Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Hon säger ju att det "ett dåligt år" dör 40.000 människor i den årliga influensan, och "bra år" dör 250.000 människor, och det inte på långt när dött så många i svininfluensan..

Varför tas det inte upp hur många som dött i Sverige av den vanliga återkommande säsongsinfluensan de senaste 10 åren..

Säkert fler än de 15 som dött i svininfluensan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Borde inte denna video gått vidare till våra nyhetskanaler? SVT eller TV4 osv...inte ett ord

Nej, varför ska alla jävla konspirationsteorier få utrymme i SVT och TV4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon är ju väl påläst.

Borde inte denna video gått vidare till våra nyhetskanaler? SVT eller TV4 osv...inte ett ord

 

Denna video är ju uppenbarligen ganska gammal, och flera farhågor när det gäller hur olika länder skulle komma att hantera det hela har ju inte slagit in.

Då den är så gammal så vore ju detta ett riktigt scoop, men vi har inte hört något om den.

De flesta konspiratörer är ofta mycket pålästa, och ger ett förtroendegivande intryck, annars skulle de ju inte få några anhängare. Men problemet är att sammanställa alla "fakta" och få ett sant samband. Är man konspiratoriskt lagd så är det nog lätt att man också får ett konspiratoriskt samband.

 

Bara det att hon valt att distribuera sig via webben tyder på brist på substans.

Hon tror nog på det hela, men en sån här bomb som inte vill brisera, skall vi tolka det som att myndigheter, seriös press och WHO konspirerar mot henne och lyckat tysta ner hennes budskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte skaka av mig tanken att detta är en övning inför om det kommer en verkligt allvarlig epidemi eller pandemi med hög dödlighet. I det perspektivet är det nog vällovligt att göra det här som träning. Det som hälsovårdsmyndigheterna gjort hittills känns stundtals väldigt förvirrat och med väldigt ojämn tillgång på vaccin, så övning behövs verkligen när det gäller massvaccination av en hel befolkning. Den pandemiplan man följer har ett worst case scenario att halva befolkningen är sjuka samtidigt, och bara det tycker jag ger en hint om att det inte är den nuvarande influensan det egentligen handlar om.

Svinsjukan, liksom Spanska sjukan(?), är väl i sin ursprungliga form inte så jättedödlig? Spanska sjukan förändrades väl efter ca ett år och blev jättearg? Och vad händer med nuvarande vaccin om grisen muterar?

 

Jag tror som du att den här massvaccinationen är en jätttebra övning för diverse myndigheter och psykologer. Hur farlig grisen är vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert fler än de 15 som dött i svininfluensan

 

Statistiken säger att c:a 3000 dog förra året i den vanliga influensan och det bara i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistiken säger att c:a 3000 dog förra året i den vanliga influensan och det bara i Sverige.

 

Skrivs det inte mycket om...

 

Googla lite..

http://epl.se/simulation/?p=161

http://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

http://www.svininfluensan.com/content/vanl...mer-ju-och-går-

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/amnessida.as...artikel=2829559

http://nt.se/nyheter/?articleid=5649169

http://www.smittskyddsinstitutet.se/publik...ngen-2006-2007/

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom första och största anledningen till hysterin kring grisförkylningen är att spara pengar åt samhället, så att inte allt för många sjukskriver sig och stannar hemma, så är det logiska för alla arbetslösa som inte tillhör någon riskgrupp att strunta i detta.

 

De med ett jobb OCH som tillhör en riskgrupp borde vara ytterst få, eller? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom första och största anledningen till hysterin kring grisförkylningen är att spara pengar åt samhället, så att inte allt för många sjukskriver sig och stannar hemma, så är det logiska för alla arbetslösa som inte tillhör någon riskgrupp att strunta i detta.

 

De med ett jobb OCH som tillhör en riskgrupp borde vara ytterst få, eller? :fundersam:

De arbetslösa ska ju stå till arbetsmarknadens förfogande. Undrar om det innebär att då måste ta vaccinet för att behålla akassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vaccinerade sprida trynfebern? Dottern vaccinerade sig häromveckan* men det finns redan konstaterade fall i hennes klass. Jag får inte vaccinera mig förrän tidigast den 7 december. Undrar om jag hinner innan jag blir sjuk...

 

 

*Hon var febersjuk torsdag-måndag, kanske av vaccinet, kanske i trynfebern...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vaccinerade sprida trynfebern? Dottern vaccinerade sig häromveckan* men det finns redan konstaterade fall i hennes klass. Jag får inte vaccinera mig förrän tidigast den 7 december. Undrar om jag hinner innan jag blir sjuk...

 

 

*Hon var febersjuk torsdag-måndag, kanske av vaccinet, kanske i trynfebern...

 

Det behöver inte vara influensan, det går så mycket skit just nu, med skumma symptom. Själv har jag haft feber till och från i enochenhalv vecka. Ingen snuva, försumbar hosta men sanslöst trött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara influensan, det går så mycket skit just nu, med skumma symptom. Själv har jag haft feber till och från i enochenhalv vecka. Ingen snuva, försumbar hosta men sanslöst trött.

 

Som jag har nu då..

 

Läste detta

Dog av vaccinsprutan

 

Drabbar inte mig, jag är hjärtlös säger frugan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar tro att jag har en lindrig släng av Pigflu :borstatanderna:

Huvudvärk nämns inte här, men det hör nog till...

 

post-113-1259269865_thumb.jpg

 

 

post-113-1259270558_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var duktig och vaccinerade mig i tisdags. : )

Fick tyvärr ingen feber, jag som hade hoppats på ledigt från skolan... haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var man vaccinerad. Mer än ett halvt dygn har gått och det enda som känns är om jag trycker på/sträcker/spänner stickmuskeln, alltså inget hälsande på Adolf idag. Från att jag kom in till vårdcentralen tog det 25-30 min tills sticket var klart, sedan skulle man vänta i 10 min för att upptäcka eventuell allergisk reaktion. Jag nämnde att jag är lite spruträdd, men fick höra att det var ingen fara, tittade bort, kände ett litet stick, väntade på att det skulle spänna i vävnaden (liknande bedövning hos tandläkare), men inget hände. Tittade och då var plåstret nästan på plats. Nålen var ungefär av samma typ som diabetiker använder, och de känns nästan inte alls, korta, tunna och liten dos. Som att hacka lite lätt med en rostagg, ungefär.

 

 

Nöff!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var man vaccinerad. Mer än ett halvt dygn har gått och det enda som känns är om jag trycker på/sträcker/spänner stickmuskeln, alltså inget hälsande på Adolf idag. Från att jag kom in till vårdcentralen tog det 25-30 min tills sticket var klart, sedan skulle man vänta i 10 min för att upptäcka eventuell allergisk reaktion. Jag nämnde att jag är lite spruträdd, men fick höra att det var ingen fara, tittade bort, kände ett litet stick, väntade på att det skulle spänna i vävnaden (liknande bedövning hos tandläkare), men inget hände. Tittade och då var plåstret nästan på plats. Nålen var ungefär av samma typ som diabetiker använder, och de känns nästan inte alls, korta, tunna och liten dos. Som att hacka lite lätt med en rostagg, ungefär.

 

 

Nöff!

Bra! Då är det en till som inte hjälper till med spridningen av influensan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också tagit vaccinet. När man jobbar på ett väldigt litet företag så känns det lite som att man kan ställa upp och hindra så mycket spridning man bara kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också tagit vaccinet. När man jobbar på ett väldigt litet företag så känns det lite som att man kan ställa upp och hindra så mycket spridning man bara kan.

Rätt. Såg i DN idag att vanliga förkylningar kostar samhället lika mycket som hela biståndsbudgeten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt. Såg i DN idag att vanliga förkylningar kostar samhället lika mycket som hela biståndsbudgeten.

 

Dags att börja vaccinera hela befolkningen mot förkylningar då :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att börja vaccinera hela befolkningen mot förkylningar då :chockadskeptisk:

 

Snart kan det vara möjligt, för det ser ut att finnas en möjlighet till att utveckla vaccin mot en viruskomponent som alla förkylningsvirus har gemensamt.

 

Med nuvarande teknik är det också teoretiskt möjligt att vaccinera mot vanliga förkylningar, men eftersom sjukdomarna är så milda och antalet virus är så stort (många hundra), så finns det praktiska och ekonomiska skäl till att det inte finns förkylningsvaccin nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt. Såg i DN idag att vanliga förkylningar kostar samhället lika mycket som hela biståndsbudgeten.

 

 

Snart kan det vara möjligt, för det ser ut att finnas en möjlighet till att utveckla vaccin mot en viruskomponent som alla förkylningsvirus har gemensamt.

 

Med nuvarande teknik är det också teoretiskt möjligt att vaccinera mot vanliga förkylningar, men eftersom sjukdomarna är så milda och antalet virus är så stort (många hundra), så finns det praktiska och ekonomiska skäl till att det inte finns förkylningsvaccin nu.

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är privatpersoner, inte stater, som ska ha mediciner/vaccin, och på individnivå skulle ytterst få välja att vaccinera sig ett par hundra gånger för att få skydd mot vanliga förkylningar. Även om man slår ihop flera vaccin i samma spruta handlar det fortfarande om dussintals sprutor, för flera hundratals kronor styck.

 

Därför finns det ingen marknad för såna vaccin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...