina kära resenärer har så intressanta åsikter och idéer... :citation:

 

//mycket bra text//

 

/ Kiwi

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som lokförare roas jag över att mina kära resenärer har så intressanta åsikter och idéer... :citation:

 

...

 

Ja, jag skulle kunna fortsätta, men nu måste jag faktiskt iväg till jobbet och köra tåg. Att personalen kommer för sent för att dom sitter och skriver foruminlägg är inte en acceptabel förseningsanledning, men det finns mycket annat som kanske borde vara lite mer accepterat och förståeligt. :skrattaat:

 

 

/ Kiwi

Glöm inte snöskyffeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag inte det är ok att sitta fast på tåget i sju timmar oavsett mat och dryck. Förstår inte varför man inte är snabbare med att evakuera, framförallt inte när tågen står still där det faktiskt går att ta sig fram.

Läste om några som satt 12 timmar, utan mat och dryck, och det var tur att det inte fanns dryck då toaletterna inte funka...

 

Sverige har inga snabbtåg, iaf inte enligt internationell standard. X2000 kallades internt inom SJ för "supersnigeln" redan vid lanseringen på 80-talet och farten är inte snabbare idag. Och för mig som åker med både dubbeldäckare (200 km/h) och loktåg (160 km/h) så kan jag berätta att även loktågen går sönder. Fördelen med loktågen

Inte så noga med vad de kallas eller hur fort de går men uppenbart går de för fort för vinterklimat, så lycka till med ännu snabbare tåg på ostbanan t ex, då måste nog ingeniörerna rita nya tågen så de klarar både fart och vinter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[*]Hur insatta är ni om Sibirien? Det där är alltid intressant att höra... "tågen i Ryssland går minsann alltid i tid, oavsett väderlek". Hur vet ni det? Brukar ni åka tåg där? Eller är det något ni antar eftersom ni inte läser om tågproblem i Ryssland på förstasidan i Svenska Dagbladet?

Läste iförrgår och igår två artiklar som tagit reda på hur tågen gick i grannländerna och ryssland, små problem i Norge, lite mer i Finland men inte som här, och knappt inga problem i Ryssland men där som jag skrev går tågen långsammare oxå och de använder säkert gamla stabila grejer som pallar med snö och is, finns ju en evolution även här oxå, de tåg som inte palla med försvann nog då när de inte palla mer eller byggdes om..

 

[*]Är det en överraskning att det blir vinter i Sverige? Nej, det är det inte. Men, som någon mycket klokt frågade tidigare i tråden, jag undrar hur många som är beredda på att betala det som krävs för att tågen ska kunna gå även om världen höll på att gå under. Visst, viss snö och kyla ska givetvis järnvägssystemet tåla, men även här finns det en brytpunkt för när det är ekonomiskt vansinnigt att lägga mer pengar på vinterunderhåll. Precis som att vi kanske skulle kunna ha samtliga gator i Stockholm plogade en timme efter avslutat snöfall - men då krävs det X antal tusen snöplogar, som måste köpas in, underhållas och förvaras. Hur många snöplogar är då rimliga? Ja, kanske fler än idag.

Jovisst ingen tror jag har sagt här att tågen alltid ska gå felfritt i värsta vinterovädret, men håll med om att det det varit grava problem för SJ/SL i vinter eller hur? Rätt så långvariga oxå, men som en annan medlem skrev så är ju antalet underhållsgubbar sparat på. Men som sagt flera ggr nu det handlar om en lagom nivå, kostnad/pålitlighet/snabbhet, skulle tro att tågkunderna hellre skulle vilja att vinsterna till ägarna istället skulle läggas på vad som nu behövs, mer underhåll, mer spår, bättre lok o s v. De som bestämmer har ju bara att välja nivå, ska vi ha det så här i framtiden eller inte. Ska vi hoppas på fler ovintrar eller ha lite beredskap till nästa vinter.

 

[*]Man råder inte på allt, åtminstone inte omedelbart. Ett tåg samlar på sig rätt mycket snö och is undertill, det är sant. Det oavsett hur moderna eller gamla tågen är, för det är en rent fysikalisk egenskap. När dessa sedan passerar växlar så ramlar detta ner mellan växeltungorna och då kan det skita sig. De flesta växlar är uppvärmda för att undvika att dom fryser fast, men det hjälper föga när det plötsligt ramlar ner en stor isklump som tar lång tid att smälta undan. Här är nog enda räddningen folk som står ute vid växlarna och rensar undan. Att det kan vara mindre problem i Norrland eller Sibirien eller i andra sparsamt befolkade områden, beror förmodligen delvis på att dom har mindre antal växlar. Ju mer tättbefolkat, desto fler växlar. Kolla någon gång på Stockholm C, så kan ni försöka räkna hur många växlar ni ser.

