Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väderläget just nu


asson
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper

 

Jag tror det är kallare här :whistling:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-01-05 kl. 20.40.52.png

 

Men det ska bli skönt framåt helgen när det blir varmare. :)

Eh... Betydligt. Haha! Här är det -11. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är kallare här :whistling:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-01-05 kl. 20.40.52.png

 

Men det ska bli skönt framåt helgen när det blir varmare. :)

Zlatan gjorde snöänglar och ett gäng sit-ups i bara kallingarna under jul/nyår (finns nåt klipp på Expressen/Aftonbladet). Antar att du också är ute och änglar loss lite i snön. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är det -21,6 grader här på Småländska höglandet. :(

Fast det är 23 grader inne. Värmepumpen gör ett bra jobb. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vaknade 07.32 och märkte att det endast är 8,9 grader INNE. cold.gif Har ägnat första tiden på morgonen åt att tända en eld och hämta in mer ved. Luftvärmepumpen är inne på sista versen, som man brukar säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade 07.32 och märkte att det endast är 8,9 grader INNE. cold.gif Har ägnat första tiden på morgonen åt att tända en eld och hämta in mer ved. Luftvärmepumpen är inne på sista versen, som man brukar säga...

 

Jag är nästan förvånad att luftvärmepumpen alls fungerar i denna kylan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Jag är nästan förvånad att luftvärmepumpen alls fungerar i denna kylan.

Hos mig kan man nästan säga att den inte fungerar, men hos dig kanske den gör det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig kan man nästan säga att den inte fungerar, men hos dig kanske den gör det. :)

 

Ja, här fungerar JORDvärmepumpen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Ja, här fungerar JORDvärmepumpen. :)

Ah, skönt! :) När vi byggt ut så kommer vi antagligen ha bergvärme och golvvärme i hela huset - skönt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade 07.32 och märkte att det endast är 8,9 grader INNE. cold.gif Har ägnat första tiden på morgonen åt att tända en eld och hämta in mer ved. Luftvärmepumpen är inne på sista versen, som man brukar säga...

Kanske dags att få den servad, göra översyn av den då. Det är väl komprssorer i en sån. De funkar som en AC. Läcker lite varke år och måste fyllas/servas (trycktestas) regelbundet. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Kanske dags att få den servad, göra översyn av den då. Det är väl komprssorer i en sån. De funkar som en AC. Läcker lite varke år och måste fyllas/servas (trycktestas) regelbundet. :crossfingers:

Det är sista vintern vi använder den, till utbyggnaden ska vi ha annan värmekälla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen sjunker ju effekten och verkningsgraden på en luft/luft-pump ju kallare det är ute. De går bäst när det är som varmast.... <_<

...

Det som kan vara smartast i ett litet hus är frånluftsvärmepump. Relativt billig installation och drift. Sen har man vedkamin och eldar så mycket man orkar och har lust till.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Bara 14,2 grader i huset när jag vaknade. Har eldat i 1 timma nu. Burr, burr. cold.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snö! Det kom en del i november, men sedan har det varit ont om den varan. Trevligt med lite ljus, för nu är det mulet igen. Lite över nollan ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-64246-0-94723400-1483786359.png

Trevlig att det börjar närma sig 0'an igen. :yeahbaby: Det kom lite snö inatt, men inte mer än att gräset fortf sticker upp där jag kratta/borsta sist. Med lite tur blir det några +° imorgon, så kanske ski†en (snöhelve†e†) försvinner. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute igår och skottade/borstade lite, så det i princip blev barmark. Det skulle ju bli +° idag, vilket det blev, och redan tidigt i morse var det helt snöfritt där nu. Där jag inte skottade nåt ligger det fortf ett tunnt täcke.

gôtt att kunna gå och f f a känna marken under. :yeahbaby:

post-64246-0-01252500-1483956804.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-64246-0-06316700-1484120720.png

Än sålänge är det bra... Men snön är på G. Har kommit pyttelite under natten, men det skall ju koomma under dagen - en massa blötsnö + att det skall blåsa en del. Är inte så orolig när det gäller blåsten. Tror inte det blir så farligt här, men snön lär ju dimpa ner. Och bland räcker det att bara säga blötsnö så går strömmen. Som tur är så sa det på nyheterna/vädret nu på morgonen att det börjar ordentligt vid lunch och kulminerar på eftermiddagen sen, så förhoppningsvis blir det inte så farligt då. Och fördelen är väl att tiden är så kort och att det är dagtid. Bra förutsättningar ifall eler sticker, så de hinner laga den innan kvällen (förhoppningsvis). :crossfingers:

För säkerhets skull får man väl passa på att ära nåt ordentligt före lunch. Nåt man kan stå sig på, utifall att. :yeahbaby: 1kg pasta och en Falukorvsring blir nog lagom och bra. :) Ja, och en xtra kanna kaffe med så klart, så man bara kan värma den lite.


Prognosen säger ≈ 10m/s:
post-64246-0-01565700-1484121220.png

Så, inte allt för farligt. Ut mot västkusten och längre söderut lär bli värre. Det är redan 18-20m/s i Gbg och Halmstad (enl SVT)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryssarna ska altid vara värst

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regn och blåst som vanligt, inget oväntat direkt :) Dock mycket mindre regn nu än det var tidigare imorse.

 

Så länge det inte snöar är jag glad :D

 

post-11059-0-69821600-1484147899_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-64246-0-93843400-1484229955.png

Prefekt väder att ut och skotta lite i idag... + att det blåser ≈ 8-9m/s. Snön som ligger ute är en blandning mellan snö, snömodd och snömos. Lite tyngre såklart att få bort, men desto bättre att kunna lägga på andra ställen sen eftersom det skall frysa på ikväll och imorgon. :shifty:

Helt barmark nu vid bilen, framför huset och ner till vägen. :crossfingers: Och strategiskt utlagda högar som fryser till sen, så folk inte kan köra som dårar sen (f f a han som plogar). :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...