MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Alix säger:

Kvacksalveri... :totaltgalen:

Kan du utveckla lite vad du menar? Kanske att DuckDuckgo inte räcker till? Eller att den inte skyddar integritet så väl som den påstår? Eller...?

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, mikaellq säger:

Kan du utveckla lite vad du menar? Kanske att DuckDuckgo inte räcker till? Eller att den inte skyddar integritet så väl som den påstår? Eller...?

En ordlek/ordvits bara. Kvack som i ankans läte... Och kvacksalveri enligt SO (utöver läkaryrket i utvidgad betydelse): ”ut­övande av ngt man inte behärskar”. DDG funkar dock utmärkt om man bakvägen (!g) använder Google, förstås, men då faller konceptet, vilket kritiseras. Citat: ”The search engine that “does not track you” should not offer features that completely eliminate any privacy protection it offers.”

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

DDG funkar dock utmärkt om man bakvägen (!g) använder Google, förstås, men då faller konceptet, vilket kritiseras.

Inte annars, menar du? Jag har använt mig av DDG ett tag nu – det började som ”på prov” men har blivit mer eller mindre permanent. (Ungefär som den tillfälliga omsättningsskatten, oms, som infördes 1960, men i dag fortfarande finns kvar som moms – och inte heller verkar vara på väg att avskaffas…)

Är det något jag missar genom att använda DDG? Eftersom jag ganska konsekvent undviker Google (kör inte några !Bangs till Google, men väl till SAOL med mera) har jag svårt att själv avgöra skillnaden. Finns sådana jämförelser redovisade någonstans? Eller har du egna erfarenheter av DDG vs Google? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sportquiz i Superstars 

det borde passa Stefan Holm bra

5DC45E18-F267-4CFB-8EBE-8D299F5B9D56.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, ronny säger:

Sportquiz i Superstars 

det borde passa Stefan Holm bra

Bara han inser att 2,42 m är högre än 2,40 m, oavsett hur många 2,40 m det är.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första styrkegångsdagen sedan jag halkade omkull på en isfläck i januari som jag inte kände av något alls i högerfoten! :galetglad:

PS. Och nu har jag lärt mig att när det är snöigt/moddigt/isigt ute så ska jag gå på löpbandet på gymmet i stället. B) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt. Internetdelning är avstängt på min Iphone men jag kan ändå koppla upp mig på den via datorn och surfa. :stjarnsmall:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Märkligt. Internetdelning är avstängt på min Iphone men jag kan ändå koppla upp mig på den via datorn och surfa. :stjarnsmall:

Därför att Internetdelning är till för enheter som inte är inloggade med ditt Apple-ID. 

Det du använder är Hotspot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, lappen71 säger:

Därför att Internetdelning är till för enheter som inte är inloggade med ditt Apple-ID. 

Hur styr jag detta då? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Alix säger:

Styra på vad för sätt? Det är ingen annan än du som ser din iPhone. 

Det drar ingen ström om du nu tror det. Förutom det BT drar men det är försumbart. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Alix säger:

Du borde kunna styra det genom att plocka bort telefonens wifi från datorns lista över nätverk, antar jag. https://support.apple.com/sv-se/HT204681#hotspot

Lite märkligt om det inte skulle gå att stänga av funktionen, vilket indirekt görs om bluetooth eller wifi stängs av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Du borde kunna styra det genom att plocka bort telefonens wifi från datorns lista över nätverk, antar jag. https://support.apple.com/sv-se/HT204681#hotspot

Lite märkligt om det inte skulle gå att stänga av funktionen, vilket indirekt görs om bluetooth eller wifi stängs av.

Det ligger inte under tillgängliga wi-fi nätverk utan har en egen plats. 

Spelar ingen roll ifall man stänger av wi-fi eller BT enheten syns ändå. 

Väljer man enheten sätts wi-fi och BT igång. 

Eftersom funktionen inte drar någon ström när den inte används tycker jag det inte spelar någon roll. 

F08D614B-01F4-4D8D-B1D1-D7D5E23D1F44.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, lappen71 säger:

Det ligger inte under tillgängliga wi-fi nätverk utan har en egen plats. 

Spelar ingen roll ifall man stänger av wi-fi eller BT enheten syns ändå. 

Väljer man enheten sätts wi-fi och BT igång. 

Eftersom funktionen inte drar någon ström när den inte används tycker jag det inte spelar någon roll. 

F08D614B-01F4-4D8D-B1D1-D7D5E23D1F44.jpeg

Då jag inte riktigt känner igen utseendet från min telefon så misstänker jag att bilden kommer från en iPad wifi-modell.

Ingen risk att den råkar välja telefonens uppkoppling av misstag? Det vore ju dumt att slösa bort begränsad data på att strömma video hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Då jag inte riktigt känner igen utseendet från min telefon så misstänker jag att bilden kommer från en iPad wifi-modell.

