Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

Jag har ett märkligt problem sen jag installerade Lion. Det verkar inte som att OSet fattar att raderade filer leder till fritt utrymme. Raderade ungefär 40gb filmer utan att Lion tycker att jag har fått 40gb ytterligare ledigt utrymme. Om jag högerklickar på hdd-ikonoen och väljer "visa info" så visar den rätt men om jag går in i systeminformationen visar den fel, även skivverktyg visar fel.

 

Provat att reparera skivbehörigheter och att reparera skiva. Inget resultat. Disken verkar funka felfritt. Testade att installera om systemet utan att först radera skivan, dvs alla program och filer ligger kvar. Det "frigjorde" det 40gb stora utrymmet men efter att ha raderat ytterligare ett par gb fler verkar problemet finnas kvar, dvs filerna försvinner men utrymmet frigörs ej korrekt.

 

Jag tycker även att Time Machine uppför sig märkligt sen uppdateringen då den flera ggr/dag envisas med att ta säkerhetskopior som är 15-20gb stora även då jag knappt använt datorn och endast surfat lite. Den tar alldeles för ofta orimligt stora säkerhetskopior.

 

Någon som har en idé om vad man kan göra för att lösa dessa problem?

 

Jag tror jag har lite samma problem.

Raderade en del filer nyss och nu visar datorn att det är mindre ledigt utrymme än vad det var innan wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar

Jag har precis uppgraderat till Lion 7.2 med Icloud uppdateringen.

Nu hänger sig mail hela tiden och jag kommer inte åt mina mail.

Dessutom så när jag startar Iphoto så säger den att databasen är korrupt. Den reparerar sig själv och sedan krashar programmet.

Så nu kommer jag åt varken mina mail eller foton.

SUCK!

Är det någon som vet vad man kan göra?

mvh

Eric

 

Samma problem här.

började med iCal som hängde sig, sedan iCloud, installerade om 10.7.2 och då dog mailen...

Stabilt..... not!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har samma problem jag med! Det hände till en början bara någon gång att iCal hängde sig efter att jag bytt till iCloud, men nu kraschar mailen, kalendern, ibland adressboken och pages. Även inställningspanelen kraschar då jag försöker öppna iCloud inställningarna samt mailinställningarna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som programmerare måste jag säga dig att strul vid uppgradering så har ytterst lite med problem sedan tidigare att göra

 

Som vanlig användare måste jag säga dig att alla mina uppgraderingar har alltid fungerat utan strul. Ok, jag har inte uppgraderat så mycket då jag har bara haft Mac sedan Tiger. Men alla uppgraderingar från Tiger och nu fram till Lion 10.7.2 som senaste har alltid fungerat utan strul för mig!

 

Problemen som för mig att program som använder fullskärmsläge hänger sig är det osannolikt att det berodde på ett tidigare fel. I så fall ett fel som inte syntes.

 

Har aldrig hänt för mig.

 

Säker start tror jag inte hjälper till att få datorn att må bättre.

 

Säker start innebär systemunderhåll på Mac. Det är inte bara så att datorn startar utan tredjepartstillägg till systemet, utan datorn gör även underhåll på sig själv genom rensning av diverse systemspecifika filer och cache-filer. Apple själva rekommenderar säker start en gång i månaden för att hålla datorn i bästa möjliga trim.

 

Nu kan man fråga sig - hur kommer det sig att jag inte har problem och du har problem? Ja det kan ju vara mindre lätt att svara på.

Men det jag gör, det är att jag kör säker start regelbundet, de flesta av de app:ar jag kör är speciellt gjorda för Mac. Jag använder inga Microsofts-produkter eller Adobe-produkter, för de innehåller mycket skräp från Windows i sina mjukvaror. Och jag kör väldigt sällan program som har ursprung i Linux-världen eller är så kallad open source program. Min erfarenhet av dem är att de har för mycket Linux-kod i sig och inte är optimerade för Mac. Firefox senaste version fungerar, men det är också det jag använder mest.

Jag laddar sällan ner program bara för att prova. Enda spelet som jag har installerat är The Movies, och jag tankar aldrig ner piratmaterial.

 

Och min dator fungerar utmärkt, no problems. Lion rullar på utomordentligt bra utan några som helst problem!

Icloud fungerar klockrent.

Fullskärmsläget fungerar klockrent, men det är sällan jag använder det för jag förstår inte riktigt vad jag ska ha det till... men de gånger jag provat har det fungerat klockrent.

Har inte haft någon krasch av Lion sedan jag uppgraderade till det för flera veckor sedan. Inga mystiska badbollar och system som fastnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start innebär systemunderhåll på Mac. Det är inte bara så att datorn startar utan tredjepartstillägg till systemet, utan datorn gör även underhåll på sig själv genom rensning av diverse systemspecifika filer och cache-filer. Apple själva rekommenderar säker start en gång i månaden för att hålla datorn i bästa möjliga trim.

 

Låter mycket intressant. Har du källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt största problem är att efter att jag uppdaterat till Lion så får jag bara bild från datorn till min denon reciver via minidisplay port. Ljudet är helt borta och den dyker inte ens upp i ljudinställningar som den gjort förut. jävligt frustrerande inte kunna spela musik eller titta på musik längre.

