Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Vi har bott här i 30 år om tio dagar. Jag har byggt ett värmesystem med värmepump och solfångare och total driftskostnad på värmen är ca 4500 kwH/år i snitt. Fastighetsskatten har jag inte kommit ihåg. Den förändrar bara marginellt.

...

Visst har vi en liten buffert, men jag har låneutrymme i fall något eländigt händer som kostar skjortan. Med tanke på att det kostar 7-8,000:- i kallhyra för en större trea så klagar jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Axelman säger:

Vi har bott här i 30 år om tio dagar. Jag har byggt ett värmesystem med värmepump och solfångare och total driftskostnad på värmen är ca 4500 kwH/år i snitt. Fastighetsskatten har jag inte kommit ihåg. Den förändrar bara marginellt.

...

Visst har vi en liten buffert, men jag har låneutrymme i fall något eländigt händer som kostar skjortan. Med tanke på att det kostar 7-8,000:- i kallhyra för en större trea så klagar jag inte.

Ja. det är bara att gratulera – och påminna om det där att det inte är de stora inkomsterna utan de små utgifterna som skapar en god ekonomi!

Men kallhyra, tillämpas det i lägenheter? Det är väl mest då man hyr något hus i andra hand?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, KMN säger:

Ja. det är bara att gratulera – och påminna om det där att det inte är de stora inkomsterna utan de små utgifterna som skapar en god ekonomi!

Men kallhyra, tillämpas det i lägenheter? Det är väl mest då man hyr något hus i andra hand?

Nej det tillämpas i både nya hyresrätter och bostadsrätter för att få ner månadskostnaden för att få det att verka mer attraktivt än vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej det tillämpas i både nya hyresrätter och bostadsrätter för att få ner månadskostnaden för att få det att verka mer attraktivt än vad det är.

Nyproduktion då? Ja, där ser man. Things Have Changed, som en av de senare årens nobelpristagare – i litteratur – har uttryckt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, KMN säger:

Nyproduktion då? Ja, där ser man. Things Have Changed, som en av de senare årens nobelpristagare – i litteratur – har uttryckt det.

Tillämpades redan för 10år sedan här Falun

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, lappen71 säger:

Tillämpades redan för 10år sedan här Falun

Dalarna har alltid legat i framkant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, KMN säger:

... Men kallhyra, tillämpas det i lägenheter? ...

Jag har hyrt en trea i första hand sedan 2013 med kallhyra. Jag betalar VA också. På vischan utanför Borås...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Alix säger:

Jag har hyrt en trea i första hand sedan 2013 med kallhyra. Jag betalar VA också. På vischan utanför Borås...

Jag trodde det var väldigt ovanligt. Men där trodde jag kanske fel.

Måste i vilket fall som helst reducera den avslappnande effekten av ett varmt karbad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, KMN säger:

Jag trodde det var väldigt ovanligt. Men där trodde jag kanske fel.

Måste i vilket fall som helst reducera den avslappnande effekten av ett varmt karbad.

Har bara snålspolande dusch... Men kakel och klinker överallt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Har bara snålspolande dusch... Men kakel och klinker överallt! 

I tider av pressad privatekonomi får du sätta upp en skylt på toan – en sådan som de ibland har sommartid i vattenbristens Kalifornien:

If it's yellow, let it mellow

If it's brown, flush it down

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 minuter sedan, KMN säger:

I tider av pressad privatekonomi får du sätta upp en skylt på toan – en sådan som de ibland har sommartid i vattenbristens Kalifornien:

If it's yellow, let it mellow

If it's brown, flush it down

Plus: If it's red, soon you're dead*... :P  (Rödsot, tänker jag på.., men sådant finns väl knappt längre)

*OBS! Jag hittade precis på det där. Om det redan har yttrats är det en oberoende observation... :D 

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kenny Petrie är en fantastisk gitarrist utan den berömmelse man tycker borde följa med. I stället lirar han i ett pub-coverband som heter Mr Spankey and the Hipthrusters. :chock: :rockapa:

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Svolder säger:

Kenny Petrie är en fantastisk gitarrist utan den berömmelse man tycker borde följa med. I stället lirar han i ett pub-coverband som heter Mr Spankey and the Hipthrusters. :chock: :rockapa:

Hmmm.... betydligt duktigare än mig. Men ganska yxig och tyvärr medioker samt sången är bedrövlig. Baserat på denna video kan jag förstå att han inte har berömmelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Axelman säger:

Hmmm.... betydligt duktigare än mig. Men ganska yxig och tyvärr medioker samt sången är bedrövlig. Baserat på denna video kan jag förstå att han inte har berömmelse.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "yxig". Sångare är han inte.

Och nej, han är inte präst, det är ett skämt från bandets hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Svolder säger:

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "yxig". Sångare är han inte.

Med yxig menar jag att han spelar lite osnyggt kantigt och sätter inte noterna till 100% i tid.

...

Det är många som inte är sångare men det behöver inte låta illa. Här låter det illa. Sorry om jag inte gillade detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Axelman säger:

Med yxig menar jag att han spelar lite osnyggt kantigt och sätter inte noterna till 100% i tid.

...

Det är många som inte är sångare men det behöver inte låta illa. Här låter det illa. Sorry om jag inte gillade detta.

Det är något jag inte ens hör, det där med bristande tajming, men du har säkert rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Svolder säger:

Det är något jag inte ens hör, det där med bristande tajming, men du har säkert rätt.

Jag har plågsamt bra musiköra. :dumstrut: Testade det en gång på en skolad pianist som spelade en fel not i ett parti som jag inte ens hört innan. Så jag frågade efteråt och karn blev oerhört förvånad. Han visste ju om det men han hade aldrig varit med om att någon hört att han missat en not. När jag dessutom inte är skolad musiker och inte ens klassiskt intresserad så landade hakan långt ner på honom. Det är mer besvär än bra. Borde ha en musikanläggning för en kvarts mille, vilket är totalt vansinnigt. Så jag tränar mig att acceptera enkla och billiga prylar som inte låter allt för illa. ( Hoppsan, det låter skrytigt. :blush: Men det är så det är rätt upp och ner. :cry: )

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Axelman säger:

Jag har plågsamt bra musiköra. :dumstrut: Testade det en gång på en skolad pianist som spelade en fel not i ett parti som jag inte ens hört innan. Så jag frågade efteråt och karn blev oerhört förvånad. Han visste ju om det men han hade aldrig varit med om att någon hört att han missat en not. När jag dessutom inte är skolad musiker och inte ens klassiskt intresserad så landade hakan långt ner på honom. Det är mer besvär än bra. Borde ha en musikanläggning för en kvarts mille, vilket är totalt vansinnigt. Så jag tränar mig att acceptera enkla och billiga prylar som inte låter allt för illa. ( Hoppsan, det låter skrytigt. :blush: Men det är så det är rätt upp och ner. :cry: )

Jag tror dig! Då skulle det vara intressant att få höra vad du tycker om Jimi Hendrix. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror dig! Då skulle det vara intressant att få höra vad du tycker om Jimi Hendrix. :) 

Om han spelar fel...? :mellow:

...

Jimi Hendrix var ett geni. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Axelman säger:

Om han spelar fel...? :mellow:

Ja, just det.

1 minut sedan, Axelman säger:

... Jimi Hendrix var ett geni. 

Det håller jag med om!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättar och känner mig halvkrasslig. Jevvla snö, vad skulle det va bra för? :bla:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Tvättar och känner mig halvkrasslig. Jevvla snö, vad skulle det va bra för? :bla:

Bra fråga....

idag får du något att klura på...

E75BFC14-BA18-4EE8-9D99-A72E825EBC7B.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, ronny säger:

Bra fråga....

idag får du något att klura på...

E75BFC14-BA18-4EE8-9D99-A72E825EBC7B.jpeg

Det är väl inte så mycket att fundera på. Vit bonde slår en av de svarta och vandrar för promovering. Men eftersom svart har kortare väg att gå och promoverar därför först och kan sedan schacka i all oändlighet = remi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, mikaellq säger:

Det är väl inte så mycket att fundera på. Vit bonde slår en av de svarta och vandrar för promovering. Men eftersom svart har kortare väg att gå och promoverar därför först och kan sedan schacka i all oändlighet = remi.

vits alternativ:

1)1.e3xd4 f3  2.d5 f2  3.d6 f1D  4.d7 Db5 och svart vinner

2) 1.e3xf4! håller remi

Skärmklipp 2019-03-05 20.25.30.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, ronny säger:

vits alternativ:

1)1.e3xd4 f3  2.d5 f2  3.d6 f1D  4.d7 Db5 och svart vinner

2) 1.e3xf4! håller remi

Skärmklipp 2019-03-05 20.25.30.png

Vilken app använder du för att analysera schackställningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...