Där har du nog fel enl min källa alla fall, de nyare tågen utan lok med grejerna undertill istället samlar på sig mer snö och is än de gamla hederliga dragarloken, mer utrymme därunder och grejer med massa mellanrum och flänsar perfekt för att samla snö som snart blir is. Så skulle man bygga in de här grejerna bakom skyddsplåtar tar man ju bort det utrymmet och mindre is bildas som slår ut elektroniken och faller ner i växlarna. Blir bara bökigare för tågmekanikerna som får öppna en lucka om de ska laga nåt, men det kanske vi måste ta om de ska rulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste iförrgår och igår två artiklar som tagit reda på hur tågen gick i grannländerna och ryssland, små problem i Norge, lite mer i Finland men inte som här, och knappt inga problem i Ryssland men där som jag skrev går tågen långsammare oxå och de använder säkert gamla stabila grejer som pallar med snö och is, finns ju en evolution även här oxå, de tåg som inte palla med försvann nog då när de inte palla mer eller byggdes om..

 

Ja, det är ju alltid bättre när man har faktisk information att gå på och inte bara antar saker.

 

En kollega till mig har en bror i Ryssland som är tågklarerare (sitter och leder tågen), så jag har också lite insyn åt det hållet. Tågen tuffar på hyfsat. Men det är, precis som Du säger, inte i den hastighet som vi är vana vid här och inte heller med den komforten. Ryska Google har lagt ut en resa med Transibiriska järnvägen i realtid på nätet. Det är inte direkt några 180 km/h där, trots att det är filmat på sommaren.

 

 

 

Jovisst ingen tror jag har sagt här att tågen alltid ska gå felfritt i värsta vinterovädret, men håll med om att det det varit grava problem för SJ/SL i vinter eller hur? Rätt så långvariga oxå, men som en annan medlem skrev så är ju antalet underhållsgubbar sparat på. Men som sagt flera ggr nu det handlar om en lagom nivå, kostnad/pålitlighet/snabbhet, skulle tro att tågkunderna hellre skulle vilja att vinsterna till ägarna istället skulle läggas på vad som nu behövs, mer underhåll, mer spår, bättre lok o s v. De som bestämmer har ju bara att välja nivå, ska vi ha det så här i framtiden eller inte. Ska vi hoppas på fler ovintrar eller ha lite beredskap till nästa vinter.

 

Jag kanske ska poängtera att jag inte jobbar för SJ. Jag bara lider med mina kollegor på det bolaget.

 

Sedan har det varit "grava problem" för SJ, utan tvekan. Men jag förstår inte varför dom måste ta så mycket skit för allt som händer. Folk tycks verkligen ha sovit sig igenom 1988, då dåvarande SJ delades upp i SJ och Banverket.

 

SJ ansvarar för sina tåg, sin personal, sitt biljettsystem och det är i det närmaste allt. Banverket ansvarar för spåren, växlarna, kontaktledningarna, signalerna, skyltarna och de allra flesta informationsutropen - dvs nästan allt det som folk har varit irriterade över. Så varför i hela friden får SJ skiten för att bangården i Hallsberg fryser igen? Ja, SJ:s resenärer drabbas av detta, men det är ju knappast SJ:s fel att växlarna går åt skogen...

 

Så snälla, när ni står och fryser på perrongen och tycker det är jobbigt att avgångstiden hela tiden flyttas fram - gnäll på Banverket. När ni fastnar ute på linjen för att en signal vägrar visa grönt - gnäll på Banverket. Men minns också att Banverket uppenbarligen saknar de ekonomiska medel som krävs för att ha ett välfungerande järnvägsnät och gör vad dom kan med det dom har.

