Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

3 finger swipe och 4 finger swipe gör samma sak!

 

 

Jag saknar "4 finger left" för att visa aktiva program, man får fram den med md-tab. Det fina med swipe är att man kan trycka Q för att avsluta och pil-upp för att se fönster som tillhör app:en. Men varför finns det inga 4 finger swipes kvar??

 

Ja, jag vet. Både Q och pil-upp funger efter att man tryckt cmd-tab och sen släpper tab, men fortsätter att hålla ner cmd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar

Hej,

vet inte om detta är ett fel eller om jag inte förstår. Tacksam för kommentarer.

 

Jag upptäckte att Bluetooth var på och när jag stängde av det sätter den på sig igen efter en stund. Då gick jag in i inställningarna och ser att jag har en serieport som heter Bluetooth-PDA-Sync "som enheter använder till att ansluta till datorn". Vad kan det vara för något? Den går inte att ta bort. Mig veterligen har jag inga Bluetoothapparater anslutna alls.

 

Går det att stänga av Bluetooth på ett sådant sätt att den endast går igång igen om man som användare aktivt aktiverar den, som man kunde göra i tidigare versioner av OS X? Jag har en MacBook air av senaste sort.

 

post-9460-037291800 1312361939_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade min första frysning på min MBA i eftermiddag när jag kom hem från jobbet. Hade bara Safari, Mail och iCal igång. Kunde få igång mission control med F3 men kom aldrig ut det. Ett tryck på power fick upp avstängspopupen men den reagerade inte på knapparna. Kvällen innan hade jag kört Microsoft Word och Gimp men båda var avstängda innan jag fällde ihop datorn på morgonen. Har aldrig råkat ut för det med SnowLeopard (haft macen sen i höstas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände igen i morse för mig. Macen är inte helt fryst, musen går att röra men inga knappar eller applikationer går igång. Igår kväll körde jag excel så börjar misstänka att Microsoft är inne och spökar. Bootade om den och lämnade den på utan att starta någon applikation, så får se hur det är i eftermiddag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vet inte om detta är ett fel eller om jag inte förstår. Tacksam för kommentarer.

 

Jag upptäckte att Bluetooth var på och när jag stängde av det sätter den på sig igen efter en stund. Då gick jag in i inställningarna och ser att jag har en serieport som heter Bluetooth-PDA-Sync "som enheter använder till att ansluta till datorn". Vad kan det vara för något? Den går inte att ta bort. Mig veterligen har jag inga Bluetoothapparater anslutna alls.

 

Går det att stänga av Bluetooth på ett sådant sätt att den endast går igång igen om man som användare aktivt aktiverar den, som man kunde göra i tidigare versioner av OS X? Jag har en MacBook air av senaste sort.

 

post-9460-037291800 1312361939_thumb.jpg

 

Inte av anledningen att du ska kunna ansluta Magic Mouse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag uppdaterat min Imac har jag fått problem med mina 2 externa USB hårdiskar.

Jag kan bara läsa dem och ingeting mer, är det någon som vet vad man gör åt saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera dem, välj Visa info, och längst ner ändrar du behörigheterna till Läsa och skriva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte av anledningen att du ska kunna ansluta Magic Mouse?

 

Jovisst, men om man som jag inte har någon magic mouse, bör man inte kunna stänga av den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft flera tillfällen då Lion kraschar. Tyvärr kan jag inte komma på vad det är jag gör när det händer. Vanligtvis har jag alltid Firefox, Mail, iTunes och Twitter igång. Gissningsvis har jag väl råkat ut för detta 10 ggr nu. På Macbookarna (Pro 15 & 13 tum) har det aldrig hänt. Men så använder jag ju dem ganska lite så här i semestertider.

Men 10.7.1 får gärna dyka upp snart :skrattaat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se i loggfilerna vad som kraschat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se i loggfilerna vad som kraschat

*slår mig i pannan*

Javisst - så klart att jag kan!

Vad trött jag blir på mig själv...:stjarnsmall:

 

VirusBarrier X6 verkar vara boven... Och Intego påstår att den versionen är "10.7 compatible".

Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte flytta eller radera de förinstallerade programmen?

