Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

54 minuter sedan, Alix säger:

dretanatt

?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, KMN säger:

?

Dret-a-natt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, KMN säger:

?

Alix har blivit en värmlänning. Han har haft en riktig skitnatt, antagligen sovit dåligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
11 minuter sedan, mikaellq säger:

Alix har blivit en värmlänning. Han har haft en riktig skitnatt, antagligen sovit dåligt.

Nja, dret är enligt SAOB: ”(starkt bygdemålsfärgadt, i västra Sv., särsk. Värml.)” Fast numera är det främst värmländskt, ja. Värmland tillhörde för övrigt Götaland ända tills landskapet lades under Svea hovrätt 1815. Språkligt räknas värmländska huvudsakligen till götamål.

Redigerad av Alix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, Alix säger:

Nja, dret är enligt SAOB: ”(starkt bygdemålsfärgadt, i västra Sv., särsk. Värml.)” Fast numera är det främst värmländskt, ja. Värmland tillhörde för övrigt Götaland ända tills landskapet lades under Svea hovrätt 1815. Språkligt räknas värmländska huvudsakligen till götamål.

Jo tack! Jag har fått höra mer än en gång hur folket i Linköping trodde jag kom från Värmland (jag bodde där under åren på universitetet). :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

1 timme sedan, mikaellq säger:

Nytt för mig. Så har man lärt sig något i dag också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, mikaellq säger:

MacBook Air känns lockande pga både pris och storlek men har tyvärr för svag processor, för mig tror jag. Är inte säker än på hur jag vill ha det med en eventuellt ny dator. :fundersam:

Perfekt andradator.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Moffa bjöd dotter och dotterdotter på kondis. Gubben hennes jobbar. Rätt åt'n.😁

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, KMN säger:

Nytt för mig. Så har man lärt sig något i dag också.

Jag förnekar bestämt att jag är värmlänning.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Jag förnekar bestämt att jag är värmlänning.

Det är noterat – även detta.

(När jag tittade på länken du postade, första tredjedelen av den, så tog jag först förklaringen av dret lite väl bokstavligt när det gällde hur din natt varit…)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, KMN säger:

Det är noterat – även detta.

(När jag tittade på länken du postade, första tredjedelen av den, så tog jag först förklaringen av dret lite väl bokstavligt när det gällde hur din natt varit…)

Det har tyvärr också hänt, men det var länge sedan. Jag har lärt mig att ifrågasätta vädrets förmodade rena gasform.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Alix säger:

Jag har lärt mig att ifrågasätta vädrets förmodade rena gasform.

En underbar formulering – om en sådan skitsak! Närmast fekaliepoesi…

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har satt ordentlig fart med träningen nu med vår i luften. Över vintern som snart passerat så har jag dragits med irriterande förkylning i kroppen som nu känns mycket bättre.

Lite försiktigt ändå till att börja med. Istället för pull ups så har jag lyckats hänga under stången i en minut. Inte illa tycker jag som ändå väger drygt 100 kg. Smärtande axlar men som snabbt gick över med 25 hinduiska armhävningar som är speciellt bra på att stärka och göra axlarna mer flexibla. Avslutade med 50 hindu squats (knäböj). Det får räcka.

Känns mycket bra med träningsmoment som harmonierar så väl tillsammans. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Axelman säger:

Ligger och slösurfar i gästsängen i gästrummet i uthuset. Kör min MB Air 11" 2011 via min iPhone SE som modem för första gången. Lätt att koppla upp och lätt att använda. Air 11" är grym som resedator. Den är så liten och lätt att den fastnar under naglarna!! Men har en bra skärm med en upplösning så man upplever den som en 13". Det är en guldburk som jag aldrig kommer att göra mig av med! Den är en i7 som hade vid den tiden riktigt bra prestanda och som räcker länge än.

Har en likadan, fast aluminium istället för guld, och den känns rejält trött ibland. Men formatet är svårslaget.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Har en likadan, fast aluminium istället för guld, och den känns rejält trött ibland. Men formatet är svårslaget.

Uttrycket "guldburk" motsvarar "toppenprodukt". Den är inte målad i guldfärg.😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ångrar att jag fortsatte med Vattenfall. De vill inte hjälpa mig att beräkna en hypotetisk kostnad utifrån en viss förbrukning och nu gällande nya villkor, eftersom de menar att det inte kommer att utgöra den verkliga kostnaden i framtiden (som är beroende av faktisk förbrukning). Fyrkantigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Jag ångrar att jag fortsatte med Vattenfall. De vill inte hjälpa mig att beräkna en hypotetisk kostnad utifrån en viss förbrukning och nu gällande nya villkor, eftersom de menar att det inte kommer att utgöra den verkliga kostnaden i framtiden (som är beroende av faktisk förbrukning). Fyrkantigt.

Efter ytterligare en nekad propå, med annan formulering, så sade jag upp avtalet. Vattenfall kan dra åt skogen. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Alix säger:

Efter ytterligare en nekad propå, med annan formulering, så sade jag upp avtalet. Vattenfall kan dra åt skogen. :) 

då känns det säkert skönt att du slipper dem nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, ronny säger:

då känns det säkert skönt att du slipper dem nu

Absolut. :yeahbaby:

Fast ett tag till ska jag ha skoj. Efter en längre mansplaining om vad uppsägningen innebär fick jag frågan om jag ville få detta registrerat. Då svarade jag nej. Efter en stund kom frågan om jag då inte längre vill säga upp avtalet. Jag tänker inte svara. :P 

Om de roar sig på min bekostnad så tänker jag göra detsamma. Jag är inte kristen... :devil:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-07 på 14:30, Alix säger:

Nu kan ju inte SAOB stava ordentligt... På värmländska heter det "dreet" med låååångt e. Väldigt användbart ord:

Dreetbil

Dreethus (skithus/toalett)

Dreetsäck/Dreetstövvel

Dreetväär (skitväder)

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördag blir en fullmatad idrottsdag i tv rutan

hittills har jag bara fått höra studion

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags för vinterstudion med 5 milen i Holmenkollen 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, ronny säger:

Dags för vinterstudion med 5 milen i Holmenkollen 

Ha en härlig lördag med Vinterstudion! hello.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axelman lämnar barnbarn och åker hem. 😢

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, mikaellq säger:

Ha en härlig lördag med Vinterstudion! hello.gif

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...