Mattiasgbg Postad 25 Maj, 2007 Share Postad 25 Maj, 2007 Tänkte på Madeira, jag var där omkring 1992, då hade de pålat ut landningsbanan i havet till en längd av 1850 meter, om jag inte minns fel, med ett stup ner i havet både före och efter. Under inflygningen såg man rakt ner i fiskebåtarna och piloten lyckas tydligen inte sätta ner maskinen rätt eftersom han går upp igen och sluddrar något på danska om att "det där gick inte så bra, men vi gör ett nytt försök". Tilläggas bör att det andra försöket gick bra, vi hade flera meter kvar till kanten när planet vände. Jag hörde under semestern där att det fanns planer på att bygga ut banan till 3 km på pålar i vattnet, måste bli ett svindyrt bygge, 40 m djupt. Fråga: Jag har en scanner med möjlighet att ratta in flyg men fattar ingenting om vilka frekvenser som används när och var. Någon som vet och kan förklara vilka frekvenser som används i Göteborg och var, luft/mark, GOT/GSE? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 25 Maj, 2007 Share Postad 25 Maj, 2007 (redigerade) All radiotrafik för flyg går med AM, och mellan 118 och 138 MHz (hela VHF-flygradiobandet går mellan 108 och 138, men de lägre 10 MHz:en används bara för radionavigering, som VOR). Säve: 119.050, 123.300 Landvetter: 118.600, 123.100, 124.200, 124.675 Område: 120.250, 128.625 De räcker för att täcka in det mesta, skulle jag tro. Räkna med att inte kunna höra annat än flygplanen. Marken hörs bara om man är mycket nära, högt upp med relativt fri sikt mot tornet, eller om man har gynnsamma väderförhållanden. Planen kan man å andra sidan höra lååångt bort, fast inte på just de här frekvenserna. Jag har lyssnat på plan som varit runt 50 mil bort - det är långt under horisonten, men med god "tropo" kan signalerna nå mycket längre. Redigerad 25 Maj, 2007 av ClCdCm Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 25 Maj, 2007 Författare Share Postad 25 Maj, 2007 (redigerade) Så länge man har rätt fart, höjd, sjunkhastighet och kurs när man passerar "tröskeln" så skiter jag i vad man gjorde innan man kom fram dit! En bra landning är en man kan gå ifrån för egen maskin, eller hur? :D Och båda hjulen på asfalt. Gjorde en perfekt landning nyss. Kom precis på mittsträcket. Jag tyckte även det var bra hastighet, sjunkhastighet och sen satte jag ner den lagom långt in på landningssträckan. Kanske lite hård då om man ska vara kinkig; Arlanda 01R Redigerad 25 Maj, 2007 av joppe2 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 25 Maj, 2007 Share Postad 25 Maj, 2007 All radiotrafik för flyg går med AM, och mellan 118 och 138 MHz (hela VHF-flygradiobandet går mellan 108 och 138, men de lägre 10 MHz:en används bara för radionavigering, som VOR). Säve: 119.050, 123.300 Landvetter: 118.600, 123.100, 124.200, 124.675 Område: 120.250, 128.625 De räcker för att täcka in det mesta, skulle jag tro. Räkna med att inte kunna höra annat än flygplanen. Marken hörs bara om man är mycket nära, högt upp med relativt fri sikt mot tornet, eller om man har gynnsamma väderförhållanden. Planen kan man å andra sidan höra lååångt bort, fast inte på just de här frekvenserna. Jag har lyssnat på plan som varit runt 50 mil bort - det är långt under horisonten, men med god "tropo" kan signalerna nå mycket längre. Tack, måste hitta något nytt att lyssna på nu när sheriffen snart ska digitaliseras/krypteras Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 25 Maj, 2007 Share Postad 25 Maj, 2007 Haha, fast det lär dröja ett par år till. Nyligen stoppades ju hela RAKEL för ett tag framöver. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
chksix Postad 25 Maj, 2007 Share Postad 25 Maj, 2007 (redigerade) Här är charts för Madeira. OBS läs kraven för att få landa där i kommersiell trafik. Fortfarande min favorit inflygning i xplane Två bilder från inflygningen. Den ena är min desktop http://www.airliners.net/open.file/0297683/M/ http://www.airliners.net/open.file/0476742/M/ Redigerad 25 Maj, 2007 av chksix Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 25 Maj, 2007 Författare Share Postad 25 Maj, 2007 (redigerade) Haha, fast det lär dröja ett par år till. Nyligen stoppades ju hela RAKEL för ett tag framöver. Först och främst är det väl polisen som ska kryptera sina konversationer. Bara det kommer ta ytterligare kanaske ett år innan det börjar likna något. Flyget kommer nog att få vänta ett bra tag till. Det är ju mycket mer komplicerat att byta system hos flyget dessutom. Inflygningen till Innsbruck är väl inte sådär självklar heller väl? Redigerad 25 Maj, 2007 av joppe2 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 25 Maj, 2007 Share Postad 25 Maj, 2007 Flyget lär inte bli varken digitalt eller krypterat på många år. Det finns inte ens några allvarliga förslag i den riktningen. Jag syftade bara på RAKEL, som är blåljusorganisationernas nya radiosystem. Men det hör inte hemma i den här tråden. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hinkebo Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 (redigerade) Okej Någon mer än jag som är medlem på g-kraft och/eller FSnordic? gkraft ja.. Sådär halvgalen landning. Klick bättre än mig edit: laddade upp lite random-dumpar här ifall nån är intresserad http://surl.se/bapm Redigerad 27 Maj, 2007 av Hinkebo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 Kör easyJet med högertrafik på banan? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hinkebo Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 (redigerade) Möjligt att de gör, har aldrig sett nån i verkligheten. Hos mig är det allt möjligt, höger, vänster, 2cm till vänster om höger osv.. edit: ok jag ser nu.. http://www.airliners.net/open.file/1128270/L/ de använder inte rwy'n alls.. Redigerad 27 Maj, 2007 av Hinkebo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hinkebo Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 757, däremot, har ju en panna som kan få vilken kaskelott som helst att bli avundsjuk! 757 e ju najs! Tänk på att den är ju lite egen.. finns ju: Small Medium 757 Heavy OK då nördar, vad har ni för favoritplan då? massor zh809 http://www.airliners.net/open.file/0544983/L/ http://www.airliners.net/open.file/0294448/L/ http://www.airliners.net/open.file/1213309/M/ http://www.airliners.net/open.file/0404444/L/ Jag håller verkligen inte med om att 757 är ful, är det något flygplan som är fult är det Airbus A321 eller Boeing 707 och Lockhead Tristar (skönt att flyga med dock) urk det här är fult: http://www.airliners.net/open.file/0641717/L/ http://micom.net/oops/airbus_guppy.jpg http://www.airliners.net/open.file/1212731/L/ Här är en annan liten sak att tänka på...bla bla Vet inte vad du hade för en men när jag testade det rör den sig (744 i FS9) Du kanske hade 747SP? Hehe, en annan sak jag kom på... I X-Plane kan man också simulera rymdfärder upp till låg omloppsbana och tillbaks (med gradvis tunnare atmosfär). Dessutom kan man byta planet!!! ....... Kan man väl i FSX med? Det ska bli ett nöje att flyga med riktig joystick. http://kominn.se/main.asp?prodID=27&kat=76 15kr Jo, det är ett riktigt skönt freeware-plan till FS9. Nu har jag skaffat ett scenery-paket med Arlanda, Bromma och säkert fler svenska flygplatser. Fin modell föresten. Någon av er som flyger på IVAO? Ska själv börja göra det snart. Ibland(...) Freeware plan till FS9: posky http://www.projectopensky.com/ http://www.ifdg.net/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
katzenklavier Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 Kan man väl i FSX med? Med ett expansionspaket från JustFlight går det... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 757 e ju najs! Tänk på att den är ju lite egen.. Den är vidrigt ful. Jag har hört att den har samma cockpit som 767, och att det är därför den är så skev i nosen. Vet inte vad du hade för en men när jag testade det rör den sig (744 i FS9)Du kanske hade 747SP? Du fattade nog inte vad jag menade i det inlägget. Definitionen av "effekt" är kraft gånger hastighet. Om hastigheten är noll, så är också effekten noll, oavsett hur stor kraften är. Därför är motoreffekten, räknat i framdrivning, noll när man står still med motorerna på fullt. Den termiska effekten, om man nu kan kalla den det, är däremot rejält hög. Kan man väl i FSX med? Kan man? Visa gärna det. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hinkebo Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 (redigerade) Den är vidrigt ful. Jag har hört att den har samma cockpit som 767, och att det är därför den är så skev i nosen.Du fattade nog inte vad jag menade i det inlägget. Definitionen av "effekt" är kraft gånger hastighet. Om hastigheten är noll, så är också effekten noll, oavsett hur stor kraften är. Därför är motoreffekten, räknat i framdrivning, noll när man står still med motorerna på fullt. Den termiska effekten, om man nu kan kalla den det, är däremot rejält hög. Kan man? Visa gärna det. Jo jag menade att sätter jag sätter motorerna på max med parkeringsbromsarna på rör den sig iallafall. Tyyyyyp 1km/h kanske..... Fsx, jo jag ska se om jag har det... föressten 757 är inte ful.. den är ok, men a318 är snyggare men kolla på A340, det är som ett rör med vingar, de som skulle ha designat den var nog på semester. hittade denna, du verkar inte vara ensam om att inte gilla 757. Redigerad 27 Maj, 2007 av Hinkebo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 Jo jag menade att sätter jag sätter motorerna på max med parkeringsbromsarna på rör den sig iallafall. Tyyyyyp 1km/h kanske..... Men det skrev jag inte. När den står still, menar jag. Att den rör sig lite i din simulator beror snarare på att den som konstruerat flygplansmodellen (i simulatorn) lite dåligt. Eller så är bromskraften för svag i det verkliga planet. föressten 757 är