Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

I sommar hade jag tänkt bevista en sån här konsert, men det lär nog inte gå...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ska bygga om lite uppe i ducshrummet. Det tar lång tid för varmvattnet att ta sig hela vägen från källaren upp dit så man spolar vatten helt i onödan. Ska dimensionera om från 15 mm till 12 mm och förkorta rören med ca 1 m då jag har onödigt långa slangar till duschkabinen. Etapp 2 blir att ändra i källaren från en 22 mm till tre 15 mm som går till var sitt tappställe. När det är klart torde jag spara minst 1 m3 varmvatten om året och få varmvatten på halva tiden. Tänkte inte på det när jag byggde det för 10 år sedan.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Ska bygga om lite uppe i ducshrummet. Det tar lång tid för varmvattnet att ta sig hela vägen från källaren upp dit så man spolar vatten helt i onödan. Ska dimensionera om från 15 mm till 12 mm och förkorta rören med ca 1 m då jag har onödigt långa slangar till duschkabinen. Etapp 2 blir att ändra i källaren från en 22 mm till tre 15 mm. När det är klart torde jag spara minst 1 m3 varmvatten om året och få varmvatten på halva tiden. Tänkte inte på det när jag byggde det för 10 år sedan.

Ett problem vi har i våran förening men efter att räknat på det skulle det kosta för mycket jämfört vad vi sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, lappen71 säger:

Ett problem vi har i våran förening men efter att räknat på det skulle det kosta för mycket jämfört vad vi sparar.

Beroende på vad problemet är så kan man installera varmvattencirkulation så man flyttar fram tillgängligt varmvatten för att förkorta spoltiden. Nu brukar moderna hyresfastigheter ha någon form av sådant. Ni kanske har det redan. Men lite för grova rör som motverkar det hela.

...

Sen sparar man dyrbart vatten och irritation vilket kan vara värt ett par kronor det också. Varje liter vi gör av med i Falun måste åka rör i över två mil. Det är inte gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Beroende på vad problemet är så kan man installera varmvattencirkulation så man flyttar fram tillgängligt varmvatten för att förkorta spoltiden. Nu brukar moderna hyresfastigheter ha någon form av sådant. Ni kanske har det redan. Men lite för grova rör som motverkar det hela.

...

Sen sparar man dyrbart vatten och irritation vilket kan vara värt ett par kronor det också. Varje liter vi gör av med i Falun måste åka rör i över två mil. Det är inte gratis.

Husen är byggd på 70-talet och egentligen felbyggt redan då. Problemet är att ombyggnationen skulle innebära en avsevärd hyreshöjning. Vi skulle vara tvungen att gå in i alla lägenheter och bygga om pga av hur det är uppbyggt. Vi har haft flera firmor som räknat på det och det är inte försvarbart. Tråkigt nog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Husen är byggd på 70-talet och egentligen felbyggt redan då. Problemet är att ombyggnationen skulle innebära en avsevärd hyreshöjning. Vi skulle vara tvungen att gå in i alla lägenheter och bygga om pga av hur det är uppbyggt. Vi har haft flera firmor som räknat på det och det är inte försvarbart. Tråkigt nog

Trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Trist.

Ja verkligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lär inte heller tjäna på att ändra. Men det blir så mycket trevligare att varmvattnet kommer fram på halva tiden mot tidigare. Det är det värt. Försöker optimera huset så det drar så lite energi som möjligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta er tiden att avnjuta denna föreställning.

Så underbart, sån glädje, så många tårar att torka.

Se den på stor TV och bra ljud..

Allsång på Skansen och Lotta på Liseberg kan slänga sig i väggen.

 

DETTA ÄR UNDERHÅLLNING!

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Pocahontas säger:

I sommar hade jag tänkt bevista en sån här konsert, men det lär nog inte gå...

 

 

Spansk duo med "mogen" publik?

Och en låt som heter Ma Corona.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Filmtips i dessa tider: Contagion.

Tror att den visades som första tips i min TVs itunesbutik.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tror att den visades som första tips i min TVs itunesbutik.

Prime Video på min föreslog den indiska filmen Virus i stället.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Prime Video på min föreslog den indiska filmen Virus i stället.

Undrar när den första tydligt coronainspirerade långfilmen/teveserien dyker upp? Jag antar att det redan skrivs och tittas på gamla manus, men det är nog inte läge att börja filma just nu.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog en dokumentärfilm och/eller en verklighetsbaserad serie som Chernobyl. 
Får hoppas det inte blir några verklighetsbaserade filmer i framtiden liknande 28 Days Later, 28 Weeks Later, eller REC alternativt Resident Evil. 
 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, iMarc säger:

Blir nog en dokumentärfilm och/eller en verklighetsbaserad serie som Chernobyl. 
Får hoppas det inte blir några verklighetsbaserade filmer i framtiden liknande 28 Days Later, 28 Weeks Later, eller REC alternativt Resident Evil. 
 

28 days later såg jag i veckan när jag tog en sväng förbi Avvenyyyyyyyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

28 days later såg jag i veckan när jag tog en sväng förbi Avvenyyyyyyyn.

Får hoppas det inte är som 28 weeks later nästa gång du är där.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen Lucy igår på SVT 1 var inte  så tokig, den hade jag inte hört talas om.

Helt i min smak

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Pocahontas säger:

Filmen Lucy igår på SVT 1 var inte  så tokig, den hade jag inte hört talas om.

Helt i min smak

 

Den här? https://www.imdb.com/title/tt2872732/?ref_=fn_al_tt_1

Ja den är underhållande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tapeten nu

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, ronny säger:

tittar på Helgstudion

 

C6A41B21-C7E0-4FED-9F1C-4FAA40227046.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tidens skämtsamma lynne.....

 

 

Skärmavbild 2020-03-22 kl. 10.34.51.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...