 

Om jag aldrig någonsin kommer använda photobooth, facetime m.m. så är det ingen ide att ha det kvar. Jag förstår inte hur det skulle skada att ta bort dom.

 

Kan inte flytta vissa program heller, antingen så går det bara inte eller så kopieras filen. Ser ingen anledning till att typsnittsboken måste ta upp plats bland program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag uppdaterat min Imac har jag fått problem med mina 2 externa USB hårdiskar.

Jag kan bara läsa dem och ingeting mer, är det någon som vet vad man gör åt saken?

 

Lite mer information skulle inte skada. Du har uppdaterat din iMac med vad? OS X Lion? Vilket filsystem kör du på de externa diskarna? Delar du diskarna med någon dator som kör Windows

 

Det troliga är att du har uppdaterat till Lion och dina diskar är formaterade i NTFS, ett filsystem som MS äger och inga andra kan skriva och läsa till utan tredjepartsmjukvara, typ MacFuse och paragon NTFS.

 

Frågan är vad du kört för programvara för att kunna skriva till diskarna och det du behöver göra är att uppdatera den till någon som är kompatibel med OS X 10.7 Lion.

Behöver du inte dela dina filer med Windows rekommenderar jag dig att ta kopia på allt du vill spara och formatera diskarna i HFS+, filsystemet som OS X använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte flytta eller radera de förinstallerade programmen?

 

Om jag aldrig någonsin kommer använda photobooth, facetime m.m. så är det ingen ide att ha det kvar. Jag förstår inte hur det skulle skada att ta bort dom.

 

Kan inte flytta vissa program heller, antingen så går det bara inte eller så kopieras filen. Ser ingen anledning till att typsnittsboken måste ta upp plats bland program...

 

Nu är du och pillar på saker du inte har någon aning om.... stjarnsmall.gif

 

För det första, de programmen du nämner, det handlar om enskata MB, värt att frigöra? Men jag förstår principen att inte ha mer program än det man behöver. Kör inte Lion och jag kan inte tänka mig att de skulle ändrat det från tidigare OS X, dvs du kan ta bort allt utom renodlade systemkomponenter som används just nu av systemet.

 

Typsnittsboken är väldigt viktig för systemet, den sköter all hantering av typsnitt och det är med den man kan felsöka och rensa trasiga typsnitt, dubletter mm.... det ska du verkligen inte ta bort. Då kan du ju ta bort skivverktyg också, man ska ju inte behöva kontrollera hårddisken..... propellerbaver.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upptäckt ett nytt problem med Lion: När jag klickar på användare i menyraden och väljer inloggningsfönster så hänger sig datorn. Skärmen blir gråvit och det går inte att göra annat än att stänga av med startknappen......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga program krashar alls. Har i ett par veckor kört Lion nu på min gamla MBP 2.1.

 

 

Dock i fredags fick jag min nya MBP 8.2. Lyfte över allt via min TM. Allt funkade bra. Fick autentiera lite saker då det var en ny hårdvara.

Airport funkaDE jättebra mot mina AP Extreme.

Var på ett annat ställe igår där fungerade min dator fint mot deras WiFi-nät.

 

MEN sen när jag kom hem i går kväll, började helt plötsligt Airport strula. Trodde först det var nätverk hemma så jag konfigurerade om det mha av en ethernetkabel.

Men jag kunde koppla upp mig mha Airport mot nätet. Dock inga problem för min iPad eller iPhone att koppla upp sig mot nätverket.

 

Min frus kan inte heller koppla upp sig med sin MacBook körandes Lion.

 

Kör nu via sladd till min iPhone och det fungerar bra.

 

Kan inte koppla upp mig mot min iPhone via aiport. Telefonen säger tillfälligt att jag har ngn kopplad till den, men seb koppla MBPn ner mig och iPhonen säger att ingen enhet är kopplad till den.

 

HJÄÄÄLP!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU fungerar Aiport på MBPn mot min APE. Men långsam hastighet.

 

 

Jag har bågarna uppe i hörnet, men det har jag ibland haft, detta dygn, fast utan ngn internetkoppling i praktiken.

Oftast när det inte fungerar har jag ett ! mitt i de grå bågarna.

