Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyg


joppe2
 Share

Rekommendera Poster

snyggt joppe

 

vilken dator kör du FSX på?

Tack!

 

Det är FS9 denna gång. FSX tog alldeles för mycket utrymme. Men oavsett så kör jag det på min PC, Dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

har också FS, även X som går segt på familjens Pc...nu har jag iofs inte spelat det på väldigt länge...dags snart igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flyga är dåligt för miljön... :(

men vad ska man göra?, ta tåg runtom jorden :P

Ja, och ja, men inte alltid. Ska man över Atlanten eller Stilla havet är det svårt att tänka sig realistiska alternativ. Att resa över med fartyg är många gånger dyrare än att flyga, och tar flera dygn, plus att det är en avsevärt mycket mer riskfylld resa (fartyg går under mycket oftare än flygplan kraschar).

Förra året skrev GP om flygets miljöpåverkan och jag tycker det är korkat att flygbränslet vid internationella flygningar ska vara skattebefriat, tydligen hade en Thailandsresa kostat omkring 3000 kr mer om flyget koldioxidutsläpp beskattades som bilarnas. Det hade antagligen fått folk att ändra sina resvanor, det är, vad jag vet, ingen mänsklig rättighet att åka jorden runt på nöjesresa.

 

 

Men jag vill ändå åka till Thailand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året skrev GP om flygets miljöpåverkan och jag tycker det är korkat att flygbränslet vid internationella flygningar ska vara skattebefriat, tydligen hade en Thailandsresa kostat omkring 3000 kr mer om flyget koldioxidutsläpp beskattades som bilarnas. Det hade antagligen fått folk att ändra sina resvanor, det är, vad jag vet, ingen mänsklig rättighet att åka jorden runt på nöjesresa.

Men jag vill ändå åka till Thailand...

Har kanske inte med saken att göra men LFV försöker iaf få bolagen att släppa ut mindre genom att bolagen får betala olika mycket för att starta beroende på hur mycket koldioxid planet släpper ut.

 

 

Börjar få kläm på det här med landningarna nu.

 

Bromma, tog mark lite för tidigt kan man tycka men det är sånt som händer. Bättre än att komma utanför banan. :)

JnNzfTTUhvDZ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Justja, har inte visat bilder från senaste turen till Arlanda, här kommer några bilder;

 

sas737ww7.jpg

Lite motljus, men jag tyckte det blev bra med blänket.

 

sas7372vk8.jpg

 

malaysiajc4.jpg

 

iberiaecixore6.jpg

Ingen vidare kvalité på bilden, men lite kul med två plan i samma bild.

 

thai1xw3.jpg

 

thaika4.jpg

 

koreanxc4.jpg

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joppe2, kul att du flyger F28. :)

 

Bilder från Gardermoen och Boeing BBJ. Ett plan jag vill ha på riktigt men får nöja mig med den virtuella varianten. Än så länge är det en beta version för X-Plane som vi utvecklar.

 

http://www.eadt.eu/

http://www.stratmann-web.net/xplane/News/News.html

http://www.netjets.com/NetJets_Fleet/NetJe...=boeing_bis_jet

 

 

Parkerad för att ta emot VIP gästerna som ska med. Max 18 pax. Mark aggregatet ger ström.

 

Tankning av vingtankarna först, sedan extratankarna i last utrymmena. Tankbilen ritas ej av X-Plane ännu tyvärr.

 

Pushback och start av motorerna.

 

Rullning ut mot bana 01

 

Kontroll av motordata vid 40% N1, sedan fullt pådrag.

 

Stigning till marsch höjden FL330.

 

Extra tankarna börjar flytta bränsle till center tanken när man kommit ner till 24000 lb i den. Extrasoppan gör att man kan flyga i ca 11 timmar. En normal 737 klarar max 6 timmar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väntade på Kornhallsfärjan tidigare i dag, hörde jag plötsligt surrandet från ett propellerplan i fjärran. Nån minut senare fick jag syn på planet, som gjorde en lång och snabb inflygning mot bana 19 på Säve.

 

Det var tvåmotorigt, och nästan direkt såg jag att det var ett av mina absoluta favoritplan, och också ett som jag aldrig tidigare sett i verkligheten (bara på bild). Diamond DA42 Twin Star. Ett av de mest moderna, bränslesnåla och aerodynamiskt fulländade tvåmotoriga privatplan som finns.

Om det var dieselversionen eller "bensinaren" vet jag dock inte. Försökte lyssna på motorljudet om det fanns nåt som kunde avslöja det, men det kunde jag inte avgöra.

 

Några minuter senare kom det tillbaks i mycket snabb stigning rakt från Säve och blåste förbi mot Ytterby till. Ytterligare lite senare kom det tillbaks igen, än en gång på glidbanan, men bröt av åt väster när det passerade Nordre älv. Sen kom färjan, så jag vet inte om det fortsatte göra inflygningar, för jag cyklade vidare mot Kärna.