 

Är det någon mer än jag som har varit med eller hört om problemet? kanske någon som kan komma med tips på hur jag kan göra för att åtgärda det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra gubbar, men jag vill ha källa på att "Apple själva rekommenderar säker start en gång i månaden för att hålla datorn i bästa möjliga trim."

 

Hittar inget om det i texterna, däremot lite annat som jag inte visste innan. :)

Men jag vill gärna veta att Apple själva rekommenderar detta från och till. Dom brukar vara väldigt förtegna om dylika åtgärder...

 

/jobbiga killen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ingen har fortfarande svarat, alltså antar jag att påståendet inte har någon sanningshalt i sig?

 

Vad jag vill komma fram till är att det är både dumt och missvisande att skriva något som påstås vara en sanning, i synnerhet om det sägs komma från officiellt håll. Det är ungefär lika smart som att skriva att Mercedes rekommenderar att man häller 1 dl olja i bensintanken en gång om året. Oavsett om det är bra eller inte, så är det inget som Mercedes uttalar sig om.

 

Nu blir effekten istället tvärtom, dvs att Raphaels inlägg tas med en nypa salt. Tänk på detta nästa gång Ni påstår att en officiell part har sagt ditten eller datten. Det måste finnas en tillförlitlig källa (även ens egna erfarenheter kan räcka som källa).

 

/Mina två cent.

 

PS. Det ska nämnas att Raphael tillhör dom mer kunniga på forumet, och att alla kan uttrycka sig klumpigt. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God läsning

 

http://www.macattorney.com/ts.html

 

Faktum är att jag inte mindes när Apple införde Säker start, så jag var tvungen att leta upp det

http://macs.about.com/od/usingyourmac/qt/Safe-Boot.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har fortfarande svarat, alltså antar jag att påståendet inte har någon sanningshalt i sig?

 

Vad jag vill komma fram till är att det är både dumt och missvisande att skriva något som påstås vara en sanning, i synnerhet om det sägs komma från officiellt håll. Det är ungefär lika smart som att skriva att Mercedes rekommenderar att man häller 1 dl olja i bensintanken en gång om året. Oavsett om det är bra eller inte, så är det inget som Mercedes uttalar sig om.

 

Nu blir effekten istället tvärtom, dvs att Raphaels inlägg tas med en nypa salt. Tänk på detta nästa gång Ni påstår att en officiell part har sagt ditten eller datten. Det måste finnas en tillförlitlig källa (även ens egna erfarenheter kan räcka som källa).

 

/Mina två cent.

 

PS. Det ska nämnas att Raphael tillhör dom mer kunniga på forumet, och att alla kan uttrycka sig klumpigt. DS.

 

Nej det finns ingen som helst sanningshalt i att Apple skulle rekommendera säkert start en gång i månaden.

 

Alla moderna operativsystem kan köra flera år i sträck utan problem (ja, även Windows). Att det sedan kan bli problem i user land som gör att man känner sig nödgad att starta om är en annan sak.

 

En bidragande orsak till problem på mac är att många macanvändare kör systemuppgradering efter systemuppgradering rakt ovanpå varandra.

Precis som med Windows är det alltid säkrast att göra en "clean install", tyvärr har Apple försämrat den möjligheten men det går lyckligtvis fortfarande att göra:

 

http://macs.about.com/od/macoperatingsystems/ss/Perform-A-Clean-Install-Of-Os-X-Lion-On-Your-Mac.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej :)

 

Sitter med datorn i min sign. Arbetar dagligen med Adobe CS.. Har läst lite om att Lion är väldigt minneshungrigt..? Stämmer detta? Jag behöver allt minne för CS... Snow Leopard funkar kanon för mig och jag har varken tid eller ork att uppgradera till ev. problem... När Lion kom fick jag lite "Vista" varning över mig när man läste kommentarer från användarna... Jag köpte själv Vista när tiden begav sig och den erfarenheten vill jag inte va med om igen :P

 

Så vad säger ni? Vänta ett tag till eller installera? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Lion tar åt sig mer minne, det har fler funktioner och större krav på datorn är SL.

 

Behöver du några funktioner som finns i Lion? Om inte, stanna kvar med SL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar alla som installerat 10.7 Lion att snarast möjligt efter installationen starta Skivverktyg och köra Reparera Skivbehörigheter..

Gjorde det själv nu, och det var en meterlång lista..

 

Bedrövligt att de inte rättar till sånt krafs

 

Kanon. Tack för tipset!

Det var mycket att reparera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Lion tar åt sig mer minne, det har fler funktioner och större krav på datorn är SL.

 

Behöver du några funktioner som finns i Lion? Om inte, stanna kvar med SL.

 

Nej jag klarar perfekt med det jag har :) Frågan är om Apple kommer rätta till detta eller om det bara är så att Lion kräver resurserna :fundersam:

Well well det blir att hålla vid SL! Tack för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts i tråden så verkar problemen inte drabba majoriteten av användarna. Själv har jag installerat många maskiner som inte fått några problem pga Lion.

 

Håller man bara koll på sina grejer och kör med minst 4GB RAM så finns det ingen anledning att oroa sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag klarar perfekt med det jag har :) Frågan är om Apple kommer rätta till detta eller om det bara är så att Lion kräver resurserna :fundersam:

Well well det blir att hålla vid SL! Tack för svar :)

 

Nej, Lion är mer krävande i grunden, inget Apple kan uppdatera bort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

[10.7.3]

Är väl eg ett Safari 5.1.3-problem, men kom ju med 10.7.3 så jag skriver den här.

 

Efter uppdateringen till 10.7.3 så var det bl a en del länkar på Apple's sida lite konstiga (Safari). Många fastnade i en sån redirect-loop. Verkar vara nåt de gjort med 10.7.3 och Safari 5.1.3.

 

T ex länken: support.apple.com/kb/DL1484

...blir istället: support.apple.com/kb/DL1484?viewlocale=null&locale=null

Funkar bra f ö i andra webläsare.

 

Hittade en lösning - utan att behöva köra en reset, som en del föreslog.

https://discussions.apple.com/thread/3709594?start=0&tstart=0

 

Första hjälpen räckte för mig... fanns fler lösningar längre ner.

 

  1. Rensa cachen... antingen ta bort ~/Library/Caches/com.apple.Safari/Cache.db, eller tryck ⌘+E
  2. Gå till Preferences->privacy. Öppna cookielistan och skriv apple i sökrutan - och ta bort de i listan där.
  3. Starta om Safari.

 

 

Hoppas det kan vara till hjälp för ngn. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt att man inte kan hämta enbart Safari 5.1.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innerligt trött på Apples uppdateringar som inte fungerar..

 

Går inte att ladda ner någonting med Safari.

Startade Google och tog ner Combouppdateringen och installerade den och hoppades att det fixa sig, men inte. Felet finns kvar. Rensade bort cachefilen och kakor utean att det fungerade.

 

Löste det..på något vis stod Safari i 32-bitars läge..nu fungerar det i 64-bitarsläge..var tvungen att testa om Bank-id fungerade och det gjorde det..puh...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt att man inte kan hämta enbart Safari 5.1.3

Ja, de vet väl kanske om att 5.1.3 är lite "flukey". :) 5.1.4 är ju redan på G såg jag.

 

Innerligt trött på Apples uppdateringar som inte fungerar..

 

Går inte att ladda ner någonting med Safari.

Startade Google och tog ner Combouppdateringen och installerade den och hoppades att det fixa sig, men inte. Felet finns kvar. Rensade bort cachefilen och kakor utean att det fungerade.

 

Löste det..på något vis stod Safari i 32-bitars läge..nu fungerar det i 64-bitarsläge..var tvungen att testa om Bank-id fungerade och det gjorde det..puh...

Bra att veta - tog ner combon mest för att ha - ifall ifall. Uppdatera via Software update och har inte haft några bekymmer.

 

 

Däremot hittade jag lite grejjer som ändrats tillbaka av mina tidigare gjorda ändringar. Så har de inte gjort tidigare att de kört över mina grejjer. Bl a har jag ju gjort Library-mappen synlig - den var gömd nu igen. I Safari var vissa av mina ändingar återställda. Bl a så var TopSites igång igen - som jag hade fimpat. Lika så öppnades förra gånges fönster när man startade Safari - hade jag oxå tagit bort. Bästa man kollar resten med (par tre program jag hade gjort så på).

 

Allvarligt talat känns det inget kul om de skall fortsätta på det sättet - så man får tweaka om hela datorn efter varje uppdatering. Hoppas det var en engångsmiss. :((eftersom de inte gjort så tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner 10.7.3 men har fortfarande problem med Finder. Måste tvångsavsluta och starta om Finder 3 ggr av 4 när jag startar datorn med strömbrytaren.

Kan ej komma på vad det beror på.

 

• MacBook Pro 2009

• 253 GHz Intel Core 2 Duo

• 4 GB 1067 MHz DDR3

 

Har kört behörigheter/PRAM/säker omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta verkar väl ha jämnats med tiden, men jag har en lustig sak jag inte begriper. Trots att de inte är startobjekt så envisas både Libre Office och Word att starta upp när jag startar datorn för dagen. Var hittar man en avstängning för dessa dumheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta verkar väl ha jämnats med tiden, men jag har en lustig sak jag inte begriper. Trots att de inte är startobjekt så envisas både Libre Office och Word att starta upp när jag startar datorn för dagen. Var hittar man en avstängning för dessa dumheter?

 

Lion startar det som var påslaget när man avslutar om man inte bockar ur rutan om "öppna fönster vid återinloggning" som kommer upp när man avslutar under Äpplet - Stäng av.

Enklast tycker jag är att avsluta de program man inte vill ha igång nästa gång man startar datorn, innan man stänger ner datorn.

Fast oftast vill jag ha programmen igång. Jag har gjort så de är på olika skärmar och jag kan enkelt jobba vidare med det som jag jobbade med senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...