inte ful.. den är ok, men a318 är snyggare men kolla på A340, det är som ett rör med vingar, de som skulle ha designat den var nog på semester. A340 är ett av de snyggaste planen i trafik i dag, tycker jag. Rent och snyggt, och med symmetri i vertikalplanet. hittade denna, du verkar inte vara ensam om att inte gilla 757. I den tråden verkade man dels mer positiv än negativ, och dels diskuterade man kvaliteten, inte utseendet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hinkebo Postad 27 Maj, 2007 Share Postad 27 Maj, 2007 (redigerade) Men det skrev jag inte. När den står still, menar jag. Att den rör sig lite i din simulator beror snarare på att den som konstruerat flygplansmodellen (i simulatorn) lite dåligt. Eller så är bromskraften för svag i det verkliga planet. Jo det vet jag väl, ville bara påpeka att det inte förblev stillstående med 100%.............eller det kanske va 104 minns inte.. A340 är ett av de snyggaste planen i trafik i dag, tycker jag. Rent och snyggt, och med symmetri i vertikalplanet. man kan ju tycka olika... (http://www.airliners.net/open.file/1215850/L/, den har ju ingen form? hej hallå... ()) Vet inte vad du menade exakt men lag tog upp en stationair till +150 nåt.. gick inge vidare (vet inte om det finns nån luft fär ens) så bytte 'kärra' eller var det nåt annat du syftade på? Redigerad 27 Maj, 2007 av Hinkebo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 28 Maj, 2007 Share Postad 28 Maj, 2007 Ja. MSFS har ett höjdtak som är rätt lågt. Nånstans över 100 000 fot. Minns inte exakt. Och jag undrar om man på några sekunder kan byta atmosfär, gravitation och planetradie i MSFS. Det går att göra i XP genom att gå in i en meny. Jorden och Mars är förinstallerade, men det går alltså att ändra snabbt. Enkelt vill jag inte säga, eftersom man kanske inte vet vad man ska ändra till, men det är enkelt rent praktiskt att ändra siffrorna. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
katzenklavier Postad 28 Maj, 2007 Share Postad 28 Maj, 2007 gick inge vidare (vet inte om det finns nån luft fär ens) så bytte 'kärra' eller var det nåt annat du syftade på? Vart hittade du raketen ? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 28 Maj, 2007 Författare Share Postad 28 Maj, 2007 Jag har lite svårt att förstå hur man kan tycka en 757 är ful. Men smaken är väl som baken. Nästan det snyggaste planet som finns. http://www.airliners.net/op... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
chksix Postad 28 Maj, 2007 Share Postad 28 Maj, 2007 Concorde är utan tvekan det vackraste som byggts för trafikflyg. Det fick oftast företräde på taxibanorna för att piloterna i de andra planen ville se det lyfta. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
friend Postad 28 Maj, 2007 Share Postad 28 Maj, 2007 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hinkebo Postad 28 Maj, 2007 Share Postad 28 Maj, 2007 (redigerade) Ja. MSFS har ett höjdtak som är rätt lågt. Nånstans över 100 000 fot. Minns inte exakt. Och jag undrar om man på några sekunder kan byta atmosfär, gravitation och planetradie i MSFS. Det går att göra i XP genom att gå in i en meny. Jorden och Mars är förinstallerade, men det går alltså att ändra snabbt. Enkelt vill jag inte säga, eftersom man kanske inte vet vad man ska ändra till, men det är enkelt rent praktiskt att ändra siffrorna. FS9 har en gräns på 99,999 har jag för mig men FSX har ingen gräns vad jag vet (har nog en men den är betydligt högre upp) Vart hittade du raketen ? Raket? Jag har lite svårt att förstå hur man kan tycka en 757 är ful. Men smaken är väl som baken. Nästan det snyggaste planet som finns. http://www.airliners.net/op... 757 e inte ful.. http://www.airliners.net/open.file?id=1216...6469&size=L syn bara att den enda jag har i fs9 inte riktigt har alla hästar hemma, den öppnar allt möjligt som går att öppna och jag vet inte hur man stänger det.. (dörrar, luckor, motorkåpor(?) osv) Concorde är utan tvekan det vackraste som byggts för trafikflyg. Det fick oftast företräde på taxibanorna för att piloterna i de andra planen ville se det lyfta. Nej Tu-144 är bättre! Idag: http://www.airliners.net/open.file/1080993/L/ 1973: http://www.airliners.net/open.file/0103937/L/ Redigerad 28 Maj, 2007 av Hinkebo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hinkebo Postad 28 Maj, 2007 Share Postad 28 Maj, 2007 (redigerade) The error returned was: Sorry, you do not have permission to edit that message wth?!? men skulle bara tillägga att jag satt å tryckte in lite till.. den verkar aldrig ge sig. http://surl.se/pictures/20075/49966.png ojdå, där fick jag ny avatar.. Redigerad 28 Maj, 2007 av Hinkebo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
niffen Postad 28 Maj, 2007 Share Postad 28 Maj, 2007 Nej Tu-144 är bättre! Tills dom går av på mitten... Som i Paris. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster