Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

God morgon, en grå dag idag och ingen snö så långt ögat når.

Idag är det julskyltning som gäller, jag ska jobba mellan 12 och 17, sen bär det av till föräldrarna.

Jag ska installera och köra igång min gamla PowerMac G4 hos dom. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, men det är inte aktuellt i mitt fall. Jag menar mer om det är en så universell del att man kan gå till närmaste optiker och köpa nya "kuddar" för nån hundring, typ?

 

Ja det finns lösa. 100 spänn låter svindyrt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte vad det kostar, men 200 kr hade inte förvånat mig ett dugg. Men det hade varit acceptabelt, för att köpa nya glasögon kostar runt 1500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Friends förslag är väl ändå det "mest" korrekta, för det är det ursprungliga sättet. Sen har den andra formen blivit accepterad på senare år.

 

Och ett och kan föregås av ett kommatecken. Eftersom en mening kan börja med ett och, så kan även en bisats göra det?

Jag lärde mig att man inte kan börja en mening med Och

eftersom det syftar på vad som tidigare är sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera är det OK att säga en massa saker och att använda en hel del uttryck, som är grammatiks felaktigt.

Varför är det på det viset, må hända?

Eftersom det finns så många människor som inte har en utbildningsnivå eller/och intellektuell kapacitet

att klara av ett språkbruk på en högre nivå.

Det är en vedertagen praktis att man "fördummar" språket genom att legitimera folkets

bristfälliga kunskaper och anpassar således den svenska grammatiken införlivandes deras sätt att uttrycka sig på.

 

Jämför användande av De, Dem, Deras, Jag och Mig.

 

Nej, jag syftar inte på vare sig ClCdCm eller någon annan på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lärde mig att man inte kan börja en mening med Och

eftersom det syftar på vad som tidigare är sagt.

Men en mening kan ju också syfta tillbaks på det som tidigare är sagt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera är det OK att säga en massa saker och att använda en hel del uttryck, som är grammatiks felaktigt.

Varför är det på det viset, må hända?

Eftersom det finns så många människor som inte har en utbildningsnivå eller/och intellektuell kapacitet

att klara av ett språkbruk på en högre nivå.

Det är en vedertagen praktis att man "fördummar" språket genom att legitimera folkets

bristfälliga kunskaper och anpassar således den svenska grammatiken införlivandes deras sätt att uttrycka sig på.

 

Jämför användande av De, Dem, Deras, Jag och Mig.

 

Nej, jag syftar inte på vare sig ClCdCm eller någon annan på forumet.

Inget nytt under solen. språket har alltid(?) förändrats i takt med att människorna (de som pratar/skriver språket) förändrats. Hur jobbigt det än kan tyckas för en språkpolis som mig själv så är det ett faktum... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte fel. Det är olika sätt att uttrycka sig på. Läste du inte texten i länken?

 

Här får du en annan text att läsa och fundera på. Läs även kommentaren under texten, för där finns mer (mest!) matnyttigt.

http://rymden.nu/blog/?type=2&item=53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade för en en dryg timme sedan, blev sent igår. SingStar till tretiden, men kul var det :P

Å vet ni vad jag fick av mina kompisar i present, en universal dock till touchen! Trevligt, trevligt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätt o belåten nu efter en bondomelett. :kaffet: står här brevid o om ett tag ska jag ut o meka lite med bilen. Jag har inget ljud i vänster främre högtalare. Ska försöka fixa det. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag insåg inte vilken effekt min film kunde ha! 2-an är nu under planering..... denna gång ska jag filma en värmepumps liv..... det blir oooliiiiidligt spännande! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbat 2 timmar. :)

Lite mindre än tre kvar, sen ska jag hem till mina föräldrar och hjälpa dom igång med macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska justera bakväxeln på räsern. Jag tror jag glömde justera b-skruven sist...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur 17 lyckas man göra det?

Skulle låna ut kortet till en kollega som tappat sitt, satt med fönstret öppet och höll kortet i handen. Tappade det, tittade utanför bilen, nej. Insåg att det måste hamnat inne i dörren.

 

"Bara" att ta loss dörrinsidan o fiska upp kortet väl? :crossfingers:

 

 

 

Bra film! :yeahbaby:

Gjorde det, Volvo har vansinniga plastclips, så nu sitter inte sidan fast ordentligt, vilket inte gör så mycket eftersom dörren ska plåtlagas efter nyår. Problemet var att det sitter en jävla massa isolering och elektronik inne i dörren, och dessutom en limmad matta i något skumplastliknande material, och den ville vi inte skära sönder. Efter ett tag testade vi att lysa ner i fönsterspringan och där såg vi kortet ligga på en "hylla" ca 15 cm ner, mellan fönstret och plåten. Testade att sätta tejp på en pinne och fiska upp det, men när det nästan var uppe lossnade det och föll ner ännu längre i dörren.

 

 

 

 

 

Nu ska jag iväg och se All or nothing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter hemma och har ont i halsen. Resten av familjen drog iväg på släktträff.......

 

Nu är det bara att softa resten av dagen för imorgon börjar jag jobba igen efter tre månaders pappaledighet. Har fått ett nytt jobb hos en tidigare arbetsgivare (slutade där för 2 1/2 år sedan) och nu blir jag kontorsnisse efter 15års knegande som servicetekniker. Ska bli intressant att se hur man klarar det......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte fel. Det är olika sätt att uttrycka sig på. Läste du inte texten i länken?

 

Här får du en annan text att läsa och fundera på. Läs även kommentaren under texten, för där finns mer (mest!) matnyttigt.

http://rymden.nu/blog/?type=2&item=53

Jag skrev inte att det var fel heller. Läste du inte mitt inlägg? :borstatanderna:

 

Det jag skrev var att båda är korrekta men att det ursprungliga (och då "mest" korrekta) är att skriva "längre än jag". Nu läser jag i kommentaren till länken ovan att det faktiskt skulle vara tvärtom... Nåja, det är ju också en åsikt. Men om den av mig föreslagna formen har använts i tvåhundra år, så har den väl också ett berättigat mått av "korrekthet".

 

Personligen så använder jag den form som jag anser vara mest korrekt. Jag brukar inte rätta folk som använder den andra, men ibland dyker ju frågan upp (som nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inkommen efter en långpromenad med Semlan, snällare hund får man nog leta efter! Lyxade till det lite med varm choklad med vispgrädde, spetsat med en aning Mackmyra. Inte dumt på något sätt! :ThumbsUp:

 

Nu måste jag bara fokusera på projektarbetet som ska vara inlämnat (och redovisas) på torsdag... tänkte försöka vara klar idag så kan jag använda kvällarna i veckan till finputs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...