MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Ska strax in på banken och lägga om ett lån. Kommer jag inte under 2% måste jag byta bank. Alla verkar få lägre ränta än mig.....

( jmf alla får högre veckopeng.... )

😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Axelman säger:

Ska strax in på banken och lägga om ett lån. Kommer jag inte under 2% måste jag byta bank. Alla verkar få lägre ränta än mig.....

😂

Lycka till!

Men man kan tvingas (hota) byta bank för att få ned räntan ordentligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man dirigeras om och får upp en massa hotfulla dialogrutor är det lätt att tappa koncepterna. Men det är bara att hålla sig kall och gå tillbaka som demonstreras i videon. Håll inne tillbakaknappen så att du får upp en lista. Gå tillbaka dit du började. Simsalabim!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1,99% på fem år. Duger. Det kapar mina räntekostnader med 550:-/månaden. Så med de uppsagda extra livförsäkringarna och utträde ur facket blir det strax över en tusing mer i månaden nästa år. Sen slog jag till och stoppade all amortering. 2,000:- till i månaden! Sen har frugan en retroaktiv löneförhöjning att se fram mot till jul. Vi vet inte exakt men det borde vara en tusing mer i månaden för henne. Så vi borde ha fyra tusen mer i månaden att leva på nästa år. :travolta: Men de pengarna är tänkta att renovera huset för. Jag är inte handikappad än. Det går sakta men det går tills huvudet lägger ner. Vilket blir allt mellan ingenting somliga dagar och kanske till och med två timmar en dag. Axelmannen är glad idag. Efter omständigheterna har jag det väldigt bra. Faktiskt!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Axelman säger:

1,99% på fem år. Duger. Det kapar mina räntekostnader med 550:-/månaden. Så med de uppsagda extra livförsäkringarna och utträde ur facket blir det strax över en tusing mer i månaden nästa år. Sen slog jag till och stoppade all amortering. 2,000:- till i månaden! Sen har frugan en retroaktiv löneförhöjning att se fram mot till jul. Vi vet inte exakt men det borde vara en tusing mer i månaden för henne. Så vi borde ha fyra tusen mer i månaden att leva på nästa år. :travolta: Men de pengarna är tänkta att renovera huset för. Jag är inte handikappad än. Det går sakta men det går tills huvudet lägger ner. Vilket blir allt mellan ingenting somliga dagar och kanske till och med två timmar en dag. Axelmannen är glad idag. Efter omständigheterna har jag det väldigt bra. Faktiskt!

Toppen! :) :kramis:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så nu har jag ungefär räntekostnad på 2,000:-/månaden. El till hushåll och värmepumpen 1,000:-/mån. Vatten och sopor 600:-/mån. Försäkring på huset 300:-/månaden. Summa 4.000:- månaden i fasta kostnader. Minsta sonen betalar 3,000:-/mån för sin kommunala etta! 

...

Om ett år har vi förmodligen fixat om garaget i källaren till ett rum som går att hyra ut. Borde ge minst 3,000:-/månaden. Folk sover snart under parkbänkar här för det finns ingenting att hyra. Högskolan söker förgäves. Länssjukhuset får inte folk för det finns ingenstans att bo. Jummy!

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att till och med japanerna har fel! De tycker ju också att Apple är för dyr på telefonerna. Sickna typer! Tänk att folk inte förstår sakers rätta värde.  :armskeptisk: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Axelman säger:

Tänk att till och med japanerna har fel! De tycker ju också att Apple är för dyr på telefonerna. Sickna typer! Tänk att folk inte förstår sakers rätta värde.  :armskeptisk: 

Om försäljningen går ner så är priset kanske för högt satt. Eller för lågt, beroende på vad man vill uppnå.

Är en Bugatti dyr? Den kostar mer än en Hyundai i30, och utför ändå samma sak, dvs transportera människor, men vilken Hyundai i30 som helst transporterar fem personer, en Veyron bara två. Alltså måste en Bugatti Veyron vara helt felaktigt prissatt, liksom en Koenigsegg Agera RS. Mycket bensin drar de också.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på att få till stånd nåt i denna stilen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför? Ska du starta tivoli? :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Om försäljningen går ner så är priset kanske för högt satt. Eller för lågt, beroende på vad man vill uppnå.

Är en Bugatti dyr? Den kostar mer än en Hyundai i30, och utför ändå samma sak, dvs transportera människor, men vilken Hyundai i30 som helst transporterar fem personer, en Veyron bara två. Alltså måste en Bugatti Veyron vara helt felaktigt prissatt, liksom en Koenigsegg Agera RS. Mycket bensin drar de också.

Apple sätter helt enkelt det pris de tror ska ge dem mest pengar tillbaks. Jag skulle se nivån på pengahögen de får in som varierar likt i en normalfördelningskurva, ungefär.

