Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar

Ett problem som många tycks ha är den långa avstängningstiden.

Har det sjålv, och googlat och på Apples diskussionforum är den förekommande, och några har löst problemet.

ett är Huaweis USB-pinnes programvara

 

post-113-094745000 1312133365_thumb.jpg

 

löste det inte för mig, kan vara något annan program som ställer till det. Så jag har rensat rejält i min programmapp bland program som jag aldrig eller väldigt sällan använt, man laddar ner och provar, sedan ligger det kvar.

 

Har kortat ner avstängningstiden någorlunda, men jag vill ha den lika snabb som SnowLeopard..ska mäta tidsskillnaden vid tillfälle.

Uppstartstiden är även längre än SL, så det kan vara nåt annat som är lurt. Hoppas inte att det är Office 2008..

Är fan om man måste investera i office 2011.. inte för att jag inte har råd, utan för "principens" skull..

 

Så har ni liknande problem..rensa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får testa detta, gör givetvis en backup först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Jag har ingen uppdaterad SL utan en PV, installerad från skiva och så här ser det ut i Docken....

PV? Vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råder er som har diverse trassel, att ta fram Systeminformation, (Om den här datorn > mer Info)

 

välja Program

 

 

och rensa bort allt som fortfarande är PPC .

Ligger gömda filer i Biblioteksmappen, i Office 2008 osv...tagit bort rubbet nu.. flyter mycket bättre.

 

Har bara några som det vare sig står Intel, Universelll eller PPC..helt blankt, får kolla vad det kan vara för något..

 

post-113-099753400 1312185712_thumb.jpg

post-113-018956400 1312185975_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Lion på min MacBook Air. Sen installerade jag det på min Mac mini som fungerar som stationär dator och i viss mån som server för min andra Mac mini som jag använder som mediacenter. På mediacentret behåller jag Snow Leopard. På laptopen har det inte varit några problem, det fungerar fint. På den stationära däremot blev problemen så allvarliga att jag nu fått återgå till Snow Leopard.

 

På mitt mediacenter kör jag nämligen XBMC och Apple har ju i Lion skrotat Samba och utvecklat en egen variant av SMB, en variant som inte fungerar med exempelvis XBMC. Detta är ju välkänt och möjligt att gå runt genom att mounta utdelningen i Finder och sedan lägga till den som en volym i XBMC. Men vad som är värre är att RAR-stödet I XBMC har blivit äckligt långsamt med Lion. Har jag en film som ligger i RAR-filer tar det upp emot tio minuter att öppna, förut tog det två sekunder. Jag hade inget val annat än att gå tillbaka till Snow Leopard på den stationära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har inte hittat på något "eget" stöd för SMB utan de har till sist implementerat en nyare och säkrare version. Det är bra, men man skulle ju kunna tycka att det borde finnas någon form att kompabilitet för äldre enheter. T ex så finns det inget stöd för att ansluta utdelningar via Windows Server 2003 längre utan endast för 2007 som har det nyare protokollet.

 

EDIT: eller är det jag som blandar ihop det med AFP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saippuakauppias

Detta är antagligen inget fel i Lion, snarare en brist hos mig, men jag förstår ändå inte.

 

"Alla mina filer" i Finder visar ju inte på långt när alla mina filer. Vad är då vitsen med "Alla mina filer"? Jag har tydligen missat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har inte hittat på något "eget" stöd för SMB utan de har till sist implementerat en nyare och säkrare version.

 

Kanske har du rätt, men i så fall är jag inte ensam om att ha missförstått.

 

"Apple has removed the open source SMB server Samba from the upcoming Mac OS X Lion and replaced it with its own Windows file sharing tool."

http://www.itproportal.com/2011/03/28/apple-replaces-samba-mac-osx-10-7-lion/

 

"...remove the formerly bundled open source Samba software and replace it with Apple's own tools for Windows file sharing..."

http://www.appleinsider.com/articles/11/03/23/inside_mac_os_x_10_7_lion_server_apple_replaces_samba_for_windows_networking_services.html

 

"As noted previously, Apple's SMB (aka CIFS) file services are now home grown in Lion, as the company is no longer relying upon the Samba project to deliver its core Windows File Sharing software."

http://forums.appleinsider.com/showthread.php?t=121222

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har du rätt, men i så fall är jag inte ensam om att ha missförstått.

 

"Apple has removed the open source SMB server Samba from the upcoming Mac OS X Lion and replaced it with its own Windows file sharing tool."

http://www.itproport...-osx-10-7-lion/

 

"...remove the formerly bundled open source Samba software and replace it with Apple's own tools for Windows file sharing..."

http://www.appleinsi...g_services.html

 

"As noted previously, Apple's SMB (aka CIFS) file services are now home grown in Lion, as the company is no longer relying upon the Samba project to deliver its core Windows File Sharing software."

http://forums.applei...ad.php?t=121222

 

Är säkert jag som blandat ihop det med AFP som de också har bytt ut, men då mot branschstandard, men säkrare version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopierar filer från min externa hårddisk via firewire till min nya mini med Lion till skrivbordet så försvinner de när kopieringen är färdig.

Om jag kopierar till mappen filmer så stannar filen kvar i "ofärdigt" läge(alltså filen är grå).

 

Någon som har en aning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ska de va så" ? Volymknappen är färglös i Lion..

post-113-030195100 1312221244_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är säkert jag som blandat ihop det med AFP som de också har bytt ut, men då mot branschstandard, men säkrare version.

 

Jo, du har nog blandat ihop det med AFP i såfall. Jag har stora problem med SMB och delningar i Lion och ångrar att jag uppgraderade så fort. Se bl.a. min tråd här: https://forum.macworld.se/topic/137653-problem-med-lokal-delning/page__p__1452625__fromsearch__1#entry1452625

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Jag har ingen uppdaterad SL utan en PV, installerad från skiva och så här ser det ut i Docken....

Har fortfarande inte grepp om vad du menar med PV. Säkert något uppenbart o enkelt ...

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte grepp om vad du menar med PV. Säkert något uppenbart o enkelt ...

:huh:

 

Jag skulle misstänka att han menar en DPV (Developer PreView) .. men det är bara en gissning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lion är lika instabilt som Windows!

 

Program stängs av helt utan förvarning. T.ex. vid utzoomning med Exposé ett par gånger i följd kraschar EyeTV. Amsn stängs numera regelmässigt av under chattsessioner (igår 3 ggr på en timme). Excel stängdes av med dataförlust som resultat. Det börjar bli lika nödvändigt att spara efter varje cellinmatning som när man kör PC. Det känns inte kul för med Mac har jag blivit bortskämd med en hög stabilitet.

 

Idag på morgonen vaknade inte min iMac från vila, utan jag fick tvångsavstänga den och återstarta. Detta har aldrig tidigare inträffat! Jag hoppas verkligen att Apple snart kommer ut med en patch som fixar den värsta instabiliteten. (Det kommer att dröja innan jag uppgraderar mina andra Macar till Lion)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en punktnoll. Varför installerar man en punktnoll om man inte är beredd på att ta problemen? Varför hade det gjort ont att vänta tills att geekcommunityt hade rapporterat att det var ok att installera nu, vilket lär komma med 10.7.2 eller 10.7.3. Rapportera vilka fel som finns, men gnäll inte över att du inte kunde vänta tills det var stabilt.

 

Du, om ingen installerar nya operativsystem blir de aldrig bättre. Här har vi en tråd för att rapportera problem så jag ser inte att det är gnäll. Det är att dela med sig av sina erfarenheter.

 

Som jag påpekade i sista meningen har jag bara uppgraderat en av tre Macar hemma så det kan nog inte sägas att jag haft för bråttom.

 

Det här påhoppet verkar inte sunt, Bo_H. Kan du inte leva med att Apple får kritik bör du inte läsa denna tråd. Du får bara ont i magen.

 

(F.ö. är 10.7 en färdig produkt som användaren betalar för. Vore det en beta skulle den heta just det. Släpper en av världens största datorproducent ett nytt OS är det inte orimligt att förvänta sig en högre stabilitet än den som nu presenterats. Speciellt som Apple gjort sig kända för just hög stabilitet. :utskallning: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lion är lika instabilt som Windows!

 

Program stängs av helt utan förvarning. T.ex. vid utzoomning med Exposé ett par gånger i följd kraschar EyeTV. Amsn stängs numera regelmässigt av under chattsessioner (igår 3 ggr på en timme). Excel stängdes av med dataförlust som resultat. Det börjar bli lika nödvändigt att spara efter varje cellinmatning som när man kör PC. Det känns inte kul för med Mac har jag blivit bortskämd med en hög stabilitet.

 

Idag på morgonen vaknade inte min iMac från vila, utan jag fick tvångsavstänga den och återstarta. Detta har aldrig tidigare inträffat! Jag hoppas verkligen att Apple snart kommer ut med en patch som fixar den värsta instabiliteten. (Det kommer att dröja innan jag uppgraderar mina andra Macar till Lion)

 

Men snälla! Hur kan du hävda att Lion är instabilt när det är tredjepartsprogram som EyeTV och Excel som orsakar problemen?! Eller anser du att det är Apples uppgift att fixa uppdateringar till dessa? Jag säger inte att Lion är buggfritt (även om jag inte stött på något allvarligt än) men det mesta av gnället på diverse forum verkar bero på att folk inte kollar upp i förväg vilka program som fungerar felfritt eller ej. Något man t.ex. kan göra på RoaringApps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla! Hur kan du hävda att Lion är instabilt när det är tredjepartsprogram som EyeTV och Excel som orsakar problemen?! Eller anser du att det är Apples uppgift att fixa uppdateringar till dessa? Jag säger inte att Lion är buggfritt (även om jag inte stött på något allvarligt än) men det mesta av gnället på diverse forum verkar bero på att folk inte kollar upp i förväg vilka program som fungerar felfritt eller ej. Något man t.ex. kan göra på RoaringApps.

 

Du har en poäng där. Fast ett fruset system på morgonen kan man nog inte skylla på tredjepartsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng där. Fast ett fruset system på morgonen kan man nog inte skylla på tredjepartsprogram.

 

Egentligen...det kan vara Lion som fryser men det kan ju också vara ett tredjepartsprogram som gör att Lion fryser. Båda möjligheterna finns om du inte med säkerhet vet att du inte hade ett tredjepartsprogram igång under natten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen...det kan vara Lion som fryser men det kan ju också vara ett tredjepartsprogram som gör att Lion fryser. Båda möjligheterna finns om du inte med säkerhet vet att du inte hade ett tredjepartsprogram igång under natten :)

 

Är nog Lion i sig...

Svårväckt

Lion kan också vara svårväckt. Slår du bara igen locket då du lämnar din dator, vilket många gör, så kan Lion vara lite svår att få igång igen. Speciellt tjurig kan den trådlösa nätverksuppkopplingen vara.

 

 

iChat kan vägra att logga in och det enda sättet att få fart på katten igen tyvks vara att starta om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger det igen, djävlar vad varm den blir nu.

Någon som har någon ide om hur man kan råda bot på det? Jag vill minnas att jag för länge sedan hittade ett program där man kunde styra fläkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte grepp om vad du menar med PV. Säkert något uppenbart o enkelt ...

:huh:

 

 

Jag skulle misstänka att han menar en DPV (Developer PreView) .. men det är bara en gissning

 

kramis.gif

 

Yess och jag har nada problem, allt fungerar klockrent, tycker tom det snurrar smidigare än SL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med ljudinställningarna efter uppdateringen till Lion. När jag startar om datorn kan man inte reglera ljudet, ikonen blir grå.

 

Efter nårgra säkra omstarter och återställning va PRam så brukar det komma tillbaks. Jag gjorde en kontroll av skivbehörigheten för att eventuellt komma till rätta med problemet. Då får jag följande meddelande:

 

Warning: SUID file "System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAg ent" has been modified and will not be repaired.

 

Efter lite googlande ser jag att detta funnits med i tidigare versioner av MacOSX.

 

Kan dessa små detaljer rätta till sig vid kommande uppdateringar tro?

 

Till saken hör att frugan INTE har några problem med sina ljudinställningar. Vi har likadana macbookar med den skillnaden att jag uppdaterat min med SSD disk och lite mer RAM minne.

 

MacBook Mitten 2010, 2,4ghz Core 2 Duo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar alla som installerat 10.7 Lion att snarast möjligt efter installationen starta Skivverktyg och köra Reparera Skivbehörigheter..

Gjorde det själv nu, och det var en meterlång lista..

Efter två körningar kvarstår "som vanligt" denna filen.

 

 

 

Bedrövligt att de inte rättar till sånt krafs

 

Jag har kört programmet några gånger nu men jag får alltid kvar en hel lista med text (historik).

Kan inte programmet så bra.

Om du nu bara får ett problem kvar borde inte jag också få det =)? Eller ska jag reparera flera gånger. Har aldrig gjort det tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...