Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

Hur gör man för att slippa att Safari startar med senast öppnande fönster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar

Bocka ur Återställ fönster... i Systeminställningar -> Allmänt

 

Superbt :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har problem med livesändningarna på SVT Play. Får bara ljud, ingen bild. Man brukar ju kunna lösa detta genom att stänga av hårdvaruaccelerationen men jag kan inte få bort bocken i rutan (se skärmdump), vare sig om jag använder musen eller "klassikern" Tab och mellanslagstangenten. Enl. Adobe så är detta en bugg men Tab och mellanslag skall funka. Någon mer med samma problem? Någon som har en lösning?

 

// Leif

 

post-33164-054641400 1311705435_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några saker som jag har upptäckt är:

 

* Skärmdelningen har blivit kinkig. När jag har min mini uppkopplad och på andraskärmen får jag inte upp macbooken. Om jag startar om skärmdelningen och försöker få upp macbooken när jag har minin på huvudskärmen funkar det dock.

 

* Många program ballar ur när jag använder Exposé. Speciellt om jag kör ett par gånger fram och tillbaka.

 

* Tredjepartsprogrammet Icamsource hittade inte ut och en avinstallation med påföljande ominstallation och kallstart av system krävdes.

 

* Netgears NASar konstrar. Men de har kommit med uppdaterad servermjukvara så nu det är bara att ladda hem och uppgradera

 

 

 

(Fast det är väl ingen Apple-utvecklare som läser här va?. Borde det inte finnas någon funktion på Apples hemsida för att rapportera fel? Fast många fel rapporteras ju automatiskt förstås...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med att göra ett köp på nätet med MasterCard och deras säkerhets-system "secure-code" för intenetköp. Fönstret frös och nu undrar jag så klart om man blivit utsatt för phishing ELLER om det är en bug i Safari 5.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med att göra ett köp på nätet med MasterCard och deras säkerhets-system "secure-code" för intenetköp. Fönstret frös och nu undrar jag så klart om man blivit utsatt för phishing ELLER om det är en bug i Safari 5.1.

 

Tja, lite svårt att säga. Både Chrome och Safari har låst lite fönster för mig idag. Fast det har lossnat igen efter kanske 30 sekunder.

Svårt att avgöra om det är Safari, Lion eller den faktiska sidan eller din bank vi ska skylla på i ditt fall.

Alla banker skapar sin egen 3DSecure-sida (SecureCode/Verified By Visa) som hostas hos banken.

 

För att få reda på om det är en bugg måste du göra om samma procedur igen och dokumentera vad som händer.

- Har du varit på den där sidan förut och handlat? Har det fungerat bra då?

 

För att få reda på om det är Phising är det nästan samma procedur där. Har du varit på sidan förut? Var du säker på att du skrev rätt address? (Kolla historiken!)

När du fick fram din SecureCode-ruta, såg den ut som den brukar när du gör köp på ditt kort? Många banker låter dig välja ett personligt meddelande. Såg du ditt personliga meddelande så kan du vara säker på att SecureCode-rutan faktiskt kom från din riktiga bank.

 

Safari har ett inbyggt Phising-filter. Se till att det är påslaget (Inställningar->Säkerhet->Bedrägliga Webbplatser)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du fick fram din SecureCode-ruta, såg den ut som den brukar när du gör köp på ditt kort? Många banker låter dig välja ett personligt meddelande. Såg du ditt personliga meddelande så kan du vara säker på att SecureCode-rutan faktiskt kom från din riktiga bank.

 

Safari har ett inbyggt Phising-filter. Se till att det är påslaget (Inställningar->Säkerhet->Bedrägliga Webbplatser)

 

 

Tack för bra svar. Det lugnade mig.

 

Jodå det personliga meddelandet kom fram. Tänkte inte på det förrän du nämnde det. Jag hade inte tålamod att vänta 30 sekunder utan var kanske för snabb att stänga ner efter att den frusit.

 

Det var en ny webshop för mig och den är betryggande uppbyggd. De hade t o m en kundprofil och kollade senare att min order registrerats men kortdebiteringen inte hade gått igenom. Ringer dem imorgon och gör om det hela. Struntar nog att efterforska om det är en ev bug och testar firefox istället - kortköp är inte vad jag helst felsöker nya system med :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det med Personal Nexus..fungerar ju inte i Lion..Tyckte mig minnas att man kunde få det att fungera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här funkar Personal Nexus. Var bara å ladda ner å köra. Men BankID ville inte hänga med riktigt i Safari. Fick bli Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att man skulle ladda ner det igen, och nu kom jag in på SBAB och Skatteverket..då var man ett problem mindre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med att mata ut externa enheter som te x USB-Pinne, "xxx matades inte ut eftersom ett eller flera program kanske använder den." Har kollat vid varje tillfälle detta hänt och inget används eller är anslutet till de olika enheterna.

Kan inte göra en ren installation om jag startar datorn direkt från DVD'n jag brände ut från nedladdningen, Kommer förbi och kan använda verktygsprogrammen osv. men fastnar innan den kommer fram till omstarten när installationen startats. Startar jag från extern disk med SL på och kör igång installationen inne i OS (ingen uppgradering då, utan installerar på ren systemdisk) så fungerar det ( kör naturligtvis installationen från samma DVD som strular).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde om ordern med samma kort och Safari - nu fungerade det perfekt utan några konstigheter alls. Smålandsfirman jag beställde minnen av lovar att inte skicka dubbelt ; )

 

Däremot fungerar inte BankID-Personal Nexus med Safari hos VolvoFinans, men det gick bra med Google Chrome istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ruskigt stor bugg som jag råkade ut för var att bootcamp inte dök upp igen när man höll inne ALT efter installation av Lion.

Det blev till att plocka bort bootcamp-partitionen, lägga till den igen och installera Windows 7 på nytt.

Som tur var så hade jag ominstallerat Win 7 ganska nyligen så det var ingen direkt skada...hade varit värre om man haft en massa filer på Windows.

 

WinClone funkar INTE på Lion.....tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes öppnas inte automatiskt längre när jag ansluter min iphone med usb-kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes öppnas inte automatiskt längre när jag ansluter min iphone med usb-kabeln.

 

Du får fixa så att iTunesHelper ligger som startupp objekt igen.

Se den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vi flera tillfällen råkat ut för att när jag skriver ett inlägg här och även på andra sidor så låser sig enbart fliken jag arbetar i, det går inte att skriva eller flytta markören till ny rad eller annan inmatning. Går inte att markera texten, inte backa eller uppdatera sidan för att få det att släppa.

Övriga sidor jag är inne på funkar som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ogillar Mails nya utseende, finns det nåt knep att få det som det var i SL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.. Satt och letade efter vad det kunde vara..Sedan visades bara symbolerna, som inte är helt lättfattade, men jag fann ut att man skulle lägga till text..

Gillar inte att ens förval ändrats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest markanta med Lion är att starttiden har förlängts, samt att vid avstängning kommer det först badboll och därefter det snurrande kugghjulet.

Hur många sekunder detta tar har jag inte kollat upp, men det är betydligt längre än vad det varit i något tidigare Mac OS X.

 

Möjligen kommer jag att testa att göra om installationen och börja med skivan som medföljde iMacen (SnowLeopard) och sedan installera Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest markanta med Lion är att starttiden har förlängts, samt att vid avstängning kommer det först badboll och därefter det snurrande kugghjulet.

Hur många sekunder detta tar har jag inte kollat upp, men det är betydligt längre än vad det varit i något tidigare Mac OS X.

 

Möjligen kommer jag att testa att göra om installationen och börja med skivan som medföljde iMacen (SnowLeopard) och sedan installera Lion.

 

 

Jag har exakt samma beteende, men har utgått från att det var för att jag aktiverat FileVault...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac 27 mid 2010. 6 GB. Fungerat helt perfekt med Snöleopard. Tog hem Lion från AppStore. Installation utan problem. Startar upp OK men får sedan Kernal Panic. Kan starta i säkert läge, men har då inget WiFi. Airportverktyg kan hitta Airport, men inte koppla upp. KP varje gång (10-15) då jag försöker starta som vanlig. Har du gjort en ny startskiva extern med 10.6 och allt fungerar perfekt.

Varför fungerar inte 10.7? Några tips ?

Bjorntj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar den gamla funktionen, där man kunde bläddra fram och tillbaka, och upp till toppen och ner till botten med trefingersvepet webläsaren

Någon om vet om det går att fixa?

Btw så använder jag MagicPref också, om det funkar med en inställning där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå ändrade inställningar och bockrutor som är ibockade per default, är det någon som vet om man kan få den här bocken för "Öppna fönster igen vid återinloggning" när man startar om och så vidare, kan man få den att defaulta till urbockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...