Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Semmelman

Vaccinera eller ej?

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

Denna omröstning är stängd för fler svar
  1. 1. Ja ska du det?

• Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Rekommendera Poster

Pocahontas
Tvätta händerna med tvål och vatten ordentligt är lika verksamt som handsprit.

Beror på vad för sorts tvål du använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hagman

Jag kommer att ta sprutan då vi har småbarn hemma samt att den är gratis och att jag får ta den på arbetstid via företagsvården.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas
Jag kommer att ta sprutan då vi har småbarn hemma samt att den är gratis och att jag får ta den på arbetstid via företagsvården.

Kanske du skulle låta vaccinera barnen också Ny studie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Handsprit och liknande säljs ju numera överallt. Läste på en flaska med gelé, 75 % etanol, 5 cl, 30 kr. Flaskan läckte så jag fick lite på tummen. Smakade hemskt, men borde bli bättre med en skvätt Redbull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ClCdCm

Att använda handspriten efter tvålningen, med torra händer, är ännu effektivare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
Handsprit och liknande säljs ju numera överallt. Läste på en flaska med gelé, 75 % etanol, 5 cl, 30 kr. Flaskan läckte så jag fick lite på tummen. Smakade hemskt, men borde bli bättre med en skvätt Redbull.

Kan man få en handsprit och tonic, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A_bite_of_the_apple

Kommer inte att vaccinera mig. Känns otryggt att spruta in ett snabbframställt vaccin i kroppen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Ska inte vaccinera mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
Ja, och hela detaljhandeln lider ju sedan länge av svinn-influensan... :propellerbaver:

Humor från iMatte! :chock: Du har dolda talanger. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Handssprit känns dock onekligen bättre. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
Att använda handspriten efter tvålningen, med torra händer, är ännu effektivare!

Jag avslutar med sandpapper, olika grovlekar. :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Innom vårdsektorn är det gammal regel att sprita händerna mellan patienter eller brukare för att förhindra överföring av bakterier och virus. Den måste utföras noga annars fungerar den inte! Man missar ofta nagelband, handflatans djupaste del och mellan fingrarna... Själv brukar jag avsluta med att stoppa in händerna i öppen eld. :totaltgalen:

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ClCdCm

Men ärligt talat, så är spritens effektivitet relaterad till alkoholhalten. Vid 100 % alkoholhalt får många bakterier ett uttorkat men hårdnat skal, som inte tar död på bakterien. Minskar man alkoholhalten med några tiotals procent, blir den svag nog att inte härda skalen, men stark nog att ändå ta död på bakterierna. Men om man redan är våt på händerna, är jag rätt säker på att handspriten späds ut på hudytan, och kan riskera att komma långt under den verksamma alkoholhalten. Därför bör man vara helt torr på händerna när man spritar dem.

Virus som är känsliga för alkohol är förmodligen lika känsliga för nära-100-procentig alkohollösning.

Influensavirus har ett skyddande fettlager (enkelt uttryckt) och de är därför mycket känsliga för handsprit. Förkylningsvirus, däremot, påverkas mycket lite av handsprit (de är nämligen "nakna"), så där kan man få en falsk känsla av trygghet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A_bite_of_the_apple

Är det inte också så att influensavirus oftast sprids aerosolt? Dvs när man nyser eller hostar och viruset hamnar i ansiktets slemhinnor, typ ögon, näsa och mun?

Därför är väl handspritens effekt som smittostoppare ganska liten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ClCdCm
Är det inte också så att influensavirus oftast sprids aerosolt? Dvs när man nyser eller hostar och viruset hamnar i ansiktets slemhinnor, typ ögon, näsa och mun?

Visst, men sjukdomsförloppet blir ofta värre ju större mängd virus man utsattes för vid smittotillfället. Därför kan det ändå vara fördelaktigt att minimera virusmängden man utsätts för. Har man tur kan reduceringen bli så kraftig att man knappt får symtom alls, men ändå går igenom sjukdomen och utvecklar immunitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Virus och bakterier överlever flera dygn på dörrhandtag mm. I luften överlever de inte länge, särskilt inte om man nyser eller hostar utomhus när det är minusgrader. Men man ska ju alltid nysa och hosta i armbågen om man är bland folk. Själv lägger jag alltid båda armbågsvecken för ansiktet om jag t ex sitter i en buss.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rockoholic

Jag ska inte vaccinera mig, har redan haft den (iaf om man skall tro på vad de skrev om symptomen). Trots att jag varken har tagit vaccin eller använt handsprit har jag överlevt :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
Jag ska inte vaccinera mig, har redan haft den (iaf om man skall tro på vad de skrev om symptomen). Trots att jag varken har tagit vaccin eller använt handsprit har jag överlevt :P

Går det i så fall inte att få bekräftat genom blodprov om du har antikroppar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rockoholic

Det orkar jag faktiskt inte kolla :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

eru galen pojk, blodprov kostar pengar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Maawlin

Ska verkligen inte vaccinera mig.

Min farbrors fru vaccinerade sig och blev sjuk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Men om du nyser i handen, torkar av den och sedan hälsar på någon som efter en stund äter ett äpple? Då hade det kanske hjälpt om du hade spritat dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

oops fel tråd :D

vaccinera mig .... har inte funderat på saken faktiskt

Redigerad av ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Grejen börjar kollapsa under sin egen tyngd av hajp och politisk korrekthet. Men jag får väl skjuta upp vaccin ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ClCdCm

Jag har sett Schlieren-fotografier på nysningar, och kan enkelt konstatera att det bästa man kan göra är att nysa utan nåt för munnen, men rakt ner i golvet (böjd ner mot golvet så avståndet blir ganska kort). Då kommer i stort sett allt att hamna på golvet där det inte gör nån skada. Nyser man i ett armveck blir det stora moln av droppar över och under, som sprids väldigt effektivt i ansiktshöjd. Det är därför betydligt sämre, men förmodligen kommer omgivningen inte att övertygas av mitt resonemang. Jag nyser dock alltid på sättet jag beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...