Som någon av dessa tre kanske.

iu-1.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Axelman säger:

😂

Har du kollat med Avanza? De är nere på 1,09 % nu prutat och klart. Men det beror på hur stort lån man har och lite andra faktorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Har du kollat med Avanza? De är nere på 1,09 % nu prutat och klart. Men det beror på hur stort lån man har och lite andra faktorer.

Vill inte ha rörlig. Avanza tar 1,77% på fem år. Det är för liten skillnad till 1,99%. Det blir 473:-/år på mitt lån.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axelman du skall nog sadla om till Alpin skidåkning 

då har du råd med en iMac Pro

54B6F0E5-7DDC-4885-B09A-10677ECBCBAA.png

Redigerad av ronny
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, ronny säger:

Jag skulle kunna köpa tio av de där fartmonstren om jag ville men vill inte lägga så mycket pengar på en DATOR. 10-15000 spänn, där går smärtgränsen ungefär. Det är väl där man landar om man väljer en Mac Mini + tangentbord + mus + skärm av hyfsad kvalitet.

Scrooge-McDuck-Money-Bin-1000x562.jpg&f=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag skulle kunna köpa tio av de där fartmonstren om jag ville men vill inte lägga så mycket pengar på en DATOR. 10-15000 spänn, där går smärtgränsen ungefär. Det är väl där man landar om man väljer en Mac Mini + tangentbord + mus + skärm av hyfsad kvalitet.

Scrooge-McDuck-Money-Bin-1000x562.jpg&f=

Du lägger hällre pengarna på en bra MIDI utrustning

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, ronny säger:

Du lägger hällre pengarna på en bra MIDI utrustning

Jajamen, fast det kostar bara en fjuttig bråkdel av en iMac Pro. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom hem sent från jobbet idag. Blev tvungen att stanna kvar och sula om firmabilen till vintertofflor - har helt enkelt inte hunnit med det under dagen då det varit toktjokt med jobb.

Kastade i mig middag och gick sedan för att hjälpa en granne med en gnisslande garageport.
Sedan hem igen och påbörjade nedmonteringen av köksskåp. 2/1 kommer hantverkarna och fixar golv, väggar, tak mm så vi kan smälla upp det nya köket vid trettonhelgen. Även 4st fönster som skall bytas ut.

Det är mycket nu!

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, ronny säger:

54B6F0E5-7DDC-4885-B09A-10677ECBCBAA.png

Äh. Det fixar ju vilken rörmokare som helst! :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, mikaellq säger:

Apple sätter helt enkelt det pris de tror ska ge dem mest pengar tillbaks. Jag skulle se nivån på pengahögen de får in som varierar likt i en normalfördelningskurva, ungefär.

Som någon av dessa tre kanske.

iu-1.jpeg

Är där inte lika mycket pengar i alla tre ”högarna”?

Eller det var kanske det som var poängen – Apples vinst är konstant och stor, oavsett prissättningen..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, MacHedda säger:

2/1 kommer hantverkarna och fixar golv, väggar, tak mm så vi kan smälla upp det nya köket vid trettonhelgen.

Inget kök över julen? Firas det på annan ort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, KMN säger:

Inget kök över julen? Firas det på annan ort?

Ett julbord bestående av Hönökaka och räkost kanske? Det krävs inte ens ett kylskåp :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på kontoret vid Stureplan och tittar ut genom fönstren. Sol och minus 6 grader just nu.

Imorgon eftermiddag bär det av mot Orsa! :galetglad:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnade in bilen på service i morse och tog en genväg hem över gamla gruvområden. Det var väldigt vackert. Jag såg det FAST jag var nyvaken och frös i -11°. :sleeping: Fotade med min iPhone SE. Bilderna är helt omanipulerade.

Skärmavbild 2018-11-28 kl. 09.42.19.png

Skärmavbild 2018-11-28 kl. 09.41.46.png

Skärmavbild 2018-11-28 kl. 09.42.02.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, KMN säger:

Är där inte lika mycket pengar i alla tre ”högarna”?

Eller det var kanske det som var poängen – Apples vinst är konstant och stor, oavsett prissättningen..?

Man kan se den spetsigaste kurvan som den med minst tolerans för prisvariation med y-axeln för Apples vinst och x-axeln står för prissättningen.
Normalfördelningskurvan återkommer i flera sammanhang både hos oss själva och i naturen och är användbart i matematiken för att kunna göra skapligt goda förutsägelser.
Som regression med ett antal punkter lätt spridda i ett koordinatsystem där man kan till exempel veta att fenomenet som studeras är linjär och kan därför hitta ett genomsnitt bland alla dessa punkter som bildar en rät linje som i sin tur kan formuleras matematiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu