joppe2 Postad 1 december, 2006 Författare Share Postad 1 december, 2006 Brukar du landa på hangarfartyg normalt? 439610[/snapback] Testa flygplatsen Lukla (LUA / VNLK), som ligger i Nepal nånstans. Det är väl det närmaste hangarfartyg man kan komma, om man inte har tillgång till ett riktigt fartyg?! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 1 december, 2006 Share Postad 1 december, 2006 Annars finns hangarfartyg (och "vanligt" större ytstridsfartyg med helikopterplatta) simulerat i X-Plane. Komplett med rullande däck i sjögång, om man vill ha det. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 1 december, 2006 Författare Share Postad 1 december, 2006 Annars finns hangarfartyg (och "vanligt" större ytstridsfartyg med helikopterplatta) simulerat i X-Plane. Komplett med rullande däck i sjögång, om man vill ha det. 442676[/snapback] Rullande däck? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 1 december, 2006 Share Postad 1 december, 2006 Äh, det kanske inte heter så...? "Rolling deck" på engelska... Gungande däck? Gick kanske för fort där... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 2 december, 2006 Författare Share Postad 2 december, 2006 Äh, det kanske inte heter så...? "Rolling deck" på engelska...Gungande däck? Gick kanske för fort där... 442692[/snapback] Aha, ok då fattar jag. Kan man skjuta upp sig med Discovery också? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 2 december, 2006 Share Postad 2 december, 2006 Nja, man kan flyga rymdfärjan och simulera en uppskjutning med raketer. Gör man externa fälltankar med form som en bränsletank och två SRB, och placerar två av rymdfärjans raketmynningar på de positioner som de två SRB:erna skulle ha sina raketer. Då får man en visuellt korrekt form, och raketmynningar på rätt platser, och efter ett par minuter kan man fälla de två raketerna, och därefter fortsätta upp för egen motor (dvs de resterande tre motorerna) med den externa tanken kvar. Den kan man också fälla sen, naturligtvis. Det finns två problem med detta. Det ena är att man inte på nåt enkelt sätt kan göra en vertikal start. Man kan inte tala om för programmet att ställa upp på det sättet. Möjligen kan man lösa det genom ett plugin, men då måste man kunna programmera med ganska rörig ObjC-kod och ett ytterst svårjobbat system av "hooks" in till programmet. Det andra problemet är att man inte enkelt kan styra färden på rätt sätt. Att flyga från marken in till en korrekt omloppsbana är inget man tar sig för manuellt i första taget, även om det naturligtvis är teoretiskt möjligt. När man sen är uppe måste man göra lite olika manövrar för att komma in i en någorlunda cirkulär bana, vilket kräver ett navigations- och kontrollsystem som inte simuleras fullt ut i X-Plane. Även här skulle ett plugin kunna hjälpa, men då får man, förutom att vara bra på att programmera, också vara väldigt bra på "orbital mechanics" (vet inte vad det heter på svenska). Lite exempel: http://www.braeunig.us/space/orbmech.htm Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 17 december, 2006 Författare Share Postad 17 december, 2006 Här kommer lite blandade bilder från FSX Går in för landning på någon amerikansk flygplats. Tror dock inte att denna flygplats var gjord för så tunga plan. Skitsamma. Ja, då var man på Arlanda då. RWY 08 Clear for take-off. Set take-off thrust, take-off thrust set! Vi ser hur solen stiger över... Japp, tiden går fort, nu ska vi landa på Arlanda igen. RWY 26 måste det bli va? Taxi to stand ?? Snart är det dags för en ny omgång passagerare som ska flyga. Tack för den här gången. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 12 april, 2007 Författare Share Postad 12 april, 2007 Bump JFK Ground vs Air China Bidrar med en skärmdump samtidigt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 12 april, 2007 Share Postad 12 april, 2007 Stackars kines... Har han lärt sig nån mer engelska än bara flygledartermer tro? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 12 april, 2007 Författare Share Postad 12 april, 2007 Stackars kines... Har han lärt sig nån mer engelska än bara flygledartermer tro? Verkar som att groundsnubben är nära på att brista där ett tag. "Okay, i say it again; hold short of Mike Alfa, M, A, Mike Alfa, not November!" "NO! It's a questin, have the ramp people cleared into the gate?" "*svammel*" "Okay, i try again! Holding position ... this is a question; HAVE-YOU-(?? )-CLEARED-IN-TO-YOUR-GATE?" Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 12 april, 2007 Share Postad 12 april, 2007 Kinesen tror ju att frågan är ett klartecken... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 12 april, 2007 Författare Share Postad 12 april, 2007 Kinesen tror ju att frågan är ett klartecken... Jo, precis. Förhoppningsvis ska jag få flyga från Barkaby på söndag med en snubbe jag känner. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 13 april, 2007 Författare Share Postad 13 april, 2007 Hallå! Jag var ensam ut till Arlanda idag. Fotade inte så mycket. Mest pga dåligt batteri. Vissa bilder är i lite sämre skick, mig själv och kameran är väl det ända jag kan skylla på. Inte var det vädrets fel iaf. Men här kommer några bilder: SE-JUZ http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/E84iHF4Qyrck.jpg[/img] http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/Ey2dQ29zQs4c.jpg[/img] Bilden på när SE-JUZ startar är i så dåligt skick att den inte är värd att visas här. :-[ PH-BDI http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/Qu8r951EUyTa.jpg[/img] LN-RLF http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/1WSvFQfSCCfe.jpg[/img] LN-RON http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/31y7mdaZmj8m.jpg[/img] Notera att den rullar på ett hjul. : http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/iKm0M8VS9vju.jpg[/img] OY-SED http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/RD47IZtHBwOg.jpg[/img] TC-JGC - Ledsen för dålig kvalité. Var ganska snabb upp med kameran där. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/th/45DK7davCncO.jpg[/img] Lite enformiga bilder kanske, men jag hade ingen bil så jag orkade inte förflytta mig så långt. (det var tillräckligt svettigt att gå från Halmsjön till Lastpallarna) Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Giggs Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 Hej! Nån som råkar veta vad SAS flyger med för flygplan från Arlanda till Egypten (Hurghada), om de flyger med samma modell/-er. Eller det är kanske olika varje gång? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
A_bite_of_the_apple Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 Hej! Nån som råkar veta vad SAS flyger med för flygplan från Arlanda till Egypten (Hurghada), om de flyger med samma modell/-er. Eller det är kanske olika varje gång? kan bara tänka mig en enda modell som håller för det avståndet, och som SAS har i sin flotta Airbus A330 A340 också, men knappast på såpass korta avstånd som till Egypten Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Giggs Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 kan bara tänka mig en enda modell som håller för det avståndet, och som SAS har i sin flotta Airbus A330 A340 också, men knappast på såpass korta avstånd som till Egypten Jaha... Hon på resebyrån sa "stor Boeing". Det var det som gjorde mig lite nyfiken för jag tänkte först på 747 när hon sa det, men tänkte senare att det väl knappast kan vara aktuellt för en sketen 5,5-timmars-charter till en egyptisk fiskeby. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe2 Postad 13 april, 2007 Författare Share Postad 13 april, 2007 (redigerade) Vad jag vet så går det inga direktflyg från arlanda till Egypten, med SAS. Rätta mig om jag har fel. Eller det kanske ser annorlunda ut om det är chartrat? Redigerad 13 april, 2007 av joppe2 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Giggs Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 Vad jag vet så går det inga direktflyg från arlanda till Egypten, med SAS. Rätta mig om jag har fel. Jo, det gör det. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
A_bite_of_the_apple Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 (redigerade) då snackar hon SAS har bara Boeing 737 i sin flotta, och de kan man inte ekonomiskt flyga till Egypten Joppe, jag tror inte heller det faktiskt EDIT: Tror inte Boeing 737 äns kan flyga ner till Egypten Redigerad 13 april, 2007 av A_bite_of_the_apple Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Giggs Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 Alltså, det går flyg i SAS regi varje vecka från Arlanda till Egypten - direkt utan mellanlandning. Vanliga charterresor i SAS-plan. Pratar vi om olika saker? Jag är inte hemma i flygterminologin riktigt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
A_bite_of_the_apple Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 Alltså, det går flyg i SAS regi varje vecka från Arlanda till Egypten - direkt utan mellanlandning. Vanliga charterresor i SAS-plan. Pratar vi om olika saker? Jag är inte hemma i flygterminologin riktigt. måste vara Airbus A330 isf Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Giggs Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 då snackar hon SAS har bara Boeing 737 i sin flotta, och de kan man inte ekonomiskt flyga till Egypten Joppe, jag tror inte heller det faktiskt EDIT: Tror inte Boeing 737 äns kan flyga ner till Egypten Jag flög 737 till Kanarieöarna för en del år sen. Det är ungefär lika långt. Fast det var iofs från Kastrup. Och så mellanlandade man på hemvägen i Portugal och tankade. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Giggs Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 måste vara Airbus A330 isf Tack för svaret. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
A_bite_of_the_apple Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 vasegooo Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 13 april, 2007 Share Postad 13 april, 2007 Jodå, det finns visst 737-modeller med räckvidd nog att flyga till norra Egypten från Sverige. Tror de värsta skulle klara Atlanten också om de snikflyger... Stockholm - Kairo är ca 3400 km (ca 1800 nm) och det är gott och väl inom räckvidden för många 737. Dessutom har SAS flera 767 i sin flotta, och de duger också fint för charterliknande trafik över såna distanser. Däremot finns ingen rutt mellan Stockholm och Egypten på SAS egen linjenätskarta, utan att flyga via Riga i Lettland, vad jag kan se. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster