Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Liam och Aiofe blev vaccinerade idag vid 5:30.

So far, so good.

Och jag fick spruta nr 2 samtidigt.

Jag är bara lite trött :gaspar: , men det tror jag bero.................. :sleeping:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man tro att det blir en slags psykos..man tror man ska bli sjuk och så blir man det..placeboeffekt ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog vaccinet vid middagstid idag och kände mig bra till sex tiden. Sen flög det på, strax över 38 grader feber, yr, ont överallt :sick:

Får se hur jag mår i morgon :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog vaccinet vid middagstid idag och kände mig bra till sex tiden. Sen flög det på, strax över 38 grader feber, yr, ont överallt :sick:

Får se hur jag mår i morgon :unsure:

 

 

Ett bevis på att vaccinet fungerar. Din kropp producerar antikroppar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bevis på att vaccinet fungerar. Din kropp producerar antikroppar

Ja, precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på en tidningsgallup och det var liknande siffror på Nej-sidan där också..

 

post-113-1257456186_thumb.jpg

 

Läste i tidningen att det är vaccinbrist här i vår region

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycke det är lite tråkigt att dom inte erbjuder vaccin till barn under 3 år, små barn brukar ju kunna bli ordentligt sjuka...

om inte det vaccin som är inköpt är lämpligt så bör det ju finnas andra alternativ som är okej för små barn.

 

Barn upp till 2 år räknas som riskgrupp, barn över 3 erbjuds vaccin, tycker det är helt värdelöst att man "glömmer bort"

dessa, har även läst att de som är allergiska mot ägg eller vissa av dom inte heller kan få vaccin.

Redigerad av Tok_Pelle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycke det är lite tråkigt att dom inte erbjuder vaccin till barn under 3 år, små barn brukar ju kunna bli ordentligt sjuka...

om inte det vaccin som är inköpt är lämpligt så bör det ju finnas andra alternativ som är okej för små barn.

 

som svar på din fråga Tok-Pelle

Hur orolig ska man vara som förälder?

 

 

Har själv ett liten kille här hos mig nu som är strax under 3 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det går ihop riktigt...

 

30% av de som lagts in för vård är under 10 år,

Men ändå ska man som småbarns förälder inte vara orolig?

Små barn hör till riskgrupp, men de erbjuds ändå inte vaccin?

Eftersom barn inte har någon immunitet riskerar de att drabbas i högre utsträckning än vuxna, och fortfarande inget vaccin!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på en tidningsgallup och det var liknande siffror på Nej-sidan där också..

 

post-113-1257456186_thumb.jpg

 

Läste i tidningen att det är vaccinbrist här i vår region

 

men det är ju om man redan vaccinerat sig, inte om man ska eller ej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog vaccinet vid middagstid idag och kände mig bra till sex tiden. Sen flög det på, strax över 38 grader feber, yr, ont överallt :sick:

Får se hur jag mår i morgon :unsure:

 

Jag tycker inte att du ska se dina symptom som något absolut bevis på att vaccinet fungerar. För det första vet du inte med säkerhet, fast visst är det det mest troliga, att det är vaccinet som gav dej värk och feber; det är ca 150 - 300 000 svenskar som redan har insjuknat i svininfluensa, sedan september och kulmen närmar sej. För det andra, var observant på febern och lungorna/andningen och tveka inte att kontakta akutsjukvården om symptombilden skulle stegras dramatiskt. Samtidigt är det inte gynnsamt att få panikkänslor (fast normal eller stark oro är naturligtvis befogad och relevant, icke önskvärt men ’tillhörande livet’). Om du har tendenser till panik eller stark oro, se till att ha kontakt med vuxna (föräldrar?), eller kanske ta ett direktsnack med hälsorådgivningen.

 

De som är unga idag har för det mesta levt ett väldigt skyddat, ’vaccinerat liv‘. Antibiotikans överanvändning har idag visat sej varit på gott och (rätt mycket) ont. Mot virus funkar bara vaccin (man utsätts för "avdödat" virus) eller "äkta" insjuknande, som båda ger viss immunitet, men framförallt har de ’motionerat’ immunsystemet till större beredskap och dess snabbare reaktioner. Det här nya viruset verkar vara besläktat med influensan (spanska sjukan) som tog enorm massa liv strax efter första världskrigets slut. De som levde då lär ha immunitet mot svininfluensan (i vilken grad är osäkert), medan yngre personer och "de friska" verkar vara mer utsatta än någonsin tidigare i ’modern tid’. :crossfingers:

 

Oroa dej inte, men ha koll på läget. Ta inte febernedsättande vid måttlig feber (kan neutralisera vaccinets verkan), men tveka inte att agera resolut om den stiger snabbt och kraftigt. Drick mycket och låt dej pysslas om av någon ’lugnande’, medkännande vuxen.

 

Du kanske sover redan lugnt och tryggt, och läser detta först imorgon. Då mår du kansket redan lite bättre. Men huvudvärk, nackstelhet, allmän muskelvärk, magbesvär etc är ganska vanliga symptom. Ta det lugnt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det går ihop riktigt...

 

30% av de som lagts in för vård är under 10 år,

Men ändå ska man som småbarns förälder inte vara orolig?

Små barn hör till riskgrupp, men de erbjuds ändå inte vaccin?

Eftersom barn inte har någon immunitet riskerar de att drabbas i högre utsträckning än vuxna, och fortfarande inget vaccin!?!

 

Det är klart man ska vara orolig! När sjukvårdens ’propagandaapparat’ säger att man inte behöver vara det, då finns det garanterat anledning till oro. Hur är man som förälder om man inte oroar sej i såna lägen?!

 

Socialstyrelsen överväger nu att rekommendera börja vaccinera barn mellan 6 månader och 3 år gamla (sades på alla kvällens nyhetsprogram).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spanska sjukan, som tydligen är släkt med nya influesan (undrar vad vi ska kalla den om 30 år?), gick ju i två "vågor", där den andra var muterad och mycket dödligare.

Om man vaccinerar sig eller har haft sjukan redan (samma effekt?) hjälper det mot influesan om den muterar eller måste man ta en ny spruta då? Just nu tycker jag inte influensan verkar så farlig, några kommer givetvis att dö av den, men de flesta inte. Det stora problemet verkar vara att alla blir sjuka samtidigt vilket gör att ICA får stänga, bussarna saknar förare och sjukvården får ett helvete att ta hand om alla.

 

Sedan det här med kvicksilvret (konserveringmedel) i sprutan, den enda siffror jag hittat är att ca 49 vikt% av konserveringsmedlet är kvicksilver samt att folk verkar få i sig i storleksordningen 10 mikrogram kvicksilver/dag genom mat, luft, tandlagningar osv. Men hur mycket (lite) kvicksilver är det i sprutan?

 

Har inte vaccinerat mig, har ännu inte bestämt mig och tror inte att det är min tur än.

 

Kvicksilverkälla: Wikipedia såklart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spanska sjukan, som tydligen är släkt med nya influesan (undrar vad vi ska kalla den om 30 år?), gick ju i två "vågor", där den andra var muterad och mycket dödligare.

Om man vaccinerar sig eller har haft sjukan redan (samma effekt?) hjälper det mot influesan om den muterar eller måste man ta en ny spruta då? Just nu tycker jag inte influensan verkar så farlig, några kommer givetvis att dö av den, men de flesta inte. Det stora problemet verkar vara att alla blir sjuka samtidigt vilket gör att ICA får stänga, bussarna saknar förare och sjukvården får ett helvete att ta hand om alla.

 

Sedan det här med kvicksilvret (konserveringmedel) i sprutan, den enda siffror jag hittat är att ca 49 vikt% av konserveringsmedlet är kvicksilver samt att folk verkar få i sig i storleksordningen 10 mikrogram kvicksilver/dag genom mat, luft, tandlagningar osv. Men hur mycket (lite) kvicksilver är det i sprutan?

 

Har inte vaccinerat mig, har ännu inte bestämt mig och tror inte att det är min tur än.

 

Kvicksilverkälla: Wikipedia såklart!

 

Kvicksilverdebatten bygger på att det kvicksilver du får i dig dagligen inte passerar hjärnans neuroner, vilket det gör när det förs in i blodomloppet! :)

 

Jag är väldigt kluven till hur vida jag ska vaccinera mig eller ej. Jag ska avvakta lite tills det finns mer solida fakta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sonens skola är det vaccinering för fullt. Obehagligt många har blivit ordentligt sjuka bara några timmar efter sprutan.

Vaccinet består av en liten dos smitta så det är ganska logiskt att man blir sjuk efteråt. Av de jag känner som tagit vaccinet verkar det som att de också blivit dåliga uppåt ett dygn efter de fick sprutan.

 

Jag tycke det är lite tråkigt att dom inte erbjuder vaccin till barn under 3 år, små barn brukar ju kunna bli ordentligt sjuka...

om inte det vaccin som är inköpt är lämpligt så bör det ju finnas andra alternativ som är okej för små barn.

Enligt vad jag hört på TV så är de vaccin som finns framtagna för tillfället framtagna med panikartad hastighet. Därför finns det få eller inga alternativa vaccin, och de som finns har antagligen inte testats tillräckligt bra för att upptäcka långvariga bieffekter.

Som du skriver kan små barn bli ordentligt sjuka. Jag gissar på att vaccinet inte är rekommenderat till barn under 3 år på grund av att eventuella bieffekter kan slå hårt mot dem.

 

 

 

 

Jag funderade lite på smittorisk. Borde det inte vara så att vaccinerade personer som känner sig friska kan gå runt med sjukdomen i kroppen, och smitta ner sin omgivning?

 

 

Jag vet inte hur jag ska göra med vaccinering. Jag antar att jag tillhör riskgruppen unga människor som inte har fått immunförsvar för liknande sjukdomar tidigare. Däremot känner jag mig inte alls bekväm med att ta sprutan, både på grund av att jag är spruträdd men även för att jag får en känsla av att vaccinet inte är säkert nog eftersom det är så nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Små barn, har om de ammats tillräckligt, antikroppar från modern sägs det, men i regel så har ju unga mödrar nu för tiden sällan varit utsatta för influensa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer än halva skolan är hemma idag har en kompis rapporterat.

Efter vi vaccinerat oss fick vi ett papper som där stod vilka biverkningar och risken att få biverkningar.

Det var 1/100 att man skulle få feber och allmän sjukkänsla. Tror inte riktigt det stämmer, snarare 50/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore bättre vi vaccinera vartenda unge i 11-årsäldern i ryggmärgen med Antabus och Nicotinell , så att när de vill börja dricka alkohol och börja röka spyr skiten ur sig, och mår djävligt pyton, då räddade vi många barn från att dö varje år i dödliga sjukdomar..
Eller förbjuda fordonstrafiken - där dör folk regelbundet och oupphörligen…
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu vaccinet innehåller lite virus kunde man inte lika bra bli lite smittad av de som redan är insjuknade istället, typ att de hostar en gång på ett papper och man tar en droppe på tungan eller nåt för å få lagom dos?

 

Hursomhelst har vi nu första vårdfallet i vår stad och då är ju smittan redan kommen s a s och jag tror jag läste att de påstår att peaken på insjukningskurvan nästan är nådd, då känns det ju lite försent att vaccinerar sig i o m att vaccineringen verkar för oss utanför riskgrupperna dröja flera veckor till p g a vaccinbrist... då är ju det mesta passerat liksom...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu vaccinet innehåller lite virus kunde man inte lika bra bli lite smittad av de som redan är insjuknade istället, typ att de hostar en gång på ett papper och man tar en droppe på tungan eller nåt för å få lagom dos?

 

Hursomhelst har vi nu första vårdfallet i vår stad och då är ju smittan redan kommen s a s och jag tror jag läste att de påstår att peaken på insjukningskurvan nästan är nådd, då känns det ju lite försent att vaccinerar sig i o m att vaccineringen verkar för oss utanför riskgrupperna dröja flera veckor till p g a vaccinbrist... då är ju det mesta passerat liksom...?

 

Jag tror att du förmodligen redan blivit kontaminerad med baconvirus, eftersom det i princip räcker med att ha vistats i en lokal med ventilation som har återvinning. Affärer, kontor etc

 

Man kan fråga sig om massvaccinationer av det här slaget inte verkar i motsatt riktning. Eftersom det kommer att ske en utarmning av imunförsvaret då en naturlig förvärvad influensa skapar ett större kartotek, enkelt beskrivet, av felmeddelanden som imunsystemet kan läsa av.

 

Får vi en ny aggresiv stam av nuvarande influensavirus, kommer den att drabba de som nu vaccinerats betydligt värre, eftersom imunfösvaret inte känner igen stora delar av ett muterat virus som vid en naturlig genomgången influensa.

 

För närvarande trycker vi i oss bortåt 50 vacciner. Kan det vara försvarbart i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att "härda sig"..

 

Läste att av Sahlgrenskas 17.000 anställda är det drygt 1/3 som inte vill vaccinera sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju oxå se det som att för de som inte skulle smittas av influensan är ju vaccineringen bättre för då får de alla fall motionera systemet lite grann än inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju oxå se det som att för de som inte skulle smittas av influensan är ju vaccineringen bättre för då får de alla fall motionera systemet lite grann än inte alls.

 

Ja det skulle på sin höjd motsvara en promenad till kylskåpet.

För hur motionerar du t.ex OS X med .exe filer impregnerade med virus avsedda för M$-världen. :borstatanderna:

 

eller jämför

 

Om du har varit sjuk i naturlig influnesa tidigare så har du skapat ett antivirusprogram med fler komponenter i sin databas , som efter att det presenterats för ett baconvirus, analyserar betydligt fler delar av baconvirusets uppbyggnad, även osynliga delar och omedelbart oskadliggör, eller blockerar det - än om du tidigare lyckats, manuellt plockat bort en del skadlig, synlig kod från ett virus. Fast hälften ligger kvar på din hårddisk och kommer att aktiveras vid nästa betydligt mer sofistikerade attack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite krångligt nu men jag menade bara att bättre att motionera lite via vaccin än inte alls, för de som inte smittas alltså.

 

(tack e-snobben förresten)

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...