Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Idag har min lille busonge till kissekatt fångat och tagit en liten Kungsfågel av daga. oroligoledsen.gifFem gram vägde den..

Det var en liten katt. totaltgalen.gif;)

 

Kungsfågeln (Regulus regulus) är Sveriges minsta fågel. Stannfågel. Man hör* dess ljusa, sprudlande toner i storskogen när den hoppar omkring bland grenarna och letar efter insekter , larver och spindlar. De är ganska orädda. Häromveckan stod jag knappt två meter från en som letade mat. Och katten är ju mer än nyfiken...

 

 

 

*Nåja, upp i övre medelåldern, och om man har varit oaktsam om sin hörsel, så är det väl si och så med den saken.

post-28798-059337400 1360947596_thumb.jpeg

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en liten katt. totaltgalen.gif;)

 

 

Nja, nu var det ju inte katten som vägde fem gram utan pippin. Och som jag utformade meningen finns det väl inte något syftningsfel?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu var det ju inte katten som vägde fem gram utan pippin. Och som jag utformade meningen finns det väl inte något syftningsfel?

Självklart inte. Jag försökte bara skoja till det lite. Därav min blinkande smiley. Förlåt så mycket. Det var inte meningen att såra dig. Jag ska aldrig göra så mer. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, nej, absolut inte, det var inte min mening hacka på dig. Det är bara det att jag har på senare år blivit ganska intresserad av svenska språket och språkbruk och försöker undvika just sytfningsfel, som ifs kan bli ganska komiska. Så absolut inte sårad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, nej, absolut inte, det var inte min mening hacka på dig. Det är bara det att jag har på senare år blivit ganska intresserad av svenska språket och språkbruk och försöker undvika just sytfningsfel, som ifs kan bli ganska komiska. Så absolut inte sårad..

Syftningsfel kan vara grammatiska eller delikata. Frågan är om huvudsaken är kattens potens som jägare, eller om kungsfågeln fick sätta livet till. Det beror på betraktarens öga. Så när du skriver att "den" vägde si och så kan det bli överraskande (i teorin alltså) för jägaren och/eller kattälskaren, men en självklarhet för fågelskådaren som avskyr att katter tar fåglar (jag är varken det ena eller det andra). Rent grammatiskt är det inte aktuellt att ställa sig någon fråga kring det, det var ju ändå en ny mening... borstatanderna.gif Edit: Med det sagt skulle jag själv ha skrivit "fågeln" i tidigare nämnda mening. Inget kan formuleras tydligt nog... ;)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftningsfel kan vara grammatiska eller delikata. Frågan är om huvudsaken är kattens potens som jägare, eller om kungsfågeln fick sätta livet till. Det beror på betraktarens öga. Så när du skriver att "den" vägde si och så kan det bli överraskande (i teorin alltså) för jägaren och/eller kattälskaren, men en självklarhet för fågelskådaren som avskyr att katter tar fåglar (jag är varken det ena eller det andra). Rent grammatiskt är det inte aktuellt att ställa sig någon fråga kring det, det var ju ändå en ny mening... borstatanderna.gif Edit: Med det sagt skulle jag själv ha skrivit "fågeln" i tidigare nämnda mening. Inget kan formuleras tydligt nog... ;)

 

Återkommer i ärendet i morgon. Nu mat, sen sova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dax för :kaffe:

välkommen till varma koppen

fredagar brukar inte vara någon komedidag på TV så jag får bjuda på Dad´s Army som plåster på såren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Salongsberusad..vad innebär det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Salongsberusad..vad innebär det?

Prova. cheers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tullamore...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några Irish coffe räcker alltså... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt alls, många lever till vardags med en könsöverskridande identitet. Särskilt i större städer. Fler borde göra som de på festivalen. :yeahbaby:

 

 

post-28798-092327400 1360876778_thumb.pngpost-28798-042454400 1360876784_thumb.png

 

var det svåra frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler tycker att de är det än som faktiskt är det... borstatanderna.gif

 

post-28798-058580200 1360966423_thumb.png/SAOL

post-28798-024570600 1360966341_thumb.png/SAOB

post-28798-085751700 1360966341_thumb.png

kan man inte bli helt packad i en salong ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några Irish coffe räcker alltså... :P

Sláinte!

 

var det svåra frågor?

Den som har en könsöverskridande identitet kan inte svara på frågan om hen är han eller hon.

 

kan man inte bli helt packad i en salong ?

Jo, om det är fullt med folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man inte bli helt packad i en salong ?

Att bli packad bör ej vara målet utan att njuta av nuet. Carpe Diem! Skål! cheers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Den som har en könsöverskridande identitet kan inte svara på frågan om hen är han eller hon.

...

Men kön ≠ könsidentititet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I andra änden av salongsberusad är det kanske inte så mkt "salong" ... mer: "so long". :totaltgalen:

 

 

- - -

 

Sitter och läser lite, och fyller på min kaffemugg varteftersom.

 

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kön ≠ könsidentititet???

Bortsett* från psykologisk könsöverskridande identitet finns det fysiologisk sådan (även om den också naturligtvis har psykologiska effekter). Ett par artiklar från NE nedan, i spoiler. Vad gäller androgenokänslighet finns det alltså "män" som upptäcker att de är "män" först när de undrar varför de inte får mens... Hos de som har mosaicism beror könsbestämningen på vilka celler man råkar testa... Och så vidare. Svarsalternativet "Annat" är både medicinskt och psykologiskt väl motiverat. Att det har talats tyst om saken i alla tider är dock helt naturligt. Men vi behöver inte fortsätta med det, nu när vi vet bättre.

 

*Jag bortser enbart från det eftersom man annars bara riskerar att hamna i diskussioner kring transor et cetera...

 

post-28798-090595900 1360998949_thumb.pngpost-28798-010283100 1360998951_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hååler på och grejjar lite med Mail.app, Är sådär lagom halvnöjd med den fö tillfället. Trots att jag ställt in att skicka "Rich text" så blir det "Plain text" ....med det visas som "Rich text" medans man skriver. :glare:

Lägger man till lite style på ngt så blir det bra, men det skall ju inte behövas. Har för mig att det inte var på det här sättet innan.

 

Dags för en ny mugg med "arg-kaffe".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brygger misslyckat kaffe chockadskeptisk.gif

 

Fel storlek på filterna, köpte för små superirriterad.gif

 

Torkat upp sump och plask, snart så......essen7.gifcrossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricker gött kaffe på maten. Frun och jag hjälptes åt att städa huset. Kan bara konstatera att jag inte är frisk. Det tog musten ur mig och hostan tilltog. Nästa vecka blir vecka 3 i flunsan tecken. chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricker gött kaffe på maten. Frun och jag hjälptes åt att städa huset. Kan bara konstatera att jag inte är frisk. Det tog musten ur mig och hostan tilltog. Nästa vecka blir vecka 3 i flunsan tecken. chockadskeptisk.gif

Usch, så hemskt och ihärdigt. Men snart kommer våren, och då blir du frisk och kan lukta på alla blommorna! :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har motionerat. I mitt fall handlar det om att gå med kraft och fart uppför skogsbackar och vanliga backar. Det gör jag 3-5 dagar i veckan*. Ett bra alternativ när knän och kroppstyngd inte gärna medger löpning. :)

 

 

*Övriga dagar promenerar jag som vanligt, minst ett par kilometer (en sådan dag är en lat dag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...