 

Diamond DA42 Twin Star:

DA42%20AWY.jpg

Redigerad av ClCdCm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger upp ett par bilder från London Stansted tagna inifrån gaten i början på mars i år.

 

post-9516-1178012154.jpg

 

post-9516-1178012162.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Joppe2, kul att du flyger F28. :)

 

Bilder från Gardermoen och Boeing BBJ. Ett plan jag vill ha på riktigt men får nöja mig med den virtuella varianten. Än så länge är det en beta version för X-Plane som vi utvecklar.

 

http://www.eadt.eu/

http://www.stratmann-web.net/xplane/News/News.html

http://www.netjets.com/NetJets_Fleet/NetJe...=boeing_bis_jet

Jo, det är ett riktigt skönt freeware-plan till FS9.

Nu har jag skaffat ett scenery-paket med Arlanda, Bromma och säkert fler svenska flygplatser.

 

 

Fin modell föresten. :)

 

 

Någon av er som flyger på IVAO? Ska själv börja göra det snart. :)

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Fin modell föresten.

 

 

Någon av er som flyger på IVAO? Ska själv börja göra det snart.

 

Tackar

 

Jag har inte installerat allt som behövs för onlineflygning så det går inte. Sen har jag hört att xplane och IVAO inte går så bra ihop pga xplanes dåliga detaljering och annorlunda värld jämfört med MSX.

IVAO's ATC blir lite lätt irriterad om man taxar runt på gräset mellan banan och taxibanan tex...

Redigerad av chksix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar

 

Jag har inte installerat allt som behövs för onlineflygning så det går inte. Sen har jag hört att xplane och IVAO inte går så bra ihop pga xplanes dåliga detaljering och annorlunda värld jämfört med MSX.

IVAO's ATC blir lite lätt irriterad om man taxar runt på gräset mellan banan och taxibanan tex...

Hehe, ja det är ju synd att det är så. Ska försöka installera det till FS9 snart, när jag orkar. Måste lära mig lite mer vad man säger också. Jag vet ungefär vad man säger innan start och så men det andra vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog svårt att låta sådär cool som piloterna gör. Först snacka på rätt sätt och sen ha ett "Boeing 777" filter som ger det där jetplansljudet i bakgrunden när man cuear micken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pschhhhhh, aaah, breaker, breaker... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog svårt att låta sådär cool som piloterna gör. Först snacka på rätt sätt och sen ha ett "Boeing 777" filter som ger det där jetplansljudet i bakgrunden när man cuear micken ;)

Den där tonfalden som riktiga ATC har är inte så svår. Det är bara att inte andas fören det är punkt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där tonfalden som riktiga ATC har är inte så svår. Det är bara att inte andas fören det är punkt. :D

 

Och dessutom tala väldigt otydligt och lämna rum för feltolkningar. Allt i snabbhetens namn. Nu pratar jag inte om svenska ATC, utan de som har engelska som modersmål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra exempel finns här:

http://audio.liveatc.net:8012/kjfk_twr.m3u

 

Finns ett par "legender" som jobbar i JFK's tower. :lol:

Ett klipp från i vintras cirkulerar på webben. Det var extra struligt då kan man säga...

 

http://www.liveatc.net/feedindex.php?type=all

Funkar inte för mig. :(

 

 

Lyssnar på Amsterdam nu. :borstatanderna:http://www.liveatc.net/feedindex.php?type=international

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dubbelpost

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr (för nåt år sen, senast) låg tidtabellen för starter och landningar ute på både LFV:s sida och Säve flygplats egen sida. Nu finns det inget sånt på nån av dem. Var får ni information om sånt från? För att kunna, som "äpplebiten", åka ut just för att titta på en viss start eller landning, behöver man ju den informationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Flight tracker-widgeten :) ?

 

Funkar förmodligen inte i 10.3 ändå.

 

Edit:

Däremot såg jag nu att det fanns på Säve. "Igen" kanske jag ska säga, men jag är inte 100% på att det var borta ett tag. Jag kunde dock inte hitta det för ett tag sen när jag ville kolla en avgång.

Redigerad av ClCdCm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

City Airports sida har info om detta

 

iaf i förrgår när jag kollade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fick min nya kamera (EOS 400D) i veckan. Idag var jag ute till Arlanda och testade prylarna.

 

post-8271-1178984895.jpg

 

post-8271-1178984911.jpg

 

post-8271-1178984935.jpg

 

post-8271-1178984955.jpg

 

post-8271-1178984967.jpg

 

post-8271-1178984997.jpg

 

post-8271-1178985017.jpg

 

post-8271-1178985031.jpg

 

post-8271-1178985042.jpg

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...