Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Handsprit och liknande säljs ju numera överallt. Läste på en flaska med gelé, 75 % etanol, 5 cl, 30 kr. Flaskan läckte så jag fick lite på tummen. Smakade hemskt, men borde bli bättre med en skvätt Redbull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvätta händerna med tvål och vatten ordentligt är lika verksamt som handsprit.

 

Att använda handspriten efter tvålningen, med torra händer, är ännu effektivare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Kommer inte att vaccinera mig. Känns otryggt att spruta in ett snabbframställt vaccin i kroppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda handspriten efter tvålningen, med torra händer, är ännu effektivare!

 

Innom vårdsektorn är det gammal regel att sprita händerna mellan patienter eller brukare för att förhindra överföring av bakterier och virus. Den måste utföras noga annars fungerar den inte! Man missar ofta nagelband, handflatans djupaste del och mellan fingrarna... Själv brukar jag avsluta med att stoppa in händerna i öppen eld. :totaltgalen:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ärligt talat, så är spritens effektivitet relaterad till alkoholhalten. Vid 100 % alkoholhalt får många bakterier ett uttorkat men hårdnat skal, som inte tar död på bakterien. Minskar man alkoholhalten med några tiotals procent, blir den svag nog att inte härda skalen, men stark nog att ändå ta död på bakterierna. Men om man redan är våt på händerna, är jag rätt säker på att handspriten späds ut på hudytan, och kan riskera att komma långt under den verksamma alkoholhalten. Därför bör man vara helt torr på händerna när man spritar dem.

 

Virus som är känsliga för alkohol är förmodligen lika känsliga för nära-100-procentig alkohollösning.

 

Influensavirus har ett skyddande fettlager (enkelt uttryckt) och de är därför mycket känsliga för handsprit. Förkylningsvirus, däremot, påverkas mycket lite av handsprit (de är nämligen "nakna"), så där kan man få en falsk känsla av trygghet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Är det inte också så att influensavirus oftast sprids aerosolt? Dvs när man nyser eller hostar och viruset hamnar i ansiktets slemhinnor, typ ögon, näsa och mun?

 

Därför är väl handspritens effekt som smittostoppare ganska liten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte också så att influensavirus oftast sprids aerosolt? Dvs när man nyser eller hostar och viruset hamnar i ansiktets slemhinnor, typ ögon, näsa och mun?

 

Därför är väl handspritens effekt som smittostoppare ganska liten?

 

Visst, men sjukdomsförloppet blir ofta värre ju större mängd virus man utsattes för vid smittotillfället. Därför kan det ändå vara fördelaktigt att minimera virusmängden man utsätts för. Har man tur kan reduceringen bli så kraftig att man knappt får symtom alls, men ändå går igenom sjukdomen och utvecklar immunitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte vaccinera mig, har redan haft den (iaf om man skall tro på vad de skrev om symptomen). Trots att jag varken har tagit vaccin eller använt handsprit har jag överlevt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det i så fall inte att få bekräftat genom blodprov om du har antikroppar?

 

Det orkar jag faktiskt inte kolla :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det i så fall inte att få bekräftat genom blodprov om du har antikroppar?

 

eru galen pojk, blodprov kostar pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte också så att influensavirus oftast sprids aerosolt? Dvs när man nyser eller hostar och viruset hamnar i ansiktets slemhinnor, typ ögon, näsa och mun?

 

Därför är väl handspritens effekt som smittostoppare ganska liten?

Men om du nyser i handen, torkar av den och sedan hälsar på någon som efter en stund äter ett äpple? Då hade det kanske hjälpt om du hade spritat dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oops fel tråd :D

 

vaccinera mig .... har inte funderat på saken faktiskt

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett Schlieren-fotografier på nysningar, och kan enkelt konstatera att det bästa man kan göra är att nysa utan nåt för munnen, men rakt ner i golvet (böjd ner mot golvet så avståndet blir ganska kort). Då kommer i stort sett allt att hamna på golvet där det inte gör nån skada. Nyser man i ett armveck blir det stora moln av droppar över och under, som sprids väldigt effektivt i ansiktshöjd. Det är därför betydligt sämre, men förmodligen kommer omgivningen inte att övertygas av mitt resonemang. Jag nyser dock alltid på sättet jag beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett Schlieren-fotografier på nysningar, och kan enkelt konstatera att det bästa man kan göra är att nysa utan nåt för munnen, men rakt ner i golvet (böjd ner mot golvet så avståndet blir ganska kort). Då kommer i stort sett allt att hamna på golvet där det inte gör nån skada. Nyser man i ett armveck blir det stora moln av droppar över och under, som sprids väldigt effektivt i ansiktshöjd. Det är därför betydligt sämre, men förmodligen kommer omgivningen inte att övertygas av mitt resonemang. Jag nyser dock alltid på sättet jag beskriver.

Ibland går inte etikett och vetenskap ihop, det är bara så. Man får välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett Schlieren-fotografier på nysningar, och kan enkelt konstatera att det bästa man kan göra är att nysa utan nåt för munnen, men rakt ner i golvet (böjd ner mot golvet så avståndet blir ganska kort). Då kommer i stort sett allt att hamna på golvet där det inte gör nån skada. Nyser man i ett armveck blir det stora moln av droppar över och under, som sprids väldigt effektivt i ansiktshöjd. Det är därför betydligt sämre, men förmodligen kommer omgivningen inte att övertygas av mitt resonemang. Jag nyser dock alltid på sättet jag beskriver.

 

Är det inte så att genom att du minskar kastlängden och ökar hastigheten på utströmmande partiklar, kommer det istället leda till undanträngande av luft som skapar ett eget lokalt, svävande, meterologiskt system med diverse corioliseffekter(virvlar) i form av stigande baconvirus ,längs med båda sidorna om dig - med den tekniken? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

 

 

F ö om jag ska nysa i en folkmassa nyser jag i båda armvecken (alltså båda armarna framför och nyser en gång), de bildar en nästan perfekt vägg framför, måste va bättre än att nysa i golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För all del. Bilderna visade en normal nysning med bara en arm. Det kanske täcker bättre med två, men bara om man har ganska fladdrigt tyg där. Med kortärmat, eller med tajta ärmar, funkar det nog riktigt dåligt även med dubbelarmad nysning.

 

Dessutom är jag sällan sugen på att riskera dränka mina ärmar i saliv och snor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värre knäppgökar än dårarna bakom den siten är nog väldigt svåra att hitta.

 

Ja, jösses!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaccinerade mig i måndags och lever fortfarande. Lite ont efter sticket första dygnet och mådde lite tjyvtjockt dan efter, men annars inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...