Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar

Jag tackar alla här som testar Lion. Intressant läsning :) Själv är jag i behov av en dator som fungerar för mitt arbete och har inte tid och råd med problem. Det är tydligt att jag ska vänta på 10.7.1 eller 10.7.2.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Lion fungerar i princip felfritt!

Var orolig över uppgraderingen, men allt är mycket snäppigare nu, så jag är nöjd! :)

 

Den enda riktiga buggen som jag har märkt är att batteritiden är sämre, och att datorn blir varmare. Antagligen hör det ihop, och troligen har det att göra med att grafikkortet jobbar hårdare i Lion (tycker att det är en bugg när prestanda försämras).

 

Har en MBP 15" med IC2D 2,66 GHz med 8GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine har slutat att fungera, efter installation av Lion. Har ready NAS duo som backup.Inga problem med snowleopard.Varning installera inte LionOm hade läst igenom den här tråden innan du postade hade du sett lösningen på ditt problem med NAS Duo i inlägg 30.Det finns ny serverprogramvara att ladda hem från Netgear. NEJ DET FINNS INGET ATT LADDA NER FÖR READY NAS DUO. HÄR HAR APPLE ÄNDRAT SW I LION SÅ MINA TIME MACHINE BACKUPER INTE LÄNGRE FUNKAR--NETGEAR ARBETAR PÅ EN LÖSING SOM KOMMER ATT TA TID--JAG ÅNGRAR MIN LION UPPDATERING, MEN BARA FÖR DETTA- DETTA ÄR EN STOR FÖRÄNDRING FRÅN SNOWLEOPARD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förändring behöver inte innebära att det har blivit bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Launchpad är i skrivande stund, katastrofalt dåligt/buggigt. Alla program som överhuvudtaget installeras läggs ju där. Inklusive eventuella avinstalleringsprogram och annat skit man inte vill ha med. Om man håller in alt för att radera apparna, så ges endast möjligheten att radera de appar som installerats via Mac App Store. Det innebär att exempelvis Photoshop och Final Cut som jag installerat via skiva, inte går att ta bort från Launchpaden. Det går inte heller att dra dessa ikoner till papperskorgen (som det går med appar man installerat från Mac App Store).

 

Missförstå mig rätt nu. Jag vill alltså kunna dölja appar som jag inte vill ska synas i Launchpaden, inte ta bort de permanent från datorn.

 

Jag prövade något tredjepartsprogram som "dolde" apparna. Men de doldes bara för ögat, de låg ändå kvar i launchpaden och tog upp en plats. Helt värdelöst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows som huvudsystem på iMacen fram tills 10.7.1 kommer. Hoppas det löser problemen jag har med att datorn tvärlåser flera gånger om dagen.

 

Tvärlåser maskinen tror jag att du har hårdvarufel.

Alternativt installerat något riktigt konstigt tredjepartsprogram.

 

/mina 2 cent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Launchpad... [snip]

 

Förstår inte vitsen med Launchpad. Är jag för gammal?

 

Enklaste sättet att starta ett program är fortfarande att gå via Spotlight.

 

 

PS. Jag glömde smileyn i mitt tidigare "OKEJ"-inlägg (blev lite spydigare än avsett), så här kommer den: ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en bugg utan en buggfix: Äntligen kan man använda sig av knapparna F7-F9 för att styra Spotify utan att iTunes öppnas :galetglad:

 

Märkligt, det har jag kunnat göra i 10.6 utan problem innan så jag reagerade inte ens på det när jag gjorde samma sak i 10.7 :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget hårdvarufel. Den lirar perfekt i Windows, och den lirade perfekt i Snow Leopard. Inga konstiga tredjepartsprogram mer än dropbox.

 

Skumt. Är Lion mer känsligt mot defekta RAM kanske?

 

Alternativet är ju att göra en ren installation. Eller vänta till 7.1 och hoppas (vilket är ditt val verkar det som).

 

Normalt känns det inte iallafall. Hoppas att det löser sig! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine har slutat att fungera, efter installation av Lion. Har ready NAS duo som backup.Inga problem med snowleopard.Varning installera inte LionOm hade läst igenom den här tråden innan du postade hade du sett lösningen på ditt problem med NAS Duo i inlägg 30.Det finns ny serverprogramvara att ladda hem från Netgear. NEJ DET FINNS INGET ATT LADDA NER FÖR READY NAS DUO. HÄR HAR APPLE ÄNDRAT SW I LION SÅ MINA TIME MACHINE BACKUPER INTE LÄNGRE FUNKAR--NETGEAR ARBETAR PÅ EN LÖSING SOM KOMMER ATT TA TID--JAG ÅNGRAR MIN LION UPPDATERING, MEN BARA FÖR DETTA- DETTA ÄR EN STOR FÖRÄNDRING FRÅN SNOWLEOPARD

 

Men snälla lilla vännen. Jag har också en ReadyNAS Duo och den programvara Netgear lade upp redan ett par dagar efter Lionsläppet löste mina problem. Utan att höja rösten vill jag återigen ange länken dit. Det är iofs en beta men den fungerar bra. Och den finns!

 

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=55155

 

Får du inte din Duo att funka med detta skulle jag rekommendera dig att kontakta Netgears support. De kan förhoppningsvis hjälpa dig tillrätta.

 

Ps

Länken till Radiator finns i post nr 2:

 

Latest beta: RAIDiator 4.1.8-T9

 

Berätta gärna hur det för dig så vi andra med Duo får veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine har slutat att fungera, efter installation av Lion. Har ready NAS duo som backup.Inga problem med snowleopard.Varning installera inte LionOm hade läst igenom den här tråden innan du postade hade du sett lösningen på ditt problem med NAS Duo i inlägg 30.Det finns ny serverprogramvara att ladda hem från Netgear. NEJ DET FINNS INGET ATT LADDA NER FÖR READY NAS DUO. HÄR HAR APPLE ÄNDRAT SW I LION SÅ MINA TIME MACHINE BACKUPER INTE LÄNGRE FUNKAR--NETGEAR ARBETAR PÅ EN LÖSING SOM KOMMER ATT TA TID--JAG ÅNGRAR MIN LION UPPDATERING, MEN BARA FÖR DETTA- DETTA ÄR EN STOR FÖRÄNDRING FRÅN SNOWLEOPARD

 

Du är rolig du. Är väl inte Apples fel för att Netgear sedan i vintras/våras när första betan släpptes inte har fixat programvaran i till sin hårdvara de säljer. Sen var detta "felet" nog det allra första som rapporterades in världen över. Sålänge du inte hängde på låset och uppdaterade samma minut som det fanns att ladda ner från Apple så har du närmast fått vara blind för att inte sett alla rapporter om problemet och att Netgear har en tillfällig lösning på problemet.

 

Varför rullar du då inte tillbaka till SL? Är ju bara att starta från din skiva, och återställa systemet från din TM, precis som inget har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vitsen med Launchpad. Är jag för gammal?

 

Enklaste sättet att starta ett program är fortfarande att gå via Spotlight.

 

 

PS. Jag glömde smileyn i mitt tidigare "OKEJ"-inlägg (blev lite spydigare än avsett), så här kommer den: ;)

 

Ärligt talat förstår jag inte heller. Antar att det ska vara mindre skillnad mellan iOS och OS X. Folk ska känna igen sig vilken macpryl de än använder. Men när det nu envist moste finnas, så vill jag att det ska fungera som jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som råkat ut för att tangentbord och trackpad (bägge bluetooth) inte fungerar efter vila?

Kom hem efter jobbet och trodde först att macen var avstängd när den inte svarade/vaknade.

Tangentbordet fick jag igång efter lite idogt tryckande på on/off-knappen, men blev tvingad till omstart för att få kontakt med trackpaden igen.

Batterinivån är helt ok i bägge enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat förstår jag inte heller. Antar att det ska vara mindre skillnad mellan iOS och OS X. Folk ska känna igen sig vilken macpryl de än använder. Men när det nu envist moste finnas, så vill jag att det ska fungera som jag vill.

 

Launchpad kommer jag att nyttja den dagen Macarna har touchscreen.

 

I övrigt ser jag ingen som helst vits med det. Spotlight är min melodi.Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dragonkisser

Time Machine har slutat att fungera, efter installation av Lion. Har ready NAS duo som backup.Inga problem med snowleopard.Varning installera inte LionOm hade läst igenom den här tråden innan du postade hade du sett lösningen på ditt problem med NAS Duo i inlägg 30.Det finns ny serverprogramvara att ladda hem från Netgear. NEJ DET FINNS INGET ATT LADDA NER FÖR READY NAS DUO. HÄR HAR APPLE ÄNDRAT SW I LION SÅ MINA TIME MACHINE BACKUPER INTE LÄNGRE FUNKAR--NETGEAR ARBETAR PÅ EN LÖSING SOM KOMMER ATT TA TID--JAG ÅNGRAR MIN LION UPPDATERING, MEN BARA FÖR DETTA- DETTA ÄR EN STOR FÖRÄNDRING FRÅN SNOWLEOPARD

 

Hej, kör själv med två st readynas duo och på en av dom används bla till Time Machine som fungera klanderfritt med OSX Lion på min iMac och en MBP. Det som jag fick göra är att ladda in ny mjukvara till NAS'en (RAIDiator 4.1.8-T9).

Efter detta fortsatte mina Time Machine att göra backup från tidigareyeahbaby.gif

Så prova att ladda ner denna uppdateringen till din duo så ska du se att det kommer att funkabiggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl+scroll för zoom slutar att fungera sporadiskt..

Måste reboota för att fixa problemet..

 

Går man in i settings och ändrar till zoom i ruta så fungerar den i rutan.. men inte hela OS om man säger så...

 

Den funktionen använder jag i stort sett hela tiden eftersom min mbp körs mot tv:n 95% av tiden.. går inte vara utan när man vant sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl+scroll för zoom slutar att fungera sporadiskt..

Måste reboota för att fixa problemet...

 

Stämmer, men du måste inte reboota. Det kommer tillbaka efter en stund, när det känner för det... :propellerbaver:

 

Idiotisk bug i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har flera "nätverksplatser" inlagda och anluter till ett trådlöst nätverk i den ena platsen så läggs det trådlösa nätverket in i listan i den andra platsen också.

 

Så var det inte för mig i Snow Leopard.

 

Jag tycker även det är jobbigt att datorn blir över hundra grader innan fläktarna startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... en liten lustighet när man ska ta bort väldigt många filer på en gång.

Lion vill ta bort 1874 filer, men det är många fler filer som ska tas bort. Och då räknar papperskorgen med minussiffror.

 

Virrigt

 

post-38847-072103500 1313152099_thumb.png

 

 

än mer virrigt

 

post-38847-064009900 1313152111_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag har haft Lion i ca 3 timmar nu och har några frågor ,

 

Varför kan jag inte använda mulitouch gester med fler än två fingrar? jag har en macbook från 2006 om det kan ha något med det att göra. (syftar på att styrplattan kanske inte klarar av att känna av mer an två fingrar).

 

Sen undrar jag varför inte mina scrollister försvinner automatiskt. Jag har ställt in dom på rätt grej tror jag i alla fall. och det här kan ju inte ha med att min dator är för gammal?

 

en till fråga angående scrollningen är att min inte är elastisk som apple säger att den ska vara. visst, den kanske släpar efter lite grann men det är otroligt lite det. elastisk känns den ju definitivt inte.

 

just nu kommer jag inte på några fler frågor, hittar säkert några snart men lite problem kan jag ju rapportera när jag ändå sitter och vräker ur mig bokstäver.

 

i mission control händer det alldeles för ofta att program ligger över varandra vilket är helt otroligt jobbigt.

 

Launchpad känns otroligt buggig och billig än så länge. när man ska flytta ett program till en mapp tillexempel så sänder det att mappen flyttar på sig så man får sitta och jaga runt den där jävla mappen med programmet man ska lägga i den i högsta hugg.

 

det här är det säkert redan folk som sagt men men. svara på mina frågor så är jag tacksam, jag kommer säkert på flera sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag har haft Lion i ca 3 timmar nu och har några frågor ,

 

Varför kan jag inte använda mulitouch gester med fler än två fingrar? jag har en macbook från 2006 om det kan ha något med det att göra. (syftar på att styrplattan kanske inte klarar av att känna av mer an två fingrar).

Macbook innan 2008 har inte multitouch.

 

Sen undrar jag varför inte mina scrollister försvinner automatiskt. Jag har ställt in dom på rätt grej tror jag i alla fall. och det här kan ju inte ha med att min dator är för gammal?

Kolla under Systeminställningar->Allmänt->Visa rullningslister. Låter som du vill ha: Vid rullning.

 

en till fråga angående scrollningen är att min inte är elastisk som apple säger att den ska vara. visst, den kanske släpar efter lite grann men det är otroligt lite det. elastisk känns den ju definitivt inte.

Jag tror att du missuppfattar på vilket sätt den är "elastisk". Den är elastisk om du är mot slutet ellet toppen av en sida och försöker bläddra ännu längre ner eller upp än det går.

 

just nu kommer jag inte på några fler frågor, hittar säkert några snart men lite problem kan jag ju rapportera när jag ändå sitter och vräker ur mig bokstäver.

 

i mission control händer det alldeles för ofta att program ligger över varandra vilket är helt otroligt jobbigt.

Du kan testa att komma in i App-läget i MC. Tryck CMD+` (Det blir CMD+SHIFT+"knappen t vänster om backspace"). Eller så kan du använda dig av att du kan markera fönster genom att börja skriva deras namn på tangenbordet och förhansvisa dem med mellanslag eller välja dom med enter.

Eller om du endast vill använda MC på det program du kör nu. Håll ned CTRL innan du går in i MC. Du kan sedan använda TAB till att växla mellan de olika programmen.

Launchpad känns otroligt buggig och billig än så länge. när man ska flytta ett program till en mapp tillexempel så sänder det att mappen flyttar på sig så man får sitta och jaga runt den där jävla mappen med programmet man ska lägga i den i högsta hugg.

 

det här är det säkert redan folk som sagt men men. svara på mina frågor så är jag tacksam, jag kommer säkert på flera sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om du endast vill använda MC på det program du kör nu. Håll ned CTRL innan du går in i MC. Du kan sedan använda TAB till att växla mellan de olika programmen.

 

Ett bonustips:

 

Ett annat sätt att göra det på är att dubbelklicka med två fingrar på dock-ikonen på det program du vill köra Exposé på, naturligtvis funkar det även att TAB:a sig till andra program från det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket koplimi, det där hjälpte ju för både det ena och det andra. dock inte för den elastiska rullningen. Den är inte elastisk. Den studdsar inte i kanterna. vet ni varför? Det kan väll inte vara får att min dator år för gammal? jag har haft elastisk rullning förut i tex tillägg till safari.

 

Sen undar jag om det finns något annat sätt att bläddra mellan fullscreenappar när man inte har mulitouchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...