 

Jag har tidigare sökt efter mitt nätverk, hittat det, matat in min nyckel, men sen timade det ut ganska så snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu dog nätverksuppkopplingen via APE efter ca 3-5 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du och pillar på saker du inte har någon aning om.... stjarnsmall.gif

 

För det första, de programmen du nämner, det handlar om enskata MB, värt att frigöra? Men jag förstår principen att inte ha mer program än det man behöver. Kör inte Lion och jag kan inte tänka mig att de skulle ändrat det från tidigare OS X, dvs du kan ta bort allt utom renodlade systemkomponenter som används just nu av systemet.

 

Typsnittsboken är väldigt viktig för systemet, den sköter all hantering av typsnitt och det är med den man kan felsöka och rensa trasiga typsnitt, dubletter mm.... det ska du verkligen inte ta bort. Då kan du ju ta bort skivverktyg också, man ska ju inte behöva kontrollera hårddisken..... propellerbaver.gif

 

Nä, det är inte så många MB, men det är snarare den fysiska platsen jag stör mig på (att behöva bläddra bland onödiga program), det löser sig ofta med att använda spotlight, men det är fortfarande vanligt att jag vill få en bättre överblick, det genom att lagt en mapp bredvid papperskorgen. Har försökt att gilla launchpad, men jag tycker att min TV är för stor (42) för att det ska göra nytta, skulle jag haft kvar min bärbara skulle jag förmodligen älskat det.

 

 

Jag har ganska stor koll på vad jag sysslar med, typsnittsboken skulle jag inte radera, utan bara flytta till mappen "verktygsprogram", lika så med tex kalkylator, bildinsamling, dashboard osv. I mina ögon är det mer verktyg än program. Det har inte varit ett enda problem med de senaste operativsystemen, så jag har väldigt svårt att förstå hur det skulle skapas problem i lion. Jag kan förstå om Apple sätter en spärr på exempelvis typsnittsboken, skivverktyg m.m. men att man inte kan ta bort schack... (vilket jag iofs använder...)

 

 

Men visst kan jag leva med att det finns närmare 15 program som tar upp plats i "program" när de egentligen borde raderas eller flyttas (VLC skulle kunna ersätta quicktime och DVD-spelaren, nu måste jag ha alla tre istället), men det jag stör mig mest på är att apple bestämmer vart jag ska ha mina program, samt även vilka. Det krävs inte många droppar nu för att jag helt ska börja bojkotta apple. Det är ett alldeles för stort företag med alldeles för stor makt, apples klassiska reklamfilm från 1984 känns väldigt långt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är att be om problem att flytta program som Mac OS X lagt in.

Bör ligga där de ligger, finns en orsak till det oftast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är att be om problem att flytta program som Mac OS X lagt in.

Bör ligga där de ligger, finns en orsak till det oftast

 

Om vi nu inte snackar i Launchpad. Där är det bara att ta bort/flytta efter eget tycke.

 

Personligen kunde jag se någon form av nytta om det varit en ny form av dockan, en indikator på vad som ligger igång samt snabbgenväg till ofta använda program och mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är att be om problem att flytta program som Mac OS X lagt in.

Bör ligga där de ligger, finns en orsak till det oftast

Då får du gärna berätta den orsaken, ingen annan verkar kunna göra det.

 

 

Eftersom att det har gått i alla tidigare version av OSX samt att program som DVD-spelare och facetime inte kan förstöra något i systemet, om det nu inte är en femåring som kodat. Apple vill väl få oss att använda deras godkända program, det började med iOS och kommer mer och mer till OS X.

 

Ja, jag är bitter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""Schack” krävs av Mac OS X och får inte ändras eller raderas."

 

Jag håller med om att det är konstigt att inte Schack kan raderas och skulle gärna vilja veta på vilket sätt den "krävs av Mac OS X".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine har slutat att fungera, efter installation av Lion. Har ready NAS duo som backup.

Inga problem med snowleopard.

Varning installera inte Lion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine har slutat att fungera, efter installation av Lion. Har ready NAS duo som backup.

Inga problem med snowleopard.

Varning installera inte Lion

 

Om hade läst igenom den här tråden innan du postade hade du sett lösningen på ditt problem med NAS Duo i inlägg 30.

 

Det finns ny serverprogramvara att ladda hem från Netgear.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...