Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Loggade in på apple id, fanns mycket skumt där, en gammal PC, en telefon jag aldrig använder, gamla emailadresser. Blev så trött på skiten så jag loggade ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, iMarc säger:

Loggade in på apple id, fanns mycket skumt där, en gammal PC, en telefon jag aldrig använder, gamla emailadresser. Blev så trött på skiten så jag loggade ut. 

Mm, även jag har att göra. Borde städa bland all skit jag samlat på mig genom åren, börja om med ett tomt blad men kan inte förmå mig själv till det. En del är ju trevliga minnen... Det mesta onödigt skräp som förlorat sitt värde med tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snickarn lade klart taket på caporten i morse. Nu är det dags för panel. Det blir supersnyggt.

Skärmavbild 2019-11-12 kl. 10.17.19.png

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns inte så många här heller. Men vi har ett världsarv i alla fall.

Skärmavbild 2019-11-12 kl. 14.39.10.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

fornsok.thumb.jpg.33de29a38d275762ce5c81eb57ce6f14.jpg

 

Jag letar fornlämningar, men det var väldigt få här omkring. Så jag zoomade in trakterna i triangeln mellan Falköping, Skara och Skövde i stället... :P :D 

En rejäl metalldetektor och beta av allt det där ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Fanns inte så många här heller. Men vi har ett världsarv i alla fall.

Skärmavbild 2019-11-12 kl. 14.39.10.png

Plus falukorv och falurödfärg. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Plus falukorv och falurödfärg. ^_^ 

Som fornminnen......?  rofl.gif.fafab3b437bfc00d4a59b8b23d344fbc.gif 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Levande fossil! :P Ungefär som världsarvet... :whistling:

Vad jag vet har ingen hittat fossilerad falukorv. Gammal och möglig, ja. Men fossil, nej.  default_laugh.png.faa56dd355a5fc611751e84694708665.png 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Vad jag vet har ingen hittat fossilerad* falukorv. Gammal och möglig, ja. Men fossil, nej.  default_laugh.png.faa56dd355a5fc611751e84694708665.png 

Levande fossil är i biologisk bemärkelse en levande organism som till det yttre inte skiljer sig från fossila fynd. :nerd: 

 

I överförd bemärkelse kan man säga detsamma om städer, korvar, färg och varjehanda som lever vidare i väsentligen oförändrad form. Dock har du ju nu byggt en carport som kanske förändrar det förhållandet en smula vad gäller Falun. ;) 

 

*Fossiliserad... :byrakrat: :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Vad jag vet har ingen hittat fossilerad falukorv. Gammal och möglig, ja. Men fossil, nej.  default_laugh.png.faa56dd355a5fc611751e84694708665.png 

Blommig falukorv måste vara en raritet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Levande fossil är i biologisk bemärkelse en levande organism som till det yttre inte skiljer sig från fossila fynd. :nerd: 

 

I överförd bemärkelse kan man säga detsamma om städer, korvar, färg och varjehanda som lever vidare i väsentligen oförändrad form. Dock har du ju nu byggt en carport som kanske förändrar det förhållandet en smula vad gäller Falun. ;) 

 

*Fossiliserad... :byrakrat: :P 

Jag börjar känna mig som ett fossil. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Jag börjar känna mig som ett fossil. 

Jag har insett att jag är en föredetting, att jag har sett bättre dagar och att framtiden ligger bakom mig. Tja, samma kan ju sägas om fossil. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Fanns inte så många här heller. Men vi har ett världsarv i alla fall.

Skärmavbild 2019-11-12 kl. 14.39.10.png

Det framträder en tydlig ring av rödmarkerade fornlämningar runt staden. Mätning visar att ringen är 666 bågsekunder bred. Jag vill inte dra några förhastade slutsatser, men det har inte så mycket med slumpen att göra.

Falun.png.37515edf47f3306515d0b827a9147abb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det framträder en tydlig ring av rödmarkerade fornlämningar runt staden. Mätning visar att ringen är 666 bågsekunder bred. Jag vill inte dra några förhastade slutsatser, men det har inte så mycket med slumpen att göra.

 

Spoiler

Falun.png.37515edf47f3306515d0b827a9147abb.png

 

Det är bara båg! (Nä, det är fredsmilsrösen).

 

http://www.fredsmilen.se/

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jaha, det var något riktigt? ...

Jajebass! (Så säger de i Västerbotten?)

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

... Det var inte så lätt att hitta en lämplig enhet, vem fan använder egentligen bågsekunder?

Jag har hört uttrycket. Utan att googla, handlar det om navigation i rymden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jajebass! (Så säger de i Västerbotten?)

 

Jag har hört uttrycket. Utan att googla, handlar det om navigation i rymden?

Nä, det handlar om vinklar som avstånd, ungefär. Ett varv = 360°, en grad = 60 (båg)minuter, en minut = 60 sekunder. Så det går alltså 3600 bågsekunder på en grad. Sedan handlar det i jordens fall om att mäta vinkeln mellan två punkter på ytan.

En sjömil, även känd som distansminut, (1852 meter) kan härledas genom att man mäter avståndet från Nordpolen till ekvatorn, ca 1000000 meter. Samma vinkel, sett från jordens mitt, är 90 grader. Så en båggrad är ca 11111 meter. Och en bågrad är 11111/60  = 1852 meter (en bågsekund).

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nä, det handlar om vinklar som avstånd, ungefär. Ett varv = 360°, en grad = 60 (båg)minuter, en minut = 60 sekunder. Så det går alltså 3600 bågsekunder på en grad. Sedan handlar det i jordens fall om att mäta vinkeln mellan två punkter på ytan.

En sjömil, även känd som distansminut, (1852 meter) kan härledas genom att man mäter avståndet från Nordpolen till ekvatorn, ca 1000000 meter. Samma vinkel, sett från jordens mitt, är 90 grader. Så en båggrad är ca 11111 meter. Och en bågrad är 11111/60  = 1852 meter (en bågsekund).

I så fall är det knappt 1000 bågsekunder i exemplet. Eller en båggrad då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

I så fall är det knappt 1000 bågsekunder i exemplet. Eller en båggrad då.

Inte enligt Google Earth.

Själva definitionen för sjömil kommer från vinkeln mellan pol och ekvator, men i verkligheten är vår planet inte en perfekt sfär. Det kanske gör att en viss vinkel motsvarar olika avstånd på olika platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Inte enligt Google Earth.

Själva definitionen för sjömil kommer från vinkeln mellan pol och ekvator, men i verkligheten är vår planet inte en perfekt sfär. Det kanske gör att en viss vinkel motsvarar olika avstånd på olika platser.

Det står ju i länken om fredsmilen att rösena är utplacerade drygt 11000 meter från gruvan. Är inte det en båggrad? Kanske inte runt Falun, då, nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Det står ju i länken om fredsmilen att rösena är utplacerade drygt 11000 meter från gruvan. Är inte det en båggrad? Kanske inte runt Falun, då, nej.

Radie = 11000 meter, då är diametern = 22000 meter.

666 bågsekunder = 11,1 bågminuter. Om 1 bågminut = 1 distansminut = 1852 meter så är 11,1 bågminuter = 20557,2 meter.

 

Alltså har länken mätt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...