 

 

Där har du nog fel enl min källa alla fall, de nyare tågen utan lok med grejerna undertill istället samlar på sig mer snö och is än de gamla hederliga dragarloken, mer utrymme därunder och grejer med massa mellanrum och flänsar perfekt för att samla snö som snart blir is. Så skulle man bygga in de här grejerna bakom skyddsplåtar tar man ju bort det utrymmet och mindre is bildas som slår ut elektroniken och faller ner i växlarna. Blir bara bökigare för tågmekanikerna som får öppna en lucka om de ska laga nåt, men det kanske vi måste ta om de ska rulla.

 

Ja, samlar på sig mer snö - men även de gamla samlar på sig. Skicka ut ett ånglok i snöyran så får Du se hur mycket som fastnar. Hur bra man än fixar med underredet (och man kan visst göra det ännu bättre) så finns det ändå hjul och bromsar och annat som inte är särskilt lätta att skydda - särskilt inte i högre hastigheter då is och snö biter sig fast och blir till rena graniten.

 

Jag kör en motorvagnstyp som kallas X31 och som började tillverkas 1999. Häromdagen lät jag filma tåget underifrån för att se hur det såg ut - och jag blev förvånad över hur plant det ändå var. Ändå fastnar det fullt med snö och is, men inte så mycket där utan just vid boggierna, där det är svårt att skydda.

 

 

Några småsaker till:

 

Evakuering. Det är något man helst undviker. Tåg kan fastna på de mest oländiga ställen. Om ni tycker att delar av E4:an går "mitt inne i skogen" så ska ni se var mycket av vår järnvåg går. Långt från alla vägar och samhällen. Och även om man skulle råka stanna hyfsat nära någonting, så tar det ändå tid att få fram bussar. Det står nämligen inte 10-30 bussar i beredskap och väntar på att någonting ska hända. Ibland tar det längre tid att ordna fram tillräckligt med bussar än det bedöms ta att fixa problemet med tåget/växeln/whatever.

 

Personalbrist. Detta är något som jag vet folk har roligt åt. "Vårt tåg kunde inte åka för vi saknade en lokförare." Ja, det kan förstås hända att vederbörande har försovit sig eller personalavdelningen glömt schemalägga någon. Men det hör till sällsyntheterna, det kan jag garantera. Den vanligaste orsaken till personalbrist är (enligt min erfarenhet) sena vändningar, följt av för lång arbetstid.

 

Ett tåg går från A till B, men det är inte alltid möjligt att samma personal (pga den långa arbetstiden) kan åka samma tåg tillbaka från B till A. Ibland ska föraren som körde från C till B ta över och köra från B till A, men då måste han ju först ta sig till B. Hinner han inte det så blir det mycket riktigt "personalbrist". Likadant gäller för ombordpersonalen. Ibland kan man köra utan sådan, men det beror helt på vilken avgång det gäller och vilket bolag det är. Helst undviker man det, eftersom det kan ställa till det (inte minst om någon blir våldsam eller sjuk under färden).

 

Och så kan det alltså bero på att personalen har jobbat så länge (pga tågförseningar) att dom rent lagligt inte får arbeta längre. Bland annat mitt företag har en jour som varierar i storlek, men det är inte alltid ekonomiskt försvarbart att hålla en sådan. Beroende på tidpunkt är det olika lätt/svårt att få in reservpersonal i tid. Tänk själv om jobbet plötsligt ringer och frågar om Du kan lämna hem och familj under en tio timmar för att gå och jobba. Svarar Du "jajemän" så har Du 1) en framtid inom järnvägsbranschen och 2) ingen känsla för Din familj.

 

 

Har ni fler frågor eller funderingar, så är det bara att ställa dom här. Jag kan inte påstå att jag vet allt, men ändå. :shifty:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evakuering. Det är något man helst undviker. Tåg kan fastna på de mest oländiga ställen. Om ni tycker att delar av E4:an går "mitt inne i skogen" så ska ni se var mycket av vår järnvåg går. Långt från alla vägar och samhällen. Och även om man skulle råka stanna hyfsat nära någonting, så tar det ändå tid att få fram bussar. Det står nämligen inte 10-30 bussar i beredskap och väntar på att någonting ska hända. Ibland tar det längre tid att ordna fram tillräckligt med bussar än det bedöms ta att fixa problemet med tåget/växeln/whatever.

 

/ Kiwi

helt klart att man inte kan få in 20 bussar in i djupaste skogen. Men man hör ju talas om fall där tåget stått strax utanför ett samhälle (utan skog) i flera timmar. Jag får känslan att man väntar i det längsta (alltför länge) innan man ens drar igång en evakuering - som sedan såklart tar ganska lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt klart att man inte kan få in 20 bussar in i djupaste skogen. Men man hör ju talas om fall där tåget stått strax utanför ett samhälle (utan skog) i flera timmar. Jag får känslan att man väntar i det längsta (alltför länge) innan man ens drar igång en evakuering - som sedan såklart tar ganska lång tid.

 

Eftersom jag inte känner till händelsen/-erna i detalj, så är det svårt att svara på vad som hänt. Men generellt så undviker man gärna en evakuering, ja. Så länge den inte kan ske till en plattform, eller i absoluta närheten till en, så är det - beroende på antalet passagerare - ganska jobbigt att evakuera.

 

Jag var med om en händelse för en tid sedan, då ett Öresundståg fick tvärstopp bara ett tiotal meter från plattformen på Malmö C. Trots att det var så nära plattformen, dessutom på en stor station, så tog det tid innan folket kom av.

 

Anledningen? Först och främst försökte förstås föraren att få tåget att gå vidare. Det är alltid prio ett. När det inte gick ringde han sitt driftstöd, som via telefon försökte hjälpa. Inte heller det hjälpte. Samtidigt var Banverket tvunget att informeras, eftersom tåget stoppade upp nästan all trafik till och från stationen (Malmö C är än så länge en säckstation, vilket innebär att all trafik kommer och går från/till samma håll). Och samtidigt var förstås passagerarna tvungna att hållas informerade löpande om situationen. Mycket på en gång.

 

Till slut insåg man att tåget inte kunde gå vidare, så då fick det bli evakuering. Men då måste man ha gott om folk för att hjälpa till (jag var en av dessa). Människor är nämligen ganska olika, vilket man blir klart varse vid ett sådant här tillfälle: En del lyder inte instruktioner. En del gör inget om man inte pekar på dom och säger vad dom ska göra. En del är förvirrade. En del är gamla och måste ha hjälp av (vi hade nog minst två rullstolsbundna ombord). En del är barn. En del vill gå raka vägen till taxikön och bryr sig inte om att dom går rakt över trafikerade spår. Och så vidare...

 

Tänk er nu detta hända en bit utanför stationen, kanske en bra bit från en väg. Det är inte en rolig situation. Och det tar tid, hur bra man än genomför det hela.

 

Det tar oftast inte så lång tid att evakuera ett tåg. Men det är allting efteråt som tar tid.

 

Sedan har det hänt att det ändå tagit alltför lång tid. En tid senare hade vi en kontaktledning som drogs ner. Det tog väldigt många timmar innan tåget fick klartecken att evakuera, eftersom Banverkets elansvarige tydligen hade glömt att förklara platsen för säker. Innan vi får ett sådant besked så får ingen lämna tåget, då det kan finnas 16 kV precis utanför dörren. Men men, det är lyckligtvis undantag.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mäktigt!

Kanske Banverket borde ha en sådan. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju alltid bättre när man har faktisk information att gå på och inte bara antar saker.

 

En kollega till mig har en bror i Ryssland som är tågklarerare (sitter och leder tågen), så jag har också lite insyn åt det hållet. Tågen tuffar på hyfsat. Men det är, precis som Du säger, inte i den hastighet som vi är vana vid här och inte heller med den komforten. Ryska Google har lagt ut en resa med Transibiriska järnvägen i realtid på nätet. Det är inte direkt några 180 km/h där, trots att det är filmat på sommaren.

...

/ Kiwi

Det går ju numera godståg mellan Kina och Tyskland, via Ryssland http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601100&sid=aqUyRa4wf95g

Tåget snittar ca 30 km/, inklusive 2 ändringar av spårvidd.

Långsamt, men halva tiden mot båt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det föreligger ett grundläggande tankefel här, tåg med dess dyra struktur och komplicerade tekniska grejer som grundar sig på en uppfinning från 1800-talet kanske inte nödvändigtvis passar att skrämma upp till överljudsfarter, definitivt inte i vårat land där det finns älgar, löv och snö, kanske att tåg för våran del som i alla andra nordliggande länder passar bättre till långsamma godstransporter där folk inte heller kommer gnälla om förseningar. Persontransporter borde kanske skötas av bussföretag som kan transportera folk till olika platser i städerna och inte bara till en. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...