Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyg


joppe2
 Share

Rekommendera Poster

15 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jag läste att Airbus 2017 levererade1 A380 och 2 A380 Cago

 

 

Skärmavbild_2018-03-26_kl__23_02_48.png

"In December 2017, Airbus delivered ........ one A380."

Gissar att de skruvade ihop några även under årets övriga månader. Men produktionstakten har minskats rejält, nu bygger de ungefär bara en 380 i månaden. Så Boeings idé med 787, mindre maskin med vettig räckvidd, som kan trafikera mindre flygplatser, verkar ha vunnit; Kängururuttten från Perth är i sammanhanget bara en reklamgrej.

Samtidigt är 380 svårslagen på överfulla flygplatser, som Dubai och Heathrow, eftersom större flygplan då är enda sättet att klämma in fler passagerare. Jämför med tvåvåningsbussar i kollektivtrafiken. Arlanda har för övrigt anpassat den första av två planerade gater för Airbus 380, om någon skulle vilja köra dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här flygplanet... eller modellflygplanet... eller vafandetnuär, skulle jag vilja ha:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

"In December 2017, Airbus delivered ........ one A380."

Gissar att de skruvade ihop några även under årets övriga månader. Men produktionstakten har minskats rejält, nu bygger de ungefär bara en 380 i månaden. Så Boeings idé med 787, mindre maskin med vettig räckvidd, som kan trafikera mindre flygplatser, verkar ha vunnit; Kängururuttten från Perth är i sammanhanget bara en reklamgrej.

Samtidigt är 380 svårslagen på överfulla flygplatser, som Dubai och Heathrow, eftersom större flygplan då är enda sättet att klämma in fler passagerare. Jämför med tvåvåningsbussar i kollektivtrafiken. Arlanda har för övrigt anpassat den första av två planerade gater för Airbus 380, om någon skulle vilja köra dit.

 

Det står upptill december 2017 har man levererat  105 A320 12 A330 9 A350 och 1 A380.

 

Det finns hur många rykten som helst om Airbus, det är bara att välja vilken man vill tro på.

https://www.quora.com/Why-is-the-Airbus-A380-not-being-ordered-anymore-after-2015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
marcushedenstrom
30 minuter sedan, Alix säger:
<flygrekord/>

Där gick det undan! :w00t: Sparar säkert massa bränsle också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

(Ciara heter stormen, det står fel)

De hade tur med landningen också. Heathrow (och en del andra Londonflygplatser) har begränsningar för nattrafiken. Enkelt uttryckt innebär det att från 23 till 6 får ingen starta eller landa, undantaget ca 10 flyg som landar från ca 4.30 på morgonen. Övriga morgonflyg (som liksom det här New York-flyget planeras landa efter 6) som kommer för tidigt riskerar att få vänta till efter klockan 6.

Vilket gör att de kanske minskar bullret runt flygplatsen fram till klockan 6, men sedan är luftrummet så fullt med flyg som måste ner att båda landningsbanorna används för landningar fram till 7 då de första morgonflygen startar.

Samma flyg den 6 och 7 februari fick snurra runt London i 30-40 minuter innan landning.

https://www.flightradar24.com/data/flights/ba112

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De hade tur med landningen också. Heathrow (och en del andra Londonflygplatser) har begränsningar för nattrafiken. Enkelt uttryckt innebär det att från 23 till 6 får ingen starta eller landa, undantaget ca 10 flyg som landar från ca 4.30 på morgonen. Övriga morgonflyg (som liksom det här New York-flyget planeras landa efter 6) som kommer för tidigt riskerar att få vänta till efter klockan 6.

Vilket gör att de kanske minskar bullret runt flygplatsen fram till klockan 6, men sedan är luftrummet så fullt med flyg som måste ner att båda landningsbanorna används för landningar fram till 7 då de första morgonflygen startar.

Samma flyg den 6 och 7 februari fick snurra runt London i 30-40 minuter innan landning.

https://www.flightradar24.com/data/flights/ba112

Det kanske fick specialbehandling just för att slå rekord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

Det kanske fick specialbehandling just för att slå rekord?

Måste vara något sådant, men det är inget flygplatsen kan slösa med.

Citat

There is no formal ban on night flights at Heathrow but since the 1960s, the Government has placed restrictions on them. Heathrow has some of the strictest restrictions of any hub airport in Europe in terms of movements permitted between 11:30pm and 6:00am. Heathrow is restricted to 5,800 take-offs and landings a year during these times.

https://www.heathrow.com/company/local-community/noise/operations/night-flights

5800/365≈16

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det går tydligen lika bra att lägga dem på vingarna.

http://www.hondajetelite.com

Bra att du svarar på Semmelmans 8 år gamla fråga. :w00t::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 6 months later...
3 timmar sedan, Alix säger:

 

:D 

Problemet med de etiopiska flytvästarna var inte att de togs på inne i flygplanet utan att de blåstes upp där inne. Vilket inte direkt underlättade passage av nödutgångarna.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

 

:D 

Sådant språkbruk, brutalt spikrakt alltså, gillar jag. Räddar säkert liv bara det. :ThumbsUp:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Man kan ju undra hur piloterna känner sig...

Inget lätt paket att landa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Pocahontas säger:

Man kan ju undra hur piloterna känner sig...

Inget lätt paket att landa

 

Det var länge världens största fraktflygplan, så det är ett monster att landa, förstås. Kan tänka mig att besättningen hade en hel del adrenalin i systemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden är gammal, men prat om flyg är lika aktuellt och lika spännande.

USA med "Örnen" som nationalsymbol, bara måste få visa att dom var Värst, Bäst och Vackrast som av prestige lät utveckla och bygga världens vackraste och största passagerarflygplan, Boeing 747 som gjorde sin första flygning med passagerare 1965.

Alla blev "Impade" över denna vackra bjässe som Boeing sög åt sig av berömmet.

 

40-45 år senare  började Airbus rita på sitt eget prestigeprojekt A380 som var färdig 2006 att ta över tronen efter Boeings 747 som började bli gammal med 4 törstiga motorer av den gamla sorten som för det mesta flög halvtomma.

A380 hamnade ganska snart i samma problem. Fördelen 747 hade  var att den efter att ha tillverkats i 60 år hade fått tillbaks utvecklingskostnaderna  som därför flög utan skulder som bara därför fick vara kvar.

Svindyra A380 utvecklingskostnader gjorde att Airbus behövde sälja 350 plan för att nå Break even, tillsammans med att dom flög halvtomma gjorde att man efter tio år beslöt  lägga ner konceptet som nu gått fort med Coronas hjälp.

Framtidens bjässar som redan är här Boeing 777-X -1000  och Airbus 350-1000 med 2 jättemotorer som tar runt 400 passagerare kommer inte flyga halvtomma, men lika fort.

 

Apropå debacklet med Boeing 737 - (Max projektet) där två plan havererade med  runt 350 döda, där man misstänkte att det nya stabilatorsystemet MCAS hade med problemet att göra. Man gjorde MCAS för man visste att flygplanet skulle bli för framtungt efter att man  satt dit större motorer som för att inte släpa i marken tvingades dra fram dom samtidigt som man lyfte upp dem, genom en enkel omdesign av motorfästena.

Innan haverierna hade man hunnit tillverka 3-400 Max-8 plan som dagligen flög passagerare utan ett enda litet problem . Kollegor till de döda piloterna  berättade att dom inte gått utbildningen som MCAS krävde.

Boeings duktiga flygtekniker som byggt flygplan i 100 år skulle inte dra igång denna maffiga utredning om dom inte visste att FAA skulle godkänna Max.

Efter 2 års testflygningar utan ett enda litet problem borde olyckskorparna tystna som dödförklarade Max

 

Snyggt jobbat Boeings duktiga flygtekniker. Dom som innan flög med Boeings bästsäljare någonsin 737 lär fortsätta med det nu också efter att man bytt namnet till Max-8-9-10. 90 procent av problemen man haft har med politiskt tjafs och prestige att göra som tilläts manipulera med FAA beslut som sinkade ett godkännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...