Ingen risk att den råkar välja telefonens uppkoppling av misstag? Det vore ju dumt att slösa bort begränsad data på att strömma video hemma.

Nej man måste aktivt välja uppkopplingen.

Kommunikationen går genom iCloud om man stängt av BT och wifi på telefonen.  

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej man måste aktivt välja uppkopplingen.

Kommunikationen går genom iCloud om man stängt av BT och wifi på telefonen.  

Då verkar det vara en vettig funktion. Min dator är för gammal för att få vara med och leka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Då verkar det vara en vettig funktion. Min dator är för gammal för att få vara med och leka.

Ja jag tycker det är verkligen en vettig funktion.

Trist bara att enligt vissa så fungerar den inte lika bra som för mig.

Enheten listas inte under internetdelning utan man måste stänga av och sätta på internetdelning manuellt.

Förstår inte varför det är så för vissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, lappen71 säger:

Ja jag tycker det är verkligen en vettig funktion.

Trist bara att enligt vissa så fungerar den inte lika bra som för mig.

Enheten listas inte under internetdelning utan man måste stänga av och sätta på internetdelning manuellt.

Förstår inte varför det är så för vissa.

Kanske kan bero på slarv med iCloud? Jag har ibland lyckats logga in med "icloud.com" på en enhet och "me.com" på en annan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Mattiasgbg säger:

Kanske kan bero på slarv med iCloud? Jag har ibland lyckats logga in med "icloud.com" på en enhet och "me.com" på en annan...

Ja jag vet inte och jag har ställt frågan men enligt vederbörande är iCloud rätt konfigurerat. Jag betvivlar starkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, lappen71 säger:

Det står Internetdelning på datorn, dock. Förvirrande terminologi.

dump.png.37359c6dfc47273290a0e283c9c450b1.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Alix säger:

Det står Internetdelning på datorn, dock. Förvirrande terminologi.

dump.png.37359c6dfc47273290a0e283c9c450b1.png

Jag använde den engelska terminologin. 

Personligen tycker jag att Apple skulle ha skilda namn på funktionen eftersom det skiljer om du använder dina egna enheter och delar ut till andra. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vilka är systemkraven? Jag kan Internetdela i min dator om jag aktiverar i iPhone eller iPad, men det är inte så att enheterna finns listade under Wi-Fi hela tiden – som i Hotspot.

Däremot syns iPhonen i iPaden och iPaden i iPhonen enligt Hotspot-modellen.

Edit: Kollade själv. Tydligen krävs iMac från 2012 (min är från 2011).

Redigerad av KMN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
32 minuter sedan, KMN säger:

Vilka är systemkraven? Jag kan Internetdela i min dator om jag aktiverar i iPhone eller iPad, men det är inte så att enheterna finns listade under Wi-Fi hela tiden – som i Hotspot.

Däremot syns iPhonen i iPaden och iPaden i iPhonen enligt Hotspot-modellen.

Edit: Kollade själv. Tydligen krävs iMac från 2012 (min är från 2011).

Om någon annan undrar: https://support.apple.com/sv-se/HT204689

Edit: Tror att det till stor del handlar om att det krävs en viss version av Bluetooth.

Redigerad av Mattiasgbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-03 på 00:07, Alix säger:

Bara han inser att 2,42 m är högre än 2,40 m, oavsett hur många 2,40 m det är.

Han verkar inte ha tur i de övriga grenarna för han ligger bland de sista

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-02 på 17:23, KMN säger:

Inte annars, menar du? Jag har använt mig av DDG ett tag nu – det började som ”på prov” men har blivit mer eller mindre permanent. (Ungefär som den tillfälliga omsättningsskatten, oms, som infördes 1960, men i dag fortfarande finns kvar som moms – och inte heller verkar vara på väg att avskaffas…)

Är det något jag missar genom att använda DDG? Eftersom jag ganska konsekvent undviker Google (kör inte några !Bangs till Google, men väl till SAOL med mera) har jag svårt att själv avgöra skillnaden. Finns sådana jämförelser redovisade någonstans? Eller har du egna erfarenheter av DDG vs Google? 

Jag gjorde en liten film, aktuell utifrån forumet:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Alix säger:

Jag gjorde en liten film, aktuell utifrån forumet:

Ambitiöst! Men det jag hann se var dels att Google helt landade i det svenska tv-programmet, medan DDG tycktes göra någon internationell sökning.

Även i DDG går det ju att ha Sverige som utgångspunkt. (Jag provade nu själv här i datorn med detta, det var ändå närmast kliniskt rent från tv-produktioner…)

Vad dra för slutsats? Google verkar närmast fixerat vid tv-programmet – många träffar är det (när jag gör en !g Bang!). Och det är väl ett uttryck för vad människor i allmänhet söker på? För mig är det inget argument för Google, så jag rullar nog på med DDG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu